صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۳۸۸۵۲

سفر پوتین به تهران میخی بر تابوت سیاست یکجانبه‌گرایانه آمریکا بود

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اخیراً در بحبوحه جنگ اوکراین، سفری به تهران داشت. وی در این سفر با مقام معظم رهبری نیز دیدار کرد، دیداری که از نگاه تحلیلگران منطقه‌ای پیام‌های خاص و ویژه ای در بردارد. از سوی دیگر، در ماههای اخیر روابط میان ایران، چین و روسیه به خوبی ادامه داشته است و این کشورها در مسائل مختلف منطقه‌ای و بین المللی سیاستی همسو با یکدیگر را اتخاذ کرده اند.
در همین رابطه گفتگویی با «وسیم بزی العاملی» تحلیلگر امور سیاسی در لبنان داشته ایم که متن آن را در اینجا می‌خوانید:
*سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
-به اعتقاد من این دیدار پیام‌های ژئوپلتیک و راهبردی متعددی داشت، به ویژه اینکه بدانیم این سومین ملاقات پوتین با رهبر انقلاب اسلامی طی هفت سال گذشته بوده است. این دیدار البته در شرایط حساسی در جهان رخ داد که به نظر می‌رسد ائتلاف سه گانه ایران، چین و روسیه بیش از گذشته تقویت شده و میخ دیگری بر تابوت سیاست یکجانبه گرایانه آمریکا در منطقه کوبیده است.
این سفر در شرایطی انجام شد که روابط روسیه و رژیم صهیونیستی یک بحران صامت را تجربه می‌کند، باید توجه داشت که رژیم صهیونیستی در جنگ اوکراین طرف جریان متخاصم علیه روسیه را گرفته و همچنان به کمک‌های خود به ارتش اوکراین ادامه می‌دهد. این مسائل باعث شده که دلایل مسکو برای سردی هر چه بیشتر روابط با تل آویو، بیشتر شود و همین مسائل بر روابط ایران و روسیه هم اثرگذار بوده و موجب تقویت آن شده است.
*نظر شما در ارتباط با سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و صحبت ایشان در ارتباط با معادله جدید نفتی و گازی در دریای مدیترانه چیست؟
-به اعتقاد من سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله در واقع همانند سخنرانی وی پس از به اسارت گرفتن دو نظامی صهیونیست در ۱۲ جولای ۲۰۰۶، یک سخنرانی سرنوشت ساز بود که می‌تواند فصل الخطاب قرار گیرد. ما با فاصله ۱۶ سال شاهد یک سخنرانی دیگر از سوی سید حسن نصرالله بودیم که از لحاظ طرح معادلات نظامی مشابه و البته سرنوشت ساز بود.
دبیرکل حزب الله لبنان با این سخنان خود در واقع قدرت مقاومت را که بالقوه بود به قدرتی بالفعل تبدیل کرد و بر مبنای آن یک معادله جدید را ترسیم کرد، این معادله جدید موجب عزت لبنانی‌ها خواهد شد و حقوق ما را تضمین خواهد نمود.
*نظر شما در ارتباط با سفر منطقه‌ای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چیست؟ چه ارزیابی از نتایج آن دارید؟
-بایدن در نظر داشت در این سفر جایگزینی برای نفت و گاز روسیه پیدا کند، وی در صدد آن بود که از رهاورد سفر به اراضی اشغالی و عربستان سعودی کمبود سوخت در بازارهای جهانی را برطرف سازد. اما با سخنرانی سید حسن نصرالله در ارتباط با موضوع استخراج گاز از میدان گازی کاریش، روند فعالیت صهیونیست‌ها در این میدان گازی تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد، البته بایدن در سفر به ریاض نیز در تلاش برای دستیابی به نفت بیشتر از عربستان سعودی بود که با پاسخ منفی مواجه شد، در واقع می‌توان سفر بایدن را از این لحاظ شکست خورده توصیف کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات