صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۹۱۷۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۲ مرداد ماه

بیان تاریخی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) درباره ماجرای سلمان رشدی اصولى را که جمهورى اسلامى با آن‌ها معروف شده، با سربلندى نگه دارید، نه با خجالت... بنده، همان وقت‌ها سفرى به یکى دو کشور اروپایى داشتم؛ قرص و محکم ایستادم و گفتم: «امام تیرى شلیک کرده‌اند و این تیر همین‌طور مى‌رود. خوب هم هدف‌گیرى کرده‌اند و تا به هدف نخورد، نمى‌افتد.» معتقدم این تیر، روزى به هدف خواهد خورد. (۱۹/۰۵/۱۳۷۱) www.basirat.ir

▼حرف روز      

سرنوشت متن پیشنهادی اتحادیه اروپا!

جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین در پی آن بود تا دو هدف اساسی، نسبت معین و معناداری با واقعیت پیدا کند؛ نخست اینکه هیچ موضوعی نباید به‌عنوان‌ اهرم فشار در آینده علیه ایران باقی بماند؛ به‌عبارت‌دیگر مباحث پادمانی به‌صورت کامل تعیین تکلیف شود. دوم، رفع تحریم‌ها بایستی باثبات و پایدار باشد؛ به این معنا که شرکت‌ها و فعالان اقتصادی از روابط و انعقاد قرارداد با ایران اطمینان لازم را پیدا کنند. عدم پذیرش خواست منطقی ایران مبنی بر حفظ پایداری رفع تحریم‌ها معنای دیگرش آن است که آمریکا به دنبال حفظ اثربخشی تحریم‌ها حتی پس از انعقاد توافق است. ایران با قاطعیت چنین چیزی را نخواهد پذیرفت. طرف مقابل بایستی میان گذشته و آینده یکی را انتخاب کند. انتخاب ایران، آینده است؛ نمی‌توان از یکسو مدعی حل‌وفصل مسائل گذشته شد و ادعای حرکت به سمت آینده را داشت و از دیگر سو ادعاهایی واهی مربوط به گذشته را برای اعمال فشار در آینده علیه ایران باقی گذاشت.

به‌طور طبیعی هنوز زود است که بتوان قضاوت نهایی و قطعی درباره نتایج نشست وین ارائه کرد. درباره مذاکرات وین و متنی که از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است، دو رویکرد کلی قابل ارزیابی است؛ همه کشورهای طرف مذاکرات به غیر از ایران متن ارائه شده را متنی معرفی کرده‌اند که می‌توان حول آن توافق هسته‌ای را احیاء کرد. نماینده روسیه درباره متن مذاکرات هسته‌ای مدعی شد متن بد نیست و یک سازش بسیار معقول است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولتش آماده است تا به‌سرعت توافق احیای برجام بر اساس پیشنهادات ارائه شده توسط اتحادیه اروپا را امضا کند. در این میان در جمهوری اسلامی ایران هیچ مقام مسئولی تاکنون درباره متن پیشنهادی به شکل سلبی و یا ایجابی اظهارنظر نکرده است. هرچند نمی‌توان منکر برخی پیشرفت‌ها در مذاکرات وین شد؛ اما منطقی است که ایران تا زمانی‌که سطح معقولی از انتظارات و توقعات مورد نظرش در متن پیشنهادی تحقق پیدا نکند، به‌طور قاطع اعلام نظر ننماید.

با همه آنچه از ارزیابی اولیه درباره متن پیشنهادی گفته شد؛ اما واقعیت آن است که هنوز نمی‌توان در دنیای سیال و پرنوسان سیاست و مذاکراتی که متغیرهای متنوع در آن دخالت دارد، از هیچ امر قطعی و یقین‌آور درباره حصول توافق سخن گفت؛ اما می‌توان به دو نکته با اطمینان بیشتری پرداخت؛ یکی آن‌که وین شاید آخرین ایستگاه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای باشد. دوم اینکه کشورهای طرف مذاکرات هیچ‌گاه به اندازه مقطع کنونی به احیای توافق نزدیک نبوده‌اند. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                                   

تأملی بر یک ترور

ترور سلمان رشدی، نویسنده هتاک و مهدورالدم کتاب آیات شیطانی در روز گذشته، بازخورد خبری بسیاری در رسانه‌ها داشته است.

گزاره‌های خبری: 1- رسانه آمریکایی دیلی‌میل گزارش داد: «سلمان رشدی ۱۰ تا ۱۵ چاقو خورده که یکی از آن‌ها به گردن او اصابت کرده است» 2- کتاب آیات شیطانی نوشته سلمان رشدی، نویسنده هندی‌تبار مقیم انگلیس، ۴ مهر ۱۳۶۷ از سوی انتشارات پنگوئن انگلیس به چاپ رسید؛ کتابی که در قالب رمانی خیالی، استعاره‌گونه و کنایه‌آمیز به وهن پیامبر اسلام(ص)، جبرئیل، یاران پیامبر و همسران ایشان و همچنین مفاهیمی همچون وحی می‌پرداخت. در پی این توهین آشکار و برنامه‌ریزی‌شده به مقدسات اسلامی، امام خمینی(ره) در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ فتوای اعدام سلمان رشدی و عوامل آگاه در این هتک حرمت را صادر کرده و اعلام کردند: «از مسلمانان غیور می‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آن‌ها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرئت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است؛ ان‌شاءالله». 3- مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده کشورمان در واکنش به این ترور، در توییتی نوشت: «من برای نویسنده‌ای که نفرت و تحقیر بی‌پایان نسبت به مسلمانان و اسلام می‌ریزد، اشک نمی‌ریزم؛ اما آیا عجیب نیست که با نزدیک شدن به توافق هسته‌ای احتمالی، آمریکا ادعاهایی در مورد ضربه زدن به بولتون داشته باشد... و سپس این اتفاق می‌افتد؟».

گزاره‌های تحلیلی: 1- سلمان رشدی از اولین نویسندگانی بود که با سبکی وهن آلود نسبت به اسلام و پیامبر(ص)، اقدام به نگارش کتابی موهن با نام آیات شیطانی نمود؛ توهین آشکار سلمان رشدی به اسلام و پیامبر مهر و رحمت در این کتاب باعث گردید که امام خمینی فتوای مهدورالدم بودن او را صادر کند. 2- بی‌شک هلاکت چنین فردی از سوی هر انسان آزاده و مسلمانی (چه شیعه و چه سنی) محل خوشحالی دارد و شاید سال‌ها مسلمانان و آزادگان جهان که توهین به پیامبر اسلام را برنمی‌تافته‌اند، منتظر چنین خبری بودند. 3- اما تا به این لحظه پیرامون انگیزه ضارب برای ترور سلمان رشدی خبرهایی قطعی منتشر نگردیده است؛ لذا نمی‌توان پیرامون آن یک تحلیل جامع‌ومانع ارائه داد و تنها بر اساس احتمالات پیرامون این ترور می‌توان دو سناریو را مفروض داشت؛ سناریو اول که توسط محمد مرندی مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و برخی تحلیلگران منتشر گردید، ارتباط این ترور را با مذاکرات هسته‌ای و با هدف تأثیر بر مذاکرات و یا کلید زدن سناریوی حقوق بشری علیه ایران می‌داند؛ در سناریوی دوم، می‌تواند این ترور با نگاه فردی و با انگیزه دینی، با هدف انتقام از توهین‌های این نویسنده باشد. بی‌شک پاسداشت فتوای امام پس از سال‌ها توسط فردی ساکن آمریکا که با اینکه امام راحل و زمانه زندگانی او را درک نکرده ولی فرزند معنوی مکتب ایشان محسوب می‌گردد، نکته‌ای قابل‌تأمل و موجب افتخار برای همه ملل مسلمان است.

نکته پایانی اینکه؛ امام راحل در حکم تاریخی‌شان برای ترور سلمان رشدی نوشته‌اند: «تا دیگر کسی جرئت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید»؛ لذا یکی از کارکردهای چنین حرکتی را باید بازدارندگی در اهانت به اسلام و مقدسات اسلامی دانست. بی‌شک شروع چنین بازدارندگی‌ای در زمانی که در غرب به بهانه حقوق بشر، اقدام به قرآن سوزی و چاپ کاریکاتور علیه پیامبر(ص) و مقدسات اسلامی می‌نمایند، موجب مسرت و خوشحالی برای همه مسلمانان خواهد بود. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼ اخبار

نظر رهبر معظم انقلاب در خصوص حکم تاریخی امام (ره) درباره سلمان رشدی

تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر حکمِ امام رحمةالله‌علیه در سال‌های دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ روندی پیوسته داشته و چندین بار تکرار می‌شود. ایشان در پیام حج خود در سال ۸۳، سخنرانی پس از انتشار کاریکاتورهای موهن از پیامبر اسلام در یک نشریه‌ی دانمارکی در بهار ۸۷ و پس از هتک حرمت قرآن مجید توسط یک کشیش آمریکایی در سال ۱۳۸۹ این اتفاقات را در ادامه‌ی پروژه‌ی دشمنان اسلام و ماجرای سلمان رشدی معرفی می‌کنند. رهبر معظم انقلاب پس از ماجرای هتک حرمت قرآن در پیامی ضمن محکوم کردن این اقدام می‌نویسند: «اگر از حلقه‌های قبلی این زنجیره‌ی پلید، یعنی سلمان رشدی و کاریکاتوریست دانمارکی و کشیش‌های آمریکایی آتش‌زننده قرآن حمایت نمی‌کردند و ده‌ها فیلم ضد اسلام را در بنگاه‌های وابسته به سرمایه‌داران صهیونیست سفارش نمی‌دادند، امروز کار به این گناه عظیم و غیرقابل‌بخشش نمی‌رسید».

کابوس جدید ایران برای آمریکا و رژیم صهیونیستی

سخنگوی دولت دو روز پیش از ساخت سه نسخه دیگر از ماهواره خیام با مشارکت دانشمندان ایرانی خبر داد؛ اقدامی که آمریکا درباره اولین نسخه رونمایی شده آن گفته، این ماهواره قابلیت جاسوسی دارد! سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از پیشرفت‌های فضایی کشورمان گفته است: «همکاری رو به رشد روسیه با ایران یک خطر بزرگ برای جامعه بین‌المللی است. ‌ایالات‌متحده از اقدام روسیه در پرتاب یک ماهواره با قابلیت چشمگیر جاسوسی از جانب ایران آگاه است». رژیم صهیونیستی نیز دیگر نگران جدی این دستاورد است؛ به‌طوری‌که ‌روزنامه تایمز اسرائیل می‌نویسد: «ماهواره جدید ایران به‌ دلیل توانایی در نظارت بر مکان‌های حساس مناطق اشغالی و تصویربرداری با وضوح بالا، مشکلی جدی برای ما ایجاد می‌کند».

سردار سلامی: هوشمندی مردم فتنه‌گران را رسواتر کرد

‌فرمانده کل سپاه در منزل سردار همدانی گفت: «در پی اهانت یکی از سردمداران فتنه ۸۸ به شهید همدانی، فضای شهر متوجه این شهید شده و انگار شهید همدانی دوباره شهید شده است. ‌در فضای مجازی و هیئت‌ها نیز نام و یاد شهید برجسته‌تر و عزت مثال‌زدنی او در دیدگان همه به‌ویژه بدخواهان قرار گرفت. ‌در ماجرای اخیر شاهد مصداق «عدو سبب خیر شود، اگر خدا خواهد» بودیم و عناصر مطالبه‌گر انقلاب که ضربات بزرگی را به انقلاب زدند، دوباره می‌خواستند شهید همدانی را ترور کنند؛ اما با هوشمندی مردم نتیجه‌ای نگرفتند. ‌مردم ایران هیچ فرصتی به انسان‌های فتنه‌گری که به دنبال تخطئه ارزش‌ها و آسیب‌زدن به مقدسات هستند، نخواهند داد».

رئیسی: در حضور مردم احساس خستگی نمی‌کنم

رئیس‌جمهور زمستان سال گذشته که بلافاصله از سفر روسیه برای بازدید از مناطق سیل‌زده به جنوب کرمان رفته بود، به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی، موفق به بازدید از جازموریان و توابع آن نشده بود؛ تعطیلات آخر هفته‌ای خود را به این استان اختصاص داد و این بار علی‌رغم وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و طوفان شن، پس از بازدید هوایی، به جمع مردم برخی نقاط آسیب‌دیده از سیل در این نقطه از کشور رفت. رئیسی در جمع مردم جیرفت گفت: «لذت من با مردم بودن، گوش کردن به سخنان مردم و رفع دغدغه‎های مردم است. ‌برای من به‌عنوان یک طلبه خدمتگزار بسیار دل‌نشین است که گره‎ای از زندگی مردم باز شود. وقتی در اجتماعات مردمی هستم احساس خستگی نمی‎کنم».

وزیر بهداشت: قوی‌ترین حوزه سلامت منطقه را داریم

«عین‌اللهی» در سفر به رفسنجان گفت: «کشور ما علی‌رغم همه فشارها رو به پیشرفت بوده و امروز قوی‌ترین کشور از نظر نظامی در منطقه هستیم و در حوزه سلامت هم قوی‌ترین حوزه سلامت منطقه را داریم و از نظر نیروی انسانی متخصص و متعهد وضعیت خوبی داریم. شاید اول انقلاب بسیاری از افراد برای بیماری‌های پیش‌پاافتاده به خارج از کشور می‌رفتند. الآن خیلی‌ها برای درمان به کشور ما مراجعه می‌کنند. در مسئله کرونا نشان دادیم از کشورهای پیشرفته نیز قوی‌تر عمل کردیم و کرونا به‌خوبی کنترل شد. دانشمندان ما دست‌به‌کار شدند و امروز آماده صادرات واکسن به بسیاری از کشورها هستیم و اخیراً به ونزوئلا صادرات داشتیم که قدرت ما را نشان می‌دهد».

اخبار کوتاه

استاد حوزه و دانشگاه: کربلا همه‌اش سیاسی است/ «رحیم‌پور ازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص این شبهه و ایراد ‌برخی افراد به خطبا و مادحین که می‌گویند عاشورا و امام حسین (ع) را سیاسی نکنید، می‌گوید: «کل عاشورا و کربلا سیاسی است؛ دعوا بر سر بیعت و حکومت است. ‌تفاوت سیاست دینی و غیردینی این است که قدرت را برای مقاصد مختلف می‌خواهند. در سیاست غیردینی قدرت برای شخص است؛ اما در حکومت دینی قدرت برای آخرت و عدالت است».

شرط رهبری برای دامادش چه بود؟/ دکتر مصباح‌الهدی باقری، استادیار دانشکده معارف اسلامی دانشگاه امام صادق و دارای دکترای تخصصی مدیریت بازاریابی بین‌المللی از دانشگاه تربیت مدرس است. رهبر معظم انقلاب با اطلاع از تحصیلات دکتر مصباح‌الهدی باقری در حوزه مدیریت بازاریابی، در روز خواستگاری‌اش شرط گذاشت: «فعالیت اقتصادی نمی‌کنی و در سیاست ورود نمی‌کنی و فقط در دانشگاه تدریس می‌کنی».

بهترین امید آمريكا در عراق!/ روزنامه آمریکایی فارن پالیسی در سرمقاله‌ای با عنوان «مقتدا صدر بهترین امید ایالات‌متحده آمریکاست»، نوشت که آمریکا رویکرد و تحرکات «مقتدا صدر» را یک منفعت آمریکایی می‌پندارد و حمایت و پشتیبانی از او را واجب می‌داند.

ترکیه هم دولت بشار را به رسمیت می‌شناسد!/ «‌چاووش اوغلو» با ادعای دیدار با وزیر امور خارجه سوریه، گفت: «ما باید به‌نوعی بین معارضان و نظام سوریه مصالحه برقرار کنیم، در غیر این صورت صلح دائمی وجود نخواهد داشت». ‌قبل‌تر روزنامه قطری الجدید نوشته بود، ترکیه پروژه براندازی نظام سوریه را رها کرده و به جای آن بر مقابله با پروژه جدایی‌طلبی کُردی تمرکز کرده است.

سخنگوی فراجا: مجازات سگ‌گردانی باید افزایش یابد/ سردار حاجیان با اشاره به این‌که، ‌مجازات‌های فعلی در زمینه سگ گردانی بازدارندگی ندارد، خاطرنشان کرد: «مجازات‌های فعلی باعث نمی‌شود افراد تنبیه شوند. قانون‌گذار باید به معنای واقعی برای این لایحه و مجازات‌های مربوط به سگ گردانی تعیین تکلیف کند؛ چراکه سگ گردانی باعث رعب و وحشت می‌شود. ‌کسانی که در آپارتمانشان سگ حضور دارد، می‌توانند تحت عنوان سلب آسایش، شکایت کنند که در پی آن،‌ پلیس ضمن تشکیل پرونده، سگ و صاحبش را به کلانتری منتقل می‌کند».

تلفات جاده‌ای ایران در مقایسه با کشورهای همسایه/ رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: «‌بر اساس آمار، سال گذشته ۱۷ هزار نفر فقط تلفات جاده‌ای داشتیم که البته در سابق این آمار به ۲۳ تا ۲۴ هزار نفر در سال می‌رسیده است. ‌‌در دنیا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۸ نفر تلفات داریم؛ اما در ایران این عدد 21.5 نفر است. ‌‌آمار تلفات جاده‌ای در عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و افغانستان به ترتیب حدود ۲۰، ۱۲.۳، ۱۰ و ۱۵.۵ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات