صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۹۷۶۶

۷ رکورد جهانی «پیاده‌روی اربعین»

خیلی‌ها نمی‌دانند که «پیاده‌روی اربعین» رکورد‌های جهانی دارد؛ این پیاده‌روی را که شیعیان با عشق و ارادت می‌روند، خدا نظر کرده به آن و یکتا شده در جهان. اولین رکوردش هم اینکه «بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه جهان» است.
۷ رکورد جهانی «پیاده‌روی اربعین»

 

از سال ۱۳۹۳ شمسی جمعیت اربعینی‌ها به ۲۰ میلیون نفر نزدیک شد و چشم جهانیان به روی پدیده‌ای عظیم در دنیای معاصر باز شد که رکوردهای جدید داشت. سال بعدش این‌طوری شد: «سال ۱۳۹۴ جمعیت زائران اربعین ۲۲ میلیون نفر تخمین زده شد ولی مقامات عراقی اعلام کردند جمعیت حدود ۲۶ میلیون نفر بوده است». این‌چنین است که در سال‌های اخیر پیاده‌روی کربلا «بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه جهان» نامیده می‌شود. از نظر جمعیت تنها رقیب مراسم اربعین که ممکن است به ذهن کسی برسد مراسم «کوم میلا» در هند است که آن هم البته رقیب نیست؛ هر ۳ سال یک‌بار برگزار می‌شود و سالانه نیست و هر بار حدود ۲ ماه طول می‌کشد و هر بار در یک منطقه جغرافیایی متفاوت در حاشیه رود گنگ و برای شستشوی بدن در آب برپا می‌شود.

پیاده‌روی اربعین علاوه‌بر میزان جمعیت، رکوردهای دیگری هم دارد که این مراسم را به رکورددارترین گردهمایی جهان تبدیل کرده است. در ادامه مهم‌ترین رکوردهای اربعین را مرور کنیم.

طولانی‌ترین راهپیمایی جهان

مسیر نجف تا کربلا که حدود ۸۰ کیلومتر است، مسیر تاریخی پیاده‌روی اربعین محسوب می‌شود، ولی مسیرهای اصلی سفر زائران به کربلا بیش از ۶۴۰ کیلومتر طول دارد و این میزان راهپیمایی در مجموع خودش یک رکورد جهانی است.

بین‌المللی‌ترین رویداد مذهبی

پیاده‌روی اربعین زائرانی از حدود ۷۰ کشور جهان دارد. فقط بین‌المللی‌ترین رویداد مذهبی نیستند و این‌طوری است: «هرسال زائرانی از کشورهایی در قاره‌های مختلف ازجمله اتریش، فنلاند، استرالیا، سوئد، دانمارک، آمریکا، انگلستان، آرژانتین، کلمبیا، روسیه و... در پیاده‌روی اربعین حضور دارند».

بزرگ‌ترین مراسم اطعام در دنیا

تعداد زائران کربلا در یک دهه اخیر به‌طور متوسط بین ۱۴ تا ۲۷ میلیون نفر متغیر است و در برخی از سال‌ها تعداد وعده‌های غذایی توزیع‌شده میان زائران بیش از ۷۰۰ میلیون وعده شامل صبحانه و ناهار و شام برآورد شده است. این غذاهای رایگان از کجا می‌آید؟ به بودجه دولتی و بین‌المللی نیاز ندارد و توسط مردم عراق و ساکنان مناطق اطراف کربلا و همچنین داوطلبانی در کشورهای همسایه تأمین می‌شود.

بزرگ‌ترین نماز جماعت جهان

در روز اربعین نماز جماعت همزمان در مسیر نجف تا کربلا برپا می‌شود و این نماز که گاهی صف‌هایش کیلومتری است و با حضور میلیون‌ها نمازگزار از بیش از ۳۰ کشور برگزار می‌شود بزرگ‌ترین نماز جماعت مشترک (منقطع) در جهان محسوب می‌شود.

بیشترین میزان کار داوطلبانه در یک رویداد

در مسیرهای راهپیمایی کربلا در برخی سال‌ها بیش از ۱۷ هزار موکب و مضیف برپا می‌شود و صفر تا صد این میزبانی بزرگ حاصل کار داوطلبانی است که عشق حسین (ع) در دل و نام حسین (ع) بر زبان و یاد حسین (ع) در جان دارند.

متکثرترین آیین مذهبی جهان

در پیاده‌روی اربعین فقط شیعیان نیستند و از ادیان و مذاهب دیگر هم می‌آیند برای رفتن و ره‌پیمودن به سوی حسین (ع). شاید کمتر کسی خبر داشته باشد که شیعه و سنی و مسیحی و کلیمی و زرتشتی و بودایی و ایزدی و... در کنار هم در این راهپیمایی عظیم حضور دارند؛ «شور حسین است چه‌ها می‌کند»!

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات