صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۹۵۰۴
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه :

افزایش دامنه بورس چه تأثیری در بازار دارد؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش دامنه بورس به مثبت و منفی هفت درصد تغییری مثبت در زیرساخت‌های بازار به‌شمار می‌رود که هدف از آن روان‌سازی معاملات در بازار است، گفت: مدیران بورس این رویکرد را به دلیل جلوگیری از ایجاد صف‌های متعدد خرید و فروش اتخاذ کرده‌اند.

در راستای افزایش رقابت‌پذیری در بازار سرمایه با پیشنهاد شرکت بورس و فرابورس ایران و تصویب هیئت مدیره سازمان بورس دامنه نوسان نمادهای معاملاتی در بازار اول بورس و فرابورس ایران یک درصد افزایش یافت و به مثبت و منفی هفت درصد در روز رسید. این مصوبه از دوشنبه هفتم شهریور ماه اجرا خواهد شد.
یکی از خواسته‌های فعالان بازار سرمایه افزایش دامنه نوسان و رقابت‌پذیری در بازار بود که البته پیش تر رئیس سازمان بورس اعلام کرده بود دامنه نوسان به تدریج و براساس ماهی یک درصد افزایش می‌یابد تا رقابت‌پذیری در بازار بیشتر شود.
البته در حال حاضر نمادهایی که بعد از برگزاری مجمع یا بعد از پذیره‌نویسی در عرضه اولیه باز می‌شوند، بدون دامنه نوسان و نامحدود باز می‌شود؛ به گونه‌ای که نماد معاملاتی باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال در نماد استقلال 1 باز شد که بدون دامنه نوسان قیمت هر سهم آن از یک تا 99 هزار و 999 ریال قابلیت معامله پیدا کرده بود. البته درنهایت هر سهم آن به قیمت 4 هزار و 50 ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به عدد روز پذیره نویسی رشدی معادل 305 درصد نشان می‌دهد.
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره تأثیرات و محاسن افزایش دامنه نوسان بورس به مثبت و منفی هفت درصد گفت: این راهبرد مناسب پیش تر از سوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به اهالی بازار سرمایه وعده داده شده بود و اکنون زمان تحقق این وعده فرا رسیده است. 
وی با بیان اینکه با اعمال روند جدید در بازار دامنه نوسان متناسب با شرایط جلو می‌رود، عنوان کرد: مدیران بورس این رویکرد را به دلیل جلوگیری از ایجاد صف های متعدد خرید و فروش اتخاذ کرده اند؛ موضوعی که به باز شدن هر چه بیشتر دامنه و افزایش دامنه نسبت به ماه های گذشته منجر شده است، به طوری که با افزایش یک درصدی دامنه نوسان از 6 به هفت درصد رسیده و بازار اول فرابورس برای همه نمادهای اول و دوم هفت درصد در نظر گرفته شده است. 
کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تردیدی وجود ندارد این اقدام تغییری در زیرساخت‌های بازار به شمار می رود که تغییری مثبت با هدف روان سازی معاملات در بازار است. موضوع مهم جلوگیری از اختلافاتی است که امکان دارد میان نمادها با دامنه های کوچکتر و بزرگتر ایجاد شود، زیرا احتمال داده می شود بازار به سمت نمادهای کوچک که دامنه کمتری دارند، گرایش پیدا کند.
دارابی گفت: برای همسان سازی بازار باید راهکاری اندیشه شود، زیرا در صورت حذف نشدن حجم مبنا افزایش دامنه نوسان نمی تواند تأثیر قابل ملاحظه ای روی حجم مبنا داشته باشد. با وجود حجم مبنا، نمادها دچار گیر افتادگی می شوند، به همین خاطر حجم مبنا می بایست در دامنه هایی که بازدهی بیشتری دارند، حذف شود در غیر این صورت نمادهای بزرگ مشکل ساز می شوند. 
این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: دو مشکل در بازار وجود دارد؛ دامنه نوسان و حجم مبنا که باعث کارایی پایین بازار سرمایه ایران شده است، به همین دلایل از نظر رده بندی کارایی در رتبه بازارهای ضعیف قرار می گیرد. این موارد باعث شده است گرایش به افزایش دامنه نوسان رخ دهد تا به افزایش کارایی بازار منجر شود.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات