صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۳۸۶۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، 25 تیرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مسئله‌ غدیر، مسئله ایجاد یک شاخص و معیار و میزان است. تا آخر دنیا مسلمانان می‌توانند این شاخص و معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومی امت را معین کنند.(1388/9/15) www.basirat.ir
▼حرف روز             
جمع متناقض‌ها
اگر بخواهیم سفر بایدن را به صورت اجمالی به تحلیل بگذاریم باید بازیگران مؤثر در این سفر و اهداف آنان را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم هر کدام از این بازیگران به دنبال چه اهدافی هستند و منافع آنها از این سفر چیست؟ و آیا این سفر اهداف و منافع آنها را تأمین می‌کند؟
گزاره‌های تحلیلی: 
بازیگر اول آمریکا: در بیشتر تحلیل‌ها به آن اشاره شده که هدف آمریکایی‌ها از سفر بایدن کنترل اسب لجام‌گسیخته انرژی در جامعه آمریکاست. از سویی نیم‌نگاهی هم به انتخابات پیش روی خود در کنگره و ریاست‌جمهوری آینده دارند. قطعاً غرب آسیا به عنوان ‌هارتلند دنیا می‌تواند با کنترل بازار انرژی به او کمک کند. اما بیشتر کارشناسان معتقدند که کشورهای عربی توان تأمین نفت مورد نیاز برای کنترل بازار جهانی را ندارند.
بازیگر دوم عربستان: اما بازیگر مهم این عرصه بن‌سلمان جوانک خام آل‌سعود است که این روزها با اینکه تمنای ریاست بر حجاز را دارد و می‌خواهد از بلیط حمایت آمریکا در چالش بین شاهزادگان استفاده کند اما با دو چالش اساسی مواجه هست چالش اول آنکه در داخل آمریکا نگاه حمایتی از او کم است و حتی در درون دموکرات‌ها نیز نسبت به دیدار بایدن و او اختلاف نظر وجود داشت. چالش دوم اینکه بن‌سلمان قمار بر بایدن پیر و فرتوت که معلوم نیست در دور بعد کاندیدا بشود یا نشود و رأی‌آوری او از هم اکنون محل سؤال است را یک قمار اشتباه می‌داند؛ لذا نمی‌‌خواهد تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد بایدن بگذارد.
بازیگر سوم رژیم صهیونیستی: محور اصلی خواسته‌های صهیونیست‌ها در این سفر امنیت و مقابله با قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ‌در منطقه است. آنها از بایدن می‌خواهند تا در نزاع بین ایران و رژیم صهیونیستی آنها را تنها نگذارند؛ اما آمریکایی‌ها می‌دانند که ایستادن در کنار رژیم صهیونیستی موجب تصاعد بحران در منطقه خواهد شد و این چیزی است که امروز به ضرر منافع آنهاست.
نکته پایانی اینکه: قطعاً گرد و غبار این سفر چند روز دیگر خواهد خوابید و آن موقع همه متوجه خواهند شد که این سفر با همه سر و صدایش جمع متناقض‌هاست و هیچکدام به اهداف خود نخواهند رسید و در آخر این ایران است که تیزبینانه و هوشمندانه به صحنه نگاه می‌کند و بدون اینکه متأثر از آمد و شدها و تهدیدات طرف مقابل قرار گیرد حرکت خود را عقلانی و فارغ از احساسات برمی‌گزیند. (نویسنده: یعقوب ربیعی)
 
▼ گزارش روز       
چگونه در عید غدیر یک کار خیر انجام دهیم؟
همزمان با عید بزرگ مسلمانان جهان «عید غدیر» شور و شعفی برای بزرگداشت این روز فرخنده در جوامع اسلامی شکل گرفته است. علاوه بر جوشش عید غدیر در فضای رسانه‌ای شاهد هستیم که پویش‌های مختلفی در بین عامه مردم بخصوص جوانان، نوجوانان و کودکان در سراسر کشور نیز شکل گرفته است که به منظو الگوگیری به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
1ـ گستراندن سفره اطعام: برخی از مردم پویش‌هایی برای اطعام در عید غدیر اقدام می‌کنند و این حدیث از امام صادق(ع) نیز درباره سنت حسنه اطعام و اهمیت آن را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند: غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق «در رأس آنها خود ائمه معصومین(ع)» و یک میلیون شهید «در رأس آنها حضرت عباس(ع) و شهدای کربلا» و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحار، ج ۶، ص ۳۰۳)
2ـ از تعداد اندک شروع کنید: اگر به دنبال این هستید که عید غدیر را با مهمانی و سفره‌های تجملاتی آغاز کنید اصلا این کار را نکنید، در سال‌های ابتدایی باید با هزینه‌های سبک و سفره‌های کوچک آغاز کنید، به همین دلیل در این پویش‌ها تأکید می‌شود که؛ چند خانواده دسته جمعی اطعام کنند، اطعام را از تعداد اندک شروع کنید، اصلا به دنبال سفره‌های بزرگ و تعداد مهمانان زیاد نباشند و اطعام چند دوست و همسایه با شیرینی، شربت و پذیرایی مختصر و یا حتی اهدای اسباب‌بازی به کودکان شروع کنید.
3ـ کار خیر را آغاز کنید: تلاش کنید که کارهای خیر خود را از روز غدیر شروع کنید تا با آغاز آن در هر سال خاطره خوش غدیر برای خود و خانواده‌های‌تان تکرار شود، اگر مشاهده می‌کنید که زوج جوانی در این روز مراسم عروسی دارند حتما در جشن آنها حتی با تبریک تلفنی، پیامک و یا هدیه آنها را شادمان کنید. در این روز بهترین هدایا را برای فرزندان، نیازمندان محل، افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد، عیادت بیماران و نهادهای خیریه تهیه کنید.
4ـ مطالعه غدیر مهم است: آنچه تا کنون در مورد غدیر شنیده‌ایم و به آن عمل کرده‌ایم بسیار اندک و ضعیف بوده است و فقط این را می‌دانیم که باید در عید غدیر از سادات هدیه بگیریم! و از غطبه غدیر و فلسفه غدیر کمتر اطلاع و آگاهی داریم؛ البته با مطالعه خطبه غدیر هم خودمان اهمیت این روز را درک کنیم، هم از طریق شبکه‌های اجتماعی و چاپ پوستر به دیگران خوب معرفی کنیم.
نکته پایانی: عید غدیر محل اختلاف و تفرقه و شکاف نیست، محل پیوستن وحدت و یکی شدن است و از هرگونه حرکتی که «عیدالله ‌الاکبر»، «یوم العهد المعهود» را خدشه‌دار می‌کند باید خودداری شود زیر دشمن همواره به دنبال اختلاف و تفرقه است. همانگونه مقام معظم رهبری تأکید دارند که مسئله‌ امامت و مسئله‌ ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا «زنده نگهداشتن اسلام است» ما مسلمانان اعم شیعه و هم اهل تسنن باید برای زنده نگه داشتن اسلام به ترویج و زنده نگه داشتن غدیر همت داشته باشیم، تا ان‌شاءالله از نور وجود امامت بهره‌مند شویم.
 
▼ خبر ویژه                             
دوره دولت تنخواه بگیر گذشت
وزارت نفت در نامه‌ای به روزنامه شرق نوشت: در چند ماه اخیر افزایش فروش نفت و میعانات در کنار افزایش قیمت، کسری سنگین بودجه ۱۴۰۰ را جبران کرده و دست دولت را در مدیریت بازار ملتهب ارز، بازتر کرده است. چنانکه دولت برای اولین بار در سال‌های اخیر برای اداره خود در ماه‌های نخست سال از بانک مرکزی تنخواه نگرفته است. استراتژی بازاریابی نفت ایران در دوره اخیر، بازاریابی فعال بوده و ایران در این مدت علاوه بر حفظ سهم بازار‌های گذشته، وارد بازار‌هایی شده است که قبلا تصور حضور در این بازار‌ها در شرایط تشدید محدودیت‌ها نیز وجود نداشت.

▼ اخبار
قدرت‌نمایی پهپادهای ایران در روز روشن
تصاویر منتشر شده از کارخانه و خط تولید پرنده بدون سرنشین ابابیل ۲ در کشور تاجیکستان، نشان داد یک گام مهم برای تقویت توان صادرات دفاعی ایران برداشته شده که در این سطح نیز متوقف نخواهد شد. خط تولید پرنده‌های بدون سرنشین سری ابابیل ۲ در تاجیکستان با حضور عالی رتبه‌ترین مقام نظامی‌ کشورمان سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آغاز شد. در همین حال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ‌ایران در ۲۴ تیرماه، در دو منطقه مهم دریای خزر و شمال اقیانوس هند دست به رونمایی از دستاوردهای خاصی زده که حاوی پیام‌های بسیار مهمی برای دوستان و دشمنان کشورمان است. در این روز اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی راهبردی ارتش متشکل از یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی با حمل انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی، در ناوگان جنوب نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی‌ ایران و با حضور فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش رونمایی شد. هفته گذشته مقامات سیاسی آمریکا ادعا کردند که جمهوری اسلامی ‌ایران در حال صادرات پهپاد به روسیه است و این پهپاد‌ها می‌تواند معادلات جنگ در اوکراین تغییر دهد.

این خاطرات را فراموش کرده‌اید؟!
پس از تهدید کشورمان توسط بایدن سخنگوی نیروهای مسلح برخی از خاطرات گذشته قدرت‌نمایی نیروهای آمریکایی را به وی یادآوری کرد. سردار ابوالفضل شکارچی گفت: به آنها گوشزد می‌کنیم، وقایع گذشته را یک بار مرور کنند؛ اشغال لانه جاسوسی آمریکا در تهران، دفن شدن لشکریان آمریکا در صحرای طبس، شکست قطعی آمریکا در تحمیل ۸ سال جنگ علیه ایران، خیس شدن شلوار نظامیان آمریکایی در خلیج‌فارس، وحشت و رعب عمیق نظامیان آمریکایی و صهیونیستی برای حضور و تردد معمولی در منطقه به واسطه آگاهی از عقوبت ظلم و جنایات‌شان علیه بشریت و... .

ابر قدرتی که باد آن را هم به تمسخر گرفت!
نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که به دلیل وزش باد شدید یک فروند جنگنده اف‌ـ۱۸ این نیرو که بر روی عرشه ناو هواپیما بر یو‌اس‌اس هری ترومن قرار داشته، به داخل دریا پرت شده است. نیروی دریایی آمریکا در حال تحقیق بر روی این حادثه است. هر جنگنده اف‌ـ۱۸ آمریکا حدود ۶۷ میلیون دلار ارزش دارد. ۱۶ تیرماه نیز مقامات آمریکایی که نگران عقب ماندن قدرت نظامی ‌کشور خود در قبال چین و روسیه هستند، اعلام کردند که یک موشک بالستیک قاره‌پیما در ساعات پایانی روز چهارشنبه، چند ثانیه پس از پرتاب از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا، منفجر شد.

استعفاهای سریالی مقامات اروپا در پی بحران انرژی
چند روز پس از استعفای نخست‌وزیر انگلیس و شمار زیادی از وزرای دولت جانسون، امروز هم ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد از سمتش کناره‌گیری می‌کند. علت این استعفا، اختلاف میان احزاب متحد با دولت ایتالیا بر سر افزایش وحشتناک قیمت انرژی در این کشور اعلام شده ‌است. دو روز پیش «فارن پالیسی» در گزارشی با اشاره به بحران انرژی که اروپا در پی جنگ اوکراین با آن دست و پنجه نرم می‌کند نوشته ‌بود: کابوس انرژی اروپا تعیبر شده و این قاره اکنون با بدترین بحران انرژی در تاریخ خود مواجه است.

گلایه حماس از پاداش عربستان به اشغالگران
حماس به تصمیم عربستان در گشودن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و اعلام کرد: ما از تصمیم عربستان در گشودن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای صهیونیست ابراز تأسف می‌کنیم. حماس تأکید کرد که این اقدام عربستان سبب تداوم اقدامات خصمانه ضد فلسطین و امت اسلامی‌ می‌شود. جنبش مقاومت اسلامی ‌حماس اعلام کرد: گشودن حریم هوایی عربستان به روی هواپیماهای عربستان به مثابه پاداش به اشغالگران است.
 
▼ اخبار کوتاه
آمریکا تانک‌های اوراقی را به متحدانش می‌فروشد!/ لهستان روز جمعه اعلام کرد قصد دارد در راستای تقویت نیروی نظامی ‌خود از آمریکا تانک «آبرامز» کارکرده بخرد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این همسایه اوکراین از زمان شروع درگیری‌ها مخارج نظامی‌ خود را به ۳ درصد از تولید ناخالص ملی افزایش داده است. «ماریوش بلاشاک» وزیر دفاع لهستان در این‌باره گفت: «با ایالات متحده درباره شرایط ترجیحی خرید ۱۱۶ تانک آبرامز کارکرده به توافق رسیدیم».

به دنبال توسعه روابط تجاری با اروپا هم نبودند/
علیرضا پیمان‌پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت نوشت: ‏در سفر اخیرم به ‎صربستان و پس از جلسات مؤثر و توافقات متعدد با وزرای امور خارجه، مالی و دارایی، معدن و انرژی و نیز ۲ قائم مقام وزیر کشاورزی و وزیر تجارت و توریسم آن‌کشور، به این نتیجه رسیدم که ‎دولت قبل حتی به دنبال توسعه روابط تجاری با اروپا هم نبود! این مسئله جای تأمل جدی دارد!

خبر خوب/ عبدالرحیم انصاری نوشت:
‏خبر خوب اینکه ظاهرا کریدور روسیه‌ـ ایران‌ـ هند آغاز به کار کرده و اولین محموله از سن‌پترزبورگ ارسال و با عبور از بندر انزلی در راه بندرعباس و سپس هند است. تفاوت رئیسی با روحانی توجه به همین ابعاد مهم از منافع ملی است که ابراهیم دغدغه‌اش را دارد، ولی آقای روحانی برایش تره هم خرد نمی‌کرد!

نمی‌خواستند یا نمی‌توانستند؟!/
‏با وجود کاهش بازدهی نیروگاه‌ها در گرما، رکورد مصرف 1/68 مگاوات با افزایش مصرف 9 درصد نسبت به روز مشابه سال گذشته شکسته شد و در تیر و خرداد 38 درصد مشترکین مشمول پاداش مدیریت مصرف شدند. این یعنی بدون فشار بر جیب مردم می‌شد شبکه را پایدار نگه داشت ولی برخی نمی‌توانستند!

اسکناس‌های بدون صفر هم آمد/
اسکناس‌های ۱۰ هزار ریالی و ۲۰ هزار ریالی با ظاهری نو که در قسمت بالای آن صفرها کمرنگ نمایش داده شده، در قسمت پایین نیز صفرها کاملا حذف و به بازار عرضه شد. اسکناس‌های تازه ذهن مردم را برای حذف ۴ صفر آماده کرده است.

فساد در ایران‌مال/
به دنبال برگزاری ورزش مختلط در ایران‌مال و انتشار تصاویر مربوطه در فضای مجازی، مدیران این مجتمع تجاری احضار و مقرر است روز شنبه. به اتهام معاونت در اعمال منجر به جریحه‌دار شدن عفت عمومی ‌به مرجع قضایی معرفی شوند.

آماده‌سازی موکب‌های اربعین در شلمچه آغاز شد/
رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی‌ و اسکان ستاد اربعین حسینی در مرز شلمچه: آماده‌سازی و استقرار ۴۰۰ موکب برای پذیرایی از زائران اربعین در موقعیت شلمچه آغاز شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات