صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۸۹۵۳

شوک تازه در روابط روسیه با صهیونیست‌ها/ تعطیلی آژانس یهود توسط روسیه

بعد از رفتار رژیم صهیونیستی با روسیه بر سر بحران اوکراین، رابطه بین این دو به مرحله تقابل تاکتیکی رسیده است. در جنگ اوکراین رژیم صهیونیستی در حوزه میدانی و رسانه ای بشدت علیه روسها فعالیت کردند. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، بعد از رفتار رژیم صهیونیستی با روسیه بر سر بحران اوکراین، رابطه بین این دو به مرحله تقابل تاکتیکی رسیده است. در جنگ اوکراین رژیم صهیونیستی در حوزه میدانی و رسانه ای بشدت علیه روسها فعالیت کردند. 

به طوری که در نبرد روسها با اوکراین، سربازهای رژیم صهیونیستی نیز حضور داشته است. از طرفی دیگر، صهیونیست ها مهمترین و اساسی ترین اقدامات رسانه ای علیه روسیه و شخص پوتین را سارماندهی و مدیریت کردند. تخریب وجه روسیه بعنوان یک کشور متخاصم  و تخریب جایگاه پوتین  در بین افکار عمومی، موجب عصابیت روسیه ار زژیم صهیونیستی شده است. در چنینی شرایطی روسیه با تصمیم به انحلال آژانس یهود شوک جدیدی به صهیونیست ها وارد کرد و تنش ها در روابط میان مسکو و تل آویو وارد فاز تازه ای شد. غیرقانونی اعلام کردن آژانس یهود در روسیه و توقف فعالیت آن در این کشور، مقام های صهیونیست را به تقلا انداخت و نخست وزیر این رژیم بنا دارد هیئتی را برای گفت و گو با مقام های روس راهی این کشور کند.
آژانس یهود که وظیفه اصلی آن تسهیل مهاجرت صهیونیست های روسی الاصل به اراضی اشغالی است، قوانین مربوط به حریم خصوصی و حفاظت از داده ها را در ارتباط با شهروندان روس نقض کرد. 

با توجه حضور بالای یهودی ها ساکنان سرزمین های اشغالی در روسیه، بدون شک مسکو انتظار فعالیت های تخریبی رژیم صهیونیستی را در راستای منافع خود را متصور نبود. 

این در حالی است که دو طرف به لحاظ اقلیت یهودی در روسیه که در زندگی می کردند روابطی دیرینه، پیوندهای اجتماعی و تداخلات خانوادگی داشتند. بسیاری از صهیونیست ها بعدها به سازمان های صهیونیستی یا طبقه الیگارشی ثروتمندان هیئت حاکمه پیوستند. این گروه صاحب نفوذ روزافزون و قوی در سیستم اقتصادی و رسانه ای روسیه شدند.

یکی از معدود کشورهایی که در همان آغاز تأسیس رژیم صهیونیستی به وسیله سازمان ملل متحد در سال 1948 میلادی این رژیم جعلی را به رسمیت شناخت، اتحاد جماهیر شوروی بود. به دلیل همان لایه های نفوذی اقتصادی، بازرگانان، رسانه ها و بانکداران روز به روز روابط دو طرف مستحکم تر شد. حتی بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اعلام موجودیت روسیه فدرال تا مدتها پیش کشورهایی که هم پیمان روسیه بودند از جمله بلاروس، لتونی و استونی روابط خوبی با رژیم صهیونیستی داشتند. در حال حاضر نیز روابط میان مسکو و تل آویو چندان تیره و تار نشده و نوعی قهر و دلخوری مقطعی میان دو طرف به وجود آمده است.

سید افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگویی عنوان کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از نفوذ صهیونیست ها در مؤسسات اقتصادی، سازمان ها و نهادهای بانکی، بازرگانی و تجاری روسیه باخبر است و به همین دلیل با رژیم صهیونیستی برخورد جدی نمی کند و برخوردش از موضع احتیاط است. با وجود این، نشان داده اینگونه نیست که روسیه و پوتین در برابر هر اقدامی که رژیم صهیونیستی برای ادامه جنگ اوکراین به نفع کی یف و باند نئوفاشیست ها و نئو نازی ها انجام دهند، سکوت کند. این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین صهیونیست متعصبی است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا می گوید: روابط دو طرف در حال حاضر حسنه نیست؛ اما نمی توان گفت روابط میان روسیه و رژیم صهیونیستی رو به قطع شدن است. هنوز روسیه در مقابل حملات نظامی رژیم صهیونیستی و بمباران خاک سوریه از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب واکنش جدی نشان نمی دهد و به محکومیت لفظی بسنده می کند. این رویه به حدی است که که مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان این بار از روس ها خواست تا اقدام عملی انجام دهند و فقط به هشدار لفظی بسنده نکنند.

سیدافقهی در ارزیابی شرایط کنونی میان روسیه و رژیم صهیونیستی گفت: باید دید بحران اوکراین تا چه زمان طول خواهد کشید و رژیم صهیونیستی تا کجا حاضر است به اوکراین کمک و در ادامه جنگ فرسایشی علیه روسیه نقش آفرینی کند. همچنین باید دید صبر روسیه و شخص پوتین در مقابل خیره سری ها و کمک های رژیم صهیونیستی به اوکراین تا کجا خواهد بود و چه زمان واکنش جدی از خود نشان خواهد داد.
این کارشناس مسائل غرب آسیا در تحلیل خود از انحلال آژانس یهود در روسیه تصریح کرد: روابط دو طرف هنوز وارد مرحله خصمانه نشده و یکی از اقدامات پیشگیرانه و هشدارآمیز روسیه در قبال صهیونیست ها، انحلال آژانس یهود بود که نقش مؤثری داشت. اگر رژیم صهیونیستی نخواهد به این اقدامات بسنده کند، روسیه می تواند آسیب های جدی به رژیم صهیونیستی بزند. البته این مرحله زمانی اتفاق می افتد که روس ها به لحاظ جنگ روانی، اطلاعاتی، نظامی و امنیتی احساس خطر جدی از ناحیه صهیونیست ها کنند. صهیونیست ها در روسیه نفوذ بسیاری دارند؛ به ویژه آژانس یهود که نقش بسزایی در جابه جایی گروه های یهودی روس الاصل به سرزمین های اشغالی ایفا می کند؛ لذا باید دید پوتین اقدامات بیشتری را پس از موضوع آژانس یهود انجام خواهد داد یا خیر.
سیدافقهی درباره گزارش رسانه های عبری مبنی بر اقدام سیاسی احتمالی تل آویو علیه مسکو تأکید کرد: سازمان صهیونیستی بین الملل موضوعی است و کابینه رژیم صهیونیستی در حال فروپاشی موضوع دیگری است. سازمان صهیونیستی در تحریم هایی که اتحادیه اروپا علیه روسیه شکل داده، شریک است زیرا صهیونیست ها در بانک ها و بسیاری از مؤسسات مالی و تجاری روسیه نفوذ دارند؛ لذا صهیونیست ها تمام قد در جنگ در کنار اوکراینی ها هستند. اگر کابینه رژیم صهیونیستی بخواهد علنی سیاست اعلامی خود را اعمال کند، روسیه سکوت نخواهد کرد و احتمال می رود بتواند آسیب جدی به رژیم صهیونیستی بزند. به ویژه اینکه اگر بخواهد دست محور مقاومت را در مناطقی مانند سوریه باز بگذارد، رژیم صهیونیستی به شدت آسیب می بیند.

وی افزود: در حال حاضر موشک های اس-300 که در دمشق مستقر است اجازه شلیک ندارند، زیرا  روسیه از ابتدای حضورش در بحران سوریه شرط کرد وارد این نبرد نشود. مسکو روابط خاصی با رژیم صهیونیستی دارد و این در حالی است که حضور مسکو در سوریه برای از بین بردن تروریستها، دفاع  از تمامیت ارضی و جلوگیری از تجزیه خاک سوریه است.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: اگر اقدام رژیم صهیونیستی در تحریم روسیه بخواهد وارد مرحله عملی و تل آویو به طور رسمی وارد جرگه تحریم کنندگان روسیه شود، به نظر می آید روسیه واکنش تندی از خود نشان خواهد داد.

سیدافقهی درباره ارتباط جنگ اوکراین با تنش روابط روسیه و رژیم صهیونیستی گفت: نئونازی ها و فاشیست ها مرتبط با رژیم صهیونیستی هستند و همگی جزو سازمان های مافیایی صهیونیستی به شمار می روند؛ لذا مشخص است اگر بخواهند بحران ادامه یابد، باید رژیم صهیونیستی موضع خود را مشخص کند، زیرا تل آویو در حال حاضر موضع میانه گرفته و با ادعای کمک به مردم اوکراین وارد چالش و جنگ اوکراین شده است. با وجوئد این ادعا، می دانیم امکانات نظامی و پهپادی رژیم صهیونیستی همانند ترکیه به اوکراین می رسد، اما اگر علنی موضع خود را اعلام کنند و در کنار کمک های خود  به اوکراین، رو به اقدام سیاسی بیاورند بحران جدی تر خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره روند جنگ اوکراین گفت: این  نگرانی وجود دارد جنگ فرسایشی شود و آن گاه ظرفیت روسیه و کشش مردم آن در برابر تحریم اندازه ای دارد؛ لذا باید هر چه زودتر اوکراینی ها سر عقل بیایند و وارد مذاکره و تفاهم با روسیه شوند.

سیدافقهی یادآور شد: جنگ اوکراین برای اروپا و آمریکا بی هزینه نبوده است و شاهدیم برخی از کشورهای اروپایی ازجمله لهستان و ایتالیا نسبت به این موضوع معترض هستند که هر چقدر جنگ تداوم یابد، موجب زیان بیشتر این کشورها خواهد بود. با فرارسیدن فصل سرما وضعیت بحران انرژی و غذا تشدید خواهد شد. در این میان قطعاً صهیونیست های داخل و خارج اراضی اشغالی به دلیل خباثت خود از آسیب جدی روسیه ناراضی نیستند تا به این وسیله اجازه ندهند نظم نوین جهانی و چندقطبی که یک قطب آن ایران، روسیه و چین است تشکیل شود. صهیونیست ها در نقطه مقابل، یعنی در کنار ناتو هستند و نیروهای آنها زیر نظر فرماندهی نیروهای تروریست آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) قرار گرفته اند. بنابراین اگر جنگ اوکراین طولانی شود کنترل و مهار آن بسیار دشوار خواهد بود. 

در پایان می توان این نکته را یادآور شد که بر مبنای سیاست های راهبردی رژیم صهیونیستی، اختلاف  افکنی در جاهای مختلف دنیا از اصولی ترین سیاست های این رژیم محسوب می شود. رصد رفتار رژیم صهیونیستی در غرب آسیا دلیل محکی بر رفتار اختلاف افکنانه صهیونیست است. تصور آنها این است که هر چه کشورها درگیر شوند و بر مبنای اختلاف، تجزیه و کوچک شود، اسرائیل پرقدرت خواهد شد. البته این ارزوی بیش نیست و باید منتظر متلاشی شدن صهیونیست ها از داخل سرزمین های اشغالی ماند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات