صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۳۸۶۵۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۶ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اینکه شما یک منطق جذّابی در جمهوری اسلامی داشته باشید که این را وقتی بدون حاجب و واسطه با ملّت‌های دیگر مطرح کنید، برای آن‌ها جذّاب است و کشش دارد و قبول می‌کنند، این می‌شود عمق راهبردی شما. (۱۹/۱۲/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word


نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼حرف روز    

بایدن باید غرور خود را ببلعد

تحولات به وجود آمده پس از جنگ اکراین شرایطی را به ایالات متحده تحمیل نموده است که برای رهایی از آن پیرمرد هفتادساله کاخ سفید حالا  ناچار شده است تا در خاورمیانه دوره بیفتند تا مزیت استراتژیکی رو به افول امریکا را احیاء نماید.

 بایدن اکنون به‌شدت درگیر این چالش است که چگونه اسب اقتصاد 1.7 تریلیون دلاری روسیه را بدون آسیب رساندن به اقتصاد اروپا و آمریکا از پای درآورد. بایدن می‌داند که تلاش بیش از دو دهه‌ای ایالات متحده برای ادغام روسیه در اقتصاد جهانی با این ایده که اشتراک منافع اقتصادی با روسیه می‌تواند کرملین را مجبور به مماشات کند با شکست مواجه شده است.  اکنون پیوندهای روسیه با اقتصاد جهانی به یکی از دارایی‌های استراتژیک آن کشور تبدیل‌شده است و آن‌طور که میلر گفته است از 10 کشور پرجمعیت جهان، تنها یک کشور بسته جامعی را  امریکا علیه روسیه طراحی کرده است به‌طور کامل پذیرفته است و آن‌هم خود امریکا است. 

بایدن بیش از گذشته درگیر چالش با ایران است. چالش بزرگ این است که چگونه سپاه پاسداران را در لیست تروریسم نگه دارد بدون آنکه سربازانش در منطقه آسیب ببینند ، برجام را فریز کند و دیپلمات‌های ایرانی را سر بدواند بدون آنکه  برنامه هسته‌ای این کشور از کنترل خارج شود ،فروش نفت ایران را محدود کند  بدون آنکه فرایند تولید و انتقال انرژی منطقه دچار آسیب شود. او می‌گوید می‌خواهد از نفوذ ایران در غرب آسیا بکاهد و در این راه از زور به‌عنوان آخرین راه‌حل برای دور نگه‌داشتن ایران از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد اما واقعیت آن است که او هرچقدر هم که دچار زوال عقل باشد می‌داند نباید در مقابل ایران بی‌محابا رفتار کند.

رفتار متناقض بایدن در سفر خود به غرب آسیا  نشان داد او از قبل می‌دانست که پای در میدان مین گذاشته است. میدانی که هرگونه اشتباه سر او را یک گام به  فرورفتن در باتلاق غرب آسیا نزدیک‌تر خواهد چراکه نه توافق ابراهیم و اعتمادبه‌نفس کاذب اسرائیل می‌تواند ایران را کنترل کند و نه شرایط عربستان به‌گونه‌ای است که خلأ انرژی را برای او جبران کند. به نظر می‌رسد او اکنون چاره‌ای ندارد جز اینکه غرور آمریکایی خود را ببلعد و واقعیت قدرت را بپذیرد. (نویسنده:حسین حسینی نژاد)

 

▼ گزارش روز                          

عبرتی که نباید از آن غفلت کرد...

در تـاریـخ مـعـاصـر کشور، نمونه‌های مختلفى از براندازى نرم رخ‌داده است؛ که نمونه‌های آن تلاش ‍ انگلیس و عوامل وابسته به آن براى ایجاد انحراف در نهضت مشروطیت و دیگری هم انحراف برخی داخلی‌ها و سازمان‌های جاسوسی غرب در نـهـضـت مـلى شـدن صـنـعـت نـفت بود.

گزاره‌های خبری:1- مصطفی تاجزاده، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88  اخیراً طی مصاحبه‌ای با سایت جماران گفته است: «براندازان می‌گویند تا جمهوری اسلامی سرنگون نشود مشکلات میهن و مردم حل نخواهند شد. ما می‌گوییم تلاش برای سقوط جمهوری اسلامی کشور را دچار آشوب‌های بسیار جدی می‌کند که خروج از آن ممکن است سالها و بلکه دهه‌ها طول بکشد.» 2- هرچند تاج‌زاده سعی کرده است نیت خود را ذیل عبارت اصلاح ساختاری پنهان کند ولی در توییت آخر خود دقیقاً آنچه مطرح می‌کند جز براندازی چیز دیگری تعریف نمی‌شود. او در توییت آخرش حذف جایگاه رهبری و ادغام آن در ریاست جمهوری را پیشنهاد می‌دهد و می‌نویسد «راه نجات کشور اصلاح ساختاری است پاسخگو ، دوره‌ای و انتخابی شدن رهبر و ادغام رهبری و ریاست جمهوری؛ خلع ید سپاه در تمام عرصه‌های غیرنظامی؛ و ...» لذا آنچه تاج‌زاده می‌گوید در هدف همان براندازی است هرچند در روش مدعی باشد که با اپوزیسیون مرزبندی دارد.

گزاره‌های تحلیلی:برای درک درست ابعاد مجرمانه‌ی اقدامات تاجزاده باید به مقدمات تحلیلی زیر توجه کرد:1- از روزگاران دور، هرگاه قدرتى قصد داشت حکومتى را براندازد، چنانچه توان نظامى این کار را نداشت و یا هزینه آن را سنگین می‌دید، سـعـى می‌کرد تـا بـا روش‌های مـخـتـلفـى غیر از حمله نظامى به هدف خویش نـائل آیـد. گـاه از روش‌های امـنـیـتـى ، و گـاه از روش‌های فـرهـنـگـى و تـبلیغى و رسانه‌ای و هجوم به سرزمین افکار و احساس مردم با اسب تراوا و یا عاملان نفوذی خواه مستقیم یا غیرمستقیم.2- اوریانا فالاچی خبرنگار معروف ایتالیایی در دهه‌های گذشته، در یک مصاحبه از وینستون چرچیل نخست‌وزیر انگلیس در جنگ دوم جهانی سؤال می‌کند: «آقای نخست‌وزیر، شما چرا برای ایجاد یک دولت استعماری و دست‌نشانده به آن‌سوی اقیانوس هند می‌روید و دولت هند شرقی را به وجود می‌آورید، اما این کار را نمی‌توانید در بیخ گوش خودتان یعنی در ایرلند که سال‌هاست با شما در جنگ و ستیز است انجام دهید؟» وینستون چرچیل بعد از اندکی تأمل پاسخ می‌دهد: «برای انجام این کار به دو ابزار مهم احتیاج است که این دو ابزار مهم را در ایرلند در اختیار نداریم.» خبرنگار سؤال می‌کند: «این دو ابزار چیست؟» چرچیل در پاسخ می‌گوید: «اکثریت نادان و اقلیت خائن!!» و اما به‌راستی خیانت در عرصه اختلال عامدانه در دستگاه فهم و درک عمومی در سطح یک ملت جرم محسوب نمی‌شود.3- تاجزاده فعالی برانداز در مواجهه نرم با جمهوری اسلامی است که با سرِجنگی زبان و قلم خویش، تیر زهرآگین ناامیدی، تردید، دروغ، دوقطبی سازی دروغین و تحریف را با چاشنی دعوت به اردوکشی خیابانی و اغتشاش بر اذهان و افکار جامعه روانه نموده است.

نکته پایانی: جریان اصلاح‌طلب که با سابقه‌ای طولانیِ حضور در عرصه اجرایی کشور و بهره‌گیری هر چه بیشتر از اختیارات فراقانونی و حکم حکومتی، فرصت کافی برای اثبات کارآمدی نظریات غرب‌گرای خویش داشته، اما بعد از شکست راهبردی در سپهر قدرت سیاسی در حال بازیابی خویش است و بخش عمده‌ای از آن‌ها در چارچوب نظام در حال اصلاح و ویرایش خویش‌اند و اما در این مسیر اقلیتی تحت عنوان طیف تندرو و رادیکال که همیشه طلبکار بوده و با نگاه به‌ظاهر نقد و ادعای حل مشکلات مردم اما در عمل به‌قصد تخریب ارکان نظام، موجدِ فتنه‌هایی چون 78، 88، 96 و 98  شدند؛ و به‌جای خود شکستن، راه خطایِ آیینه شکستن را انتخاب نمودند و این نرمالیزه‌کردن ادبیات براندازی از سوی این طیف زمینه‌ساز تهدیدات علیه امنیت ملی و جرم و گناهی نابخشودنی است.(نویسنده: جواد خسروی)

 

▼ اخبار                          

اولمرت: ما توان مقابله با ایران را نداریم

به گزارش العربی الجدید، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفت که تل‌آویو امکانات نظامی لازم برای هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ایران و نابودی آن‌ها را ندارد.وی تأکید کرد: اسرائیل توانایی پایان دادن به تهدیدات هسته‌ای ایران با حمله نظامی را ندارد و مسئولان اسرائیلی که تهدید به گزینه نظامی علیه ایران می‌کنند هم به‌خوبی می‌دانند که این کار عملی نیست. او معتقد است که علیرغم تمام تهدیدات، اسرائیل قدرت نظامی کافی برای مقابله با ایران را ندارد؛ این امر غیرعملی است و همه از جمله آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها این مسئله را می‌دانند.نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد که ناتوانی نظامی این رژیم در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران به عوامل داخلی و خارجی بازمی‌گردد؛ از جمله اینکه بعد جغرافیایی و مسافت میان ایران و اسرائیل بسیار زیاد است و هواپیماها باید این مسافت را طی کنند، مسئله دیگر هم اساساً به سطح توانایی نظامی اسرائیل برای چنین عملیاتی بازمی‌گردد.

داستان قفل کودک گوگل چیست؟

با توجه به درخطر بودن فرزندان، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها حضور فرزندانشان در فضای اینترنت و برخورد با محتوای نامطلوب و بعضاً مستهجن است. ظاهراً در سال ۸۹، اولین بار الزامی کردن Safe Search برای پالایش نتایج جست‌وجو به کار گرفته‌شده است. دیری نپایید که گوگل با اعمال محدودیت‌هایی، این قابلیت را برای کل IPهای ایران مسدود کرده و این ابزار مفید گوگل برای مدیریت خانواده‌ها و مدارس ایرانی از دسترس خارج‌شده است. با اضافه شدن این افزونه برخی محتواهای فضای مجازی که برای کودکان مضر است در جستجوها نمایش داده نخواهد شد. البته برخی معتقدند که برخی چنین تصمیمی با پیش‌بینی اقدام احتمالی گوگل، به دنبال از دسترس خارج کردن گزینه Safe Search در ایران و توجیه‌پذیر کردن پلتفرم‌هایی هستند که تاکنون میلیارهاد تومان از جیب سهام‌داران اپراتور برای آن هزینه کرده‌اند که نیازمند تیزبینی دستگاه‌های نظارتی و تخصصی است.

کف ۷۰۰ هزار بشکه در فروش نفت را رد کرده‌ایم

مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد که  ما برای صادرات نفت و بازاریابی باید به تنوع در مقاصد صادراتی فکر می‌کردیم. دولت سابق عملاً خود را معطل کرده بود و دنبال منابع جدید درآمدی یا مقاصد جدید صادراتی یا تنوع‌بخشی به استفاده از نفت خام و میعانات گازی نبود ولی دولت سیزدهم کار را شروع کرده هرچند به حد مطلوب نرسیده‌ایم ولی روند رو به رشد است. ️تا ۷۰-۸۰ درصد پول حاصل از فروش نفت را بلافاصله در اختیار داریم و بقیه نیز با تأخیر در اختیار کشور قرار می‌گیرد. امروز کف ۷۰۰ هزار بشکه در فروش نفت را رد کرده‌ و در مقاطعی تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نیز فروش نفت داشته‌ایم. توسعه میادین مشترک نفتی باید در اولویت قرار بگیرد. تیم خوبی در حوزه فروش نفت در وزارت نفت شکل‌گرفته است.

ماجرای افزایش تاریخ انقضای واکسن‌ها چیست؟

دیروز نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که در آن سازمان غذاودارو از دانشگاه‌ها خواسته تاریخ انقضای واکسن پاستوکووک را به یک سال افزایش دهند. مدیرکل امور داروی سازمان غذاودارو در توضیح ماجرا گفته است که واکسن‌های کرونا در ابتدا با مدت‌زمان کوتاه پایداری مثلاً ۶ ماه توزیع می‌شدند اما با تکمیل‌ شدن مطالعات پایداری و با ارائه مستندات و بررسی کارشناسی این زمان افزایش یافت. واکسن پاستوکووک، فرم کانژوگه است که محصول دقیقاً مشابه قبلی برای آن وجود ندارد اما پس ارائه مستندات تکمیلی، تاریخ انقضای یک‌ساله برای آن در نظر گرفته شد و این محصول مورد تأیید است.

تاثیر سند 25 ساله راهبردی ایران و چین

آمار نشان می‌دهد که از زمان امضای سند همکاری ۲۵ ساله با چینی‌ها، صادرات نفت ایران به چین از روزانه ۷۸ به ۶۱۷ هزار بشکه رسیده و تقریباً ۸ برابر شده است. این موضوع مؤید این قضیه است که برخلاف برجام، سیاست بازارسازی نفت با مدل شریک استراتژیک (strategic partnership)، فروش پایدار نفت در تحریم را تضمین می‌کند.

 

▼ اخبار کوتاه

ایجاد منطقه آزاد مشترک بین ایران و روسیه/دیدار و مذاکره دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با نایب‌رئیس دومای روسیه، به امضای پوتین پای قانون منطقه آزاد ایران و اوراسیا رسید و گام بعدی ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و روسیه خواهد بود.

تکرار ادعاهای «بایدن» علیه ایران  / رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که فعالیت‌های ایران برهم زننده ثبات در خاورمیانه است. از هم‌پیمانان خود در منطقه در رویارویی با تروریسم حمایت خواهیم کرد و ما برای مقابله با تهدیدهای تروریستی در منطقه مصمم هستیم.

ما متأسف نیستیم! / پس از انگلیس، ایتالیا هم با فروپاشی سیاسی روبرو شده است.فرانسه هم وضع مناسبی ندارد و در سایه بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، دولت جدید ماکرون اکثریت پارلمان را ازدست‌داده است و حزب شولتز در آلمان هم با رسوایی روبروست.کاربر عرب در واکنش به این موضوع نوشته کشورهای ما را نابود کردید ، سرزمین‌های ما را مورد تجاوز قراردادید، و ثروت‌های ما را چپاول نمودید، برای شما متأسف نیستیم.

اگر پناهنده می‌شدند یا ... / در سکوت خبرگزاری‌های بی‌طرف و دلسوز ایران لندن‌نشین، تیم ۶ نفره ایران در المپیاد جهانی ریاضی ۲۰۲۲ با کسب ۳ طلا و ۳ نقره در بین ۱۰۴ کشور در جایگاه هشتم قرار گرفت. کاربری نوشت فرض کنید اگر یکی از همین شش نفر یک جمله علیه نظام می‌گفت ،نخبه‌ی ریاضی‌ِ آزادی‌خواه صداش می‌زدند!

دادگاه یا کلاس غرب‌شناسی؟ / ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت مللی مجلس در توییتی نوشت «‏دادگاه نوری را یک دادگاه نبینید یک دوره کامل برای شناخت ماهیت باطل غرب است. غربی که گروهکی تروریستی با ترور۱۷هزار شهروند غیرنظامی را در جایگاه شاکی قرار می‌دهد و جای شهید و جلاد و شاکی و متهم را عوض می‌کند.غرب و سوئد سالهاست پایگاه تروریست‌هایی شده‌اند که دستشان به خون ملت آغشته است.

اینجا دیوانه‌خانه است / شهردار فيلادلفيا گفت: در آمریکا زندگی می‌کنیم، دیوانه‌خانه‌ای مملو از  آدم‌های بی‌شعور و مسلح. اینجا کشور تفنگ است، ما مسلح‌ترین ملت در تاریخ جهان و درعین‌حال، ناامن‌ترین کشور جهانیم.

آمریکا شریک نسل‌کشی یمن / میک والاس روزنامه‌نگار آمریکایی نوشت ایالات متحده و اتحادیه اروپا اغلب به حقوق بشر احترام نمی‌گذارند اما به‌ندرت فرصت استفاده از حقوق بشر را متناسب با دستور کار ژئوپلیتیک خود از دست می‌دهند. آمریکا و اتحادیه اروپا کاملاً در نسل‌کشی سعودی و امارات عربی در یمن شریک هستند، جایی که زیرساخت‌های غذایی عمداً برای گرسنگی دادن مردم هدف قرارگرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات