صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۴۰۵۹۵

رئیسی: سال گذشته علی‌رغم تحریم‌ها ۴۰ درصد رشد صادرات و ۱۳ درصد رشد صادرات غیرنفتی داشتیم

رئیسی:  سال گذشته علی‌رغم تحریم‌ها ۴۰ درصد رشد صادرات  و ۱۳ درصد رشد صادرات غیرنفتی داشتیم
 
بنابراین گزارش؛ بیست و ششمین مراسم روز ملی صادرات در سالن اجلاس سران تهران صبح امروز (شنبه ۳۰ مهر) برگزار شد.
در این مراسم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز علی‌رغم تحریم‌ها و تهدیدات، شاهد رشد صادرات در کشور هستیم گفت: ۴۰ درصد رشد صادرات در سال گذشته و ۱۳ درصد رشد صادرات غیرنفتی در سال جاری، نشان از عزم فعالین اقتصادی است که می‌خواهند صادرات در کشور رشد پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه تولید قابل توجه، لازمه رشد صادرات است و همه تلاش باید در چارچوب رشد تولید باشد افزود: این نشست نماد و نمودی از توجه به صادرات و صادرکنندگان است. طبیعتاً در این نشست باید به موانع صادرات توجه شود و راهکار‌های رشد صادرات در نظر گرفته شود.
رئیسی ادامه داد: بر تولید دانش پایه تاکید داریم و دانشگاه باید در کنار تولید قرار بگیرد. بدون تردید صادرات یک تولید قابل توجه است و آنچه رهبر انقلاب به عنوان شعار سال به ما فرمودند، یعنی تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین باید اجرایی شود. باید به نظرات صادرکنندگان توجه شود تا ببینیم با چه مشکلاتی روبرو هستند. تمام تلاش باید در جهت رشد تولید و آن هم تولید دانش پایه و فناوری پایه باشد. باید فناوری دانشگاه به صنعت کشاورزی و بازار زمینه شود و اگر بازار ما اقتصاد ما فناوری پایه شد، ارزش افزوده، رشد اشتغال، عرضه کالای نام آور در جهان و افزایش تولیدات را در پی دارد.
وی یگفت: رشد تجهیزات و ابزار تولید، رشد در حوزه شرکت‌های بورسی، کاهش نرخ بیکاری در کشور، ارتباط با زیرساخت‌های اقتصادی سازمان شانگ‌های آسیا و اتحادیه اوراسیا، برداشتن موانع ارتباط همسایگی و فعال شدن سیاست همسایگی، خبر‌های خوبی برای تولید، اقتصاد و پیشرفت کشور هستند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: باید سهم‌مان از اقتصاد منطقه را بگیریم. تلاش شما صادرکنندگان هم نشان می‌دهد که ۲۲ در این عرصه فعالند و آنچه برای پیشرفت اقتصاد در این نشست گفتیم دست یافتنی است.
رئیس جمهور با بیان اینکه ما زیربنا‌های رشد اقتصادی و تولید را در کشور داریم، اظهار کرد: باید برای در این مسیر موانع را باید از پیش رو برداشت و فعالان اقتصادی هم با انگیزه و همگرایی خود در این مسیر گام بردارند. رشد اقتصادی امری است که اتفاق می‌افتد این دشمن را عصبانی کرده است و تمام این تحریم‌ها همه برای این است که کشور رشد نکند تولید نداشته باشد و صادرات نداشته باشد و کشور مصرف کننده باشد.
وی با تأکید بر اینکه دشمن نمی‌خواهد ما رشد کنیم و به همین دلیل آشوب و بلوا ایجاد می‌کنند، خاطرنشان کرد: تمام جا‌هایی که شما باشید و بازاریابی می‌کنید، دشمنان می‌خواهند کاری کنند که کالای شما بازار نداشته باشد. این جنگ اراده‌هاست، یک اراده نمی‌خواهد ملت ایران رشد کند و حرفی در تولیدات و صادرات داشته باشد، اما ایران تلاش می‌کند با عرضه تولیدات باکیفیت، بازار را فتح کند. امروز جنگ اراده‌هاست و نشان دادیم که متوقف نمی‌شویم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما افسران و سربازان خنثی‌کردن تحریم‌ها و دور زدن تحریم‌ها داریم، تصریح کرد: اگر احیای کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی، مثبت شدن تراز تجاری، رشد تولید و صادرات نفتی و غیرنفتی دشمن را عصبانی می‌کند، بگذار عصبانی شود و از این عصبانیت بمیرد؛ ما متوقف نمی‌شویم. 
وی ادامه داد: دیروز در صنعت نظامی گرفتار سیم خاردار بودیم، اما امروز در نیویورک و سمرقند یکی از خواسته‌هایشان این است که یکی از صنایع نظامی‌مان را به آن‌ها بفروشیم. می‌گویند ما شنیده‌ایم که صنایع نظامی شما پیشرفته است و با بقیه کشور‌ها فرق دارد.
رئیسی با بیان اینکه قابل پیش بینی شدن تولید در گروی ثبات است، گفت: هرچه ثبات بیشتر شود و تصمیمات لحظه‌ای کنار رود طبیعتا تولید رشد بیشتری خواهد یافت. دستورالعمل‌ها و تصمیمات باید متقن باشد و دارای ثباتی باشد که به بازار و عرضه کالا ثبات دهد. 
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه امروز کیفیت حرف بالایی را می‌زند و بسیارمهم است که کار از کیفیت بالایی برخوردار باشد، اظهار کرد: دستیابی به رشد اقتصادی در گروی صادرات در کشور است. همانطور که ملت در جنگ تحمیلی سرافراز شد، در این جنگ تحریمی نیز تاکنون سرافراز شده ایم. سخنگوی آمریکا خودش گفت که در فشار حداکثری شکست خورده است و این حرف خودشان است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما افسران و سربازان خنثی‌کردن تحریم‌ها و دور زدن تحریم‌ها داریم، تصریح کرد: اگر احیای کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی، مثبت شدن تراز تجاری، رشد تولید و صادرات نفتی و غیرنفتی دشمن را عصبانی می‌کند، بگذار عصبانی شود و از این عصبانیت بمیرد؛ ما متوقف نمی‌شویم. 
وی ادامه داد: دیروز در صنعت نظامی گرفتار سیم خاردار بودیم، اما امروز در نیویورک و سمرقند یکی از خواسته‌هایشان این است که یکی از صنایع نظامی‌مان را به آن‌ها بفروشیم. می‌گویند ما شنیده‌ایم که صنایع نظامی شما پیشرفته است و با بقیه کشور‌ها فرق دارد.
رئیسی با بیان اینکه قابل پیش بینی شدن تولید در گروی ثبات است، گفت: هرچه ثبات بیشتر شود و تصمیمات لحظه‌ای کنار رود طبیعتا تولید رشد بیشتری خواهد یافت. دستورالعمل‌ها و تصمیمات باید متقن باشد و دارای ثباتی باشد که به بازار و عرضه کالا ثبات دهد. 
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه امروز کیفیت حرف بالایی را میزند و بسیارمهم است که کار از کیفیت بالایی برخوردار باشد، اظهار کرد: دستیابی به رشد اقتصادی در گروی صادرات در کشور است. همانطور که ملت در جنگ تحمیلی سرافراز شد، در این جنگ تحریمی نیز تاکنون سرافراز شده ایم. سخنگوی آمریکا خودش گفت که در فشار حداکثری شکست خورده است و این حرف خودشان است.
رئیس جمهور با طرح این سوال که تهدید و تحریم را بیشتر در صنعت نظامی و هسته‌ای داشته‌ایم یا در صنعت خودروسازی؟، تصریح کرد: چرا امروز صنایع هسته‌ای و نظامی در حوزه‌های مختلف ما به نقطه‌ایی رسیده است که امروز ما در منطقه و جهان حرف داریم. معلوم است که انسان‌های بااراده‌ای و جوانان برومندی و زنان و مردانی بوده‌اند که شبانه‌روز تلاش کرده‌اند مانند یک میدان نبرد در تولید با دشمن نبرد کردند. میدان مبارزه است و آن‌ها نمی‌خواهند شما دست برتر را داشته باشید.
رئیسی افزود: آن‌ها بسیاری از کالا‌ها را حاضر هستند که به ما بدهند، اما فرمول تولید این کالا را به شما نمی‌دهند. در مذاکرات هم این موضوع را عنوان می‌کنند. ما می‌گوییم می‌خواهیم خودمان تولید کنیم آن‌ها می‌گویند نمی‌شود و فرمول را به شما نمی‌دهیم. اینکه چرا کالا را به ما می‌دهند، اما فرمول آن را نمی‌دهند به این دلیل است که نمی‌خواهند شما مستقل باشید. سفره‌ای که ما ایرانی‌ها داریم و کالا‌هایی که دور سفره ما است برخی از این کالا‌ها را آن‌ها اراده کنند و جلوی آن را بگیرند از فردا چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم. وقتی می‌گوییم کالا‌های اساسی به همین معنا است. کالای اساسی یعنی چیزی که سفره مردم بند به آن است.
وی ادامه داد: جوجه یکروزه، تولید بذر، نهال، تولیدات هیبریدی، کالای اساسی یعنی آنچه که ما را محتاج دیگران نمی‌کند و ما را روی پای خودمان نگه می‌دارد، را نمی‌خواهند به ما بدهند؛ و ما باید بگوییم که خودمان می‌خواهیم این کالا‌ها را تولید کنیم.
رئیسی تشریح کرد: من در هر کارخانه و کار دانش بنیادی که وارد می‌شوم ابتدا سوال می‌کنم که چرا از مواد آن مربوط به خارج از کشور است و می‌گویند ۱۰۰ درصد برای خودمان است. می‌گوییم آیا کار تجاری‌سازی‌تان انجام شده، به تولید انبوه رسیده‌اید، توانسته‌اید بازار پیدا کنید؟ این‌ها کار‌های دولت است.
رئیس جمهور با اشاره به بازدید‌های خود از شرکت‌های دانش‌بنیان و برخی کارخانه‌ها از ابتدای دولت سیزدهم، اظهار کرد: یکی از محور‌های نشست‌ها در سفر‌های استانی نشست با تولید کنندگان و صادرکنندگان بوده است و حتی در سفر‌های در خارج از کشور نیز با فعالان اقتصادی نشست داشته ام؛ آن‌ها مشکلات و درد‌های خود را به من می‌گویند ما با دوستان آقای فاطمی امین و همکاران وی می‌نشینیم و صحبت‌های آن‌ها را گوش می‌کنیم بنای ما پیگیری رفع موانع و مشکلات آن‌ها است.
رئیسی بیان کرد: بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، وزارت صنعت، وزارت کشاورزی و همه وزارتخانه‌ها باید مشکلات را پیگیری کنند و کاری که گفتیم یعنی هدایت، حمایت، نظارت صورت بگیرد. ما یقین داریم فعالان اقتصادی، جوانان و زنان و مردان ما در این عرصه خودشان فعال هستند فقط باید مانع را از پیش راه آن‌ها برداشت.
رئیس جمهور ادامه داد: یکی از موضوعات و موانع، تصمیمات خلق‌الساعه، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها است. صادرکننده و تولیدکننده باید کارش با پیش‌بینی باشد. یک کشاورز باید بتواند پیش‌بینی کند، بذری که امروز در زمین می‌کارد، وقتی محصول به دست او رسید خرید آن تضمین شده است و بتواند دخل و خرج خود را کاملا حساب کند.
وی با تأکید بر اینکه قابل پیش‌بینی شدن تولید در گروه ثبات است، خاطرنشان کرد: اگر هر چه ثبات در بازار بیشتر شود و جلوی تصمیمات خلق‌الساعه گرفته شود به نحوی که دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و تصمیمات لحظه‌ای کنار برود، و ثبات بیشتری در مسائل ارزی و تولید، عرضه کالا در بازار‌ها ایجاد شود رشد بیشتری پیدا خواهد کرد.
رئیسی ادامه داد: یکی از نکات مهم در این حمایت آن است که دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و تصمیمات کاملا حساب‌شده، متقن با مشورت خود صادرکننده و تولیدکننده و دارای ثباتی باشد که به بازار، تولید و عرضه کالا ثبات بدهد و برای تولیدکننده و صادرکننده قابل پیش‌بینی باشد، زیرا قابل پیش‌بینی بودن به بازار و تولید ثبات می‌دهد.
رئیس جمهور در پایان تصریح کرد: تمرکز دولت بر مقررات زدایی است، مقرراتی که دست و پا گیری که صادر کننده را متوقف می‌کند برداشته شود و در این مسیر مجلس هم اعلام آمادگی کرده که برخی از قوانین مانند تعهدات ارزی که مشکلاتی را برای صادرات ایجاد کرده اصلاح کند که این خوب است و وزیر صمت و همکارانش این موضوع را دنبال کنند و با همکاری مجلس مساله تعهدات ارزی را رفع کنند.
 
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات