صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۴۰۳۶۷

آمریکا نشست ضدایرانی با شورای همکاری خلیج فارس را لغو کرد

منابع خبری گزارش داده‌اند آمریکا نشستی که قرار بوده با یک کارگروه ضد ایرانی در شورای همکاری خلیج فارس برگزار شود را لغو کرده است.
پایگاه «SEMAFOR» به متن نامه‌ای دست پیدا کرده که در آن تصریح شده دولت آمریکا در نامه‌ای به اطلاع دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس رسانده که قادر به شرکت در نشست‌های برنامه‌ریزی‌شده با کارگروهِ پدافند موشکی یکپارچه [علیه ایران] در شورای همکاری خلیج فارس نخواهد بود.
این خبر در حالی گزارش شده که اقدام هفته گذشته اوپک‌پلاس در کاهش تولید ۲ میلیون بشکه نفت در روز به شدت گرفتن بی‌سابقه تنش‌ها میان ریاض و واشنگتن منجر شده است.
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال ساعتی قبل‌تر گزارش داد مقام‌های آمریکایی قبل از تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت با عربستان سعودی و سایر متحدان عربی خود تماس گرفته و خواستار آن شدند که تصمیم‌گیری در این خصوص را فقط برای یک ماه دیگر عقب بیندازند، اما پاسخ این کشورها به درخواست آمریکا منفی بوده است.
مقام‌های آمریکایی به طرف‌های سعودی اعلام کردند که کاهش تولید نفت به عنوان تصمیم عربستان برای همسویی با روسیه در جنگ اوکراین دیده خواهد شد و اینکه انجام چنین اقدامی باعث کاهش حمایت واشنگتن از ریاض خواهد شد.
منابع مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند که مقام‌های سعودی درخواست دولت بایدن را در راستای تلاش برای جلوگیری از انتشار اخبار بد در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره قلمداد کرده و آن را رد کرده‌اند. قیمت بالای سوخت و تورم در آمریکا از جمله مسائل اساسی است که در این انتخابات به ضرر دموکرات‌ها عمل می‌کند.
در ماه‌های اخیر و در پی تشدید تنش‌ها میان غرب و مسکو به بهانه حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی و آمریکا به دنبال افزایش تولید کشورهای صادرکننده نفت و گاز بوده‌اند تا به نوعی با کاهش صادرات انرژی روسیه مقابله و بر بحران انرژی خود غلبه کنند اما در این شرایط، اخیراً اوپک پلاس به کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت رأی داده است.
این سازمان چهارشنبه گذشته با کاهش تولید ۲ میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر موافقت کرد تا بزرگترین کاهش تولید نفت از زمان همه‌گیری کرونا ثبت شود.  این کاهش تولید می تواند قیمت نفت را که در سه ماه گذشته به علت رکود اقتصادی در جهان، افزایش نرخ بهره آمریکا و تقویت دلار، از ۱۲۰ دلار بهدلار در هر بشکه کاهش یافته بود، تقویت کند.
گروه اوپک پلاس که از اعضای اوپک و هم پیمانانش نظیر روسیه تشکیل شده است، در سال ۲۰۲۰ به علت کاهش تقاضا تصمیم گرفتند تا میزان تولید خود را با هدف تقویت قیمت نفت و متعادل کردن بازار به رقم بی سابقه ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
دولت بایدن ماه‌هاست که تلاش می‌کند با لابی‌گری، عربستان سعودی را وادار به تولید نفت بیشتر کند و در همین راستا در ماه ژوئیه سفری ناموفق به عربستان سعودی داشت. 
«جان کربی» سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید امروز سه‌شنبه (۱۱ اکتبر) گفت پس از آن که اوپک پلاس هفته گذشته اعلام کرد تولید نفت خود را کاهش می‌دهد، جو بایدن در حال ارزیابی مجدد روابط ایالات متحده با عربستان سعودی است. 
کربی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: فکر می‌کنم رئیس‌جمهور بسیار واضح گفته که این رابطه‌ای است که باید به ارزیابی مجدد آن ادامه دهیم و مایل به بازبینی آن باشیم. و قطعاً با توجه به تصمیم اوپک، فکر می‌کنم او در اینجا (مرحله بازبینی) قرار دارد. 
وی گفت بایدن مایل به همکاری با کنگره بر سر آینده روابط با عربستان سعودی است و توضیح داد تصمیم اوپک پلاس بایدن را ناامید کرد و مایل است با کنگره در سنجیدن این که آینده روابط واشنگتن-ریاض چگونه باید باشد، همکاری کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات