صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۹۴۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 2 شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امام سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست. چرا؟ چون طبق تحلیل آن بزرگوار، بخش مهمی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، ممکن نبود حکومت‌ها‌ـ ولو فاسد باشند‌ـ مردم را به کشتن پسر پیغمبر وادار کنند. (1372/4/23) www.basirat.ir
 
▼ حرف روز   
ملاحظات اقتصادی ایران در مذاکرات هسته‌ای
اکنون که احتمالا در گام‌های آخر احیای توافق هسته‌ای هستیم، آنچه بیش از پیش اهمیت می‌یابد عدم تکرار اشتباهات دولت سابق در جریان مذاکرات است که در نهایت منجر به عدم انتفاع ملت ایران شد. در این زمینه نامه 9بندی رهبر معظم انقلاب در تأیید مشروط برجام، شاخص اصلی است که هرگونه توافق باید با آن سنجیده شود. با این وجود و بر اساس تجربه گذشته در برجام، نکات اقتصادی متعددی به عنوان مطالبات ایران مطرح شده است که تحقق آنها لازمه و ضرورت هر توافق قابل قبولی است و بدون تحقق این موارد در توافق جدید، به نظر می‌رسد می‌تواند همان مسیر گذشته را در عدم انتفاع ملت ایران سبب شود؛ بنابراین توافق هسته‌ای جدید با لحاظ خطوط قرمز ایران و متناسب با مقتضیات فعلی، باید ملاحظات اقتصادی زیر را تأمین کند؛ به عنوان مهم‌ترین بخش، نتیجه مذاکرات اخیر باید فضای اعتماد را به اقتصاد کشور برگرداند. در واقع هرگونه توافق باید به گونه‌ای باشد که دو شاخص ریسک کشوری و امنیت سرمایه‌گذاری را در کشور بهبود بخشد. لذا به لحاظ حقوقی، بندهای توافق باید اطمینان لازم را در سرمایه‌گذار ایجاد نماید که برای یک دوره بلندمدت و پایدار، تحریم و کارشکنی واشنگتن منجر به ضرر و زیان آنها نخواهد شد. 
مذاکرات جدید باید بهبود شاخص OP یا درجه باز تجاری که منجر به افزایش تجارت و صادرات می‌گردد را تأمین کند. اهمیت این موضوع در ورود به بازارهای جدید خواهد بود ‌‌و در نهایت اثرش را بر تراز تجاری کشور خواهد گذاشت. به این معنا که تجار ایرانی باید آزادانه با بازرگانان خارجی تجارت نمایند. 
تجربه گذشته بعد از مذاکرات سال ۲۰۱۵ نشان داد که آمریکایی‌ها کشور به کشور رفتند تا مانع همکاری شرکت‌ها و تجار خارجی با ایرانیان شوند. در واقع دولت آمریکا باید از کانالیزه کردن تجارت ایران پرهیز نماید و از تلاش برای تجارت محدود با کسب مجوز خاص و داخل در کانال‌های اختصاصی از پیش تعیین شده اجتناب کند. بخش بیمه و بانکی کشور باید در شرایط عادی قرار گیرد تا فروش نفت و گاز و بازگشت درآمدهای حاصل از این فروش به راحتی وارد کشور شود. 
نکته پایانی: در صورت تحقق هرگونه توافق، باید سطح همکاری‌های اقتصادی با کشورها را بر اساس نیاز ملت ایران و همکاری آنها کشورمان در زمان تحریم  تعیین کرد. بدیهی است نگرش حقوقی برجام باید به گونه‌ای باشد که ضمن اخذ تضمین‌های معتبر و کافی، شرایطی پایدار و اطمینان بخش برای اقتصاد حاصل شود. (نویسنده: علی محمدی)
 
▼ گزارش روز
پلان B ایران در مذاکرات هسته‌ای
ایران با ارسال پاسخ‌ مکتوب خود به متن توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا، توپ را به زمین آمریکا انداخته تا آمریکا نظر نهایی خود را نسبت به احیای برجام یا ادامه سیاست شکست خورده فشار حداکثری اعلام کند؛ اعلام نظری که تاکنون حدود یک هفته به طول انجامیده و کشورهای غربی عضو برجام پیگیر اصلی آن هستند! موضوعی که در این میان اهمیت دارد نقشه راه دولت انقلابی در ادامه روند اداره کشور است.
گزاره‌های خبری: 1ـ بر اساس بیانیه کاخ سفید، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتز صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با بایدن درباره مذاکرات کنونی درباره برنامه هسته‌ای ایران بر ضرورت تقویت حمایت از شرکا در منطقه آسیای غربی و تلاش‌های مشترک برای بازدارندگی و محدود کردن آن چیزی که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه نامیده شده، تأکید کردند. 2ـ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه همچنان در مسیر مذاکره هستیم و تاکنون شاهد تعلل آمریکا در ارائه پاسخ به پیشنهادات اروپا هستیم و هنوز پاسخ نداده است، تصریح کرد: «طرح دوم ما استمرار سیاست یک‌ساله گذشته با همت و جدیت بیشتر خواهد بود در صورت عدم پایبندی و عدم التزام آمریکا به بازگشت به توافق. به عبارتی پلن B ما استمرار سیاست خارجی با قوت و جدیت بیشتر بدون توجه به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهد بود».
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ این مذاکرات بیش از آن‌که مذاکرات هسته‌ای باشد، مذاکرات برای رفع تحریم‌های ظالمانه غرب است. جمهوری اسلامی با هدف برطرف کردن تحریم‌های ظالمانه وارد مذاکرات برجامی شده است. اگر طرف غربی حاضر به لغو تحریم‌های ظالمانه نباشد، ادامه مذاکرات برجامی فایده‌ای ندارد. 2ـ جمهوری اسلامی برای بار دوم از یک سوراخ گزیده نخواهد شد. دولت انقلابی روند معیشت مردم و اقتصاد کشور را به روند مذاکرات گره نزده است. موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها صرفاً یکی از موضوعات در ارتباط با حوزه سیاست خارجی کشورمان است. 3ـ «پلان بی» جمهوری اسلامی از یک‌سال گذشته آغاز شده است، دولت انقلابی، «توازن‌گرایی» و توسعه سیاست همسایگی را در پرتو تاکتیک‌ها و مجموعه اقداماتی همانند گسترش ارتباط با شرق و تبدیل تهران به کانون ترافیک دیپلماتیک در منطقه با بیش از شش سفر منطقه‌ای و همین تعداد سفر روسیه و رؤسای‌جمهور کشورهای آسیای میانه به ایران، در صدد افزایش تعاملات منطقه‌ای و جهانی به منظور سرعت‌بخشی به پیشرفت‌های داخلی و حل مشکلات اقتصادی کشور است. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه
کمک‌های مالی و تبلیغاتی عربستان به منافقین
«خدابنده» عضو سابق منافقین طی یک افشاگری بی‌سابقه گفت: «با تصمیم عربستان سعودی و مخصوصا ترکی الفیصل مسئول سابق استخبارات سعودی قرار شده شبکه اینترنشنال بازوی تبلیغاتی و زبان سازمان مجاهدین شود.» این عضو جداشده سازمان مجاهدین بیان کرد: «رابطه عربستان سعودی و سازمان مجاهدین خلق به زمان صدام برمی‌گردد، همان موقع ارتباط قوی داشتند، بسیاری از مخارج سازمان را عربستان می‌داد که خودم چند بار از عربستان طلا و پول آوردم، چیز پنهانی نیست.» مسئول سابق تیم حفاظتی مسعود رجوی گفته است: «اخیرا بن سلمان بودجه‌ای کلان به آلبانی اهداء کرده؛ ترکی الفیصل با مریم رجوی همکاری بسیار نزدیکی دارد!».
 
▼ اخبار
سی‌ان‌ان: ایران و کشورهای عربی روابط خود را بهبود می‌بخشند
تارنمای شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان با ارائه گزارشی در مورد بهبود روابط ایران و برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس نوشت که امارات متحده عربی پس از کویت اعلام کرده که سفیر خود را در روزهای آتی به تهران خواهد فرستاد. عربستان سعودی نیز که ۶ سال قبل پیش قراول کاهش روابط شیخ‌نشین‌ها و تهران بود، هم اکنون مشغول گفت‌وگوهای مستقیم با ایران است. سی‌ان‌ان در ادامه این گزارش به نقل از تحلیل‌گران نوشت: «زمانی که آمریکا در واکنش به حمله به آرامکو و در دفاع از شرکای عرب خود اقدامی انجام نداد، برای امارات متحده عربی مشخص شد که باید بدون اتکا به دیگران و به خصوص آمریکا در پی تأمین امنیت خود باشد. تعامل با ایران بخشی از این راهبرد ابوظبی است». به نوشته این رسانه، امارات اکنون به صادرکننده اصلی به ایران تبدیل شده و ارزش تجارت دوجانبه در چهار ماه نخست سال جاری خورشیدی به ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است. شایان ذکر است که ارزش تجارت فی‌مابین در کل سال ۲۰۱۹ تنها ۷ میلیارد دلار بود. 
 
رفتار منافقانه گروسی علیه ایران!
رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نوشت: «رافائل گروسی به همراه رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین مانع برای به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها است». رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز در واکنش به اتهامات پادمانی گروسی، با تأکید بر اینکه کلیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران طبق ضوابط پادمان انجام می‌شود، گفت: «جنجال‌آفرینی‌هایی که رژیم صهیونیستی، منافقین و ضد انقلاب پرچمدار آن هستند، موارد اتهامی است. ما از مدیرکل آژانس انتظار نداریم هیاهویی که ضد انقلاب و رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌اند و بیش از 20 سال است که اینها را دامن می‌زنند و دنبال می‌کنند، اهمیت بدهد و مزاحمت برای برنامه توسعه‌ای کشور ایجاد کند». مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز در همین زمینه گفته است: «هیچ توافقی قبل از بسته‌شدن دایمی پرونده اتهامات نادرست(ضد‌ایرانی) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا نخواهد شد». 

رئیسی: امام(ره) مردم را باور داشت
رئیس‌جمهور دیروز در تجدید میثاق اعضای دولت با آرمان‌های امام راحل گفت: «در سراسر زمین خیلی‌ها مدعی خدمت به مردم هستند؛ اما حقیقت آن است که خدمت یک خدمت منفعت‌گرا است. خدمت می‌کنند که منفعت ببرند. از آنها هم بپرسید، می‌گویند دنبال نفع خودمان هستیم. نگاه مادی به خدمت دارند. اما آن خدمتی که امام به ما آموخت، به جامعه آموخت، خدمت برای خدا است. نباید به احدی منت داشت. خدمت ما باید خدمت برای خدا باشد. این به انسان انگیزه و برکت می‌دهد، خدمت به خدا و گره‌گشایی برای مردم. نگاه امام به مردم تشریفاتی نبود، امام مردم را باور داشت. دولت معتقد است که هر جا به مردم و جوانان اعتماد کند، آنجا میدان موفقیت است، این سیره امام است. اعتماد ایشان موجب پیروزی انقلاب و تثبیت آن شد».

سوریه: به دو متحد خود اعتماد کامل داریم
فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه در کنفرانس خبری مشترک با لاوروف، همتای روسی خود گفت: «ما به دو متحد خود یعنی رئیس‌‌جمهور پوتین و رئیس‌جمهور رئیسی اعتماد کامل داریم که نقشی را ایفا کردند که نشان‌دهنده خرد و اراده مشترک برای پایان دادن به مداخلات انجام شده توسط نیروهایی است که باید به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارند. بیانیه اجلاس تهران تا حد زیادی خواسته‌های سوریه را برآورده می‌کند. سرگئی لاوروف نیز در این کنفرانس با ابراز نگرانی از اقدامات ناامن کننده رژیم صهیونیستی در خاک سوریه، گفت: «به زودی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیدار می‌کنم. نتایج نشست تهران و توافقات مسیر آستانه در حال اجراست. بمباران خاک سوریه توسط اسرائیل نگران‌کننده است و ما از اسرائیل خواسته‌ایم به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد».
 
▼ اخبار کوتاه
چرا سپاه از فهرست تروریسم خارج نشد؟/ معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نوشت: «خارج کردن سپاه از لیست ترور (نه تحریم)، پیشنهاد آمریکا به دولت قبل بود تا ایران را وادار به پذیرش مذاکرات منطقه‌ای و موشکی کند. آمریکا می‌گفت بدون مذاکره منطقه‌ای و موشکی، بازگشت به توافق ۲۰۱۵ نیز غیرممکن است. تیم آقای رئیسی این خواسته را رد کرد. آمریکا بار دیگر پیشنهاد داد که سپاه از فهرست تروریسم خارج شود و در عوض آن، ایران قاتلین حاج قاسم را فراموش کند. ایران گفت «نه». آمریکا سه بار دیگر پیشنهادهایی برای امنیت نیروهایش داد. ایران همه را رد کرد و آمریکا نهایتا پا پس کشید. حالا چه کسی امتیاز داده؟»

شوک تورمی در حال اتمام است
/ وزیر اسبق اقتصاد گفت: «افزایش تورم در سه ماه اخیر فقط به خاطر حذف ارز ۴۲۰۰ تومان نبود، افزایش ۵۷ درصدی دستمزد مؤثرتر بود. شوک تورمی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ در حال اتمام است». سیدشمس‌الدین حسینی، افزود: «امکان ندارد در جامعه ۵۷ درصد حقوق و دستمزد را افزایش دهیم و بعد توقع داشته باشیم تورم افزایشی نباشد. اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر تورم از اثر افزایش دستمزد تفکیک داده شود. تورم ناشی از اصلاح ارز ترجیحی دو یا نهایتا ۳ ماه دوام دارد، بعد از ماه سوم شوک تخلیه می‌شود، الان این اتفاق در حال رخ دادن است».

بحران در ذخایر استراتژیک نفت خام آمریکا
/ وزارت انرژی آمریکا گفت: «ذخایر استراتژیک نفت خام این کشور 8/1 میلیون بشکه طی یک هفته کاهش یافته و به 453/1 میلیون بشکه رسیده است، یعنی پایین‌ترین رقم طی ۳۵ سال گذشته. رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مارس تصمیم گرفت طی ۶ ماه روزانه ۱ میلیون بشکه از این ذخایر را برای مقابله با افزایش قیمت سوخت برداشت کند. بالا رفتن قیمت سوخت در آمریکا، تورم در این کشور را به اوج خود رسانده است.

آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد
/ سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: «آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو نهایی شده و هفته آینده رسانه‌ای می‌شود. هدف‌گذاری واردات خودرو برای دهک‌های پایین است و تا ۲۰ هزار دلار (حدود 600 میلیون تومان) برنامه‌ریزی‌شده است. برای واردات با خودروساز‌هایی همچون تویوتا ژاپن و همچنین شرکت‌های خودروساز آلمانی، چینی و هندی مذاکراتی شده است».

کاهش تورم نقطه‌ای
/ طبق اعلام مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 51/1 درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل 1/7 واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 58/4 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 2/3 واحد درصد کاهش داشته است. تورم سالانه نیز در مرداد 41/5 درصد شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات