صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۴۰۴۱۱

دیپلماسی منطقه ای ایران در اجلای سیکا

در سفر رئیس جمهور کشورمان به قزاقستان، وی دیدارهای فشرده و رسمی با همتایان خود برگزار کرد و درباره اوضاع منطقه و روابط دوجانبه به تبادل نظر پرداخت.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت ششمین اجلاس کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا موسوم به سیکا با حضور سران کشورهای منطقه و ازجمله رئیس جمهور کشورمان به میزبانی آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد.
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه در راستای سیاست مهم و راهبردی دیپلماسی منطقه ای دولت سیزدهم به قزاقستان سفر کرد. سفر از پیش برنامه ریزی شده رئیس جمهور به آستانه قزاقستان به طور خاص به دلیل حضور در اجلاس «سیکا» انجام شد.

سیکا مجمعی بین المللی با هدف تقویت همکاری و تضمین صلح، امنیت و ثبات در آسیاست. طرح ابتدایی شکل گیری این اجلاس نخستین بار از سوی نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور پیشین قزاقستان در سال ۱۹۹۲ مطرح و این نهاد در سال ۱۹۹۶ به‌طور رسمی شکل گرفت. نشست سران سیکا هر چهار سال یک بار برگزار می شود.
 
حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگویی درباره اهمیت سفر آیت‌الله رئیسی به این اجلاس گفت: سفر حجت‌الاسلام رئیسی به قزاقستان در شرایط کنونی از اهمیت خاصی برخوردار و چهارمین سفر منطقه ای ریاست جمهوری کشورمان در زمینه موضوعات اقتصادی است. آیت‌الله رئیسی پیش‌تر با حضور در اجلاس‌های شانگهای، بریکس و اکو موضوعات مهم منطقه ای و توسعه مناسبات تجاری با کشورهای همسایه را پیگیری و اکنون این مهم را با حضور در اجلاس سیکا دنبال کرد.

وی این اجلاس را از مهمترین نشست های اقتصادی، امنیتی و اجتماعی منطقه ای خواند و افزود: بعد از سفر اخیر رئیس جمهور قزاقستان به تهران، سفر رئیس‌جمهور کشورمان به قزاقستان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا آیت‌الله رئیسی می تواند در این سفر توافقات و معاهدات منعقد شده در سفر پیشین رئیس جمهور قزاقستان به تهران را پیگیری کند.

این کارشناس سیاست خارجی به اهمیت برگزاری اجلاس سیکا پرداخت و عنوان کرد: ششمین اجلاس سیکا برگزار و قرار شد به سازمان و نهاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل شود. این موضوع می تواند به لحاظ اهمیت در صدر اخبار مهم منطقه قرار گیرد. موضوعی که در سخنرانی ریاست جمهوری کشورمان کاملاً مشخص و برجسته شد، تأکید بر همراهی و همکاری کشورهای منطقه در موضوعات اقتصادی، امنیتی و وحدت میان کشورهای همسایه و منطقه در اتخاذ تصمیمات جمعی است.

کنعانی مقدم به فرصت های اجلاس سیکا برای ارتقای جایگاه منطقه ای کشورمان پرداخت و گفت: ایران می تواند نقش هماهنگ کننده را میان کشورهای منطقه ایفا کند. با توجه به اینکه ایران و قزاقستان در کریدور بسیار مهم و حساس اقتصادی برای عبور و ترانزیت کالا و بار از شمال دریای خزر به خلیج فارس هستند، اجلاس سیکا می‌تواند به کشورهایی که در مسیر کریدور قرار دارند، کمک کند.

وی تصریح کرد: نکته مهمی که در اجلاس سیکا مطرح شد، حضور ایران در مناسبات اقتصادی با دیگر کشورهای منطقه و همسایه و به طور خاص مناسبات بانکی، کشاورزی و تجاری است. همچنین رئیس جمهور کشورمان با توجه به تحولات منطقه‌ای دیدارهای دوجانبه با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان برگزار کرد.

این کارشناس سیاست خارجی یادآور شد: در سفر رئیس جمهور کشورمان به قزاقستان، وی دیدارهای فشرده و رسمی با همتایان خود برگزار کرد و درباره اوضاع منطقه و روابط دوجانبه به تبادل نظر پرداخت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات