صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۸۹۸۳
مصاحبه اختصاصی بصیرت با حاجی بابایی /2

نحوه مصرف گندم در کشور/ به کشورهای منطقه هم یارانه می دهیم 

سال گذشته 13 میلیون تن گندم خرید دولت بوده است. از این مبلغ فقط 7/5 الی 8 میلیون تن در نانوایی ها خرج ما می شود.

پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در یک مصاحبه اختصاصی با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی دکتر حاجی بابایی، سعی کرده است واقعیت های اقتصادی کشور در این دوسال گذشته را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد. قسمت اول مصاحبه تحت عنوان به "نشاط اقتصادی می رسیم" هفته گذشته منشتر شد و در ادامه نیز قسمت دوم آن منتشر می شود.

مصرف گندم در کشور

جناب آقای دکتر میزان مصرف گندم در کشور چگونه است؟سال گذشته 13 میلیون تن گندم خرید دولت بوده است. از این مبلغ فقط 7/5 الی 8 میلیون تن در نانوایی ها خرج ما می شود. 5 میلیون تن آن را ماکارانی می سازند و با دلار می فروشند و به کشورهای همسایه مثل اربیل عراق صادر می شود. ما در ایران 70 تا 80 میلیون نفر را و در بیرون از ایران هم 70 تا 80 میلیون نفر دیگر را با پرداخت یارانه تغذیه می کنیم!

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص نحوه پرداخت یارانه در کشور گفت: در ایران اگر ماکارانی 2 ریال بالا رود در اربیل عراق هم بالا می رود. این نشان می دهد که اربیل را هم ما داریم تغذیه می کنیم! انگار که جنس های یارانه ای مثل گوشت و مرغ را ما داریم به نرخ تعاونی به این کشورها می دهیم.  ما به نانوایمان 10 کیسه آرد می دهیم تا نان بپزد. در واقع یک ریال پول آرد را هم از او نمی گیریم. امسال آرد هر کیلو 15 هزار تومان برای دولت تمام می شود. ولی کیلویی 660 تومان به نانوایی می دهیم. نانوا پولی که از مردم می گیرد پول آرد نیست. پول کارگرهایش و اجاره مغازه و آبو برق و ... است. در واقع پول آرد را از مردم دریافت نمی کند. این نانوا برای اینکه بتواند خودش را اداره کند با پول نان هم نمی تواند اداره کند. ناگزیر است 5 تا کیسه اش را بفرستد اربیل !  نه اینکه خودش مستقیم بفرستد، دست به دست می شود. خب اینجوری هر روز نه کشور جرأت می کند پول نان را گران کند چون مردم ناراحت می شوند. نه می تواند گران نکند چون نانوا ناراحت می شود. اعتراض می کند که نمی تواند اداره کند، بخاطر بالا رفتن 20 درصدی برق و افزایش 20 درصدی کارگر نمی تواند نانوایی را اداره کند. 

 وی در خصوص خروج ارز 4200 ارز کشور گفت: 5 میلیون تن از امریکای جنوبی، چین و ... گندم می خریم با دلار نفتی 4200 تومانی و بعد با دلار 23 هزار تومانی از کشور خارج می کنند! می گویند جلویش را بگیرید. خب چگونه؟ ما میلیون ها نفر کولبر داریم. آقا فرمودند با کولبرها با مدارا رفتار کنید. بله حرف درست است. یک کولبری تمام امیدش به این است که یک کیسه آرد را ببرد آن طرف مرزها و یک یخچالی را بیاورد این طرف. زندگی او اینطور اداره می شود. بله حالا کولبرهایی هم هستند که با خودرو کولبری می کنند. با کشتی توی آب می روند و ... آن ها بحثشان جداست. این اقتصاد ناقصِ نادرست را کسی نمی تواند اداره کند.

اهمیت تغییر روش در فروش نان 

حاجی بابایی در مورد ضرورت تغییر روش یارانه پرداختی به مردم گفت:  الآن در بعضی جاها اصلاح الگوی یارانه ها  را برای نانوایی ها اجرا کردند که روش خوبی بود. روش این بود که به مردم می گویند مثل روزهای قبل برو نان بخر. طرف می رود سه تا نان سنگک می خرد با همان قیمت قبلی مثلا ً 3 هزار تومان بدون هیچ افزایش قیمتی. ولی نانوا همزمان سه تا 7 هزار تومان هم از پول دولت بر می دارد. یعنی سنگک که 10 هزار تومان است بقیه آن را دولت می دهد. با این روش یعنی اگر درست قیمت گذاری شود ما اصلاً نیازی به واردات گندم و آرد نداریم. در این حالت وقتی فرض مثال سنگک 10 هزار تومان برای نانوا در بیاید می تواند حقوق کارگرها و برق و ... را بپردازد. اصلاً نیازی هم ندارد که کیسه های آرد را بیرون بفروشد چون برایش نمی¬صرفد. حاضر نمی شود این کار را بکند. مردم هم مشکل پیدا نمی کنند.  این بجای آن 4200 تومانی بود که برای گندم می دادیم. الآن یعنی فرد با 4200 نان را خریده و 18800 را دولت به نانوا داده و نانوا با دلار 23 هزار تومان نان خود را فروخته است. در این حالت نه مشکل برای نانوا بوجود می آید نه برای مردم. ممکن است یک کسی روزی 100 تا سنگک می خرد و می برد به گاوهایش و از این دست موضوعات. این ها بعداً قابل استحصال و حل شدنی است. 

جراحی اقتصادی با کالا برگ 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  در خصوص اهمیت کالابرگ افزود: ما امسال 80 هزار میلیارد تومان فقط برای یارانه¬ی گندم قرار دادیم که دولت می تواند مدیریت کند. به دولت گفتیم که به مردم کالابرگ بدهد. کالابرگ یعنی اینکه به عنوان مثال برای هر خانواده 5 نفره در ماه 10 کیلو مرغ داده می شود. وقتی کارت کشیده می شود مابقی آن توسط دولت پرداخت می شود. ما الآن در کشور کسانی را داریم که در ماه حتی نمی توانند یک کیلو مرغ مصرف کنند و در عوض کسانی را هم داریم که در ماه 30 کیلو مصرف می کنند. چه کسی که زیاد مصرف می کند و چه آنکه کم مصرف می کند مشمول یارانه هستند. اگر یارانه یکسان باشد آن بالایی با 10 کیلو گوشت سیر نمی شود، خب برود 20 کیلوی دیگر را آزاد تهیه کند. این راه یک راه واقعی است اما مشکل ما و دولت و همه این بود که دولت در موعد مقرر نتوانست با مردم خوب حرف بزند. 

بودجه اجرای طرح اقتصادی چقدر بود؟

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت:  165 هزار میلیارد تومان دولت گذاشته بود در لایحه دولت برای یارانه ها. یعنی وقتی قرار شد ارز 4200 برداشت شود، خود دولت 165 همت (هزار میلیارد تومان) پیش بینی کرده بود. ما به دولت گفتیم که برای انجام این کار نیاز به 500 همت دارید. ولی دولت گفت نه 165 همت زیاد هم هست. ما با هزار سختی و مصیبت این رقم را به 330 همت رساندیم برای اجرای طرح تحول اقتصادی. ما باید در بودجه هم جلوی تورم را بگیریم و هم یارانه بدهیم. به دولت گفتیم اجازه نداری یک دلار از محل فروش نفت بابت کالاهای اساسی از بانک مرکزی برداری. پیشنهاد شد که دولت از صادر کننده ها بخرد. مثلاً پتروشیمی صادر کرده از او بخرد. به این نحو که آزاد بخرد. 4200 تومانش را از مردم بگیرد مثل دارو و نان.

 
مبلغ 18800 هزار تومان را ما در بودجه دیده ایم. یعنی همان 330 همتی که اختصاص داده شده است بابت همین مابه التفاوت. البته ما اعتقادمان بر این است و در جلسه شورا هم من به رئیس جمهور گفتم که اصلاً به این فکر نکن که 330 همت کم است یا زیاد است. به این فکر کن که مردم آسیب نبینند. برو پول خرج کن مردم را سراپا نگهدار . اگر آخر کار 100 تومان کم آمد ما دوباره مصوب می کنیم و به بودجه تان اضافه می کنیم از هرجا که لازم شد این کار را انجام می دهیم. 

بودجه 1401، بودجه تقویت نظام است

حاجی بابایی در خصوص بودجه 1401 به بصیرت گفت: اعتقاد ما بر این بود که بودجه سال 1401 بودجه نظام است. بودجه تقویت نظام است.برای رتبه بندی معلم ها 38 همت اختصاص دادیم. این مقدار خیلی زیاد است. خب این مبلغ کلان دیده شده دولت باید این را اول فروردین اعلام می کرد تا همه برای او دست بزنند. چرا می گذارید وقتش بگذرد تا مردم صدایشان در بیاید؟ 

حل مشکل حقوق بگیران 
 16 سال بود که این پرستارها تعرفه شان را نگرفته بودند آقا در یک جلسه ای عنوان کردند. ما 5 هزار میلیارد تومان گذاشتیم برای تعرفه پرستاران. خب این را بدهید تمام شود. 14 هزار میلیارد گذاشتیم برای بازنشستگان کشوری و لشگری بابت همسان سازی حقوقشان. 
البته دولت هم سختی دارد ما باید پای کار بایستیم و دولت را تقویت کنیم تا جلو برود. نقد منصفانه باید بکنیم. حضرت آقا می فرمایند "دولت آن پیشانی کار است. تمام فشارها روی دولت است. فشارها روی وزیر است. گاهی می نشینیم از دور و می گوییم چرا فلان کار را انجام نمی دهند و ... والا کار سخت است. این گرانی هایی که دارید می بینید آقا فرمودند سقف بودجه را بالا نبریم و ما هم نبردیم تا تورم زا نباشد. یک ریال فروش اوراق را افزایش ندادیم چون تورم زاست. بانک مرکزی را ممنوع کردیم که از دلارها بر ندارند. یک کار بزرگ رهبری انجام داد؛ این دولت و دولت های قبل می خواستند از صندوق توسعه ملی 20 درصد بردارند برای جبران کسری بودجه که آقا اجازه ندادند. این مبلغ 137 همت می شد. ما این را در بودجه با فروش نفت و ... جبران کردیم. 

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی گودرزی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
0
0
اطلاعات خوبی دارد. به ظرفیت ها و واقعیت های اقتصادی کشور خوب پرداخته شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات