صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۹۶۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 12 شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): نام سردار مؤمن و شجاعی مثل شهید «رئیس‏علی دلواری» از نام‌هایی است که همیشه دل‌های مؤمن را که آشنایی به وضع او و مبارزات او داشته‏اند، در سراسر این کشور به خود جذب می‏‌کرده است.(1389/4/5) *سالروز مبارزه با استعمار انگلیس گرامی ‌باد*
 
▼ حرف روز
از پسر دلفینی تا رئیس‌علی دلواری
حنا دختری در مزرعه، آن‌شرلی، پینوکیو، پسر شجاع، زنان کوچک و... بخش مهمی‌از خاطرات مشترک دهه شصتی‌های ایران است. خاطرات مشترکی که با کارتون‌های ژاپنی گره خورده است. برای برآورد درآمدزایی خیره‌کننده چشم‌بادامی‌ها از صنعت انیمیشن کافی است که بدانیم تنها یک انیمیشن ژاپنی به نام «pokemon» ٢ هزار میلیارد ین درآمد داشته است. این درحالی است که درآمد سالانه بزرگترین کمپانی خودروساز جهان یعنی همان تویوتای ژاپن ٢٣‌ هزار ‌میلیارد ین است.
از سوی دیگر دیپلماسی رسانه‌ای به عنوان یکی از شاخه‌های دیپلماسی عمومی‌ابزار مؤثر اعمال سیاست خارجی به حساب می‌آید؛ به زبان ساده یعنی چگونه کار رسانه‌ای کنیم تا دیگران تابع و مطیع سیاست‌های ما شوند. در این میان  ایالات متحده در طول دهه‌های گذشته با در اختیار داشتن انحصار تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای توسط ‌هالیوود و بنگاه‌های خبرپراکنی به طور گسترده‌ای به بسط نفوذ قدرت نرم خود در سراسر جهان مبادرت نموده است. امروزه نمادهای ‌هالیوودی از دختر کفشدوزکی و پسر گربه‌ای تا باب اسفنجی و پاتریک و... بخشی از برنامه‌هایی است که توانسته است در جامعه نسل جدید ما رسوخ کند. علاوه بر منفعت اقتصادی و استفاده کشورها از دیپلماسی رسانه‌ای، یکی از وجوه مهم صنعت انیمیشن ساخت و تعمیق هویت ملی، مذهبی و... در مخاطبین آن است.
چند مدتی است که انیمیشنی با نام پسر دلفینی با توانمندی‌ کاملا ایرانی به عرصه کودک پا گذاشته است. موفقیت انیمیشن پسر دلفینی در روسیه و آسیای میانه و اکران آن در سینماهای ایران نشان داد که امروز توانمندی‌های ساخت انیمیشن با تکنیک‌های روز در کشور وجود دارد فقط باید موانع تولید در این حوزه رفع گردد. البته ما در خلق سوژه به واسطه غنای فرهنگی و تاریخی توانمندی‌های بسیاری داریم؛ از نخبه‌های علمی ‌گرفته تا دلاوران و مبارزان استقلال ملی. از جمله سوژه‌هایی که می‌تواند مورد بررسی و استفاده قرار گیرد استفاده از ظرفیت داستانی مبارزانی همچون دلیران تنگستان و شهید رئیسعلی دلواری، تقابل شهید نادر مهدوی با نفتکش عظیم‌الجثه بریجتون، مبارزه میرزا کوچک خان و... است که علاوه بر جذابیت سوژه، می‌تواند در نسل جدید و جوان ما تعمیق هویت نماید.
نکته مهم اینکه، این امر نیازمند یک برنامه‌ریزی کارشناسی و راهبردی جهت تولید محتوا برای نسل جوان متناسب با ذائقه آنان است؛ فراموش نکنیم امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «العِلْمُ في الصِّغَرِ كالنَّقْشِ في الحَجَرِ؛ آموختن دانش در خُردسالى، همچون نقشى است كه بر روى سنگ كنده شود.»
 
▼ گزارش روز
باتلاق شرق فرات برای ترکیه
همانگونه که طرفداران واقع‌گرایی نوکلاسیک می‌گویند ساختار دولت، ادراکات، برداشت‌ها و برآوردی که تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ترکیه از جمله شخص اردوغان از شرایط ترکیه دارند، تأثیر به‌سزایی بر سیاست خارجی و رفتار و راهبردی این کشور در محیط منطقه دارد.
گزاره‌های خبری: 1ـ مؤسسه استراتفور در گزارشی نسبت به وقوع یک درگیری تمام عیار در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه و تحمیل این جنگ از سوی ترکیه بر کردها هشدار داده است. این مؤسسه تأکید می‌کند: «تقابلات نظامی‌ میان نیروهای کرد و ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه، به طور مخاطره‌آمیزی افزایش یافته است. حملات تلافی‌جویانه طرفین می‌تواند به یک عملیات نظامی‌گسترده ترکیه علیه کردها و وقوع یک جنگ تمام‌عیار در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه منجر شود». 2ـ هفته گذشته اردوغان که برای شرکت در نهصدوپنجاه‌ویکمین سالگرد جنگ ملازگرد به محلات شهر رفته بود، در سخنانی صراحتاً بیان کرد: «ما تا زمانی که از یک گوشه تا گوشه‌ای دیگر در طول خط مرز جنوبی‌مان، عمق 30 کیلومتری را پاک‌سازی کرده و به منطقه امن تبدیل کنیم، به عملیات خود ادامه خواهیم داد. همان‌گونه که بارها گفته‌ایم، باز تکرار می‌کنیم که هم یک شب یکباره بر سر آنها (سوریه) آوار می‌شویم. هم هر‌جا که دل‌مان خواست به هر جای سوریه حمله می‌کنیم».
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ مداخلات نظامی‌ترکیه در شرق فرات، با پیامدهای مهمی‌ برای ترکیه همراه خواهد بود. هدف قرار دادن مراکز و مناطقی در شرق فرات به بهانه‌های مختلفی که دولتمردان ترک ابراز می‌کنند و در واقع از ادراکات شخصی و نوعثمانی‌گرایانه رهبران ترکیه نشئت می‌گیرد، «نقض شدید» خطوط قرمز حاکمیتی، امنیتی و ارضی سوریه به شمار می‌رود. 2ـ در صورتی که این اقدامات در نقطه‌ای متوقف نشود، می‌تواند با عکس‌العمل دولت و ارتش سوریه مواجه شود که پس از سال‎ها جنگ داخلی با گروه‌های تروریستی، از بحران عبور نموده و با بازیابی توان و ظرفیت‌های سخت‌افزاری داخلی، در یک وضعیت مطلوب قرار دارند. در سطح منطقه نیز تهاجم نظامی ‌ترکیه به کردها در شمال سوریه، به عنوان یک پیامد می‌تواند به پیچیده‌ترشدن روابط میان ترکیه و روسیه از یک‌سو و ترکیه و ایران از سوی دیگر بینجامد. 
مداخلات نظامی‌ ترکیه در شمال سوریه از یک‌سو و ابراز تمایل بیشتر آنها به گسترش رابطه با دولت مرکزی سوریه یک رویکرد متناقض و غیر قابل جمع است، امری که دیر یا زود باید تغییر کند یا تشت رسوایی این رفتار دوگانه به زودی از پشت بام خواهد افتاد.
(حمید خوش‌آیند)
 
▼ خبر ویژه
توپ در زمین چه کسی است؟
ساعاتی پس از ارائه پاسخ ایران به اتحادیه اروپا، واشنگتن که عموماً تلاش دارد توپ را در موضوع مذاکرات وین در زمین ایران بیندازد، بار دیگر به ادبیات همیشگی برای سلب مسئولیت ‌کردن از خود متوسل شد. معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای رسمی ‌ادعا کرد: ما در حال مطالعه و بررسی نظرات ایران هستیم و از طریق اتحادیه اروپا نیز پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه پاسخ ایران سازنده نبود. شبیه این موضع‌گیری را در انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شاهد بودیم. در طرف مقابل میخائیل اولیانوف دیپلمات روسی روز جمعه در واکنش به ارسال پاسخ جمهوری اسلامی ‌در حساب توئیتری خود آورد: «ایران پاسخ خود را به آخرین پیشنهادات آمریکا درباره پیش‌نویس احیای برجام را ارائه کرد. به نظر می‌رسد پیشنهادهای ایران بلندپروازانه نیستند و به شرط وجود اراده سیاسی لازم برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین، می‌توانند مورد توجه قرار گیرند.» این مواضع در حالی است که آمریکا با بدقولی از برجام خارج شده و امروز باید رویکرد سیاسی خود را کنار گذاشته و به برجام برگردد. این یک اصل مهم و مشخص شده است که ایران از مواضع به حق خود کوتاه نخواهد آمد.
 
▼ اخبار 
1ـ صهیونیست‌ها در محاصره آتش
نشریه‌ آمریکایی «۱۹۴۵» اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «موشک‌های ایران: تهدیدی واقعی برای اسرائیل» به ظرفیت‌های موشکی ایران و تهدید آنها برای امنیت و موجودیت رژیم صهیونیستی پرداخته است. مایا کارلین نویسنده صهیونیست این گزارش در بخشی از متن خود می‌نویسد: «توانایی ایران در حمله به اسرائیل با موشک‌های کوتاه‌بردتر از طریق نیروهای نیابتی نیز به همان‌اندازه نگران‌کننده است. شبه‌نظامیان همسو با تهران در سرتاسر منطقه به جریان ثابتی از تسلیحات متکی هستند که سپاه پاسداران ایران در اختیار آنها قرار می‌دهد. در آخرین درگیری اسرائیل و غزه، بسیاری از تسلیحاتی که جهاد اسلامی ‌فلسطین از آنها استفاده کرد، توسط ایران تأمین شده بودند. راهبرد تاکتیکی ایران برای محاصره‌ اسرائیل با «پایگاه‌های آتش» در غزه، لبنان، و سوریه، دولت یهودی را در برابر حملات تهران آسیب‌پذیر می‌کند.»
 
2ـ اعتراف صدای آمریکا به توانمندی دور زدن تحریم‌ها
وبسایت رادیو فردا در متنی تحلیلی با اذعان و اعتراف به توانمندی ایران در مقابله با تحریم‌ها و احتمال استفاده روسیه از این توانمندی گزارش داد: «در حالی ‌که اروپا و آمریکا در تلاشند راه‌های دور زدن تحریم‌ها برای روسیه را مسدود کنند، تجربه‌های ایران بسیار با ارزش است. کارشناسان روس معتقدند امیدی به لغو تحریم‌ها علیه روسیه نیست و مشخصاً چالش‌های جدی برای اقتصاد روسیه ایجاد شده که در برخی زمینه‌ها حتی قابل مقایسه با ایران نیست. بیش از ۱۱۶۰ تحریم‌ـ بیشتر از هر کشور دیگر‌ـ علیه روسیه وضع شده اما برخلاف ایران، غرب سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه روسیه وضع نکرده به همین دلیل برخی صاحب‌نظران معتقدند روسیه می‌تواند خود را با شرایط وفق دهد: «تجربه‌های ایران نشان داده هر چند تحریم‌ دردناک و دشوار است، اما به معنای پایان راه توسعه نیست».
 
3ـ خواب پریشان رسانه‌های سعودی برای ملت عراق
با وجود خاتمه تنش‌های اخیر در فضای سیاسی عراق رسانه‌های سعودی همچنان به تحرکات خود برای شعله‌ور کردن آتش فتنه و درگیری میان گروه‌های مختلف در این کشور از طریق پخش خبرها و گزارش‌ها و مصاحبه‌های هدفمند و تحریک‌آمیز ادامه می‌دهند. شبکه العربیه در صدر این رسانه‌ها قرار دارد که با تیتر تحریک‌آمیز «هشدار درباره موج خشونت و ترورها» و جمله «هشدار ناظران درباره موج ترورها علیه عناصر سرایا السلام(شاخه نظامی ‌جریان صدر) یا طرفداران صدر به شکل هدفمند و نیز انفجارها» اینگونه رویکرد خطرناک خود را درباره عراق علنی کرد. این رسانه‌ها در مدت اخیر تمام توان خود را برای تقابل شیعی‌ـ شیعی قرار داده و به دنبال دمیدن در آتش اختلافات هستند.
 
4ـ مدیریت جهادی و تأمین آب شرب خوزستان
طرح عظیم آبرسانی غدیر استان خوزستان ظهر روز جمعه با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. اجرای این طرح مهم در سال ۱۳۸۷ آغاز شده بود اما تا سال گذشته کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت داشت که با تأکید آیت‌الله رئیسی مبنی بر اینکه مردم استان خوزستان در کمترین زمان ممکن از نعمت آب با کیفیت بهره‌مند شوند، با تأمین اعتبارات لازم، در دستور کار قرار گرفت و عملیاتی شد. این پروژه عظیم آب شرب قریب به 4/7 میلیون نفر از جمعیت استان خوزستان را تأمین خواهد کرد که با همت ‌و تلاش قریب به ۲۰۰۰ نفر از مهندسان و کارگران ایرانی بوسیله قرارگاه سازندگی در مدت ۱۰ ماه به مرحله بهره‌برداری رسید.
 
5ـ امیر رو به فوت، شاهزادگان در جنگ قدرت
به اذعان برخی رسانه‌ها نواف احمدجابر الصباح، امیر ۸۵ ساله کویت وضعیت جسمانی خوبی ندارد. آخرین باری که نواف در انظار عمومی ‌ظاهر شد، به ماه ژوئن باز می‌گردد. او در آن زمان از پس یک سخنرانی ساده بر نیامد و به نفس ‌نفس افتاد. مشعل احمدجابر الصباح، برادر ناتنی و ولیعهد نواف، ۸۱ سال سن دارد. با توجه به اینکه ولیعهد سن بالایی دارد از امروز ناقوس شروع دعواهای شاهزادگان به صدا در آمده است. این در حالی است که دیگر شاهزاده‌های کویت نیز در اروپا به شکایت و جنگ با یکدیگر مشغولند و به قول یک چهره دانشگاهی کویت، هر یک از شیخ‌ها تیم و دسته خود را دارد.
 
▼ اخبار کوتاه
اعتراض بانیان وضع موجود/ سیدمحمدهادی سبحانیان، معاون سیاستگذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی در واکنشی تلویحی به مواضع عبدالناصر همتی نوشت: «هشت سال تمام با بالاترین سطح اختیارات، علی‌رغم تذکر مکرر قدمی‌ در مسیر اصلاح ساختار بودجه و اصلاح ناترازی بانک‌ها(ریشه اصلی تورم) برنداشتند و بالاترین سطح تورم را طی۷۰ سال به مردم تحمیل کردند، حال که تورم (با وجود بحران جهانی و اصلاح یارانه‌ها) در مسیر کاهشی قرار گرفته، تشویش اذهان عمومی ‌می‌کنند.»

اگر روحانی بود
/ محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «چشمه کوهرنگ گل‌آلود شد و دو استان کهگیلویه و چهارمحال آبشان به مشکل برخورد و گل‌آلود شد، من مهندسم و می‌دانم رفع این مشکل در بهترین حالت سه الی چهار ماه طول می‌کشد اما وزیر نیرو رفت و با جمع کردن پیمانکاران و متخصصین در دو هفته این معضل را حل کردند، این قدرت جهادی و ایثار می‌خواهد. اگر این اتفاق در دولت قبل می‌افتاد طبیعتاً سه ماه مردم باید صبر می‌کردند تا مشکل حل شود.»

اکانت‌های فیک آلبانی‌نشین‌ و هرزپراکنی
/ در تحرکات چند روز اخیر اکانت‌های فیک از کمپ‌هایی مانند گروهک تروریستی رجوی در آلبانی با پروفایل‌هایی انقلابی و ارزشی، مشغول دروغگویی و هرزپراکنی برای فاسد نشان دادن روحانیت، حوزه و زنان محجبه و توهین با انقلاب و نظام هستند، که نیازمند تیزهوشی و فراست جامعه در مواجهه با این رویکرد است.

روایتی از قائد مجاهد
/ همزمان با برگزاری رویداد ملی جهاد مقدس، کتاب «دوباره فردوس» روایت حضور جهادی رهبر معظم انقلاب در زلزله فردوس در سال ۱۳۴۷ رونمایی می‌شود. رهبر انقلاب پس از زلزله فردوس به این شهرستان سفر می‌کنند و طی حضوری دو ماهه در این شهر اقدامات مهمی‌ را در خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده سامان می‌دهند.

ایران و اقعی یا ایران ‌هالیوودی
/ پیمان معادی بازیگر سینما در استوری اینستاگرام خود مقایسه جالبی از تصویری که فیلم‌های آمریکایی (یا فیلم‌ها مورد پسند آمریکایی) از ایران ارائه می‌دهند، منتشر کرده و می‌نویسد: «فاصله زیادی بین واقعیت و تصویر سینمایی آن وجود دارد از وضعیت سفید تا وضعیت سیاه.»

یک بام و دو هوای صدر
/ در یک مناظره تلویزیونی کارشناس عرب خطاب به کارشناس طرفدار مقتدی صدر اشاره و می‌گوید: «ترکیه خاک عراق را اشغال کرده و آمریکا بسیاری از مردم عراق را کشته است، چشم بر همه اینها بسته‌اید و مرتب‌ ایران، ایران می‌گویید، تمام کنید این حرف‌های بی‌پایه و اساس را...»

داروی ویلسون رسید/ تولید داروی درمان بیماری نادر ویلسون توسط متخصصان کشورمان از جمله خبرهای خوب و افتخارآمیز هفته گذشته بود. ویلسون یک بیماری ژنتیکی است که به دلیل دفع نشدن مس در بدن در دوران کودکی بروز می‌کند.

رو به دشمن پشت به میهن/ کمیساریای اروپا اعلام کرد که از ابتدای جنگ روسیه و اوکراین، بیش از ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از اوکراین فرار کرده و وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شدند.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات