بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۸۹۵۸
گفت و گوی اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت با جعفر قناد باشی کارشناس و تحلیلگرسیاست خارجی

اصلی ترین چالش فعلی مردم عراق حل مشکلات اقتصادی و تشکیل دولتی توانمند و کارآمد برای حل چالش های موجود است

قبل از این برخی تصور می کردند آقای کاظمی به عنوان نخست وزیر همچنان انتخاب می شود، در حالی که ظاهرا گزینه جدیدی به نام آقای سودانی از سوی احزاب شیعی معرفی شده که دارای سوابق خوبی در پارلمان و دولت عراق است، ضمن اینکه در شهرداری و برخی استاندارهای مسئولیت هایی داشته است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل /گفت و گو با جعفر قنادباشی

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل س - مقتدر مظلوم

کارشناس سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: قبل از این برخی تصور می کردند آقای کاظمی به عنوان نخست وزیر همچنان انتخاب می شود، گرچه وی هنوز نخست وزیر دوران انتقالی است، در حالی که ظاهرا گزینه جدیدی به نام آقای سودانی از سوی احزاب شیعی معرفی شده که دارای سوابق خوبی در پارلمان و دولت عراق است، ضمن اینکه در شهرداری و برخی استاندارهای مسوولیت هایی داشته است.

به گزارش بصیرت، انتخابات در عراق و روی کار آمدن دولتهای مردمی که دست نشانده عوامل بیگانه و غرب برای پیاده کردن اهداف آمریکا در منطقه نباشد از جمله موضوعات مهمی است که نیاز به حساسیت فوق العاده ای دارد. آنچه در این میان مهم است روی کارآمدن دولت و پارلمانی از جنس مردم است که تامین منافع ملی این کشور را در صدر اولویت های خود قرار دهد بدون کمترین وابستگی به خارج از عراق و عدم تاثیر پذیری از بیگانگان. بصیرت در گفت و گو با کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه نگاهی دارد به موضوع انتخابات آتی در عراق و برجسته ترین موضوعاتی که تا کنون ذیل این موضوع مطرح شده است.

به گزارش بصیرت، جعفر قناد باشی کارشناس و تحلیلگرسیاست خارجی در گفت و گو با بصیرت در خصوص مسائل انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر عراق و چرایی ایجاد چالش های مختلفی در این موضوع گفت:  یکی از ضرورت های فعلی در عراق انتخاب نخست وزیر و رئیس جمهور است، چرا که این موضوع به دلیل وجود سلسله اختلافاتی در پارلمان بین برخی از احزاب بیش از دو ماه است که به تعویق افتاده است، هر چند در این عرصه کوشش های زیادی توسط احزاب عراقی برای فائق آمدن بر اختلافات فی مابین صورت گرفته و کوشش شده نخست وزیری انتخاب کنند که مورد قبول پارلمان باشد، ضمن اینکه در داخل عراق مشروعیت داشته باشد همچنین برای حل مشکلات این کشور توانمند و کارآمد باشد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: از زمان سرنگونی صدام در عراق تا کنون بنا به دلایل مختلفی زمینه های بازسازی و نوسازی در این کشور به معنی واقعی آغاز نشده است. طی بیش از دو دهه گذشته کوشش های زیادی برای حرکت در مسیر توسعه در عراق صورت گرفته تا خرابی های ناشی از دو جنگ نفتی که آمریکا علیه این کشور صورت داد ترمیم شود، اما مساله کوشش غرب برای حاکمیت داعش درعراق و شمال عراق موصل از جمله مشکلاتی بود که مانع بستر سازی برای حرکت به سمت توسعه شد.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: بی تردید از جمله ضرورت های فوری عراق انتخاب نخست وزیر و تشکیل کابینه است. قبل از این برخی تصور می کردند آقای کاظمی به عنوان نخست وزیر همچنان انتخاب می شود، گرچه وی هنوز نخست وزیر دوران انتقالی است، در حالی که ظاهرا گزینه جدیدی به نام آقای سودانی از سوی احزاب شیعی معرفی شده که دارای سوابق خوبی در پارلمان و دولت عراق است، ضمن اینکه در شهرداری و برخی استاندارهای مسوولیت هایی داشته ، مطرح شده است.

جعفر قناد باشی کارشناس سیاست خارجی در این باره توضیح داد: شاید آقای سودانی گزینه مناسبی برای عبور دادن عراق از این مرحله باشد مهم این است که پارلمان عراق در این موضوع بهترین گزینه را انتخاب کند که لازمه تحقق این موضوع کنار گذاشتن اختلافات است، لذا عراقی ها باید کوشش کنند در راستای تامین منافع ملی خود حرکت کنند به این دلیل که آمریکایی ها و ارتجاع عربی و کشورهای عضو ناتو خواستار تضعیف عراق هستند.

کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین الملل در این باره عنوان کرد: متاسفانه عراق محل تقاطع سیاست هایی است که هدف اصلی آنها تضعیف این کشور است. دشمنان ملت عراق و غربی ها به دنبال این هستند که سال های سال از منابع نفتی این کشور به نفع خود استفاده کنند، در حالی که اصلی ترین چالش فعلی مردم عراق حل مشکلات اقتصادی و تشکیل دولتی توانمند و کارآمد برای حل چالش های موجود است. به نظر می رسد مطرح شدن گزینه ای به نام آقای سودانی دور نمای مثبتی برای نخست وزیر جدید عراق ترسیم کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات