صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۳۹۵۹۲

امیرعبداللهیان: حامل پیام یکی از رهبران اروپایی درباره اوکراین بودم/در بحث تضمین در مذاکرات نیازمند متنی نیرومندتر هستیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) نهم شهریور ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مسکو در نشست خبری مشترک حضور یافت و ضمن تشریح رایزنی‌های انجام شده به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
 وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در مسکو و حسن استقبال لاوروف گفت: در جریان گفت‌وگوهای امروز حامل پیام یکی از رهبران اروپایی و درخواست آنها از آقای دکتر رئیسی در موضوع اوکراین بودیم. ایده‌هایی برای کمک به برقراری صلح، آرامش و توقف جنگ در اوکراین مطرح است و این ایده‌ها را با آقای لاوروف مطرح کردیم. جمهوری اسلامی ایران مواضع خودش را در خصوص اوکراین در عالی‌ترین سطح به روشنی بیان کرده است.
وزیر خارجه بیان کرد: در مسئله اوکراین در خصوص برخی از موضوعات انسانی نیز صحبت کردیم، از جمله مسئله اسرا که مورد توجه جدی است و همچنین در خصوص رویدادهای اخیر در ارتباط با نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اوکراین نگرانی جامعه جهانی در این مسئله را مورد توجه قرار دادیم. آقای لاوروف به نکاتی در این زمینه اشاره کرد و اقداماتی که روسیه برای رفع نگرانی‌ها انجام داده است، تشریح کرد.
وی گفت: معتقدیم برای برون رفت از این وضعیت، باید از همه ظرفیت‌های موجود استفاده شود. ایران که در موضوع هسته‌ای جزو یکی از کنشگران اصلی در جهان در موضوع صلح‌ آمیز هسته‌ای است، برای هرگونه مساعدت و همکاری برای برقراری امنیت در این نیروگاه هسته‌ای و محیط پیرامونی آن آمادگی دارد.
امیرعبداللهیان افزود: همانطور که آقای لاوروف اشاره کرد ما در همه موضوعات همکاری‌های دوجانبه از مباحث مهم تجاری،‌اقتصادی، بانکی، همکاری‌های گردشگری، شیلات، همکاری‌های استانی، ترانزیت، دیپلماسی پارلمانی و همکاری‌های امنیتی و دفاعی صحبت کردیم. خرسندیم مسیر روابط دو کشور در جهت درست خودش قرار دارد و در راستای منافع دو ملت و دو کشور، توافقات روسای جمهور دو کشور و اراده رهبران دو کشور به خوبی در این جهت جریان دارد و مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: مصمم به توسعه همکاری‌های اقتصادی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلفی که بین دو کشور وجود دارد، هستیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: درباره وضعیت افغانستان گفت‌وگو کردیم و بر ادامه فرمت نشست همسایگان افغانستان برای کمک به وضعیت این کشور تأکید داریم و همچنین بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت قوی همه اقوام افغانستان تاکید داریم و نگرانی خودمان را از گسترش تروریسم و شرایطی که در افغانستان وجود دارد، به روشنی اعلام کردیم.
وی بیان کرد: در قفقاز عدم تغییر ژئوپولتیک در منطقه مورد توجه جدی ماست.
امیرعبداللهیان همچنین بیان کرد: درباره سوریه گفت‌وگوی مبسوطی داشتیم و در چارچوب دوجانبه و فرمت آستانه به رایزنی‌ها و همکاری‌ها برای کمک به برون رفت سوریه از وضعیت کنونی و برخی از چالش‌های اقتصادی که با آن مواجه است، مصمم هستیم. در مسئله یمن معتقدیم که پایدار ماندن آتش بس‌های موقت کنونی در یمن براساس نظرات رهبران یمن منوط است به رفع کامل محاصره انسانی در این کشور و همچنین تمرکز بر گفت‌وگوهای سیاسی همه اطراف یمنی در این موضوع. امیدواریم همه طرف‌ها به تعهداتشان عمل کنند و با توجه به شرایط سخت انسانی ۲۰ میلیون زن، مرد و کودک یمنی رفع محاصره انسانی را در این کشور به عنوان ضامنی در تداوم برقراری آتش بس شاهد باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات