صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۸۸۷۵

هیئات حسینی پرچمداران جهاد تبیین

چند روز بیشتر تا آغاز ماه محرم و فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان تاریخ بشریت باقی نمانده است و سال جدید فعالیت هیئات مذهبی فرا می‌رسد[...]
چند روز بیشتر تا آغاز ماه محرم و فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان تاریخ بشریت باقی نمانده است و سال جدید فعالیت هیئات مذهبی فرا می‌رسد. هیئت آن محفلی است که رسالت خود را تبیین معارف عاشورایی مکتب حسینی می‌داند، بنابراین دفتر تقویمش با فرا رسیدن محرم نو می‌شود و حرکت و تکاپو در آن کلید می‌خورد.
در این میان هدف‌گذاری صحیح و حفظ و حراست از هویت هیئت و ممانعت از دچار شدن به آفت زوال و انفعال و استحاله و فاصله گرفتن از حقیقت فلسفه وجودی، رسالتی است که بر دوش همه بانیان و فعالان هیئت مذهبی نهاده شده است.
سال‌ها پیش بود که حکیم انقلاب اسلامی ‌از ضرورت توجه به ماهیت و جهت‌گیری هیئات مذهبی سخن گفت و اعلام کردند که: «هیئت‌ها نمی‌توانند سکولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ(علیه‌السلام) سکولار ما نداریم! هرکس علاقه‌‌مند به امام حسین(علیه‌السلام) است، یعنی علاقه‌‌مند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین(علیه‌السلام) این است. اینکه آدم در یک مجلس روضه یا هیئت عزاداری مراقب باشد که نبادا وارد مباحث اسلام سیاسی بشود، این غلط است.» (1392/8/20)
مرزبندی هیئت سکولار و هیئت انقلابی، مرزبندی آوانگارد و پیشروانه‌ای بود که بیان آن را می‌توان سرآغاز تحولی بزرگ در هیئت‌داری اسلامی‌ دانست. این تعبیر به نوعی احیاء هیئت‌های مذهبی و تعریف آن در قامت هیئت تراز انقلاب اسلامی‌ را دنبال می‌کند.
در این نگاه هیئت مدرسه‌ای برای تربیت جوانان مؤمن و انقلابی است که به دنبال تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های نهضت عاشورا هستند. محور سخنرانی‌ها و عزاداری‌ها در هیئت انقلابی، بصیرت‌افزایی است و مخاطبین آن با سیاست‌ها و ترفندهای دشمنان اسلام در عصر حاضر آشنا شده و برای مبارزه با آن آماده می‌شوند. هیئتی که از درون آن انسان‌های مؤمنِ بصیرِ انقلابی و ارادتمند و پا به کار ولی خدا در زمانه تشکیل حکومت اسلامی ‌بیرون نیاید، با هیئت مطلوب اهل بیت(علیه‌السلام) فرسنگ‌ها فاصله دارد! از چنین مجالسی بوی خاندان عصمت و طهارت به مشام نمی‌رسد!
هیئت در این نگاه مهم‌ترین سنگر و کانون «جهاد» است. جهاد بدان معنا که جوان مؤمن انقلاب صف‌آرایی جبهه حسینی و یزیدی را می‌شناسد و در برابر تحرکات دشمن هوشمند است و با شناخت این ترفندها و سناریوها، اجازه اثرگذاری به دشمن را نمی‌دهد!
این روزها هم حکیمی که هیئت را در قامت هیئت مطلوب اباعبدالله(علیه‌السلام) تعریف کرده است، مهم‌ترین عرصه جهاد را «جهاد تبیین و روشنگری» معرفی کرده و با صراحت مهم‌ترین وظیفه هیئات مذهبی را میدان‌داری در عرصه جهاد تبیین دانسته است.
این شعر را همه تربیت یافتگان در هیئات حسینی شنیده‌اند که «کربلا در کربلا می‌ماند، اگر زینب نبود!» این مصرع خلاصه همه آن چیزی است که از ضرورت جهاد تبیین در جنگ روایت‌های به راه افتاده از جانب دشمن، سخن می‌گوید. به واقع آنچه موجب ماندگاری قیام حضرت اباعبدالله(علیه‌السلام) شد، حماسه‌ای بود که حضرت سجاد(علیه‌السلام) و حضرت زینب(سلام‌الله علیه) خلق کردند و اجازه ندادند دستگاه عریض و طویل پروپاگاندای دربار اموی بتواند حقایق عاشورا را تحریف کرده و مجاهدان فی سبیل‌الله را خارجی و بر هم زنندگان وحدت مسلمین و ریختن خونشان را امری واجب معرفی کند!
عزاداری بر حسین بن علی(علیه‌السلام) تنها ابراز احساسات و گریستن بر حسین نیست! «اشک» در این مکتب هرچند برآمده از عمق تعلق عزاداران حسینی به امام‌شان است، اما ابزار مبارزه‌ای است که از عمق مبانی فکری‌ـ سیاسی آنان برآمده است و به خوبی رسواگر روایت‌های باطلی است که دشمن تلاش دارد از اسلام اموی معرفی کرده و آن را نماد اسلام ناب در اذهان عمومی‌جا بیندازد!
حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) برای این قیام کرد تا مرزهای اسلام ناب محمدی(صل‌الله علیه‌ و آله و سلم) و اسلام آمریکایی در هم آمیخته نشود و جبهه حق از باطل برای همیشه تاریخ قابل تشخیص باقی بماند و علی(علیه‌السلام) و معاویه در یک رتبه ننشینند! و زینب(سلام‌الله علیه) نیز ادامه دهنده همان راه بود تا اجاره ندهد جنگ روایت‌های اموی، عاشورا را تحریف کند! 
هیئت حسینی امروز هیئتی است که مقتدای خود را شیرزن کربلا قرار داده است و بر همان بنا میدان‌دار جهاد تبیین در زمانه‌ای است که همه دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن برای تحریف حقایق انقلاب اسلامی‌به میدان آمده‌اند. هیئت، محفلی است که اجازه نخواهد داد تا «جای جلاد و شهید عوض شود» و زبان گویای انقلاب مظلومی‌است که حضرت روح‌الله(ره) و هزاران یاور شهیدش به یادگار گذاشته و امروز یزیدیان زمانه برای تحریف آن کمر همت بسته‌اند! غافل از آنکه: «یریدون لیطفئوا نورالله بافواههم و الله متم نوره و لوکره الکافرون». 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات