صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۹۱۶۳
گفت و گوی اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت با سید رضا صدر الحسینی کارشناس و تحلیلگر مسائل بین المللی

ماهواره خیام یک دستاورد بزرگ بومی در نظام بین المللی

این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که  ساخت ماهواره خیام به صورت بومی با همکاری روسیه انجام شده، لذا نشان دهنده توسعه روابط راهبردی جمهوری اسلامی با یک کشور موفق در حوزه مسائل هوا و فضا به شمار می رود. 
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ گفت و گو با سیدرضا صدرالحسینی
ماهواره خیام یک دستاورد بزرگ بومی در نظام بین المللی
 
سید رضا صدر الحسینی کارشناس و تحلیلگر مسائل بین المللی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص اهمیت همکاری جمهوری اسلامی ایران در پرتاب ماهواره خیام به فضا، گفت: تحولات نظام بین الملل نشان می دهد امروز کشورهای قدرتمند، حوزه قدرت و نفوذ خود را از سطح زمین و پیرامون آن فراتر برده و در حوزه علوم هوا فضا به دنبال کسب جایگاه و ارتقای قدرت خود در روی زمین هستند. بی شک کشورهایی که در این بخش و علمی که دنیا را دچار تغییرات عدیده ای می کند فعال هستند و  به مراتب بیشتر از سایر کشورها نقش آفرینی می کنند، کشورهای قوی به شمار می روند چرا که تولید علم در حوزه هوا فضا به عنوان یکی از مولفه های قدرت کشورها در دنیای امروز به شمار می رود. 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: همکاری جمهوری اسلامی ایران با روسیه با پرتاب ماهواره خيام، بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران در ردیف اولین کشورهایی قرار می گیرد که در حوزه هوا فضا توانسته اقدامات ویژه ای انجام دهد، لذا انسان را به کرات دیگر اعزام می کند. 
وی در این باره افزود: ماهواره خیام  که در حوزه های علمی، تحقیقاتی، پژوهشی، حوادث طبیعی، پیش بینی آب و هوا و سایر اطلاعاتی که از آن می توان برای مسائل کشاورزی استفاده کرد در نوع خود دستاورد بزرگی به لحاظ علمی و ارتقای قدرت ایران در نظام بین الملل به شمار می‌رود، از ابعاد مختلفی مهم است. هر چند ماهواره خیام،  اولین ماهواره جمهوری اسلامی به شمار نمی رود، اما اولین ماهواره ی جمهوری اسلامی است که درفضای بالاتر از 500 کیلومتر قرار می گیرد.
صدرالحسینی در ادامه تصریح کرد: این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که ساخت ماهواره خیام به صورت بومی با همکاری روسیه انجام شده، لذا نشان دهنده توسعه روابط راهبردی جمهوری اسلامی با یک کشور موفق در حوزه مسائل هوا و فضا به شمار می رود. 
 
ببینید | ماهواره خیام جاسوسی هم می‌کند؟ | پاسخ تند رییس سازمان فضایی -  خبرآنلاین
سید رضا صدرالحسینی در ادامه بحث توضیح داد: نباید فراموش کنیم پیش دستی در حوزه مسائل علمی امروز به عنوان یکی از مولفه های قدرت هر کشوری به شمار می رود. خوشبختانه جمهوری اسلامی از سالیان دور در چند حوزه علوم نوین مثل نانو تکنولوژی، علوم هسته ای و هوا فضا  به درجاتی از موفقیت دست یافته است. توسعه علمی ایران اسلامی نشان دهنده این است که نه تنها تحریم های ظالمانه آمریکا بر حوزه علمی ایران تاثیر منفی نگذاشته بلکه جمهوری اسلامی توانسته در این موارد گوی سبقت را از رقبای منطقه ای خود برباید. 
این کارشناس سیاست خارجی در پایان صحبت های خود اظهار داشت: این نکته حائز اهمیت است لذا در تحلیل های روزهای آینده دوستان و دشمنان نظام باید به این موضوع توجه کنیم، همانگونه که از ابتدای پرتاب ماهواره توسط ماهواره بر روسی شایعات فراوانی در حوزه های مختلف مطرح شد، قطعا بعد از این باید منتظر تخریب این دستاورد از سوی تخریب گران و افراد و کشورهایی باشیم که کمترین تمایلی به توسعه و توان افزایی علمی و افزایش قدرت بین المللی ایران در صحنه های سیاسی ندارند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات