اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> یادداشت اقتصادی
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۳۸۷۶۶

دلار در سراشیبی سقوط

سلطه آمریکا بر اقتصاد جهانی به شدت رو به افول است؛ سرعت ماهیت تحولات در اقتصاد دنیا نشان می‌دهد که فرآیند سقوط ارزش دلار و پایان هژمونی اقتصادی آمریکا به نقطه برگشت‌ناپذیر رسیده است و آمریکا دیگر توان حفظ موقعیت خود را ندارد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی
دلار اصلی‌ترین پول بدون پشتوانه جهان سال‌هاست که سلطه‌ای فراگیر بر کل اقتصاد دنیا دارد. وابستگی اقتصاد سایر کشورها به دلار تا حدی است که بسیاری از کشورها خواهان افزایش ارزش دلار هستند تا سرمایه‌های آنها حفظ و یا افزایش یابد!
حتی چین به عنوان اصلی‌ترین رقیب آمریکا نیز مقادیر زیادی از اوراق قرضه این کشور را در اختیار دارد که به نوعی کاهش ارزش دلار از این جهت به اقتصاد چین نیز ضربه می‌زند. اما این روزها دنیا شاهد کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهاست.
 
برخی نشانه‌ها و یا دلایل کاهش ارزش دلار عبارتند از:
 
1ـ به دلیل استفاده بیش از حد آمریکا از سلاح تحریم و گسترده شدن دامنه کشورها و شرکت‌هایی که مشمول تحریم آمریکا هستند، دلار در معاملات جهانی به تدریج کم رنگ شده است و مبادلات به شکل تهاتری و یا پیمان‌ها دوجانبه پولی و مالی جایگزین معاملات دلاری شده‌اند.
یکی از موضوعاتی که در سفر پوتین به ایران مورد تأکید طرفین بوده است نیز حذف دلار از تعاملات تجاری دو طرف بوده است.
چین نیز به عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا بسیاری از مبادلات تجاری خود را با ارزهای دیگر به ویژه یوآن انجام می‌دهد. با توجه به سهم بالای کشورهای تحریم شده در تجارت جهانی، این موضوع باعث کاهش ارزش دلار شده است.
 
2ـ بالا رفتن شدید قیمت انرژی در آمریکا که به دلیل تحریم روسیه صورت گرفته است باعث شده است تورم در این کشور به صورت جهشی افزایش پیدا کند، افزایش تورم یعنی کاهش ارزش پول ملی و لذا این تورم باعث کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزها شده است.
 
3ـ به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان، ارزهای دیجیتال اعم از ارزهایی که ماینینگ می‌شوند و ارزهایی که پشتوانه بانک مرکزی کشورها را دارند در آینده‌ای نزدیک جایگزین پول سنتی در مبادلات تجاری می‌شوند.
در این نوع تجارت کشورها فقط با یک ارز مانند دلار تجارت نمی‌کنند که حذف دلار از تعاملات تجاری برای تأیید تراکنش‌ها بر همه معاملات حکومت کند بلکه تأیید اعتبار هر رمزارز توسط بانک مرکزی کشور میزبان و یا مکانیسم‌های جایگزین صورت می‌گیرد؛ لذا می‌توان با احتمال زیاد گفت که در آینده‌ای نزدیک، دلار جایگاه خود را در معاملات و مبادلات جهانی از دست می‌دهد.
 
نکته راهبردی:
 سلطه آمریکا بر اقتصاد جهانی به شدت رو به افول است؛ سرعت ماهیت تحولات در اقتصاد دنیا نشان می‌دهد که فرآیند سقوط ارزش دلار و پایان هژمونی اقتصادی آمریکا به نقطه برگشت‌ناپذیر رسیده است و آمریکا دیگر توان حفظ موقعیت خود را ندارد.
 
(نویسنده: علی کارگر)
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات