صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۳۹۶۰۰
گفت و گوی اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت با رحمان سعادت اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان

کشور در مسیر رونق فعالیت بنگاه ها و افزایش اشتغال زایی

افزایش صادرات خبر از افزایش تولید می دهد بنابراین می توانیم به رونق گرفتن فعالیت بنگاه های کوچک و متوسط و افزایش اشتغال زایی در کشور امیدوار باشیم.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی / گفت و گو با رحمان سعادت

سعادت: ابعاد بیکاری ما بغرنج تر از بحث آمارهاست! - مجله سرگرمی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت؛ رحمان سعادت اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفت و گو با بصیرت در خصوص آمارهای منتشر شده از افزایش 30 درصدی تجارت خارجی در یک سال گذشته و عملکرد دولت تازه روی کار آمده در این حوزه، گفت: شکی وجود ندارد یکی از محورهایی که اقتصاد کشورها را به سمت توسعه یافتگی سوق می دهد تمرکز دولتها بر ارتباطات و تعاملات اقتصادی وتجاری بیشتر با کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه است.

وی در این باره افزود: توسعه تجارت از جمله موضوعاتی به شمار می رود که دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن بسیار بدان توجه داشته و در سخنان رئیس دولت بستر سازی برای ارتباط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه ومنطقه و سایر کشورهای دنیا، بسیار برجسته بوده است.

سعادت درخصوص تفاوت عملکردهای این دولت با دو دولت قبلی تصریح کرد: علی رغم اینکه دولت قبل تلاش کرد تا در سایه برجام؛ تعاملات اقتصادی خود با غرب بخصوص اروپا را گسترش دهد و البته به این هدف نایل نشد علی رغم اینکه ایران در برابر غرب حسن نیت خود را تمام و کمال نشان داد اما به دلیل بدعهدی های غرب متاسفانه تجارت خارجی ما در مقام عمل به نتیجه ای نرسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد در خصوص رویکرد دولت آقای رئیسی به موضوع توسعه تجارت خارجی گفت: دولت سیزدهم تا کنون ثابت کرده مایل به همکاری تجاری و اقتصادی با همه کشورهای دنیاست، حتی اروپا، اما نکته مهم در این مساله این است که دیپلماسی اقتصادی ایران به یک طرف معطوف نمی شود و تمام تخم مرغ هایمان در یک سبد گذاشته نمی شود، بلکه دولت سیزدهم نیم نگاهی قوی به جمعیت ۶۰۰ میلیونی مردم منطقه برای توسعه تجارت خارجی دارد.

استاد اقتصاد درخصوص عواید این دیدگاه و رویکرد تجاری دولت اظهارداشت:  طبیعتا استفاده از این بازاربزرگ و صادرات کالا به این بازار و واردات کالاها و مواد اولیه مورد نیاز تولید کشور از کشورهای منطقه و همسایه یک دستاورد بزرگ تلقی می شود.

رحمان سعادت به انعقاد چند قرار داد مهم اقتصادی و تجاری در این دولت اشاره کرد و گفت: انعقاد قرار دادهای متعددی با روسیه، چین و کشورهای منطقه و سفرهای انجام شده برای تحقق این منظور در یک سال گذشته، علاوه بر اینکه در میان مدت هم آثار خوبی دارد اما نتایج اصلی خود را در بلند مدت خودنشان می دهد.

وی به رشد 30 درصدی تجارت خارجی در یک سال گذشته پرداخت و دراین باره مطرح کرد: تمرکز دولت بر این موضوع منجر به رشد ٣٠ درصدی تجارت خارجی ایران ظرف مدت کوتاهی یعنی یک سال شده است. بی شک  حضور ایران در اجلاس بریکس و گروه همکاری شانگهای منجر به تحرک بخشی دیپلماسی اقتصادی ایران می شود. اگر این روند تداوم بیابد قطعا تجار و بازرگانان ایرانی با  بازارهای جدیدی آشنا می شوند که به شدت به نفع اقتصاد، تولید، اشتغالزایی و درآمد زایی است.

استاد اقتصاد در خصوص اهمیت توسعه تجارت با کشورهای شرق آسیا برای دور زدن تحریم های غرب، تصریح کرد: طبیعتا دیپلماسی شرقی می تواند در دور زدن تحریم ها و افزایش مبادلات تجاری و وصول مطالبات ایران از کشورهای مختلف تاثیر گذار باشد. بی شک دولت فعلی نسبت به دیپلماسی غربی و تحقق برجام بسیار تلاش کرده چرا که منافع ملی را دنبال می کند اما متأسفانه طرف آمریکایی و اروپایی همچنان بر رویه قبلی خود تاکید دارند و با شیطنت هایی که برخی کشورهای همسایه انجام می دهند مانع از توافق پایدار می شوند.

رحمان سعادت در خصوص عواید اقتصادی افزایش تراز تجارت خارجی کشور گفت: افزایش صادرات خبر از افزایش تولید می دهد بنابراین می توانیم به رونق گرفتن فعالیت بنگاه های کوچک و متوسط و افزایش اشتغالزایی در کشور امیدوار باشیم. به نظر می رسد در صورت تداوم این رویکرد از سوی دولت سیزدهم شاهد نتایج مطلوبی در فعال شدن تجارت خارجی باشیم، ضمن اینکه مازاد تولید نیز در داخل کشور مصرف می شود.

وی در پایان صحبت های خود مطرح کرد: وقتی بتوانیم بیش از نیاز داخلی تولید کنیم، نیاز به نیروی کار افزایش می یابد و نیروی جوان کشور می تواند شاغل شود این موضوع منجر به افزایش روحیه امید در کشور می شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات