سیاسی >>  سایر >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۸۸۶۸

ابتکار عمل یا خط تخریب!

بازی نقد و تخریب رهبری دستور کار این روزهای مقامات و رسانه‌های بیرونی و اردوگاه اصلاحات رادیکال و شبه جریان‌های آب به آسیاب دشمن‌ریزِ به اصطلاح عدالت‌خواه و انحرافی است
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

 

رهبر معظم انقلاب 28 تیرماه در دیدار با پوتین در خصوص حوادث اوکراین فرمودند: «جنگ یک مقوله خشن و سخت است و جمهوری اسلامی از اینکه مردم عادی دچار آن شوند به‌هیچ‌وجه خرسند نمی‌شود؛ اما در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد».

چند روزی است این جمله در رسانه‌های متحدالمواضع بیرونی و داخلی معاند، مخالف و منتقد نظام جمهوری اسلامی به‌ویژه در قالب توئیت و اظهارنظر سیاسی و تحلیلی به‌شدت بازتاب داده می‌شود.

لب بیان و مثلاً نگرانی آن‌ها از توجیه‌پذیر شدن هر نوع تجاوزگری ازجمله حمله آمریکا به افغانستان، عراق و سوریه، رژیم صهیونیستی به فلسطین و عربستان به یمن است.

نکات تحلیلی:

 1- در فهرست نگران‌ساز توئیت‌‌بازان سیاست‌پیشه آیا در مخیله مردم افغانستان و عراق و سوریه، حمله به آمریکا می‌گنجید؟ تجاوز مردم فلسطین و یمن به اسرائیل غاصب و عربستان چطور؟

پس ساحت بحث مهم است. موضوع سلطه گری و توسعه ناتو است، نه مظلومیت اوکراین.

2- این گروه یا کمترین بینشی از حوزه سیاست بین‌الملل و تحولات آن ندارد و یا به‌شدت نگران کم‌رنگ شدن نقش آمریکا و اروپا در پارادایم تغییر جهانی است!

البته این‌ها در مقابل مبدع تئوری‌هایی مثل تهاجم پیش‌دستانه به عراق و ... ، معمولاً یا ساکت هستند یا طرف آمریکا را می‌گیرند!

3- در نظر این‌ها، آیا اوکراین مظلوم است یا عامدانه و آگاهانه با هدف شراکت در کیک قدرت جهانی در بازی آمریکا و اروپا قرار گرفته است؟ نوع نگاه به این مسئله، بسیار تعیین‌کننده و جهت‌بخش است.

4- بازی نقد و تخریب رهبری دستور کار این روزهای مقامات و رسانه‌های بیرونی و اردوگاه اصلاحات رادیکال و شبه جریان‌های آب به آسیاب دشمن‌ریزِ به اصطلاح عدالت‌خواه و انحرافی است، بهتر می‌تواند توجیه‌گر آشفتگی این اردوگاه از بکار بردن واژه ابتکار عمل حمله به اوکراینی باشد که هشدارها و نگرانی‌های بیش از دو دهه‌ای روسیه برای پل ناتو نشدن را جدی نگرفت؛ و الا ابراز موضع حکیمانه رهبری که مبتنی بر پاره‌ای اطلاعات موثق از میدان بوده و فهم منحصربه‌فرد ایشان از ژرفای تحولات هندسه نظم بین‌المللی را می‌رساند، نکته نامتعارفی نیست.

نکته پایانی:

 خط نقد و تخریب ارکان و اضلاع بنیادین سه‌گانه ایده، ساختار و ساحت کارگزاری نظام جمهوری اسلامی که این روزها گل درشت در دستور کار دشمنان و مواضع وابستگان داخلی آن‌ها در جنگ شناختی و روایت‌سازی از واقعیت‌ها قرار دارد، با راهبرد تحول در مفهوم براندازی و توسل به براندازی نرم و بدون اسلحه امثال تاج‌زاده پشتیبانی می‌شود؛ وی در آخرین توئیتش خط «ضرورت پاسخ‌گو کردن رهبری» را برای ناامن‌سازی محیط دشوار زندگی مردم صادر کرد. با تبیین درست، مردم خود این خط را پاک می‌کنند.

 

(نویسنده: فتح‌الله پریشان)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات