صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۳۸۸۰۱
جعفر قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی:

زمینه های توسعه مراودات تجاری میان ایران و روسیه کدامند؟

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه روابط تجاری ایران و روسیه در بخش‌های مختلف می‌تواند از مهم‌ترین مباحث سفر رئیس‌جمهور روسیه به تهران باشد، گفت: ایران در بخش صادرات غیرنفتی با توجه به نیاز مبرم روسیه به محصولات غذایی و میوه و تره‌بار در ماه‌های پیش رو می‌تواند صادرات قابل توجهی به این کشور داشته باشد.

 تحلیلگران انتخاب تهران به عنوان دومین مقصد سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین را پیام مهمی برای غرب می‌دانند. این سفر در راستای تحکیم روابط مسکو و تهران و موازنه جدید قدرت شرق در راستای افول بلوک غرب انجام می‌شود.
نزدیکی جغرافیایی و تعاملات گسترده اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تهران و مسکو از سویی و تمام فشارها و تحریم‌هایی که روسیه و ایران به یک شکل با آن مواجه هستند از سوی دیگرموجب شده است روابط راهبردی میان مسکو و تهران بیش از پیش تقویت شود.
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره بهره برداری اقتصادی از سفر ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران گفت: حفظ منافع ملی ازجمله موضوعات مهمی است که در این سفر باید در زمره اصلی ترین رویکردهای مورد توجه مسئولان باشد. با توجه به این موضوع که در چند سال گذشته در برخی موارد مترصد همکاری با روسیه بودیم، اما تحریم ها عامل افزایش نیافتن تعاملات روس ها با ایران بود، به نظر می آید تحریم روسیه به وسیله آمریکا زمینه را برای افزایش همکاری با ایران در بخش های مختلفی رقم زده باشد و باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد.
گسترش تعاملات در حوزه های صنایع غذایی، هوافضا، ریلی، جاده‌ای و احداث نیروگاه‌های اتمی ازجمله حوزه‌های کاری متعددی است که می تواند به افزایش ظرفیت‌ تجاری میان دو کشور ایران و روسیه و ایران و ترکیه کمک کند
وی افزود: با توجه به ظرفیت های بالای اقتصادی ایران و روسیه، دو کشور می توانند تراز تجاری خود را بالا ببرند. توسعه روابط تجاری ایران و روسیه در بخش های مختلف اعم از توسعه نیروگاه اتمی، گسترش همکاری های دو جانبه در بخش نفت و گاز و معدن می تواند از مهمترین مباحثی باشد که در این سفر مورد توجه مسئولان دو کشور قرار بگیرد.
قادری عنوان کرد: ایران در بخش صادرات غیر نفتی با توجه به نیاز مبرم روسیه به محصولات غذایی و میوه و تره بار در ماه های پیش رو، یعنی ماه های سرد سال می تواند صادرات قابل توجهی به روسیه داشته باشد. علاوه بر این، روس ها در بخش های نظامی و اطلاعات می توانند بخشی از دانش و تجربیات خود را در اختیار ایران بگذارند، قطعاً استفاده از تجربیات این کشور برای ما ارزنده است و می تواند مکمل دانش بومی باشد.
گسترش روابط تجاری ایران با روسیه و ترکیه به نفع ما و کشورهای منطقه است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره توسعه ظرفیت های تجاری با ترکیه گفت: با اینکه ترک ها در موضوع احداث سد روی رودخانه های دجله و فرات مشکلاتی برای ایران، عراق و کشورهای همسایه ایجاد کرده اند، مسئولان جمهوری اسلامی با گفت و گو در این موضوع و تأکید بر تنش زایی و مشکلاتی که این موضوع در منطقه ایجاد می کند، می توانند در برخی بخش های اقتصادی تعامل خوبی با ترکیه داشته باشند که هم زمان منافع اقتصادی ایران و ترکیه را حفظ کند.
قادری توضیح داد: گسترش روابط تجاری ایران با روسیه و ترکیه به نفع ما و کشورهای منطقه است. اگر ایران نیاز بازارهای ترکیه و روسیه را شناسایی کند، در این کشورها با افزایش صادرات می تواند تراز تجاری خود را افزایش دهد و مواد مورد نیاز و کالاهایی که در شرایط تحریم امکان واردات آنها نیست، وارد کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: گسترش تعاملات در حوزه های صنایع غذایی، هوافضا، ریلی، جاده‌ای و احداث نیروگاه‌های اتمی ازجمله حوزه‌های کاری متعددی است که می تواند به افزایش ظرفیت‌ تجاری میان دو کشور ایران و روسیه و ایران و ترکیه کمک کند.
منبع: راهبر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات