صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۳۹۰۸۹
در گفت وگو با بصیرت مطرح شد

اسماعیلی: مهمترین آموزه عاشورا عدم تسلیم و دنباله رویی از قدرتهای زورگو و جبار است

در دهه محرم همه ساله شیعیان گرایشات فکری خود را که مبتنی بر ظلم ستیزی مقابله با استیلای دشمنان است، همچنین دفاع از مظلوم، ایستادگی و جان فدا کردن در راه آرمان متعالی را به نمایش می گذارند.

بشیر اسماعیلی عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناس جهان اسلام در گفت و گو با بصیرت سه آموزه جهان شمول عاشورایی که برای اعصار مختلف درسهای آموزنده ای دردل خود دارد را بیان کرد و در این باره توضیح داد: از نظر بنده واقعه عاشورا سه آموزه فراگیر و جهان شمول دارد. اولین آموزه عاشورایی، عدم کرنش و تسلیم ناپذیری در برابر ظلم و سلطه جور و کفر زمان است. هرچند نظام جور مقابل ما در دوره خود قوی باشد و بتازد، ترس روا نیست، بنابراین ایستادگی در برابر ظالم قدرتمند اولین درسی است که امام حسین علیه السلام از واقعه عاشورا به ما می آموزد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در طول تاریخ این موضوع همواره وجود داشته و تکرار شده که دولت یا مجموعه و گروهی از افراد به قدرتی تبدیل می شوند که تمایلات مورد نظر خود را براساس توسل به ظلم و زور پیش می برند. در حال حاضر نماد این دولت و مجموعه زورگو آمریکاست که به دنبال تحمیل خواسته های نامشروع خود به دیگر ملت های جهان است. بنابراین عاشورا رقم زده شد تا به همه مردم دنیا در تمام قرن ها بگوید باید از این واقعه درس ایستادگی در برابر نمادهای ظلم را بیاموزید.
بشیر اسماعیلی در این باره تصریح کرد: در واقع مهمترین آموزه عاشورا عدم تسلیم و عدم دنباله رویی از قدرتهای زورگو و جبار است، بلکه به هر نحوی و با هر ابزاری باید در مقابل دولتهای زورگو و حکام فاسد ایستاد.
این استاد دانشگاه درباره یکی از آموزه های مهم عاشورایی خاطر نشان کرد: آموزه بعدی عاشورا این است که تبیین و ترویج اخلاقیات وملزم بودن به دین خدا بر همه مسائل زندگی حتی جان شیرین اولویت دارد. درواقع یکی از دلایل اصلی قیام امام حسین اعاده مکارم اخلاق، امر به معروف و نهی از منکر است بنابراین درجوامعی که امروزه از اخلاق دین و معنویت فاصله گرفتند پیام عاشورا باید تبیین و ترویج شود که بازگشت به این مبانی که سرشت انسان است نه تنها که به تلاش احتیاج دارد، بلکه برای تحقق آن باید جان فشانی کرد.
کارشناس جهان اسلام و مسائل سیاسی در خصوص سومین آموزه عاشورایی گفت: سومین آموزه عاشورایی، هزینه کردن برای تحقق امر خداست. به این معنا که مومن مسلمان برای مقاومت کردن در راه تحقق اهداف و خواسته های الهی باید هزینه دهد حتی به قیمت جان. به قیمت فدا شدن انسان تا جریانی دینی و الهی درجامعه شکل بگیرد. عاشورا به ما می آموزد مقاومت در برابر دشمن خدا حق و لازم است لذا باید ایستادگی کرد و تا آخر خط رفت.
وی در این باره تصریح کرد:امام حسین علیه السلام در روز عاشورا با علم به این موضوع که به لحاظ لشکر و سلاح و نیرو جنگ نابرابری را در برابر دشمن تجربه می کند اما برای تبیین آرمان ها و حفظ دین خدا مقاومت کردند. این موضوع نشان می دهد هر چند در ظاهر امر ممکن است دشمن به چشم ما قوی بیاید اما باید به عاقبت کار فکر شود، عاقبتی که به ماندگاری دین می انجامد.
بشیر اسماعیلی در ادامه بحث گفت: مراسم آیینی محرم اعم از برگزاری دهه محرم، تاسوعا و بخصوص مراسم اربعین حسینی؛ از بزرگترین گردهمایی های معنوی و آئینی در جهان به شمارمی رود که پتانسیل بزرگی در دل خود برای دمیدن روحیه مقاومت درمردم را داراست. این مراسم در   کنار سایر مراسم آئینی که در جهان اسلام وجود دارد مانند حج توانسته پیام شیعه یعنی مقاومت را به جهان اسلام و حتی غیر مسلمانان صادر کند. بی تردید می توان گفت در دهه محرم همه ساله شیعیان گرایشات فکری خود را که مبتنی بر ظلم ستیزی مقابله با استیلای دشمنان است، همچنین دفاع از مظلوم، ایستادگی و جان فدا کردن در راه آرمان متعالی را به نمایش می گذارند ودر کنار هم در معرض دید جهانیان این فرهنگ و گفتمان ناب را مرور می کنند تا فرهنگ عاشورایی تداوم بیابد. درحقیقت مکتب شیعه، به واسطه برکات ماه محرم و صفر باز تولید می شود و صراط مستقیم و راه درست را به مردم جهان نشان می دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات