صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۹۰۸۱

نگاهی بر سفر پر تنش نانسی پلوسی به تایوان و برسی پیامدهای آن برای دو کشور چین و آمریکا

سفر پر تنش نانسی پلوسی به تایوان که با اعتراض شدید چین مواجه شد را می توان پایانی بر رویکرد" ابهام استراتژیک"  آمریکا در قبال چین دانست. در واقع این سفر آغازی است بر پیش گرفتن " تنش مستقیم" و نگاه " امنیتی- نظامی" آمریکا در قبال چین.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / اکبرمعصومی

هشدار چین اثر کرد؛ «نانسی پلوسی» به تایوان نمی‌رود | خبرگزاری فارس

سفر پر تنش نانسی پلوسی به تایوان که با اعتراض شدید چین مواجه شد را می توان پایانی بر رویکرد" ابهام استراتژیک"  آمریکا در قبال چین دانست. در واقع این سفر آغازی است بر پیش گرفتن " تنش مستقیم" و نگاه " امنیتی- نظامی" آمریکا در قبال چین.  تا به امروز غرب به خصوص آمریکا به دنبال فضایی برای مدیریت غیر مستقیم چین در حوزه اقتصادی بوده است به طوری که سفر نانسی پلونسی شروعی است بر ورود به تنش مستقیم میان  دو کشور قدرتمند چین و آمریکا.

این وضعیت در حالی اتفاق افتاد که واکاوی از رفتار دولت چین نشان می دهد که آن ها بدنبال مسیری بودند که بدون تنش مستقیم با غرب بخصوص ایالات متحده، رشد اقتصادی خاموشی را طی کنند. توسعه اقتصادی بدون دردسر و رویکرد فضای آرام اولویت اصلی چین در این برهه از تاریخ بود.

چین برای موفقیت در رشد اقتصادی، ایدئولوژی خود را نیز تضعیف کرد به طوری که در دنیا از نظر الگو، چین تنها از لحاظ عملکرد رشد اقتصادی شناخته شده که اتفاقا قابل قبول نیز بوده است و هیچگاه مبانی نظری و تاریخی چین مطرح نشده است.

از طرف دیگر بررسی ها نشان می دهد که آمریکا عملا به دنبال ایجاد بحران دیگری در جهان است تا روند افول از جایگاه هژمون برتر را به تاخیر بیندازد. در واقع آمریکا عملا با بحران زایی در جهان بدنبال منافع خود است و از این مسیر ارتزاق می کند. رژیم مافیایی آمریکا با باسیاست دوگانه و فریب، همواره سعی کرده است که با ایجاد تنش بین کشورها، بخصوص بین دوکشور همسایه، رقبای خود را مدیریت و به سمت عقب ماندگی سوق دهد. بحران در اوکراین، غرب آسیا و جنوب شرقی آسیا نتیجه رویکرد بحران سازآمریکا بوده که از این طریق بتوانند دست درازی به کشورها را پیش ببرند.

هادی قبیسی نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی، با اشاره به رویکرد تفرقه افکنانه آمریکا گفت: " آمریکا از ابزارهای سیاسی، اطلاعاتی و رسانه‌ای برای اعمال فشار سیاسی و اقتصادی با هدف حفظ نیروهای خود برای مدت طولانی در منطقه استفاده می‌کند. آمریکا در تلاش است تا در کشورهایی که با حضور نظامی آن در خاک خود مخالف هستند، بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد کند".

این تحلیلگر لبنانی تأکید کرد: "آمریکا بر میادین نفتی منطقه به ویژه در شرق سوریه سیطره یافته و این مسئله باعث شده است تا علاوه بر بحران سازی در عرصه‌های مختلف، تسلط نظامی خود را گسترش داده و تقویت کند."

چندی پیش نیز خبرگزاری رویترز مدعی شد که مقام‌های اطلاعاتی چینی به شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور اعلام کرده‌اند "پکن باید خود را برای درگیری نظامی گسترده با ایالات متحده آمریکا آماده کند.

انستیتو روابط بین‌الملل چین که این گزارش را تهیه کرده، اندیشکده‌ای است که تحت نظر وزارت اطلاعات ملی این کشور فعالیت دارد". بنابراین سفر نانسی پلونسی به تایوان که نقطه آغازین تنش مستقیم آمریکا با چین محسوب می شود، بدون شک رویکرد چین به سمت مقابله مستقیم با آمریکا خواهد بود که دو حوزه اقتصادی و نظامی- امنیتی خود را نشان خواهد داد.

روند تنش آمریکا به چین نیز منطقه پاسفیک را به دو محور تقسیم خواهد کرد که و مسئله حضور آمریکا در آن منطقه را آسان تر و در عین حال کم هزینه تر خواهد کرد. در واقع آمریکا با کاستن حضور خود در خاورمیانه، به سمت پاسفیک خواهد رفت. البته دست و پازدن های آمریکا، بیشتر برای نجات خود از غرق شدن است. آمریکا در این مرحله با  ریسک بسیار بالا به سمت یک بحران سازی جدید حرکت کرده و می تواند به عنوان یک مسئله بسیار حیاتی ایفای نقش داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات