صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۳۹۶۴۹

انتخابات کنگره بر روند مذاکرات تاثیر خواهد گذاشت؟

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا به نامه نیوز گفت: «همیشه بین یک انتخابات و توافق برجام یک ارتباط برقرار می‌شود. مثلا انتخابات 1400 ایران و برجام، انتخابات میان دوره‌ای 2022 امریکا و برجام. انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا و برجام  و ... اما من قائل به ارتباطات نیستیم. این انتخابات‌ها موثر است اما مشکل اصلی انتخابات یا اینکه چه دولتی در ایران یا آمریکا باشد حتی اینکه چه جناحی در مجلس ایران و چه جناحی در کنگره آمریکا باشد نیست. این‌ها همه فرع بر یک اصل بزرگتر است».
وی گفت: «مساله اصلی این است که فاصله بین مطالبات ایران و آمریکا به قدری زیاد است که رسیدن به یک توافق را بسیار دشوار می‌کند. از این جهت من معتقد هستیم که مذاکرات ادامه خواهد داشت اما توافق ممکن است که بعد از انتخابات 2022 امریکا هم شاید حاصل نشود. مگر اینکه رویکرد کلان دو کشور تغییر کند البته من بعید می‌دانم که چنین اتفاقی رخ دهد».
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی افزود: «ممکن است که جمهوری خواهان در انتخابات کنگره برنده شوند اما الان که هر دو مجلس آمریکا و کاخ سفید در اختیار دموکرات‌ها است نیز گره‌ای باز نشده است. از طرف دیگر وقتی روحانی در پاستور بود نیز گره‌ای باز نشد لذا رفت و آمد دولت‌ها و حزب‌ها خیلی موثر نیست. نمی‌گویم که اثر صفر دارد اما نگاه هیات حاکمه‌های دو کشور ایران و آمریکا باید برای دستیابی به توافق تغییر کند که من نسبت به آن خوشبین نیستم و معتقدم که برای مشاهده توافق بین ایران و آمریکا خیلی راه درازی وجود دارد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات