صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۹۸۰۸

جاسوسان موساد در سوریه چه می‌کنند؟!

در وهله نخست باید رسیدگی به وضعیت اقتصادی مردم را در اولویت قرار دهند و سپس نظارت موثری بر شبکه‌های ارتباطی به ویژه فضای مجازی و فعالیت کاربران در آن داشته باشند.

بعد از انهدام ده‌ها شبکه جاسوسی اسرائیل توسط سرویس‌ امنیت داخلی لبنان از سال گذشته تاکنون بار دیگر بحث ابعاد و فعالیت‌های جاسوسی صهیونیست‌ها و عوامل گسترش این عملیات‌ها به ویژه در کشورهای عربی مطرح شد. بارزترین کشور در این زمینه لبنان است که شمار زیادی از جوانان آن به دلیل بحران اقتصادی و نیاز مایل و معیشتی بالا در دام همکاری با داعش یا موساد می‌افتند.
اما لبنان تنها کشور عربی نیست که جاسوس‌های موساد در آن فعال هستند. سوریه نیز در زمره کشورهایی است که موساد با استفاده از راهکارهای معمول خود در جذب جاسوس از کشورهای عربی، به آن نفوذ کرده است. وخامت اوضاع اقتصادی و شرایط نابسامان زندگی وجه مشترک کشورهایی همچون لبنان و سوریه است که بستر لازم را برای انجام تخلفات بزرگی چون جاسوسی برای دشمن فراهم می‌کند.
اما تطمیع مالی اقشار فقیر این کشورها تنها روش رژیم صهیونیستی برای به دام انداختن مردم به ویژه جوانان عرب نیست بلکه عملیات جاسوسی موساد در این کشورها گاهی ابعاد پیچیده‌تری به خود می‌گیرد و تا حد نفوذ به نهادهای رسمی نیز می‌رسد. به ویژه صهیونیست‌ها تلاش زیادی برای نفوذ به ارکان نظامی و ارتش کشورهای عربیِ دشمن خود دارند.
در همین راستا اخیرا سرویس امنیتی لبنان گزارش داد که شعبه اطلاعات آن یک پزشک سوری را در فرودگاه بیروت دستگیر کرده که متهم به جاسوسی برای اسرائیل است و بارها از سوئد به بیروت آمده و از آنجا به شکل زمینی به سوریه می‌رفته است. نیروهای اطلاعاتی لبنان که به تحقیقات خود برای شناسایی و انهدام شبکه‌های جاسوسی در این کشور ادامه می‌دهند در جریان رصد حساب‌های الکترونیکی افسران موساد متوجه شدند این پزشک سوری برای سرویس جاسوسی اسرائیل کار می‌کند.
این جاسوس رژیم صهیونیستی که متولد سال 1969 در لاذقیه سوریه می‌باشد یک پزشک متخصص بیماری‌های داخلی در بیمارستان استکهلم است که درآمد بالایی دارد و مدعی شده که قصد انجام امور خیر برای کشور خود را داشته است. او در جریان بازجویی‌ها گفت که در سال 2018 ایمیلی را از فردی با نام مستعار کریستوفر دریافت کرده که به او گفته بود در شرکت‌های مرتبط با امور محیط زیست و تصفیه آب کار می‌کند و قصد دارد در راه‌اندازی یک پروژه تصفیه آب در سوریه کار کند.
این پزشک سوری در ادامه مدعی شد که تصور کرده بود این یک کار خیر برای مردم سوریه است و بنابراین رضایت خود را برای ادامه ارتباط با کریستوفر و ملاقات با او اعلام کرد. به این ترتیب آنها در هتلی در استکهلم با یکدیگر دیدار و درباره پروژه تصفیه آب سوریه صحبت کرده بودند. حتی کریستوفر هزینه انتقال پزشک مذکور سوری از محل کارش در منطقه «اسکلستونا» سوئد تا استکهلم و نیز هزینه مرخصی او را به مبلغ 150 یورو پرداخت کرده بود. 
این فرد سوری ادامه داد که سپس با شماری از پزشکان در سوریه تماس گرفته و از آنها خواسته بود نام مناطقی را که نیاز به تصفیه آب دارند برای او ارسال کنند و سپس به این نتیجه رسیدند که حومه دمشق مناطق خوبی برای اجرای این پروژه دارد. 
در نهایت نقشه جغرافیایی شبکه‌های آب و فاضلاب سوریه در اختیار این جاسوس اسرائیل قرار گرفته بود. علاوه بر آن دو تن از برادران این پزشک سوری که از عناصر ارتش سوریه بودند نیز با او همکاری کردند. پزشک مذکور سوری ادعا کرد که قصدش انجام کار خیر برای هم‌وطنانش بوده و در نهایت متوجه شده که ناآگاهانه برای موساد کار کرده است.  اما سرویس اطلاعاتی لبنان در تحقیقات خود متوجه شد او دروغ می‌گوید و بارها چندین هزار یورو دریافتی را به خاطر همکاری در عملیات جاسوسی برای اسرائیل، برای برادران و پدرش فرستاده است.
از طرف دیگر فعالیت‌های جاسوسی تل‌آویو در سوریه تنها محدود به زیر نظر گرفتن زیرساخت‌های حیاتی این کشور که می‌توانند بعدها مورد هدف تجاوزات اسرائیل قرار بگیرند نیست. بلکه موساد تحرکات جاسوسی متعددی برای گسترش و احیای تروریسم در سوریه و عراق و لبنان نیز انجام داده است.
چند ماه قبل بود که منابع امنیتی عراق درباره نفوذ جاسوسان موساد به اردوگاه الهول سوریه که محل اسکان خانواده‌های داعشی است خبر دادند. این جاسوسان فعالیت‌های خود را در قالب پروژه‌های خیریه و بشردوستانه در این اردوگاه انجام می‌دهند.
اطلاعات نشان می‌دهد که عوامل موساد بر بخش‌های مختلف اردوگاه الهول سوریه نفوذ کرده‌اند و در صدد تاثیرگذاری بر خانواده‌ها و بازماندگان داعش در این اردوگاه برای اعزام آنها به کشورهای عربی از جمله عراق و لبنان و سوریه جهت انجام عملیات‌های انتحاری هستند.
این موارد ثابت می‌کند که با وجود تلاش سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای مذکور اما نفوذ جاسوسان موساد به داخل این کشورها در موارد متعددی با روش‌های ساده صورت می‌گیرد که زنگ خطری برای مقامات کشورهای عربی است که در وهله نخست باید رسیدگی به وضعیت اقتصادی مردم را در اولویت قرار دهند و سپس نظارت موثری بر شبکه‌های ارتباطی به ویژه فضای مجازی و فعالیت کاربران در آن داشته باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات