صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۰۶۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 2 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اینکه شما می‌بینید در مقاطع مختلف، نه فقط حالا دیروز و پریروز، تلاش شده که دانشگاه‌ها تعطیل بشود، کلاس‌ها تعطیل بشود، بچه‌ها سر کلاس نروند، استاد نرود و از این کارها، ناشی از این است؛ چون دانشگاه نقش اساسی دارد... این به خاطر آن است که دانشگاه مهم است، دانشگاه برای پیشرفت کشور حیاتی است. هر چه دانشگاه را بتوانند لنگ کنند، تعطیل کنند، خراب کنند، ناقص کنند، برای دشمنان کشور و [دشمنان] پیشرفت کشور مغتنم است.(1401/7/27)
 
▼ حرف روز
تروریست‌های رسانه‌ای
مرور اسناد و قرائن موجود از جمله نشست سران سازمان جاسوسی آمریکا در یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و یکی از کشورهای اروپایی بلژیک برساخته بودن اعتراضات و در ادامه تبدیل آنها به اغتشاشات کور و خسارت‌بار اخیر را گواهی می‌کند. کارکردهای رسانه‌ای و عملیات روانی در کانون این طراحی‌های فتنه‌گون قرار داشت که در این میان نقش رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور درخور توجه ویژه است. مأموریت اصلی این رسانه‌ها، وارونه‌سازی حقیقت و واقعیت بوده است. از این منظر، ادعای گردش آزاد اطلاعات و آزادی‌بیان در غرب که سیاست‌مداران بیگانه و برخی در داخل روی آن مانور تبلیغاتی می‌دهند، طنز تلخ است. در اغتشاشات اخیر، دو رسانه‌ای که بیشترین نقش را در شوراندن جوانان و تبدیل اعتراضات به آشوب‌ها و اغتشاشات ایفا نمودند، شبکه سعودی «ایران اینترنشنال» و «بی‌بی‌سی فارسی» انگلیس بودند. این دو در کنار دیگر رسانه‌های ضد انقلاب و ضد ایران همه ظواهر دموکراتیک که مدعی آن هستند را کنار گذاشتند و رسما به ترویج تخریب و اقدامات تروریستی و حتی آموزش‌های مرتبط با این اقدامات روی آوردند. باراک راوید خبرنگار صهیونیست وبگاه آمریکایی آکسیوس در توئیتی شبکه سعودی ایران اینترنشنال را ابزار دست موساد برای جنگ اطلاعاتی علیه ایران خواند. اقدامات این رسانه‌ها صرفا خبررسانی و جنگ روانی نیست بلکه به عنوان جاده صاف‌کن تحریم غربی‌ها نیز محسوب می‌شوند چنانکه سخنگوي وزارت بهداشت در دولت سابق اعلام کرد خط ورود تجهيزات پزشکي و دارو از کره ‌جنوبي به دليل تحريم‌ها و با گراي شبکه ايران اينترنشنال مسدود شده است.
البته جمهوری اسلامی ثابت کرده است که در جای خودش و به روش خودش تهدید را با تهدید پاسخ داده و می‌دهد و هیچ گاه دست بسته نیست و گزینه‌های متعددی را برای پاسخ به اقدامات خصمانه دشمنان در قالب فعالیت‌های رسانه‌ای در اختیار دارد. در کنار این موضوع ضرورت دارد که علاوه بر اقامه دعوا در ساختارهایی مانند آفکام، بخش حقوقی و قضایی کشور با اقناع افکار عمومی پیرامون رفتارهای این دو شبکه که مدت‌هاست عملا و علنا روش‌های براندازی نظام جمهوری اسلامی را دنبال می‌کنند به عنوان شبکه‌های تروریستی معرفی نماید. چنین رویکردی علاوه بر پاسخ به این رسانه‌ها، بی‌شک یک پاسخ برای کسانی است که با وجود اینکه می‌دانند منبع تغذیه این رسانه‌ها جلادانی مانند بن‌سلمان هستند و هدف‌شان جز تجزیه ایران چیز دیگری نیست باز هم با اینگونه رسانه‌ها همکاری می‌کنند.    
(فتح‌الله پریشان)
 
▼ گزارش روز
تغییر معادلات در یمن
با شکست تمدید آتش‌بس در یمن و سرقت منابع نفتی این کشور، در جدیدترین اقدام پهبادهای یمنی بندر ضبه در شرق این کشور را مورد هدف قرار دادند.
گزاره‌های خبری: 1ـ «ضیف‌الله الشامی» وزیر اطلاع‌رسانی یمن اعلام کرد که پهپادها، پیام قدرت ملت یمن در تغییر معادلات را به دشمنان می‌رساند. امروزه پهپادها، بیشترین و قدرتمندترین سلاحی است که یمنی‌ها در اختیار دارند. این حمله یک هشدار اولیه است و نزدیکی بندر «ضبه» و نزدیکی نفتکش را هدف قرار داده است. در صورت تسلیم شرکت‌های نفتی به فشارهای آمریکا و اروپا، این پیام‌های هشداردهنده ضربات سختی را به دنبال خواهد داشت. ۲ـ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن حمله به بندرگاه الضبه در حضرموت را هشدار ساده‌‌ای به ائتلاف سعودی دانست تا غارت منابع نفتی یمن را متوقف کنند.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ حمله پهپادهای یمنی به بندر الضبه واقع در ۱۵ کیلومتری شرق شهر المکلا مرکز استان حضرموت در شرق یمن، با ورود یک نفتکش غول پیکر به این بندر به منظور انتقال دو میلیون بشکه نفت خام از غرب حضرموت همزمان بود. در همان حال دولت نجات ملی یمن به شرکت‌های نفتی در استان‌های تحت کنترل ائتلاف سعودی و مزدورانش اطلاع داد که در واکنش به سرقت درآمدهای نفت و گاز توسط مزدوران و عدم پرداخت حقوق کارمندان دولت، می‌بایست تولید و صادرات را متوقف کنند. ۲ـ معادلات میدانی و سیاسی در یمن به کلی تغییر کرده و اکنون این تغییر معادلات به عرصه انرژی نیز رسیده است. زیرا بحث انرژی اکنون ‌مهم‌ترین پیشران در سطح جهانی است و بازیگران به دنبال کسب برتری در این زمینه هستند تا معادلات نظامی و سیاسی را تحت تأثیر قرار دهند. ۳ـ ائتلاف سعودی به دنبال آن است که از منابع انرژی در یمن با همکاری کشورهای غربی حداکثر استفاده را ببرد. زیرا این ائتلاف در عرصه نظامی و میدانی دستاورد خاصی نداشته و اکنون به دنبال موفقیت در عرصه انرژی است. برهمین مبنا تمرکز خاصی بر روی استان‌های دارای منابع انرژی همچون حضرموت قرار گرفته تا از این ‌منابع دست نخورده استفاده کنند. در مجموع می‌توان گفت که این اقدامات یک نوع برتری برای انصارالله و نیروهای یمنی است که این‌گونه با تغییر معادلات در عرصه های مختلف اقتدار خود را به طرف مقابل نشان دهند.
(محمدرضا فرهادی)
 
▼ خبر ویژه
پاسخ کنایه‌آمیز سرلشکر باقری
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پاسخ به تحریم اتحادیه اروپا علیه خود در پیامی نوشت: «اتحادیه اروپا ۴ روز پیش به دلیل آنچه که «ارسال پهپادهای بدون سرنشین از ایران به روسیه» نامیده، نام اینجانب را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است! پیش‌تر و در تاریخ 13 آبان 1398 نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا با گنجاندن نام بنده در فهرست تحریم‌های خود، دچار چنین خبطی شده بود. عصبانیت آمریکا و دنباله آن یعنی اتحادیه اروپا البته قابل درک است. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را در لیست تحریم‌ها قرار دادند، اما نیروهای مسلح ما از این تهدید فرصت ساختند. اگر روزی آنها سیم خاردار هم از رزمندگان ما دریغ می‌کردند، امروز برای خرید موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای ایرانی، صف کشیده‌اند. در حقیقت این اروپایی‌ها هستند که با در پیش گرفتن مسیر به بن‌بست خورده ارباب‌شان آمریکا، دچار عارضه «خودتحریمی از حقیقت» شده‌اند. ما در فارسی ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید: کوری عصاکش کور دگر شده است؛ یا به قول انگلیسی‌ها: The blind leading the blind اما یک پیشنهاد انسان‌دوستانه به اتحادیه اروپا دارم. از امروز به آنها وکالت می‌دهم در اجرای تحریمی که تدارک دیده‌اند، مجازند همه اموال و دارایی‌های سرلشکر محمدحسین باقری در بانک‌های سراسر جهان را شناسایی و مصادره و صرف خرید ذغال سنگ برای شهروندان اروپایی کنند. زمستان سختی در پیش است!»
 
▼ اخبار 
1ـ بمب کثیف در جنگ اوکراین
برخی منابع رسانه‌ای و امنیتی می‌گویند که کی‌یف در حال آماده‌سازی یک اقدام تحریک‌آمیز با انفجار یک بمب کثیف یا یک سلاح هسته‌ای کم بازده در اوکراین است. رهبری کارخانه استخراج و فرآوری شرق در منطقه دنیپروپتروفسک و همچنین مؤسسه تحقیقات هسته‌ای کی‌یف، وظیفه ساخت این بمب کثیف را بر عهده داشت. کار روی آن در حال حاضر در مرحله نهایی است. همچنین گزارش شده است که چندین نفر از حلقه نزدیک زلنسکی در حال برقراری تماس‌های مخفیانه با نمایندگان بریتانیا در مورد موضوع انتقال احتمالی اجزای سلاح‌های هسته‌ای به مقامات کی‌یف هستند. هدف از این تحریک، متهم کردن فدراسیون روسیه به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در اوکراین و در نتیجه راه‌اندازی یک کمپین قدرتمند ضدروسی در جهان است. در نتیجه، مسکو حمایت بسیاری از شرکای اصلی خود را از دست خواهد داد.
 
2ـ امنیت بومی با اراده منطقه‌ای
سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: می‌توانیم به جای بیگانگان، امنیت منطقه را تأمین کنیم. طولانی‌ترین مرزها در سواحل خلیج‌‌فارس متعلق به ماست. به کشورهای منطقه نیز پیشنهاد دادیم تا به جای نیروهای بیگانه امنیت منطقه را ما فراهم کنیم. هنگام یورش داعش به عراق و سوریه از این دو کشور دفاع کردیم. ترامپ گفت که عربستان گاو شیرده است و هر وقت شیرش تمام شود آن را سر می‌بریم؛ حال آنکه ما عربستان را کشوری مسلمان می‌دانیم. دست دوستی و برادری به سمت کشورهای منطقه دراز می‌کنیم، اما به هرگونه تجاوزگری پاسخی مضاعف می‌دهیم. انواع پهپادها، موشک‌ها و سیستم‌های الکترونیکی بسیاری تولید کرده‌ایم. در آینده نزدیک از دستاوردهای شگفت‌انگیزی خبر خواهیم داد.
 
3ـ تخته گاز ترک‌ها در بازار فرش
آمارها حاکی از صادرات ۲ میلیارد دلاری فرش ترکیه در ۹ ماهه ۲۰۲۲ است. براساس داده‌های وزارت بازرگانی و اتحادیه صادرکنندگان ترکیه، ارزش صادرات فرش ماشینی و دستباف ترکیه در ۹ ماهه ۲۰۲۲ به ۱ میلیارد و ۹۸۱ میلیون دلار رسیده است. براساس این آمارها، ترکیه در سال ۲۰۲۱ با صادرات ۲ میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلاری فرش، یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرش در جهان بوده است. قابل ذکر است صادرات فرش و صنایع دستی ایران در سال گذشته تنها ۲۱۵ میلیون دلار بوده است. علت عقب‌افتادگی ایران برخی موانع اداری و یا بازاریابی است که متولیان اجرایی آن باید تلاش کنند تا مشکلات موجود در راه رسیدن به بازارهای جهانی تسهیل گردد.
 
4ـ رقص پرچم‌های ضدایرانی در برلین!
پس از هفته‌ها برنامه‌ریزی اپوزیسیون برای برگزاری راهپیمایی ضدایرانی در برلین، چیزی حدود ۵۰ هزار نفر شرکت کردند. جمعیتی که در برلین جمع شده بود تنها چیزی در حدود نصف جمعیت یکی از اجتماعات سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی بود. حضور گسترده گروهک‌های تجزیه‌طلب و ضدایرانی در این اجتماع که هدفی جز تکه‌تکه کردن ایران قوی ندارند حتی برای شلوغ نشان دادن تجمع دست به دامن افراد غیر ایرانی شدند. اما نکته قابل تأمل، همزمانی و هم‌مکانی برگزاری تجمع اپوزیسیون با تجمع آلمانی‌ها در اعتراض به توزیع عادلانه‌تر بودجه دولت برای مقابله با افزایش قیمت انرژی و هزینه‌های زندگی‌شان است.
 
5ـ رکورد شکنی تورم در بریتانیا!
بلومبرگ در گزارشی هشدار داد که تورم سالانه انگلیس ممکن است تا آغاز سال آینده میتلادی به ۱۵ درصد برسد چرا که افزایش شدید قیمت انرژی ادامه خواهد داشت و این امر باعث جهش هزینه‌های زندگی در این کشور می‌شود. بر اساس برآوردهای منتشر شده توسط مرکز ملی آمار بریتانیا، قیمت کالاها و خدمات در این کشور طی ماه سپتامبر به بالاترین رقم خود در ۴۰ سال گذشته رسیده بود و شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۲۲، 10/1 درصد افزایش یافت.
 
▼ اخبار کوتاه
زباله‌سوزی برای فرار از سرما/ در شهر اُزد در شمال مجارستان که دمای هوا به صفر رسیده است، ساکنان محلی برای گرم ماندن به سوزاندن سوخت‌های آلاینده همچون زغال سنگ قهوه‌ای، چوب و اقلام غیرقانونی همچون زباله روی آورده‌اند. به گفته تحلیلگران، نرخ فقر انرژی که به‌عنوان ناتوانی در تأمین منابع گرمایشی کافی تعریف می‌شود، در کشورهایی چون مجارستان، اسلواکی و بلغارستان افزایش می‌یابد.
 
90 میلیون برای تماشای جام جهانی/ رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد شنیده شده که بلیت‌های پرواز جام جهانی با قیمت ۹۰ و ۱۰۰ میلیون به فروش می‌رسد، تأکید می‌کنم که این بلیت‌ها را نخرند. ما توافق کردیم و بلیت‌ها بسیار ارزان است و دو هفته قبل از شروع جام جهانی در سایت مربوطه توسط سازمان هواپیمایی و قطرایرلاین قرار می‌گیرد و قیمت آن هم همان زمان مشخص می‌شود.
 
دیوانه در مسیر کاخ سفید/ ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت: من دو بار شرکت کردم و دو بار پیروز شدم! و دفعه دوم نتیجه بهتری نسبت به دفعه اول داشتم. میلیون‌ها رأی بیشتر در سال ۲۰۲۰ نسبت به انتخابات ۲۰۱۶ کسب کردم؛ حتی بیشترین تعداد رأی را در تاریخ کشورمان داشتم. اکنون، به دلیل موفقیت و سربلندی مجدد کشورم، احتمالا باید دوباره شرکت کنم.
 
توربین‌های ایرانی در راه روسیه/ مدیرعامل شرکت مهندسی گاز ایران گفت: 85 درصد تجهیزات صنعت گاز در داخل کشور ساخته می‌شود و به پشتوانه همین توانمندی، به‌تازگی قراردادی برای صادرات ۴۰ توربین گازی با روسیه امضا شده است. توربین ایرانی بازدهی بیشتری نسبت به توربین‌های خارجی دارد.
 
بن‌سلمان در بستر بیماری/ طبق اعلام دربار سلطنتی عربستان، پادشاه به ولی‌عهد دستور داد تا هیئت پادشاهی را در اجلاس سران عرب در الجزایر رهبری کند، اما تیم پزشکی توصیه کرد که ولی‌عهد از سفرهای طولانی بدون توقف با هواپیما خودداری کند.
 
ملک رعب و وحشت/ کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربی، عربستان را «کشور رعب و اعدام» توصیف کرد و درباره موج قتل عام جدید در این کشور به ویژه علیه زندانیان سیاسی و فعالان مدنی و حقوق بشری هشدار داد.
 
اگر ولی اذن جهادم دهد/ ماموستا مرادیان امام جمعه اهل سنت بخش آساوله سنندج گفت: «بنا بر فقه شافعی، اگر ولی بر حق مسلمین سیدعلی خامنه‌ای دستور جهاد بدهد، ما نیروهای فرهنگی نیز جان‌مان را تقدیم انقلاب می‌کنیم.»
 
کیف روی نوار خاموشی/ معاون دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین می‌گوید به دلیل حملات به زیرساخت‌های انرژی، بیش از 1/3 میلیون نفر اکنون بدون برق هستند و وضعیت خاموشی در این کشور دشوار است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات