صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۴۰۰۳۸

رئیس‌جمهور: هرگونه هزینه کردن برای آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی 1402ـ1401، اظهار کرد: آغاز سال تحصیلی 1402ـ1401 با چند مناسب همزمان شده است؛ اولین مناسبت، رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، دومین مناسبت، شهادت سبط اکبر ایشان امام مجتبی(ع)، سومین مناسب، شهادت ولی نعمت همه ما امام رضا(ع) است. همچنین آغاز سال تحصیلی با هفته دفاع مقدس هم‌زمان شده است.
وی ادامه داد: ربط این مناسبت‌ها چگونه است؟ ربطش این است که معلم بزرگ بشریت یعنی پیامبر(ص) و معلم بزرگ بشریت امام مجتبی(ع) و امام رضا(ع) که صفتش عالم آل محمد(ص) است؛ دفاع مقدس را شهدا، ایثارگران و چهره‌های مقاوم شکل دادند که آنها هم معلمان همه ما هستند؛ نتیجه این می‌شود که در هفته دفاع مقدس و این ایام می‌خواهیم سال تحصیلی را با بزرگداشت از معلمان بزرگ انسان آغاز کنیم؛ آنها مربی و معلمان بزرگ بشریت بودند. 
آیت‌الله رئیسی افزود: اولین معلم برای بشریت، وجود مقدس پیامبر(ص) است که به انسان یاد داد چگونه بندگی کند و به انسان یاد داد که چگونه زندگی کند. به انسان یاد داد که چه کند که زندگی سعادتمندی داشته باشد؛ سرداران، سربازان و نیروهای مسلح، بسیج و مردم مقاومت و ایستادگی کردند در شرایطی که جنگ در دوران دفاع مقدس بر ما تحمیل شد. آنها معلمان ما هستند و باید از آنها آموخت و درس گرفت و این افتخار برای معلمان و مربیان است که بدانند جایگاه بسیار بلند و رفیعی دارند و کارشان، کار انبیا، اولیا و بزرگان است.
وی با بیان اینکه معلمان می‌خواهند یک نسل را پرورش دهند، انسان‌سازی کنند و می‌خواهند آینده‌سازان کشور را تربیت کنند و همه اینها به دست معلمان شکل می‌گیرد، گفت: شخصیت دانش‌آموزان در خانه و مدرسه به دست والدین و معلمان شکل می‌گیرد. کدام مربی از مادر، بهتر است؟ و کدام مربی از پدر، برتر است؟ پدر و مادر مربی و معلم هستند؛ معلم هم در مدرسه کار تعلیم و تربیت انجام می‌دهد یعنی هم خانه و هم مدرسه ارتباط دارند.
* بهترین تشکر از پدر و مادر و معلم، خوب درس خواندن است
رئیس‌جمهور افزود: خانه محل تربیت است. از این دو مربی یعنی پدر و مادر دلسوزتر نداریم و همچنین معلمان در مدرسه نسبت به دانش‌آموزان دلسوز هستند و می‌خواهند که بچه‌ها خوب رشد کنند و پرورش یابند. تمام وجود و وقتشان را برای یاد دادن و تربیت بچه‌ها می‌گذارند و بچه‌ها هم باید قدر بدانند. یعنی هم قدر پدر و مادر و هم قدر معلم را بدانند. 
وی  با بیان اینکه بچه‌ها باید نسبت به داشتن پدر و مادر خوب از خدا شاکر باشند و هم از معلم و مدرسه متشکر باشند، ادامه داد: دانش‌آموزان برای تشکر چه کاری باید انجام دهند؟ یکی اینکه بگویند متشکرم. یعنی پدرم، مادرم و معلمم متشکرم؛ ولی یک تشکر عملی داریم که خوب درس بخوانند. امروز بچه‌های ساعی، کوشا و درسخوان خیلی ارزش دارند؛ بهترین تشکر از پدر و مادر و معلم، خوب درس خواندن است. هر چی بهتر درس خواندید و هر چه بهتر به حرف معلم و پدر و مادر توجه کنید، پدر و مادر شادمان هستند و معلم هم راضی است.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه معلم خیلی شأن و منزلت دارد و به معلمان باید احترام گذاشت، گفت: هر چه داریم از معلمان خوب داریم؛ اگر معلمان خوب نبودند، این بچه‌ها حاضر نبودند وقتی در دفاع مقدس به کشور ما حمله شد، جانشان را کف دستشان بگذارند و از کشور و امنیت کشور دفاع کنند؛ بچه‌هایی که شهید شدند از مدرسه برخاستند. البته در دفاع مقدس اینگونه نبود که فقط بچه‌ها بروند، هم معلم و هم دانش‌آموز به جبهه رفتند و خیلی معلم و دانش‌آموز شهید داریم. 
وی افزود: وقتی دشمن به کشور حمله کرده است، هم معلم، هم دانش‌آموز، هم استاد دانشگاه و هم دانشجو به میدان نبرد رفتند و همه با هم از کشور دفاع کردند تا کشورمان در مقابل حمله دشمن، حفاظت شود و اینها همه از آثار و برکات مدرسه است. اخلاق و رفتار خوب، درس خواندن خوب، رفتار اجتماعی خوب از تأثیر مدرسه است.
*  تأکید دولت به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است
رئیس‌جمهور گفت: دستوری رهبر معظم انقلاب به کارشناسان تعلیم و تربیت دادند مبنی بر اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تدوین کنید؛ سندی که پیش رو باشد؛ تمام کارها، ارتباط خانه و مدرسه، ارتباط مدیران با معلمان و کار تربیتی در مدرسه با این سند باشد. یعنی کتابی پیش روی همه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت باشد و کارهای‌شان بر اساس این کتاب، سند و نوشته پیش رود. 
وی با اشاره به اینکه تأکید دولت به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، ادامه داد: هر سال ارزیابی می‌شود که چقدر به این سند و کتاب عمل شده است؟ این ارزیابی با خود مسؤولان تعلیم و تربیت است اما تأکیدمان این است که آنچه به عنوان زحمت کارشناسان تعلیم و تربیت به سند تبدیل شده است، تلاش برای اجرایی شدن آن باشد؛ به حمدالله وزیر آموزش و پرورش و دست‌اندرکاران، امروز تلاششان این است که سند تحول اجرا شود و اگر سند تحول اجرا شود، محصول آموزش و پرورش، محصول خوب و بهتر از آنچه تاکنون انجام شده، خواهد بود. 
آیت‌الله رئیسی به پرسش مهر اشاره و اظهار کرد: آنچه امسال می‌خواهم از دانش‌آموزان عزیز بپرسم، این است که تمام دانش‌آموزان دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصیلی درباره مسأله بسیار مهم کشور یعنی تعلیم و تربیت فکر کنیم؛ دانش‌آموزان این سؤال را پاسخ دهند که شاخص‌های مدرسه خوب از نظر شما چیست؟ و مدرسه خوب چه مشخصاتی دارد؛ بچه‌ها گاهی خیلی خوب می‌نویسند؛ جمع‌بندی سال گذشته را وزیر آموزش و پرورش به بنده دادند و دیدم بعضی از دانش‌آموزان، نوشته‌های بسیار زیبا، متن‌های بسیار قوی، مضامین و محتوای بسیار خوب و قابل استفاده‌ای را ارائه دادند. 
وی افزود: مدرسه خوب دارای چه مشخصاتی است. مدرسه خوب بسیار اهمیت دارد چون محصول و نتیجه‌ای که می‌خواهد از مدرسه به جامعه عرضه شود، در تراز یک انسان ساخته شده برای اداره هم خود، خانواده و جامعه است. یعنی انسان در ترازی که بتواند هم خودش را خوب اداره کند هم برای خانواده، فرد مؤثر باشد و هم برای جامعه، فرد مؤثری باشد بسیار اهمیت دارد.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: امسال به عنوان اولین سال می‌خواهم از معلمان هم بخواهم که سؤالی را پاسخ دهند تا علاوه بر دانش‌آموزان، معلمان هم با نظرات بلند و ارزشمندشان به سؤال پاسخ دهند و از همه معلمان می‌خواهم در پاسخ به این سؤال مشارکت داشته باشند. سوال این است که برای افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش چه اقداماتی باید انجام داد؟
وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین محور ما در آموزش و پرورش، افزایش بهره‌وری است، گفت: افزایش بهره‌وری یعنی نیروی انسانی کارآمد که بهترین سرمایه ما هستند؛ معلمان، مدیران و همه آنچه که امروز به عنوان سرمایه مطرح است، فعالیت می‌کنند اما آیا همین میزان بهره‌وری کافی است؟ از این میزان بهره‌وری راضی هستید یا باید افزایش پیدا کند؟ یعنی این میزان از نیروی انسانی کارآمد، از هزینه‌هایی که فقط در این دولت چه میزان تلاش شده است که بر بودجه آموزش و پرورش افزوده شود. اشکالی هم ندارد و چرا اشکالی ندارد؟ در سال گذشته هم گفتم هرگونه هزینه کردن برای آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری است. درست که هزینه‌اش بالاست اما اگر هزینه نتیجه داشته باشد، نباید نگران بود.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: از معلمان در سراسر کشور می‌خواهم در موضوع بسیار مهم یعنی افزایش بهره‌وری مشارکت کنند؛ برای افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش چه باید کرد؟ و در این قضیه فقط کارشناسان تعلیم و تربیت بلکه معلمان که خود کارشناسان زبده‌ای در تعلیم و تربیت هستند، اظهار نظر کنند. 
رئیس‌جمهور اظهار کرد: امسال چهار فصل و مقطع قرار دادم تا با چند رکنی که در آموزش و پرورش بسیار مهم هستند، نشست داشته باشم؛ نشستی که با دانش‌آموزان و معلمان برای آغاز سال تحصیلی داریم، یک حرکت نمادین است. بعدا در یک مقطعی باید با نمایندگانی از دانش‌آموزان کشور، به همراه وزیر آموزش و پرورش بنشینیم و سخن دانش‌آموزان و جریان دانش‌آموزی را بشنویم.
وی افزود: در بخش دوم، نشست با معلمان است؛ حتما دیدگاه معلمان و نمایندگانی از معلمان کشور را در یک نشست کاملا کاری، نه تشریفاتی بشنویم و یک ارزیابی نسبت به جریان تعلیم و تربیت داشته باشیم؛ نشست سوم با کارشناسان و صاحبنظران تعلیم و تربیت در دانشگاه‌های کشور، دانشگاه فرهنگیان و مدیران در آموزش و پرورش است؛ آخرین نشست هم کسانی هستند که باید حرکت تعلیم و تربیت را در کشور ارزیابی کنند یعنی والدین هستند. به عبارت دیگر گزیده ای از والدین را هم نشست خواهیم داشت. 
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در سطح استان‌ها هم ممکن است این اقدام را به همین ترتیب انجام دهند تا بتوانیم یک ارزیابی دقیقی از دانش‌آموز، معلم، کارشناسان زبده تعلیم و تربیت و والدین درباره ارتباط خانه و مدرسه، تعلیم و تربیت و ارتباط با دست‌اندکاران داشته باشیم، گفت: این اقدامات، برنامه سال تحصیلی جدید است.
وی تصریح کرد: امیدوارم به برکت نام معلم بزرگ بشریت رسول گرامی اسلام(ص) و به برکت نام سرداران رشید اسلام و چهره‌های مقاوم در دفاع مقدس که همه معلمان ما هستند، همیشه پیش روی ما هستند چون خوب امتحان دادند و در امتحان هم خوب قبول شدند و نمره آوردند. در امتحان با جان، با مال، امتحانی که تمام زندگی‌شان را برای دفاع از وطن بگذارند، نمره خوب آوردند. در مدرسه انسانیت، نمره ممتاز آوردند و برای ما الگو هستند و باید از همه اینها درس بگیریم.
رئیس‌جمهور افزود: ان‌شاءالله در این سال تحصیلی ارزیابی و رصد کردن جریان تعلیم و تربیت یکی از وظایف مهم برای دولت، معلمان، دانش‌آموزان، والدین و همه کارشناسان و صاحبنظران تعلیم و تربیت خواهد بود. مسأله مدرسه را همواره در متن کارهای دولت خواهیم داشت و به هیچ عنوان مدرسه و آموزش و پرورش به عنوان یکی از کارها تلقی نمی‌شود بلکه به عنوان مهم‌ترین کارهای دولت و مهم‌ترین کار کشور باید تلقی شود یعنی باید هم از نظر معلم و هم از نظر مدیریت و هم از نظر دانش‌آموز و والدین، مدرسه در متن بیاید و همیشه مورد توجه باشد و این 4 فصل و مقطع که حتما ارتباط داشته باشیم باید رصد کنیم تا سال تحصیلی 1402ـ1401 با گذشته ما چه تفاوتی کرده است و این تفاوت را باید حتما همه احساس کنند؛ هم دانش‌آموز، هم معلم، هم مدیران و هم والدین گرامی. 
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: امیدوارم سال تحصیلی جدید سال بسیار خوبی برای آموزش و پرورش، معلمان، هم دانش‌آموزان و والدین باشد و همه راضی باشند و در رأس همه خداوند متعال نسبت به آنچه که باید انجام بگیرد، راضی باشد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات