صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۸۸۰۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) مسئله اقتصاد، مسئله معیشت مردم، مسئله بسیار مهمی است... وَ نَعوذُ بِکَ مِن تَناوُلِ الاِسرافِ وَ مِن فِقدانِ الکَفاف؛ امام سجاد از خدای متعال درخواست می‌کند و به خدای متعال پناه می‌برد؛ از اسراف و از اینکه منابع معیشتی، به قدر کافی در اختیار مردم وجود نداشته باشد، این نشان‌دهنده اهمیت مسئله اقتصاد است. (۲۰/۰۷/۱۳۷۳) www.basirat.ir

حرف روز     

بی‌حجابی؛ معضل امنیتی یا پدیده اجتماعی؟!

تجربه نشان داده که با شروع تابستان، برخی تحرکات در فضای حقیقی و مجازی بر سر حجاب آغاز می‌شود. اگر محتوای تولیدشده در بسترهای مختلف مجازی و رسانه‌ای را تحلیل محتوا کنیم، می‌توان دو رویکرد در تحلیل علت بی‌حجابی احصاء کرد. عده‌ای معتقدند که بی‌حجابی و شکل‌گیری پویش‌های بی‌عفتی وجه امنیتی داشته و با هدف نرمالیزاسیون جامعه، در تقابل با نظام و با هدف براندازی شکل گرفته است. این نگاه گزاره‌های بسیار قابل اعتنایی نیز دارد؛ مدیریت ضدانقلاب و سوار شدن آن بر این موج در فضای مجازی و حقیقی نکته‌ای غیرقابل‌انکار و کاملاً مشهود است؛ اما عده‌ای بی‌حجابی در برخی اعضای جامعه را فاقد کنش گری اجتماعی و سیاسی و حاصل تغییر سبک زندگی و یک پدیده اجتماعی به‌حساب می‌آورند و پاسخ برای رفع آن را نه امنیتی، بلکه اجتماعی می‌دانند.

پذیرفتن هر یک از این رهیافت‌ها، نحوه مواجهه با پاسخگویی به این پدیده را نیز دگرگون می‌کند. اگر بی‌حجابی را یک موضوع امنیتی بدانیم به آن نیز پاسخ امنیتی خواهیم داد و اگر آن را یک معضل اجتماعی بدانیم، قطعاً نحوه مواجهه با آن تغییر می‌کند. به نظر می‌رسد خط‌کشی مشخصی نمی‌توان انجام داد؛ چرا که ما در شرایط حاضر با درهم تنیدگی پدیده‌ها مواجهیم؛ یعنی یک موضوع ممکن است با اینکه اقتصادی محسوب شود، اما هم‌زمان رنگ و بوی اجتماعی یا سیاسی و یا ... به خود می‌گیرد که به زبان ساده می‌توان آن را ژله‌ای شدن پدیده‌ها در عصر حاضر دانست. ژله‌ای شدن و در هم تنیدگی پدیده‌ها در شرایط فعلی نحوه مواجهه با آن‌ها را سخت می‌کند. در موضوع بی‌حجابی نیز این‌گونه است؛ آیا باید با آن امنیتی برخورد کرد؟ یا نگاه اجتماعی داشت؟ و یا نگاه ترکیبی؟!

همه این موضوعات، این رسالت را برای دستگاه‌های فرهنگی و متولیان اجتماعی ایجاد می‌کند که برای مواجهه با پدیده‌ای مانند بی‌حجابی باید به دنبال یک سند و یا دستورالعمل جامع بود؛ قطعاً در این سند جامع، مسائل زیادی باید لحاظ گردد؛ از نحوه مواجهه امنیتی گرفته تا شیوه تعامل با سبک زندگی، پیوسته‌ای رسانه‌ای، اجتماعی و ...

نکته مهم اینکه؛ اتخاذ چنین رویکردی می‌تواند موجب جلوگیری از موج‌سواری برخی خناسان فضای مجازی و رسانه‌ای مانند متولیان کمپین‌های بی‌عفتی در این شبکه‌ها گردد. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز               

استقبال صمیمانه کارگران معترض از رئیس‌جمهور!

استان مرکزی یکی از سه قطب صنعتی کشور است که بیش از دو هزار و هشتصد واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ را در خود جای داده است؛ اما در سال‌های گذشته همین مراکز صنعتی به خاطر سوء مدیریت، ورشکستگی‌ها، نداشتن مواد اولیه و ... دچار تجمعات متعددی بوده است.

گزاره‌های خبری: 1- توجه بیش‌ازحد دولت آقای روحانی به برجام و نگاه یک‌سویه دولت به غرب، باعث شد شخص رئیس‌جمهور نسبت به صنایع مادر و مشکلات آن‌ها توجه کمتری داشته باشد. 2- وگن پارس یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های اقتصادی کشور در تولید واگن است. لوکوموتیو تولیدی این شرکت پارس نیز قادر به رقابت با نمونه‌های خارجی است؛ اما به خاطر واردات واگن در دولت سابق، این شرکت با مشکلات عدیده‌ای مواجهه است. کشور در حال حاضر به بیش از ۱۵۰۰ تا دو هزار دستگاه واگن مترو نیاز دارد. هر یک واگن تولیدی در کشور نسبت به واردات، بالغ بر ۷۵ هزار یورو و یک واگن مسافری نیز حدود ۶۰۰ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد؛ بااین‌حال، در طول پنج سال اخیر هیچ سفارشی برای تولید واگن مترو به واگن سازی‌های کشور داده نشده است... 3- شرکت صنایع آذرآب نیز یکی از شرکت‌های تعطیل شده در استان مرکزی است که در طرح‌های بزرگ ملی مانند ساخت دیگ‌های بخار نیروگاه حرارتی شهید رجایی، نیروگاه سیکل ترکیبی قم، نیروگاه شازند و همچنین ساخت مخازن، مبدل‌ها و برج‌ها در پروژه‌های واحد روغن‌سازی پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه گاز کنگان، مجتمع پتروشیمی و پالایشگاه شازند نقش مؤثری را در توسعه صنایع نفتی ایران ایفا کرده است. آذرآب تا اوایل دهه ۹۰ توانست روند تولیدی خود را حفظ کند، اما از سال ۱۳۹۵ افول شرکت سرعت گرفت و این شرایط باعث اعتراضات کارگری در سال ۱۳۹۶ و سپس سال ۱۳۹۸ شد. چالش‌های مدیریتی باعث شد که در طول ۵ سال اخیر، شرکت عملاً از عرصه تولید جا بماند و در حال حاضر هیچ‌گونه تولید و قرارداد کاری در آذرآب وجود ندارد و آنچه در حال انجام است، باقی‌مانده قراردادهای سال‌های گذشته این شرکت است. 4- کارخانه عظیم هپکو که روزگاری یکه تازه تولید ماشین‌های سنگین و ابزارآلات معادن و راه‌سازی در کشور بود، بعد از اجرای غلط خصوصی‌سازی، تا آستانه ورشکستگی هم پیش رفت. از ۱۳۹۲ شمسی، چالش‌های این واحد تولیدی نمایان شد. در ۱۳۹۶ شمسی نیز به دلایلی که عنوان می‌شود، «کمبود سرمایه در گردش؛ نبود سفارشات کافی و ناتوانی در واردات مواد اولیه» که جملگی به سوء مدیریت در شرکت و نگاه دولت به خارج از مرزها داشت، شرکت نتوانست به شرایط گذشته بازگردد.

گزاره‌های تحلیلی: سفر روز جمعه‌ای آیت‌الله رئیسی و هیئت دولت به استان مرکزی چشم امید کارگران این صنایع را به رونق صنعت گشوده است: ۱-عزم دولت برای احیای صنایع در سطح کشور و به‌ویژه صنایع بالادستی و توجه شخص رئیس‌جمهوری به آن، از نکات امیدوارکننده است. ۲- نام‌گذاری سال‌ جاری به «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» موجب شده تا تمامی صنایع مادر تخصصی استان مرکزی که اکثراً شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، در اولویت توجه دولت قرار گیرند. ۳-برخورد با فسادهای انجام شده در واگذاری‌ها از اهداف دولت مردمی است که نمونه آن شرکت‌های هپکو و آذرآب و واگن پارس است. نتیجه تصمیمات دولت در این زمینه، در استقبال صمیمانه کارگران از رئیس‌جمهور در روز جمعه مشهود بود. ۴-دولت می‌بایست علاوه بر اینکه شرکت‌های مذکور را از دست افراد نااهل می‌گیرد، از تملک بانک‌ها که تجربه‌ای در بنگاه‌داری ندارند، خارج کند. ۵-دولت نباید به صنایع استان‌ها نگاه تک‌قطبی و درآمدمحور داشته باشد؛ بلکه لازم است همه ظرفیت‌ها یکجا دیده شود و توجه ویژه به صنایع آلاینده مانند آلومینیوم اراک صورت گیرد. ۶- دولت می‌بایست دیگر ظرفیت‌های موجود استان، همچون؛ کشاورزی، گردشگری، انرژی هسته‌ای، ترانزیت ریلی جاده‌ای و ... را نیز همچون ظرفیت صنعتی این استان موردتوجه قرار دهد. (نویسنده: رضا رحمتی)

▼ اخبار

سه قدرت مهم، مستقل و رقیب توسعه‌طلبی غرب!

«ولایتی» مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگو با رسانه KHAMENEI.IR، به تحلیل دلایل و لزوم نگاه به شرق توسط جمهوری اسلامی ایران پرداخته و از شکل‌گیری قطب قدرت جدید توسط ایران، روسیه و چین سخن گفته و این سه قدرت را «مهم و مستقل، در مقابل توسعه‌طلبی آمریکا و غرب» توصیف می‌کند. دکتر ولایتی معتقد است: «نگاه به شرق، نگاهی است که هم امام فرمودند، هم رهبر انقلاب؛ یعنی اینکه ما نگاهمان به سمتی باشد که در حال طلوع است. در طی سال‌های تحریم، بهترین مشتری‌ ما چین بود. این بهترین پاسخ به کسانی است که رابطه ایران و چین را زیر سؤال می‌برند. روسیه در بسیاری از موارد در فناوری‌های پیشرفته به کمک ایران آمد. عقل چه می‌گوید؟ آیا ما به سمتی برویم که همواره با این مردم و کشور دشمنی کرده یا به طرفی برویم که تا آنجا که توانسته کمک کرده است؟ چین و روسیه با ما عقد اخوت نخوانده‌اند، بلکه آنان نیز بر اساس مصالح خود عمل می‌کنند، ولی عاقلانه‌تر از غربی‌ها! چگونه بعضی از افراد با ساده‌لوحی می‌گویند به سمت غرب برویم؟! کدام غرب؟!».

با حجاب، علیه حجاب!

کانال‌ها و رسانه‌ها و اکانت‌های وابسته به سازمان منافقین، مأموریت دارند در کنار بهائیت و سلطنت‌طلبان و ...، با حجاب اسلامی به هر طریق که می‌توانند ستیزه‌جویی کنند. آن‌ها در موضوع انهدام خانواده‌ها در سازمان پیش‌قدم بودند و اولین بار دستور طلاق همسران سازمان از سوی رجوی صادر شد؛ اما در ادامه، برخی از همان زنان به‌عنوان بردگان جنسی، به حرم‌سرای شخصی رجوی منتقل شدند! چرا کمپین «من باحجابم، اما با حجاب اجباری مخالفم» راه می‌اندازند؟ آن‌ها باوجود حملات سنگینی که طی دو دهه اخیر علیه دین‌داری و به‌ویژه حجاب انجام گرفته، اطلاع دقیق دارند که اکثریت قاطع ملت ایران، وفادار حجاب و عفاف هستند و در کنار پایبندی به دین، ازنظر تجربی و عقلی هم بی‌حجابی را به زیان خود و خانواده می‌دانند. از نگاه اکثریت مردم، کسی که حجاب را کنار می‌گذارد، وارد منطقه پرخطر برای خود و خانواده‌اش و دیگران می‌شود. حتی بسیاری از آن‌ها که در زندگی مجردی، مراعات لوازم عفاف را نکرده‌اند، هنگام انتخاب همسر، فرد دارای حجاب و عفاف را بر فرد لاقید ترجیح می‌دهند. منافقین قدیم و جدید، اگر آن‌چنان که در تبلیغات وانمود می‌کنند، واقعاً جامعه ایرانی را بریده از فرهنگ عفاف و حجاب می‌دانستند، ناچار نبودند در ظاهر، حجاب بر سر کنند و در عمل، با الزامات آن مخالفت ورزند.

ای کاش‌هایی که برای روحانی تمامی ندارد!

«عیدانه فراوان شد، تا باد چنین بادا... امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق توافق برجام، در روز اجرای توافق (دی‌ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به‌ صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گران‌بها بالمره (یک‌باره) لغو خواهد شد و نه تعلیق». این جملات، اظهارات «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق در ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ و به مناسبت امضای برجام است. طبق اظهارات رئیس‌جمهور و دیگر دولتمردان، قرار بود در دی‌ماه ۹۴ همه تحریم‌ها یک‌باره لغو شده و آن‌چنان رونقی ایجاد شود که هیچ‌کس به پول یارانه نیازی نداشته باشد. حالا در شرایطی که حدود ۷ سال از وعده روحانی درباره لغو بالمره تحریم‌ها سپری شده است، وی اخیراً و در ۲۷ تیرماه ۱۴۰۱، در جمع برخی وزرا، معاونان، استانداران و مسئولان دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفته است: «پس از انقلاب، کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و از همه این مشکلات توانسته به نحوی عبور کند. پس از جنگ تحمیلی و ترور، معضل بزرگی به نام تحریم برای مردم ایجاد شده و تاکنون با همه آسیب‌ها و مشکلات، توانسته‌ایم از این مراحل گذر کنیم. خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌ها نیز ازاین‌دست مسائل بوده که قطعاً این مسئله و رفع مجدد تحریم‌ها قابل‌حل بود و ای‌کاش دچار ۱۱ آذر ۹۹ و مصوبه هسته‌ای مجلس نمی‌شدیم تا می‌توانستیم در اسفند ۱۳۹۹ تحریم‌ها را پایان دهیم!».

اخبار کوتاه

بازگشت اقتصاد به مسیر رشد بدون دغدغه تحریم/ گزارش دو روز پیش بانک مرکزی از نماگرهای اقتصادی سال ۱۴۰۰ نشان داد اقتصاد کشور به‌ویژه از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم به این‌سو منتظر رفع تحریم‌ها نمانده و مسیر رو به رشد خود را آغاز کرده است. شتاب گرفتن رشد اقتصاد کشور و غیرنفتی شدن رشد اقتصاد در نیمه دوم سال گذشته، مؤید همین واقعیت است. نگاهی به روند تحولات اقتصاد کشور در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد اقتصاد کشور به‌آرامی در حال طی کردن مسیر رشد بدون توجه به شرایط تحریمی کشور است.

بازی رسانه‌ای مفسد فراری!/ «نور نیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت: «چند روزی است برخی حساب‌های فعال در فضای مجازی با ادعای مفقود شدن محمودرضا خاوری مفسد فراری مقیم کانادا، مدعی ربایش و انتقال او به ایران شده‌اند. احتمالاً این بازی رسانه‌ای از سوی شخص خاوری و با هدف رد گم کردن کلید خورده است. خاوری مدیرعامل اسبق و فراری بانک ملی است که بیش از یک دهه قبل در پی اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، از کشور فرار کرد. دولت کانادا باوجود تلاش‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران برای استرداد قانونی خاوری از طریق پلیس اینترپل، متأسفانه تاکنون هیچ‌گونه همکاری در این رابطه نداشته است».

ارثیه ۵۰۰ هزارمیلیاردی روحانی برای رئیسی!/ «قادری» عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: «دولت گذشته از طریق استقراض از مردم، حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی برای دولت سیزدهم گذاشت که ماهیانه ۱۰ هزار میلیارد آن جبران می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که از زمان استقرار دولت سیزدهم هم فروش نفت بیشتر شده، هم وصول مطالبات حاصل از فروش نفت و گاز بالاتر رفته و هم وصول درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرده است. بدون اینکه fatf امضا بشود و یا تحریم‌ها برداشته شود».

نیمی از یک ملت که انتظار جنگ داخلی را می‌کشند!/ به گزارش وبگاه وابسته به کنگره آمریکا (هیل)، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که نیمی از آمریکایی‌ها انتظار دارند «ظرف چند سال آینده» در کشورشان شاهد جنگ داخلی هستند. بر اساس اعلام این رسانه، نظرسنجی مذکور با همکاری محققان دانشگاه کالیفرنیا، برنامه تحقیقاتی مقابله با خشونت و مرکز تحقیقات خشونت در این ایالت با موضوع وقوع جنگ داخلی در آمریکا انجام گرفته است.

نزدیکی بیش‌ازپیش کرملین به تهران/ رسانه‌های روسیه درباره درخواست وزارت دادگستری روسیه برای تعطیلی فعالیت آژانس یهود در این کشور توضیح می‌دهند: «ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوستی تهران را انتخاب کرده و به همین دلیل از تل‌آویو فاصله می‌گیرد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات