صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۸۹۵۴

محرم ماه عزت و انسانیت

باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین           بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است

این روزها صدای پای محرم به گوش می‌رسد. صدای پای کاروان آل‌الله! کوچه‌ها و خیابان‌ها رنگ و بوی عزاداری به خود گرفته و هنگام هجرت کاروان خورشید است. گویی رستاخیز است، به راستی که چه خوش گفت محتشم کاشانی، این شاعر بلندآوازه درباره این ماه که:
باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین           بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است
آری زمان، زمان پرداختن به این قیام عظیم است که در صفحه سرخ تاریخ، زیباترین نقش ماندگار را خلق کرده‌اند.
اما ماه پیروزی خون بر شمشیر، چه ویژگی‌هایی را در خود نهفته است و چه اثری در فرهنگ و خلق و خوی محبین اهل‌بیت دارد که این روزها در کنار برپایی مراسم‌های عزاداری، شاهد افزایش گرایش مردم به نذرهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در راستای حل مشکلات جامعه هستیم. افرادی که شاید خود توانایی مالی نداشته باشند، اما شرکت در این امر را از هر نوع که باشد بر خود فریضه می‌دانند.
یاوران امام حسین(ع) آموزگاران بزرگ ایستادگی در برابر ظلم لقب گرفتند و سبب شدند تا همگان در برابر قیام به حقشان، سر تعظیم فرود بیاورند. آنها به مردم یاد دادند که هیچ‌وقت دست از آزادگی نکشند و یاری به آنکه مظلوم است را، سرلوحه کار خویش قرار دهند. فداکاری و شجاعت امام(ع) و یارانش، آن چنان پر اهمیت بود که اینک پس از گذشت ده‌ها سال، از رخداد عاشورا، هنوز شیعیان در غم مظلومیت امام و پیشوای خود می‌گریند و به خون‌خواهی او به دست منجی امیدوارند و هر روز درسی عظیم از این واقعه در مکتب حسینی می‌آموزند.
اما، پیام امر به معروف و نهی از منکر امام حسین(ع)، در این روزگار مدرن باید حضوری آشکار داشته باشد. نهضت حسینی(ع) در مقام عالی‌ترین عامل احیای اسلام راستین و کوبنده تحریف، همواره مورد بغض دشمنان بوده است. تحقق این رسالت عاشورایی، بر عهده همگان است، به خصوص آنها که در این حوزه دستی بر آتش دارند و با این مقوله بیش از دیگران آشنا هستند. محرم، فرصت بی‌نظیری برای تربیت جوانان است که در اختیار مبلغان و مداحان قرار داده شده است. نهضت حسینی(ع)، برای انسان‌ها در جهان، سراسر مشق است. او آموزگار عزت، میدان دارِ مبارزه با فساد و احیاگر روح شهادت طلبی و زداینده غبار تحریف و بدعت از چهره دین است. امام حسین (ع) در میدان مبارزه با طاغوت و نفی انحراف و دین سازی‌هایِ باطل، جان عزیز خویش را به مسلخ اعتقاد برد و اکنون نوبت ماست که در این راه ازجان و اعتبار و آبروی خویش مایه بگذاریم.
رفتار امام حسین (ع) نشان دهنده این است که نباید در جوامع اسلامی نسبت به انحراف در دین بی تفاوت بود و باید در راستای حفظ دین، کشور و مقدسات حتی از جان گذشت.  ارتباط  شیعیان به ویژه نسل جوان با حماسه قیام عاشورا باید فراگیر و عاقلانه باشد. این قیام خونین تا به امروز، الگویی برای نسل جوان، جهت جلوگیری از انحراف و تحریف دین است و در عین حال نیز رابطه شیعیان به ویژه نسل جوان با حماسه قیام عاشورا باید حسی و عاطفی باشد تا همه مردم براساس ظرفیت و استعدادهای درونی خود از این سرچشمه معرفت و فضیلت بهره‌مند شوند.
در طول سال‌ها تبلیغات ضد دین بین جوامع مختلف صورت گرفته و در این برهه از زمان نیز مانند ادوار گذشته این سیاه‎‌نمایی‌ها انجام می‌گیرد، در حالی که نور خدا خاموش نمی‌شود. گرچه نمی‌توان از آن غافل هم بود. هجوم تبلیغاتی دشمن علیه مساجد، حسینیه ها و اجتماعات دینی از نشانه‌های ضعف آنان در برابر دین اسلام و واقعه نهضت حسینی(ع) است که باید با هنجارشکنان برخورد شود. باید تلاش شود که مداحان و سخنرانان انقلابی در عرصه باشند و به بزرگترین وظایف خود یعنی حمایت و هدایت بپردازند و در کنار مردم انقلابی قرار بگیرند. نظارت در هیئت‌های مذهبی و حضور روحانیت در مجالس روضه مانع انحرافات عزاداری‌ها می‌شود و جلوی ترویج خرافات را خواهد گرفت. مبلغان ماه محرم باید در منابر خود به نیازهای جامعه توجه کنند و مطالب و منابر خود را بر اساس مسائل روز و نیازهای جامعه ارائه دهند و با استفاده از منابع معتبر و پرمحتوا مردم به خصوص جوانان را به مکتب اهل بیت(ع) جذب کنند. محرم و نهضت عاشورا نمایش اقتدار دین اسلام محسوب می‌شود. در هیچ دوره ای از تاریخ نهضت حسینی به گستردگی تاریخ معاصر بشر نبوده است. انقلاب اسلامی پرتویی از نهضت امام حسین(ع) به شمار می‌رود زیرا انقلاب نشان داد که دین می تواند جامعه را اداره کند و مایه عزت دین داران دنیای معاصر شده است.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات