صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۹۴۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 5 شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): «این عالم بزرگوار و معلّم اخلاق(آیت‌الله ناصری) وظیفه‌ بزرگ تزکیه و نشر معارف اخلاقی اسلام را تکلیف خویش دانسته و با بهره‌‎مندی از خشیت و خضوع دل نورانی خود، ‌‌‌بیان اثرگذار و نافذی را در این جهت به کار می‌بردند؛ رحمت و رضوان خدا بر ایشان باد. از خداوند متعال قبول خدمات و مغفرت الهی را برای ایشان مسئلت می‌کنم.» www.basirat.ir

▼حرف روز 
وقاحت یا حماقت سفیر ملکه
سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در تهران که گفته می‌شود برای گسترش روابط تجاری به استان فارس سفر کرده در جلسه با اعضاء اتاق بازرگانی استان در اظهاراتی عجیب گفت: «به نظر منفی مردم ایران نسبت به انگلیس احترام می‌گذارم اما بدانید که مردم انگلیس هم همین حس را نسبت به ایران دارند!» به نظر می‌رسد که چنین موضع‌گیری از سوی سفیر استعمار پیر را باید حماقت یا وقاحت او تفسیر نمود.
شاید بهترین پاسخ به این حماقت یا وقاحت سفیر، از زبان جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس باشد که سال‌ها قبل گفت: «ایران هرگز مستعمره بریتانیا نبوده، اما این به معنی نیست که ما از این کشور برای رسیدن به ثروت و قدرت، بهره‌کشی نکرده‌ایم. آنها دلایل خوبی دارند تا از «روباه حیله‌گر و استعمارگر»‌ـ لقبی که به ما داده‌اند‌ـ خشمگین باشند. در طول قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، ما با رشوه و فریب، ایران را به انجام خواسته‌های‌مان واداشتیم و هر وقت هم که اینها نتیجه نداد، در این کشور نیرو پیاده کردیم. ما در جنگ اول جهانی به این کشور تجاوز کردیم و با این کار به شکل‌گیری یک قحطی فاجعه‌بار کمک کردیم. ما در سال ۱۹۴۱ شاه را کنار گذاشتیم و پسر ضعیف‌تر و حرف‌شنوتر او را سر کار آوردیم. ما به تقویت شاه در نیمه و اواخر دهه ۱۹۷۰ کمک کردیم. در دهه ۱۹۸۰، زمانی که صدام تصمیم گرفت بدون هرگونه توجیهی به ایران حمله کند، تمام غرب‌ـ آمریکا، فرانسه، انگلستان و روسیه‌ـ‌‌ از عراق حمایت کردند.» حال این سؤال پدید می‌آید که ما در انگلیس کدام یک از اقدامات و جنایات را انجام داده‌ایم.»
به سفیرِ ملکه پیر انگلیس توصیه می‌شود که تاریخ را ورق بزنند چرا که در فاجعه آمریتسار، انگلیسی‌ها در عرض چند ساعت 6 هزار هندی را در یک باغ قتل عام کرده و به عامل این جنایت مدال افتخار دادند. از این نمونه جنایت‌ها به کرات در تاریخ اتفاق افتاده و با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان بسیاری از آنها را نام برد؛ از جنایات جنگی‌شان در عراق و افغانستان تا درندگی و قتل عام‌شان در آفریقا.
نکته تأسف بار اینکه، سفیر استعمارِ پیر به جای عذرخواهی از اقدامات‌شان این چنین گستاخانه می‌ایستد و وقیحانه تاریخ را تحریف می‌کند تا نشان دهد ژست دموکرات منشانه آنها همان پنجه پولادینی است که زیر دستکش مخلمین پنهان شده است. (یعقوب ربیعی)
 
▼ گزارش روز
چهره غریب فناوری هسته‌ای
مهم‌ترین عنصر جنگ روانی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران تعبیر نادرست کلاهک هسته‌ای به جای فناوری صلح‌آمیز فناوری هسته‌ای است. این در حالی است که ایران بارها با صدای بلند اعلام کرده که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. اما از این موضوع بدتر این که مردم کشورمان نیز در جریان فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای نیستند و ممکن است که دشمنان با جنگ شناختی دیدگاه حمایت‌آمیز آنها از این فناوری را مورد هجمه قرار دهد.
گزاره‌های خبری: در این گزارش در صدد هستیم که با توجه به هفته دولت و همزمان با داغ شدن مذاکرات هسته‌ای پاره‌ای از تلاش‌های دولت برای بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را بیان کنیم. 1ـ طراحی و ساخت سامانه گامای پرتابل برای پرتودهی مواد غذایی که آفت‌پذیری محصولات کشاورزی را کاهش و انبارمانی آن را افزایش می‌دهد و ۳۰ درصد ضایعاتی که کشور در این حوزه مواجه است را مهار می‌کند. 2ـ نیروگاه شماره یک بوشهر با تولید ۱۰۰۰ مگاوات به طور ثابت ۱۰۵۰ مگاوات برق تولید می‌کند. در هفت سال گذشته حدود ۵۲ میلیارد کیلووات ساعت برق به شبکه، تولید و تزریق شده که ارزش آن معادل ۸۵ میلیون بشکه نفت است. 3ـ هدف‌گذاری سازمان انرژی اتمی برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در سطح کشور است یعنی برای ساخت ده نیروگاه اتمی دیگر مثل بوشهر برنامه‌ریزی شده است. 4ـ در حال حاضر ایران با تولید بیش از ۵۰ نوع رادیو دارو برای درمان انواع سرطان‌ رتبه اول منطقه را در اختیار دارد و محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کند. تا دو سال دیگر اولین بیمارستان یون درمانی در کشور که پنجمین بیمارستان مجهز و پیشرفته جهان محسوب می‌شود برای درمان سرطان از طریق فناوری هسته‌ای کاربرد دارد در کشور راه‌اندازی می‌شود. 5ـ سال ۱۳۹۷ در حالیکه سه سال از امضای برجام می‌گذشت، شرکت پارس ایزوتوپ بزرگ‌ترین تأمین‌کننده داروهای رادیواکتیو ایران که ۱۸۰ مرکز پزشکی هسته‌ای کشور به داروهای آن وابسته بودند، بی‌سر و صدا تحریم شد.  
نکته پایانی؛ محققان ایرانی اکنون توانستند با وجود تحریم‌های ظالمانه در زمره معدود کشورهای تولیدکننده رادیو داروها قرار گیرند و از جدیدترین رادیو داروها رونمایی کنند.مسیر رشد و توسعه هسته‌ای کشورمان بر مدار توسعه صلح‌آمیز است و با اطلاع‌رسانی پیشرفت‌های هسته‌ای در زمینه‌های صلح‌آمیز، میزان موفقیت و اثرگذاری آنها در افکار عمومی کاهش می‌یابد. (فرهاد مهدوی)
 
▼خبر ویژه  
فیک‌یوزهای آمریکایی‌ و توئیت‌های فارسی
نیویورک‌تایمز در یادداشتی جدید نوشت محققان مرکز رصد اینترنتی استانفورد از یک کمپین نفوذ در توئیتر، اینستاگرام، واتس‌اپ و فیس‌بوک خبر دادند که توسط این شبکه‌های اجتماعی حذف شده است. حساب‌های این کمپین با جازدن خودشان به‌عنوان شهروندان کشورهایی مثل ایران، مطالبی در حمایت از آمریکا و علیه کشور خودشان منتشر می‌کردند. ۲۱ حساب توئیتر، ۶ حساب اینستاگرام و ۷ صفحه فیس‌بوک بین سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ مخاطبان ایرانی را هدف قرار داده است. تصاویر پروفایل برخی حساب‌ها با هوش مصنوعی ایجاد شده بود و سعی داشتند با قراردادن شعر ایرانی و عکس غذاهای ایرانی بین پیام‌های سیاسی، خود را به‌ عنوان افراد واقعی معرفی کنند. این خبر نشان می دهد که دشمن با استفاده از فیک‌یوزها و پمپاژ خبرهای منفی یا دروغین به دنبال ناامیدسازی مردم است.
 
▼ اخبار 
طاقچه بالای آمریکا و نفت ۱۰۰ دلاری
محمد ایمانی در صفحه شخصی خودش نوشت آمریکا نتوانست خواسته‌های ایران برای احیای تضمین شده برجام و لغو تحریم‌ها را بپذیرد؛ بنابراین، قیمت جهانی نفت دوباره به بالای ۱۰۰ دلار برگشت. هنوز پاییز و زمستان سرد آغاز نشده؛ اروپا بیش از این، طاقت بحران انرژی را ندارد؛ و ذخائر استراتژیک آمریکا در اثر برداشت گسترده ظرف شش ماه گذشته، به پایین‌ترین حد در چهار دهه گذشته رسیده است. غرب هر قدر پذیرش مطالبات مشروع ایران را به تأخیر بیندازد، آبرویش بیشتر خواهد رفت و هیبتش که با آن، نظم جهانی ظالمانه را معتبر می‌کرد، بیشتر شکسته خواهد شد. بحران بزرگ آمریکا و غرب که موجب شده به دست خود، فروپاشی نظم جهانی و انتقال محور قدرت از غرب به شرق را سرعت بدهند، ناتوانی در فهم و تصمیم‌گیری راهبردی است: زوال راهبرد!

گاف‌های نجومی در سیاه‌نمایی از دولت
سایت اصلاح‌طلب ایلنا که در یک سال اخیر پیشتاز انتقاد از دولت سیزدهم بوده و عمدتا هم بر موضوعات معیشتی تمرکز دارد، روز گذشته در مطلبی مدعی شده که مصرف گوشت قرمز در یک سال اخیر ۱۰۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که طبق قواعد آمار و ریاضیات، کاهش ۱۰۰ درصدی یک متغیر به معنای صفر شدن آن است. اما گویا سایت ایلنا در هفته دولت برای پیشبرد رسالت سیاه‌نمایی خود، متوجه این حقیقت نبوده و با طرح ادعای کاهش ۱۰۰ درصدی مصرف گوشت قرمز در یک سال اخیر، خواسته تیتری جذاب برای هجمه به دولت منتشر کند تا مورد توجه سایر رسانه‌ها خصوصاً جریان معاند قرار بگیرد اما توجه نداشته که با این نوع محاسبات و مطالب، ماهیت سیاه‌نمایی آنها برای مخاطب نمایان می‌شود.

رکوردشکنی افزایش تولید برق در سال اول دولت سیزدهم
پس از ۸ سال درجا زدن صنعت برق، دولت سیزدهم با ساخت ۶ هزار مگاوات نیروگاه در سال اول فعالیت خود رکورد تاریخی افزایش ظرفیت تولید برق در کشور که پیش از این در سال 1389 به ثبت رسیده بود را، ۱۰۶۵ مگاوات افزایش داد. به استناد آمار موجود در آمارنامه صنعت برق ایران، رکورد بیشترین ظرفیت اسمی نصب شده نیروگاه‌های کشور در طول یک سال تا پیش از این، به سال ۱۳۸۹ با اضافه شدن ۴۹۳۵ مگاوات به شبکه برق اختصاص داشت. مقایسه آمار ساخت نیروگاه طی یک سال ابتدایی دولت سیزدهم با کل عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم بیانگر آن است که تنها در یک سال دولت سیزدهم معادل ۸۰ درصد کل دولت دوازدهم و ۷۰ درصد کل دولت یازدهم ظرفیت تولید برق افزایش یافته است.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعای آمریکا
به گزارش مشرق، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتر خود نوشت: آمریکا حملات اخیر ارتش متجاوز این کشور به گروه‌های مردمی و نیروهای ضدتروریستی سوریه را «پاسخی مستقیم به حملات و تهدیدات مداوم علیه نیروهای ایالات متحده» خوانده است! سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نوشته است: حقیقت: اصل حضور آمریکای اشغالگر در سوریه و تجاوزات آن به مدافعان استقلال و تمامیت ارضی سوریه غیرقانونی و محکوم است. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا بامداد امروز در نامه‌ای حملات تجاوزکارانه کشورش را به شرق سوریه به اطلاع رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس موقت مجلس سنا رسانده و گفته است که این حملات به دستور او انجام شده است.

از مادرتون خداحافظی کنید!
پس از افزایش تنش بین لبنان و اسرائیل بر سر میدان کاریش صفحات مقاومت با انتشار عکسی از بیانات قبلی سیدحسن نصرالله خطاب به سربازان صهیونیستی نوشتند از مادران‌تان خداحافظی کنید ما ایمان داریم که دشمن در خلال جنگ گرفتار خارج کردن جنازه‌ها از زیر آوار خواهد بود و این چیزی است که تا به امروز خودش و مردمش تجربه نکرده‌اند.
 
▼ اخبار کوتاه
رکوردشکنی قیمت برق در اروپا/ فرانس۲۴ اعلام کرد قیمت هر مگاوات ساعت برق در قرارداد سال پیش‌رو در آلمان به ۹۹۵ یورو و در فرانسه به ۱۱۰۰ یورو رسید؛ یعنی افزایش بیش از ۱۰ برابری نسبت به پارسال. یک‌پنجم برق اروپا توسط نیروگاه‌های گازی تولید می‌شود و کاهش عرضه گاز از سوی روسیه باعث این گرانی‌ها شده است. در انگلیس هم سازمان تنظیم‌کننده انرژی اعلام کرد که سقف قیمت برق و گاز را از اول اکتبر (۹ مهر) تقریبا دو برابر خواهد کرد. 

وقتی بغض کارشناس «من و تو» ترکید
/ با اینکه رسانه‌های ضدانقلاب و معاند، مردم ایران را به زندگی با سگ و گربه تشویق می‌کنند که کارشناس شبکه ضد انقلاب من و تو در حالی که اعلام می‌کرد که از زندگی پوچ و تنهایی در غرب به ستوه آمده و به بن بست و پوچی رسیده بغضش ترکید تا نشان بدهد ماهیت و نهایت سبک زندگی مد نظر آنها چیست.

۱۰۰ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه نفتی
/ اوجی وزیر نفت گفت در سال اول دولت سیزدهم بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد نفتی و گازی امضا کردیم. ایران آماده است بلافاصله بعد از رفع تحریم‌ها به تولید و صادرات پیش از تحریم بازگردد. دولت سیزدهم، سطح ذخایر انرژی را ۳۰ درصد افزایش داد و زمستان و تابستان را بدون قطعی گاز و برق پشت سر گذاشتیم.

از ذلت تا عزت
/ امیرعلی ابوالفتح استاد علوم سیاسی دانشگاه در توئیتی نوشت: ‏«۸۱ سال پیش در چنین روزهایی، ایران به قدری ضعیف بود که در برابر تجاوز مشترک روس‌ها و انگلیسی‌ها بلافاصله تسلیم شد. حالا بعد ۸۱ سال، آمریکایی‌ها می‌گویند روسیه برای مواجه با غرب، به نفتکش‌ها، شبکه بانکی ضد تحریمی و پهپادهای ایرانی چشم دوخته است.»
 
دعوای صهیونیست‌ها بر سر برجام/ اولمرت، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی: نتانیاهو ما را به سطح مواجهه غیرضروری با آمریکا رسانده است. او بود که با اثرگذاری بر ترامپ باعث خروج آمریکا از برجام شد. خروج آمریکا از برجام باعث سرعت پیشرفت هسته‌ای ایران شد.

کاخ سفید پیگیر توافق با ایران
/ جان کربی، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در پی ارسال پاسخ آمریکا به نظرات و درخواست‌های ایران درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت که با این اتحادیه در ارتباط هستیم.

همه با هم برای رفع تشنگی
/ عصر جمعه ۱۰۰ دستگاه تانکر کوچک و بزرگ برای کمک به حل معضل آب همدان توسط قرارگاه امدادرسانی استانداری تهران از حرم امام خمینی(ره) عازم این استان شد.

افزایش فروش نفت و کاهش فشار تحریم‌ها
/ ‏رویترز نوشته: ایران صادرات نفت‌ را افزایش داده و با نقض کردن تحریم‌های آمریکا فشار را از خود برای مذاکرات هسته‌ای کم کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات