سیاسی >>  دولت >> نبض سیاست
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۹۲۰۶

شاخ غول فساد در شرکت‌های دولتی

شکستن شاخ غول فساد به‌تن‌هایی و صرفاً توسط قوه مجریه شدنی نیست، بلکه از در هم کنش فعالیت هماهنگ قوای سه‌گانه، نیرو‌های انتظامی و امنیتی، تشکل‌های مردمی و آحاد مردم برای تغییر روند‌های فسادزا به سمت بستر‌های سالم به وجود می‌آید.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

 

«به دنبال اصلاح بسترهای فسادزا هستیم و مصممیم تا با اصلاح نظامات گوناگون، زمینه فساد و رانت را از بین ببریم»؛ این جمله یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های سخنرانی رئیس‌جمهور در جمع مردم کرمان در سفر هفته گذشته به این استان بود؛ موضوعی که نشان می‌دهد عزم دولت در مبارزه با فساد، رانت و ضد و بند جدی است. عمل کردن به این شعار پایه‌ای، نیازمند توجه به چند نکته است:

1- گام اول در این مسیر، اصلاح بسترهای فسادزا در درون قوه مجریه است؛ به‌واقع نقطه آغازین مبارزه با فساد، خانه‌تکانی در دولت و بر هم زدن مناسبات غلط گذشته در مؤسسات و ادارات دولتی است.

دراین‌بین شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ دولتی نیازمند توجه و نظارت بیشتری است؛ چراکه با توجه به حجم سنگین گردش مالی در این شرکت‌ها، زمینه و انگیزه فساد به‌مراتب بیشتر است.

علاوه بر این، سطوح دستمزد و پاداش‌ها هم در این مجموعه‌ها، در مقایسه با سایر بخش‌های دولتی، ناعادلانه و در پاره‌ای از موارد نجومی است و هم اینکه شفافیت و پاسخگویی در سطح قابل قبولی وجود ندارد.

2- پیش‌نیاز خانه‌تکانی در دولت، گماردن کارگزارانی صالح و متخصص برای مبارزه با فساد است؛ آن‌طور که برمی‌آید، علی‌رغم گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم، همچنان بسیاری مناصب و مسئولیت‌ها در اختیار تفکرات گذشته است؛ تفکری که اعتقادی به برهم زدن زمین بازی و تغییر بسترها و مناسبات فعلی ندارد.

مدیریت طولانی‌مدت و رسوب این تفکرات بر حوزه‌های اقتصادی، برای برخی توهم مالکیت به وجود آورده است، درحالی‌که اموال و دارایی‌ها و سرمایه‌های ملی این شرکت‌ها متعلق به تمام مردم است و مدیران دولتی به وکالت از طرف مردم مدیریت آن‌ها را بر عهده دارند.

 

نکته پایانی: 

باید بپذیریم تا در رفتارها تغییری حاصل نشود، نمی‌توان انتظار تغییر در نتایج را داشت؛ نمی‌شود همچنان بر طبل گذشته کوبید، سپس انتظار معجزه داشت.

تداوم بسترهای فسادزا، روندهایی غلط را جا انداخته‌اند؛ روندهایی که با روال عادی قابل اصلاح نیست و نیازمند حرکتی انقلابی، علمی و منطقی است. البته شکستن شاخ غول فساد به‌تنهایی و صرفاً توسط قوه مجریه شدنی نیست، بلکه از در هم کنش فعالیت هماهنگ قوای سه‌گانه، نیروهای انتظامی و امنیتی، تشکل‌های مردمی و آحاد مردم برای تغییر روندهای فسادزا به سمت بسترهای سالم به وجود می‌آید.

(نویسنده: حسین حسینی نژاد)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات