صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۹۲۷۳

جزئیات آسان شدن سفر اربعین/ شرط واکسیناسیون در سامانه سماح حذف شد

با تصمیم ستاد مرکزی اربعین، شرط واکسیناسیون برای ثبت‌نام اربعین در سامانه سماح حذف شد و افرادی که سه دُز واکسن کرونا زده‌اند نیز دیگر نیازی به تزریق دُز یادآور ندارند. البته کارت واکسیناسیون زائران در مرز‌های خروجی بررسی می‌شود.
فارس من| جزئیات آسان شدن سفر اربعین/ شرط واکسیناسیون در سامانه سماح حذف شد

خبرگزاری فارس - گروه حج و زیارت - مریم سادات آجودانی: ثبت‌نام قطعی اربعین در سامانه سماح از ۲۳ مردادماه آغاز شده است و با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، بسیاری از مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من خواستار تسهیل سفر زائران اربعین و حذف کارت واکسن شده‌اند. (اینجا، اینجا، اینجا بخوانید)

بسه دوری از حرم بذار بیام آقا

یکی از مشکلاتی که زائران برای ثبت‌نام در سامانه سماح داشتند، محدودیت در تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا بود؛ به طوری که بر اساس دستورالعمل ستاد اربعین که ستاد کرونا تعیین کرده بود، همه زائران باید حداقل ۲ دُز واکسن کرونا زده باشند و اگر از آخرین تزریق واکسن آنها ۶ ماه گذشته باشند، باید یک دُز یادآور هم بزنند.

زائرانی که ۳ دُز واکسن کرونا زدند، نیازی به تزریق دُز یادآور ندارند

بر همین اساس، بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین امکان ثبت‌نام در سامانه سماح را نداشتند و برخی نیز به دلیل این محدودیت اعمال شده ترجیح دادند که در سامانه سماح ثبت‌نام نکرده و حتی بیمه هم نشوند. (اینجا بخوانید) در حالی که ستاد اربعین از همه زائران خواسته پیش از سفر حتما بیمه شوند و حتی شرط تشرف به زیارت اربعین سال جاری را ثبت‌نام در سامانه سماح عنوان کرده است.

با این محدودیت‌های ایجاد شده از سوی ستاد کرونا و نارضایتی زائران، پس از پیگیری‌های خبرگزاری فارس مقرر شد تا تزریق دُز یادآور برای افرادی که سه دُز واکسن کرونا زده‌اند، لغو شود؛ به طوری که سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین می‌گوید: بر اساس آخرین تصمیم ستاد کرونا افرادی که سه دُز واکسن کرونا زده باشند، نیازی به تزریق دُز یادآور ندارند. اما شرط تشرف به زیارت اربعین برای آنهایی که حتی ۲ دُز واکسن کرونا زدند و از آخرین تزریق بیش از ۶ ماه می‌گذرد، تزریق دُز یادآور است.

وی همچنین از زائران خواست تا حتما قبل از سفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و خود و همراهان خود را نیز بیمه کنند تا در سفر در صورت بروز مشکل متحمل هزینه نشوند.

حذف شرط تزریق واکسن در سامانه سماح/ کارت واکسن در مرزها بررسی می‌شود

علاوه بر این، در روزهای گذشته در سامانه سماح مشکلاتی همچون الزامی بودن واکسن کرونا حتی برای کودکان زیر ۵ سال بود. امید کوثری، دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین نیز در این رابطه می‌گوید: پس از مطرح شدن این مشکل، مقرر شد تا شرط تزریق واکسن در سامانه سماح حذف شود و به این ترتیب همه مشتاقان زیارت اربعین می‌توانند در سامانه سماح ثبت‌نام و بیمه ۱۸ هزارتومانی را برای قطعی کردن ثبت‌نام بپردازند.

البته لغو شرط واکسیناسیون در سامانه سماح به معنای برداشته شدن لزوم داشتن کارت واکسن برای سفر اربعین نیست. چرا که به گفته رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در مرزهای خروجی وضعیت واکسیناسیون زائران بررسی می‌شود و باید زائران امام حسین علیه‌السلام کارت واکسن را به صورت کاغذی به همراه داشته باشند یا تصویر آن را در تلفن همراه خود به مسئولان مرزی نشان دهند.

طرف عراقی پس از برقراری سفرهای زمینی و هوایی به عتبات، از زائران خارجی خواسته بود که حداقل ۲ دُز واکسن کرونا تزریق کنند و در ورودی‌ها به این کشور کارت واکسن توسط نیروهای بهداشتی عراق بررسی می‌شد. بنابراین همچنان تزریق حداقل ۲ دُز واکسن کرونا برای طرف عراقی الزامی است.

زائران اربعین نیازی به انجام آزمایش PCR ندارند

همچنین با مذاکرات انجام شده بین ایران و عراق، زائران ایرانی برای سفر عتبات چه در ایام اربعین و غیر از آن، نیازی به اخذ ویزا ندارند. از دیگر موارد مورد توافق بین ۲ کشور، برداشته شدن انجام آزمایش PCR است که زائران دیگر نیازی به انجام آزمایش کرونا و همراه داشتن جوابیه منفی آن را ندارند. بلکه داشتن کارت واکسیناسیون برای سفر اربعین کافی است.

اضافه شدن ۳ مرز خروجی در سامانه سماح

کوثری با بیان اینکه از امروز در سامانه سماح در کنار حذف بررسی وضعیت واکسیناسیون زائران اربعین، مرزهای خروجی خسروی، باشماق و تمرچین نیز اضافه شده است، می‌گوید: مشتاقان زیارت اربعین می‌توانند علاوه بر مرز مهران، شلمچه و چذابه، یکی از این مرزها را نیز به عنوان مرز خروجی انتخاب کنند. علاوه بر این، مرز هوایی نیز برای زیارت اربعین در نظر گرفته شده و در تلاش هستیم که سفر هوایی را نیز مدیریت کنیم تا مشکلی د ر تأمین پرواز برای زائران اربعین نداشته باشیم.

محدودیت در تردد زائران از مرز خسروی/ ظرفیت پارکینگ‌های مرزی افزایش یافت

به گفته میراحمدی مرز خسروی با وجود آمادگی زیرساخت‌ها به صورت ۲۴ ساعته فعال نیست و زائران از ساعت ۷ تا ۱۷ می‌توانند از این مرز عبور کنند. البته امکانات لازم از اسکان و تغذیه در این مرز برای زائران فراهم می‌شود تا در زمانی که در مرز خسروی حضور دارند، مشکلی نداشته باشند.

بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین ظرفیت پارکینگ‌ها در مرزها امسال افزایش یافته است و هزینه پارکینگ به ازای هر ۲۴ ساعت به صورت آزاد ۱۰ هزار تومان و به صورت دولتی پنج هزار تومان تعیین شده است.

تمدید خودکار گذرنامه زائران اربعین در مرزها/  گذرنامه‌ زائران باید تا ۲۵ مهر معتبر باشد

از دیگر موضوعاتی که زائران اربعین در روزهای اخیر با آن مواجه بودند، وضعیت اعتبار گذرنامه‌ها بود که با تصمیم ستاد مرکزی اربعین و هماهنگی اداره گذرنامه مقرر شد تا گذرنامه زائرانی که کمتر از ۶ ماه اعتبار دارند، در مرز به صورت خودکار ۶ ماه تمدید شود. البته برخی از مسئولان معتقدند که گذرنامه‌های فاقد اعتبار از این مزایا بهره‌مند نخواهند بود و حداقل اعتبار گذرنامه‌ها باید تا ۲۵ مهرماه ۱۴۰۱ باشد. البته ستاد اربعین درصدد است که این محدودیت را کاهش داده و برای گذرنامه‌های فاقد اعتبار نیز تمدید خودکار را لحاظ کند.

با این وجود، دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه تلاش ما سهولت زیارت برای زائران اربعین است، می‌گوید: بهتر است زائران در زمان باقی مانده نسبت به تعویض گذرنامه خود اقدام کنند تا مشکلی در مرزها نداشته باشند.

 ثبت‌نام در سامانه سماح تا ۲۳ شهریورماه ادامه دارد و ستاد مرکزی اربعین از زائران خواسته تا با برداشته شدن شرط واکسیناسیون در این سامانه، مشتاقان زیارت اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام و هزینه بیمه را پرداخت کنند. همچنین امسال هیچ اتوبوس و خودروی شخصی از ۱۱ تا ۲۹ شهریورماه به عراق کاپوتاژ نمی‌شود.

 
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات