صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۰۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهاشنبه ۶ مهر ماه

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز      تأثیرات اقتصادی آشوب‌های اخیر

رشد و توسعه اقتصادی در امنیت پایدار شکل می‌گیرد و بدون آرامش اجتماعی و امنیت ملی، جذب  سرمایه‌گذاری که موتور تولید است دچار اختلال می‌شود و مزیت‌های بالقوه کشورها امکان فعلیت نمی‌یابند. بر همین اساس امنیت از جمله مهم‌ترین عوامل و شاخص‌های تجار بین‌المللی در انتخاب کریدورهای ترانزیتی بوده است که می‌تواند تأثیرات بسزایی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز داشته باشد.

اما متأسفانه ناآرامی‌های اخیر، فارغ از علت و ریشه‌های آن،  می‌تواند تأثیرات و هزینه‌های جبران‌ناپذیری را در بخش‌های کلان کشور داشته باشد. یکی از حوزه‌هایی که متأثر از این آشوب‌ها، تأثیر منفی می‌پذیرد و ضرر آن به همه مردم بر می‌گردد، حوزه ترانزیت کالا و جذب سرمایه‌گذاری در کشور  است. مخابره پیام ناامنی در کشور منجر به خروج ایران از مسیرهای ترانزیتی و جایگزین‌شدن مسیرهای فرعی می‌شود.

برای مثال اندیشکده حمل و نقل ایران در گزارشی به تأثیرات اقتصادی ناآرامی‌های اخیر پرداخته است و می‌نویسد که در پی آشوب‌های اخیر و تصویر مخابره شده از ایران به جهان، ترانزیت عبوری از کشور کاهش یافته است. طوری که برخی فورواردرها تا 40% افت ترانزیت را گزارش کرده‌اند.

 این در حالی است که به یمن رویکرد و اقدامات دولت سیزدهم، در چند ماهه اخیر دستاوردهای خوبی در جهت بالفعل‌کردن مزیت ترانزیتی ایران و همچنین رشد سرمایه‌گذاری در کشور حاصل شده است. به گونه‌ای که در ماه‌های اخیر ترانزیت تمام ریلی و حرکت قطار کانتینری قزاقستان از مسیر ایران، و  همچنین حرکت اولین قطار باری بین‌المللی «عبور از دریای خزر» از «یین چوان» در شمال غرب چین به سمت بندر انزلی حرکت کرد. در خرداد ماه نیز برای نخستین بار محموله ترانزیت چندوجهی از روسیه به هند مسیر خود را از طریق کریدور شمال- جنوب موسوم به INSTC آغاز کرد. برخی آمار عنوان می‌دارند که درآمد کشور از محل ترانزیت می‌تواند نزدیک به بیست میلیارد دلار در سال باشد. در بخش سرمایه‌گذاری نیز بر اساس آمار بانک مرکزی شاهد رشد سرمایه‌گذاری در ۶ ماهه اول سال جاری بوده‌ایم.

در شرایطی که ملت ایران در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد، تداوم ناامنی و آشوب در کشور، وضعیت بازارها، کسب و کار مردم و اقتصاد را با چالش‌های بیشتری مواجه می‌کند و قاعدتا هم‌چنان‌که فشار این سختی‌ها بر مردم خواهد بود، موجب خوشحالی و امیدواری دشمنان نیز فراهم می‌شود.                                              (علی محمدی)

▼ گزارش روز        عوامل مؤثر در آشتی حماس با سوریه و پیامدهای آن

پس از 10 سال قطع روابط سیاسی، اقتصادی، امنیتی و غیره، در روزهای گذشته جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای از برقراری مجدد رابطه با سوریه خبر داده است. حماس در بیانیه خود افزوده است: «ما با دقت تجاوزات اسرائیل به سوریه و بمباران، کشتار و ویرانی و تلاش همه‌جانبه برای تضعیف، تجزیه و تکه تکه کردن این کشور و فاصله گرفتن دمشق از نقش تاریخی تأثیرگذارش به ویژه در مسئله فلسطین را رصد می‌کنیم. سوریه دهه‌هاست میزبان مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت فلسطینی بوده و اینکه نوبت ماست که در برابر تجاوز دشمنان در کنار سوریه باشیم». حماس در پایان بیانیه خود تأکید کرده است: «با هدف خدمت به آرمان فلسطین به ویژه با توجه به تحولات سریع منطقه‌ای و بین‌المللی پیرامون، روابط خود را با کشور برادر سوریه از سرمی‌گیرد».

گزاره‌های تحلیلی: روند از سرگیری روابط حماس با سوریه که از خرداد ماه امسال شدت بیشتری به خود گرفته است و در این میان نقش میانجی‌گرانه گفتمان مقاومت باعث تسهیل و تسریع در آشتی دو طرف شده است، متأثر از عوامل متعدد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است که در این زمینه به دو متغیر مهم اشاره می‌شود:

1- نابودی داعش و «عبور سوریه از شرایط بحران» که در سال‌های گذشته با آن مواجه بوده است و همچنین بازیابی جایگاه این کشور در میان امت عربی و اسلامی، در رأس متغیرهای مؤثر در سیاست آشتی حماس با سوریه است. سوریه امروز در یک وضعیت کاملاً مطلوب قرار دارد که حتی کشورهایی که پیش از این از مخالفان و معارضان و تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کردند از جمله امارات، در حال از سرگیری روابط با دمشق و بازگشایی مراکز دیپلماتیک‌شان هستند. حتی دولت ترکیه نیز که در حال جنگ با سوریه است، اخیراً گفت‌وگوهای امنیتی با دمشق را شروع کرده است. 2- بعد از قطع روابط حماس با سوریه در سال 2011، این جنبش با هدف دریافت کمک‌های مالی و سیاسی به توسعه روابط خود با ترکیه و قطر اقدام کرد. تشدید مشکلات اقتصادی ترکیه، سیاست‌های سازشکارانه آنکارا با تل‌آویو، طرح برخی پیش‌شرط‌ها از سوی تل‌آویو درباره تعطیلی دفاتر و اخراج رهبران حماس از ترکیه، عدم اطمینان نسبت به تداوم حمایت‌های سیاسی و مالی از سوی قطر که ممکن است با روی کار آمدن مجدد جمهوری‌خواهان در آمریکا و تشدید فشارها علیه دوحه در این زمینه پایان یابد، باعث شده است که حماس به این جمع‌بندی برسد که دیگر نباید و نمی‌توان به این دو کشور اتکا کرد.

نکته راهبردی اینکه؛ از سرگیری مجدد روابط دو طرف را باید یک اقدام مهم و دارای «پیامدهای راهبردی» ارزیابی کرد که خبر خوبی برای رژیم‌صهیونیستی و کشورهای سازشکار عربی نیست. در شرایطی که رژیم‌صهیونیستی در پی شکست‌های دنباله‌دار از گروه‌های فلسطینی، به اتخاذ راهبرد فشار حداکثری در ابعاد امنیتی، سیاسی، نظامی و حتی عملیات روانی در سطح بین‌الملل، منطقه و داخل سرزمین‌های اشغالی علیه گروه‌های مقاومت فلسطینی و مقاومت اسلامی روی آورده است، احیای روابط حماس با سوریه و حل اختلافات این دو، موجب «اتخاذ مواضع سیاسی و میدانی همسو» در حوزه تحولات فلسطین اشغالی خواهد شد که آثار و نتایج آن را به زودی می‌توان در عمق سرزمین‌های اشغالی مشاهده کرد.                   (حمید خوش‌آیند)

▼ اخبار

روغن ریخته نذر امامزاده

چند روز قبل یکی از بازیگرهای سینما و تلویزیون که تقریبا شش ماه هست از ایران خارج شده اعلام کرد در راستای همدردی با خانواده مهسا امینی کشف حجاب می‌کند. این بازیگر در ماه‌های اخیر بارها تصاویر بی‌حجاب خودش را در صفحات مجازی منتشر کرده است و در واقع کشف حجاب به بهانه مرگ مهسا امینی برای اولین بار نبوده بلکه یک سناریو برای وایرال شدن (دیده‌شدن سریع در فضای مجازی) او بوده است، مسئله به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا این بازیگر مدتی است به عنوان همکار و شریک یک شرکت مهاجرتی در تورنتو آغاز به فعالیت کرده است و این کشف حجاب صوری در واقع تلاش برای وایرال شدن خودش و تبلیغ برای شرکت مهاجرتی او و دوستانش است! آری این جماعت حتی از مرگ یک دختر جوان در راستای سود اقتصادی خودشان بهره می‌برند!

شیرهای بیشه بلای جان صهیونیست‌ها

پایگاه خبری شبکه الجزیره، با انتشار خبر عملیات‌ مسلحانه روز گذشته فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی نوشت که مردم شهر نابلس و سایر شهرهای کرانه باختری، این روزها با رویدادهای جدیدی از خواب بر می‌خیزند و یک گروه فلسطینی جدید موسوم به «عرین الاسود» (بیشه شیرها) با عملیات‌های مسلحانه، همه را غافلگیر می‌کنند و با صدور بیانیه‌هایی مسئولیت این عملیات‌های مسلحانه علیه ارتش اشغالگر و شهرک‌نشینان صهیونیست را برعهده می‌گیرند. نیروهای عرین الاسود، شبانه عملیات‌های خود را انجام می‌دهند تا با استفاده از پوشش شب، محرمانه ماندن کامل عملیات‌های خود استفاده می‌کنند و خود را به صورت مستمر در معرض دید قرار نمی‌دهند. این شیوه موجب محبوبیت بالای عرین الاسود در میان مردم فلسطین شده به طوری که در روز اعلام موجودیت رسمی در اوایل ماه جاری، نزدیک به پنج هزار نفر در مراسم مذکور حضور یافتند.

روی آتش نفت نریزیم

محمد اصفهانی خواننده پاپ نوشت علت نفت نریختن بنده روی آتش این روزها شاید سن و تجربه‌ام باشد؛ می‌ترسم از خون جوانان، تجزیه ایران و نداشتن پاسخ به نسل‌های آینده. می‌دانم که اراده قوی برای تجزیه ایران وجود دارد. باید خیلی هوشمندانه مواظب هر دو سوی پشت‌بام و سقوط‌های احتمالی باشیم. متأسفم که مرحومه مهسا امینی را این‌گونه از دست دادیم. جوانان عزیز، در کنار شما و طرفدار شما هستم! مطالبه کنید و خواسته‌هایتان را بلند بگویید و پیگیر باشید؛ ولی با متر دقیق و آینده‌نگر عقل، نه با شلاق بی‌کنترل احساس.

عصبانیت هفته نامه موهن از عکس حاج قاسم

هفته‌نامه فرانسوی شارلی ابدو که به انتشار کاریکاتورهای ضد اسلامی و توهین‌آمیز به ادیان الهی شهره است، در اقدام موهن جدیدی کاریکاتوری را علیه سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل منتشر کرده است. این کاریکاتور تصویری از آیت‌الله رئیسی مشابه صحنه‌ای که عکس سردار سلیمانی را در صحن مجمع عمومی سازمان ملل بالا برد نشان می‌دهد و این دست را به خون آغشته کرده است. کاریکاتور مورد اشاره در برخی رسانه‌های غربی ضدایرانی بازتاب داشته و نشان می‌دهد دشمنان ایران از اقدام شجاعانه رئیس جمهور در هفتاد و هفتمین اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به شدت عصبانی هستند و نمی‌خواهند آن صحنه به عنوان یک نماد ماندگار شود.

هلوی ضدانقلاب در تور امنیتی‌ها

با تلاش نیروهای امنیتی، یکی از اعضای سرشناس و برجسته کمیته رهبری حزب آزادی کردستان، بنام مسلم جعفری رمشتی معروف به هلو رمشتی، که با اهداف تشکیلاتی و تخریبی و سازماندهی افراد وابسته، پیش از آشوب‌های اخیر، وارد کشور شده بود، با اقدمات گسترده اطلاعاتی و عملیاتی دستگیر شد. بررسی‌های اولیه بیانگر نقش گسترده سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای متخاصم به ویژه آمریکایی‌ها در آموزش‌های تخریبی و انفجاری به نامبرده علیه جمهوری اسلامی ایران است.

▼ اخبار کوتاه

روند کاهشی تورم نقطه به نقطه/  گزارش جدید مرکز آمار از تورم شهریورماه سال جاری نشان داد کاهش تورم نقطه به نقطه سرعت گرفته به طوری که تسریع در کاهش تورم نقطه به نقطه و ورود تورم ماهانه به کمتر از میانگین دو ساله اخیر، نشانه آشکاری از مسیر نزولی تورم در ماه‌های آتی است.

تفرقه بینداز گاز بفروش/ روزنامه "گلوبال تایمز" در گزارشی اختلاف روسیه و کشورهای اروپایی را موجب ویرانی اقتصاد اروپا عنوان کرد. این روزنامه خاطر نشان کرد: بحران گاز در اروپا شرکت‌های مختلف این قاره را به سمت آمریکا سوق خواهد داد و ایالات متحده به دنبال ادامه جنگ میان روسیه و اوکراین و تداوم کمبود سوخت در اروپاست.

واکنشی بر یک اظهار غیرمسئولانه/ نور نیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در توئیتر نوشت حسن عباسی سخنگوی هیچ بخشی از حاکمیت نیست و اظهاراتش مثل اظهارات همه تریبون‌داران دیگر که موافق یا مخالف جمهوری اسلامی هستند نظرات شخصی اوست. حمایت از اغتشاش و ناامنی علیه ملک و ملت به بهانه اظهارات یک فرد غیرمسئول می‌تواند غبار ناخواسته‌ای بر چهره یک قهرمان باشد.

سودانی نخست وزیر پیشنهادی عراق/ رهبر جریان حکمت ملی عراق تأکید کرد چارچوب هماهنگی شیعیان درباره «محمد شیاع السودانی» به‌عنوان گزینه نخست‌وزیری به اجماع رسیده است.

وخامت حال ولیعهد سابق سعودی/ یک منبع مطلع امروز به سایت افشاگر «سعودی لیکس» گفت که وضعیت جسمانی و حال محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان سعودی که از سال ۲۰۲۰ به دستور محمد بن سلمان بازداشت شده وخیم است. ️این منبع گزارش داد که محمد بن نایف به شکل خودسرانه تحت حبس خانگی قرار گرفته است و وی همچنین مدتی در زندان "الحائر" حبس بوده و همین مسئله منجر به بدتر شدن وضعیت جسمانی ولیعهد سابق سعودی شده است.

ارتقاء سطح مذاکرات ایران و سعودی/ وزیر امور خارجه عراق گفت با طرف‌های ایرانی و عربستانی ملاقات کردم و در حال تلاش برای تغییر سطح امنیتی مذاکرات به سطح سیاسی بین وزرای خارجه هستیم؛ اما این بحث در حال حاضر ادامه دارد و باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

تسویه ۸۷ هزار میلیارد تومان بدهی روحانی/ وزارت اقتصاد اعلام کرد دولت از ابتدای سال جاری تا کنون ۸۷ هزار میلیارد تومان بابت اصل و سود اوراق بدهی منتشر شده در سال‌های قبل پرداخت کرده است و کل تعهدات باقیمانده تا پایان سال بابت تسویه اصل و سود اوراق منتشر شده در سال‌های قبل، ۸۷.۶ هزار میلیارد تومان است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات