بین الملل >>  بین الملل >> تیتر یک بین الملل
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۹۰۹۶
گفت و گوی اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت با دکتر رضا میرابیان کارشناس مسائل سیاسی و جهان اسلام

سوگواری حضرت سید الشهدا راهی است برای تفکر در واقعه عاشورا / عاشورای حسینی الگوساز است

سوگواری راهی است برای تفکر در واقعه عاشورا. تفکر در چستی و چرایی اینکه امام در برابر ظالم زمان کرنش نکرد و چرا از جان شیرین گذشت؟
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / گفت و گو با دکتر رضا میرابیان

عادی سازی روابط دولت های عربی با اسرائیل دوامی نخواهد یافت - ایرنا

کارشناس سیاسی و جهان اسلام گفت: سوگواری راهی است برای تفکر در واقعه عاشورا. تفکر در چستی و چرایی اینکه امام در برابر ظالم زمان کرنش نکرد و چرا از جان شیرین گذشت؟ تفکر دربرابر اینکه امام به دنبال تحقق چه هدفی بود که مصیبت های عاشورا را تحمل کردند این ها مباحث مهمی است که نه تنها شیعیان متوجه آن شده اند، بلکه مسیحیان و پیروان سایر ادیان نیز به این موضوع توجه دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت؛ دکتر رضا میرابیان کارشناس مسائل سیاسی و جهان اسلام در گفت و گو با بصیرت در خصوص درس آموزی سایر ملت ها بخصوص ملت های غیر مسلمان از پیام و محتوای عاشواری حسینی به ما گفت: عاشورای امام حسین یک درس واحد و انسان ساز و جامعه ساز برای تمام تاریخ بشریت دارد، درس مقاومت. درسی که نه تنها برای مسلمانان و خاصه شیعیان، بلکه غیر مسلمانان نیز با توسل به آن در طول تاریخ بعد از عاشورا نجات یافته اند چرا که با درس آموزی از واقعه عاشورا به این موضوع پی بردند که مقاومت بهترین راهکاری است که می تواند آنها را مستقل از بیگانگان و متجاوزان کند.

وی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: بحث محرم و عاشورا عموما حتی برای ملت های غیر مسلمان مثل هندوها و ادیان دیگر حتی مسیحیت انسان ساز و الگو ساز بوده است. الگو گرفتن از عاشورای امام حسین و مقاومت در برابر دشمنان اسلام در جهان اسلام بخصوص در میان شیعیان به قدری نهادینه شده که دهه هاست شاهد این موضوع هستیم دردنیای نو، گستره بسیار بزرگی از جهان اسلام در برابر ظلم و زور به واسطه الهام گرفتن از عاشورای حسینی ایستاده است.

این کارشناس مسائل منطقه و جهان اسلام خاطر نشان کرد: مساله ظلم ستیری نه تنها از جهان اسلام و تشییع فراتر رفته، بلکه شاهد هستیم در شهرهای مختلف اروپا و حتی آمریکا عزاداری های بسیار باشکوهی که برای گرامیداشت یاد و خاطره جانفشانی عاشورا برگزار می شود نشان دهنده آن است که علاوه بر سایر مذاهب اسلامی،مسیحیان و پیروان سایر ادیان نیز در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام نقش آفرینی می کنند.

میرابیان در این باره مثالی زد و گفت: در ایام محرم حسینی و بخصوص در اربعین امام شاهد دیدارها و زیارت های گسترده مسیحیان از کربلا و سرزمین شهادت امام حسین هستیم به گونه ای که اخیرا  یکی از کشیشان بزرگ مسیحی که از رم به کربلا سفر کرده بود به صراحت به این موضوع اشاره کرده که ما در کتاب خود یعنی انجیل موضوعی داریم با عنوان " ذبیح نینوا" یعنی کشته شده در سرزمین نینوا، در حالی که بسیاری از مردم ما یعنی مسیحیان چنین چیزی را نمی دانند، چرا که دشمنان دین خدا مانع آگاهی رسانی به موحدان می شوند.

سید رضا میرابیان در ادامه بحث خاطر نشان کرد: هیچ مسلمان و شیعه ای نیست که به عظمت این شب ها و روزهایی که در محرم می گذرد آگاه نباشد. همه می دانند زمین و آسمان سوگوار امام است. هر چند سوگواری مساله اصلی این موضوع نیست بلکه سوگواری راهی است برای تفکر در واقعه عاشورا. تفکر در چستی و چرایی اینکه امام در برابر ظالم زمان کرنش نکرد و چرا از جان شیرین گذشت؟ تفکر دربرابر اینکه امام به دنبال تحقق چه هدفی بود که مصیبت های عاشورا را تحمل کردند این ها مباحث مهمی است که نه تنها شیعیان متوجه آن شده اند، بلکه مسیحیان و پیروان سایر ادیان نیز به این موضوع توجه دارند لذا به دنبال زیارت "  محل شهادت ذبیح نینوا" هستند.

این کارشناس سیاست خارجی و جهان اسلام در پایان گفت و گو تصریح کرد: همانگونه که واقعه عاشورا در جهان مسیحیت اثر گذاشته در جهان اسلام و تشییع قطعا روح مقاومت و روح استبداد تیزی و ظلم ستیزی را صد چندان می کند و افزایش می دهد، چرا که روح مقاومت در این روزها همراه با عزاداری است و از این روزها انرژی می گیرند و روحیه مقاومت در برابر ظلم را بالا می برد. قطعا مسلمان واقعی کسی است که لحظه ای از مقاومت در برابر جور زمان نایستد و به این موضوع واقف شود که لحظه ای درجا زدن مساوی با بردگی و عمری ذلیل شدن در برابر دشمن و از دست دادن هویت خود است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات