صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۳۸۶۰۹
حسن هانی زاده کارشناس و تحلیلگرمسائل منطقه

بایدن در انتظار شکست حتمی از شکل گیری ناتو عبری_عربی است

با توجه به دو قطبی شدن کشورهای عرب منطقه و مخالفت اردن، مصر، عراق، کویت و پادشاه های عمان و قطر شکل گیری ناتو عبری- عربی علیه ایران به نظر می رسد بایدن در این سفر نتواند موفقیت چندانی در شکل گیری ناتو عبری- عربی به دست بیاورد، لذا شکست حتمی در انتظار بایدن است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ حسن هانی زاده

رای الیوم: جو بایدن دست خالی و بدون هیچ نتیجه‌ای به کاخ سفید باز خواهد گشت-  اخبار آسیای غربی - اخبار بین الملل تسنیم | Tasnim

کارشناس سیاست خارجی: با توجه به دو قطبی شدن کشورهای عرب منطقه و مخالفت اردن، مصر، عراق، کویت و پادشاه های عمان و قطر شکل گیری ناتو عبری- عربی علیه ایران به نظر می رسد بایدن در این سفر نتواند موفقیت چندانی در شکل گیری ناتو عبری- عربی به دست بیاورد، لذا شکست حتمی در انتظار بایدن است.

به تازگی سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه خبرساز شده است، لذا سفر "جوبایدن" رئیس جمهور آمریکا به منطقه که با چند هدف صورت می گیرد باید مورد ارزیابی قرار داد.

نخست اینکه رژیم صهیونیستی با شرایط دشواری و بحران های داخلی فزایند های مواجه است. چهار انتخابات شکست خرده ی پارلمانی در طول سه سال گذشته در این رژیم کودک کش برگزار شده که به دلیل اختلافات احزاب سیاسی در اراضی اشغالی هر چهار بار با ناکامی مواجه شده که در نهایت منجر به سقوط متوالی چند کابینه شد، بنابراین می توان گفت رژیم صهیونیستی با یک ناپایداری سیاسی بی سابقه ای مواجه شده که اگر کمک صریح آمریکا نباشد طبیعتا رژیم اسرائیل در یک فرآیند کوتاه مدت دچار فروپاشی خواهد شد، به همین دلیل سفر جو بایدن از اراضی اشغالی آغاز شده تا تنفس مصنوعی به این رژیم داده شود.

موضوع دوم که در دستور کار سفر جو بایدن قرار دارد، مسئله عادی سازی رابطه بین اعراب و رژیم صهیونیستی است. با توجه به شرایط موجود در اراضی اشغالی و ناامنی های صورت گرفته  و انتفاضه های ایجاد شده، اسرائیل نیازمند یک کمک منطقه ای است و بایدن در این سفر به کشورهای عرب منطقه فشار خواهد آورد که هرچه زودتر عادی سازی رابطه با اسرائیل را کلید بزنند، لذا موضوع عادی سازی کشورهای عربی منطقه با رژیم صهیونیستی نیز در دستور کار قرار دارد.

رویای تعبیر نشدنی ناتوی عربی-صهیونیستی

موضوع بعدی به عنوان یک مساله حایز اهمیت بحث عربستان است. با توجه به اینکه نهادهای اطلاعاتی آمریکا گزارش دادند که سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان قادر به اداره امور کشور نیست و انتقال قدرت به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان باید به صورتی سیال و آرام صورت بگیرد، لذا با توجه به کارنامه سیاهی که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دارد قتل جمال خاشقچي روزنامه نگار برجسته سعودی مسئله حقوق بشر، رفتار تهاجمی بن سالمان با مهاجمین داخلی  و جنگ 7 ساله یمن که 350 میلیارد دلار هزینه برای عربستان به دنبال داشته است همه این ها نشان می دهد که محمد بن سلمان از محبوبیت افکار عمومی و صلاحیت لازم برخوردار نیست و سفر جو بایدن به عربستان هم می تواند به نوعی مشروعیت به بن سلمان برای به دست گرفتن قدرت تلقی شود.

دیدار جو بایدن با سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، همچنین اردن، مصر و عراق می تواند زمینه و روند عادی سازی رابطه بین کشورهای عربی و اسرائیل را سرعت ببخشد. موضوع دیگر حائز اهمیت، مسئله شکل گیری یک مجموعه ناتوی عبری -عربی علیه ایران و محور مقاومت است. با توجه به دو قطبی شدن کشورهای عرب منطقه و مخالفت اردن، مصر، عراق، کویت و پادشاه های عمان و قطر شکل گیری ناتو عبری- عربی علیه ایران به نظر می رسد بایدن در این سفر نتواند موفقیت چندانی در شکل گیری ناتو عبری- عربی به دست بیاورد، لذا شکست حتمی درانتظاربایدن است.

موضوع دیگر در سفر بایدن به منطقه، بحران اوکراین و تاثیر کاهش صادرات انرژی روسیه به اروپا است که نگرانی آمریکا و غرب را به دنبال دارد. بی شک این مسئله هم بخشی از دستور کار سفر جو بایدن به منطقه قرار دارد اما کشورهای عربستان، قطر، کویت و امارات این آمادگی را دارند که صادرات نفت خود را افزایش دهند تا جبران کسری صادرات نفت و گاز و روسیه صورت بگیرد، به همین دلیل این سفر اهمیت بالایی برای کشورهای غربی بخصوص آمریکا و اروپا دارد و رسانه های صهیونیستی و آمریکایی هم بیش از اندازه به سفر جو بایدن به منطقه اهمیت می دهند در حالی که این سفر مانند سفر روسای جمهور آمریکا که در طول سال های گذشته بارها به منطقه سفر کرده اند، یک سفر عادی به شمار می رود که چندان موثر هم نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات