صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۸۷۲۴
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد

صدرالحسینی: سفر پوتین به تهران ارتباطی با سفر بایدن به منطقه ندارد/ مسائل منطقه باید در منطقه حل شود

آنچه در حال حاضر مهم است انتقال پیام مهم این نشست است که مسائل منطقه ای باید در منطقه حل شود چرا که توانمندی، بلوغ و اقتدارحل مسائل منطقه در میان کشورهای منطقه وجود دارد،

سید رضا صدرالحسینی کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با بصیرت در خصوص زوایای سفر رئیس جمهور روسیه و ترکیه به تهران گفت: این سفر و میزبانی تهران از نشست سه‌جانبه بین کشور‌های ایران، روسیه و ترکیه و دیدار‌ها و گفتگو‌های آقای پوتین با مقامات جمهوری اسلامی ایران، هراس و نگرانی دشمنان منطقه و ایران را برانگیخته و تلاش آنان را برای القاء اینکه این سفر در واکنش به سفر بایدن به منطقه تدارک دیده شده است! افزایش داده است. حال آنکه سفر‌هایی در این سطح که ادامه مذاکرات گذشته و به همراه ده‌ها نشست کارشناسی است، از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی شده و هیچ ارتباطی با سفر بایدن ندارد و این نوع ادعا‌ها به قصد انفعالی جلوه دادن و کاستن از ارزش و تاثیرگداری واقعی آن در رسانه‌ها صورت می‌گیرد. نشست تهران با حضور روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه قطعا تاثیرات مختلفی در تحولات منطقه و بین الملل به جا خواهد گذاشت. با توجه به اینکه یکی از رویکردهای مهم  دولت سیزدهم تقویت دستگاه دیپلماسی کشور برای افزایش ارتباط با کشورهای همسایه و افزایش تعاملات اقتصادی در کنار حل بحران های منطقه ای است که برای تحقق این موضوع رئیس جمهور و و وزیر امور خارجه ایران سفرهای مختلفی به کشورهای منطقه داشته اند، نشست کنونی سه رئیس جمهور ایران، روسیه و ترکیه را می توان در تداوم نشست ها و سفرهای قبلی عنوان کرد.
وی در این باره افزود: بی تردید این راهبرد را می توان یکی از ابداعات دولت و وزارت خارجه در راستای افزایش همکاری بین کشورهای منطقه عنوان کرد. یعنی این راهبرد از جمله اقداماتی است که در مقابل نشست های ژنو و اقداماتی که سازمان ملل یا حرکت های سیاسی آمریکایی ها انجام می دادند و نشستی به نام  نشست دوستان سوریه مطرح شد از سال 95 جمهوری اسلامی ایران ابتکار عمل را در حوزه سوریه به دست گرفت به طوری که این نشست ها در قزاقستان، سوچی، آنکارا و اینک در تهران برگزار می شود. قطعا محور این نشست حال و آینده سوریه است. اما آنچه در حال حاضر مهم است انتقال پیام مهم این نشست است که مسائل منطقه ای باید در منطقه حل شود چرا که توانمندی، بلوغ و اقتدارحل مسائل منطقه در میان کشورهای منطقه وجود دارد، لذا کشورهای منطقه می توانند مشکلات موجود را با گفت و گو و مذاکره به نقطه مطلوب برسانند، لذا نیازی به دخالت کشورهای فرا منطقه ای به ویژه آمریکایی ها ندارند.

کارشناس سیاست خارجی در ادامه بحث تصریح کرد: البته آمریکایی ها در تمام دوران های نشست های آستانه چه در حوزه کارشناسی که نزدیک به صد نشست کارشناسی تا کنون انجام شده یا نشست ها در سطح روسای جمهور منطقه، به گونه ای القاء می کردند که حتما آمریکایی ها باید مساله را حل و فصل کنند، در حالی که تداوم نشست های آستانه نشان داد که این چنین نیست.

سید رضا صدرالحسینی در خصوص این نشست گفت: این نشست مهم در شرایطی برگزار می شود که آمریکایی ها تلاش کردند در مسائل منطقه ای با حضور آقای بایدن دخالت کنند، چرا که منطقه غرب آسیا برای غرب و آمریکا مهم است، لذا تلاش کردند برای حل مسائل منطقه غرب آسیا باید در بالاترین سطح یعنی با سفر رئیس جمهور آمریکا مسائل حل می شود، اما کشورهای منطقه نشان دادند آمریکا در بن بست قرار گرفته بنحوی که کشورهای منطقه از جمله سه کشور ضامن اعم از ایران، ترکیه و روسیه می توانند مسائل منطقه را حل کنند.

وی در خصوص مسائل مربوط به ترکیه گفت:  آنچه که در ارتباط با مسائل ترکیه مطرح می شود تاکید بر خروج نیروهای آمریکایی از شرق سوریه است. قطعا دخالت نیروهای آمریکایی در کشورهای منطقه غیر از نا امنی و آشوب و افزایش درگیری دستاوردی نداد. این مساله باید مورد توجه کشورهای منطقه قرار بگیرد که به چه دلیلی، رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکایی ها زیرساخت های سوریه را به عنوان یک کشور مستقل که ضمنا اینجا موضوع فلسطین هم مطرح می شود که چرا این رژیم جعلی دائما زیرساخت های سوریه را مورد حمله هوایی قرار می دهد و مجامع بین المللی در این موضوع سکوت کرده اند. بی شک حملات رژیم صهیونیستی به زیر ساخت های سوریه و فلسطین موضوعی است که کشورهای همسایه باید در این موضوع به جد واکنش نشان دهند. بی شک حضور نیروهای امریکایی در سوریه مانع ایجاد احساس امنیت برای دیگر کشورهای منطقه می شود، چرا که حضور امریکا در سوریه منجر به افزایش حضور و فعالیت تروریست ها در این کشور شده است. کشورهای پیرامونی از جمله عراق هم از مسئله تروریسم زیان های بسیاری دیده اند لذا  این موضوع هم باید مورد بررسی قرار بگیرد.

کارشناس سیاست خارجی توضیح داد: ترکیه برخی از دغدغه های امنیتی خود را با اقدامات نظامی حل و فصل می کند به این دلیل که ترک ها معتقد هستند برخی از  جریان ها و نیروهای تجزیه طلب در شرق سوریه بر علیه دولت این کشور فعالیت هایی انجام می دهند، قطعا در ارتباط با این مسئله باید به ترکیه تضمین داده شود که از خاک سوریه حملاتی بر علیه ترکیه انجام نمی شود و ترکیه هم حق حمله به مناطق سوری و عراقی را ندارد، بنابراین موضوعات گوناگونی در این اجلاس مورد بررسی قرار می گیرد از جمله بحث خط حائل مرزی، پایگاه های مراقبت از خط مرزی هم متوجه هستند که این پاسگاه های مرزی با تاکید براین موضوع که پاسگاه های مرزی چگونه و با چه فواصلی مستقر شوند و کدام نیروها در حقیقت مرزبانی را از دو کشور ترکیه و سوریه انجام دهند.  بی شک در اجلاس بین سه رئیس جمهور ایران، روسیه و ترکیه دیگر مسائل منطقه ای نیز طرح خواهد شد از جمله مسائل دیگر مورد بحث موضوع اوکراین است که روسیه و ترکیه در این موضوع  نقش فعالی دارند. بی شک با تاکیدی که جمهوری اسلامی به صلح و امنیت پایدار در همه مناطق جهان از جمله در منطقه اوراسیا دارد این موضوع هم مورد توجه اجلاس قرار می گیرد.

صدرالحسینی در خصوص سایر موارد مورد نظر برای طرح در این اجلاس گفت: نکته بعدی که در این اجلاس مورد توجه قرار می گیرد مسئله بازیگری کشورهای منطقه ای در مسالئل بین المللی است. با اینکه کشورهای منطقه در برخی مسائل اختلافاتی دارند اما کشورهای منطقه با اتکا و تمرکز بر نقاط مشخص و موضوعات مورد اتفاق می تواند در حل مسائل منطقه نقش آفرینی بهتری نسبت به گذشته داشته باشند مانند مسئله انرژی. به بیان بهتر می دانیم روسیه به عنوان مرکز بزرگ توزیع و انتقال انرژی می تواند انرژی صادراتی خود را از  خاک ایران به کشورهای مورد نظر خود منتقل کند. ضمن اینکه در خصوص موضوعات کلان انرژی سه کشور با هم رایزنی هایی خواهند داشت، ضمن اینکه در این دیدارها مسائل بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه و روسیه و مسائل فی ما بین ترکیه و روسیه در تهران که به عنوان  مرکز دیپلماسی غرب آسیا مطرح است دنبال می شود.
صدرالحسینی در خصوص رویکرد تجاری دولت و افزایش تراز تجاری با کشورهای منطقه گفت: قطعا در این دیدار مسائل تجارت خارجی و نقل و انتقالات مالی، گمرکی، بیمه ای نیز در دستور کار سه رئیس جمهور ایران، روسیه و ترکیه قرا می گیرد. با توجه به افزایش 25 درصدی صادرات ایران طی ده ماه گذشته که بعضا حتی تا 40 درصد در برخی مواد صادراتی گزارش شده، دولت جمهوری اسلامی ایران به این موضوع توجه دارد که از این گونه نشست ها برای توسعه دیپلماسی اقتصادی کشور و استفاده از تاثیرات بسیار گسترده آن بر توسعه اقتصاد ایران استفاده شایان توجهی به عمل بیاورد.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات