صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۴۰۸۰۱

نصرالله: دشمنان ایران روی سراب حساب باز کرده‌اند

سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنرانی خود اعلام کرد که سخنرانی امشب ما متمرکز بر یک موضوع اساسی بوده و آن مسیر تحولات اخیر با دشمن صهیونیستی در چند ماه گذشته است که منجر به توافق در ترسیم مرزها شد.

نصرالله: دشمنان ایران روی سراب حساب باز کرده‌اند/ تهدیدات مقاومت عاملی تعیین کننده در رسیدن به توافق مرزی بود

وی در ادامه به سالگرد شهادت «فتحی شقاقی» مؤسس جنبش جهاد اسلامی فلسطین اشاره کرده و افزود، فرمانده شهید فتحی شقاقی افق جدیدی برای جهاد و امیدی تازه برای فلسطین و ملت آن گشود. شهید فتحی شقاقی فرمانده‌ای جهادی و سیاسی و صاحب اندیشه و فرهنگ بود. وی انقلاب اسلامی ایران را خیلی زود کشف کرد. او به مسئله فلسطین بعد عربی و ملی و اسلامی و جهانی بخشید. جنبش جهاد اسلامی که شهید شقاقی آن را پایه گذاری کرد هرگز شکسته نشد و امروز در زمره گروه‌های پیشتاز و معادله‌ساز قرار گرفته است.  در سالگرد شهید فتحی شقاقی به خانواده محترم ایشان، رهبری جنبش جهاد اسلامی و ملت فلسطین تسلیت می‌گوییم.

دبیر کل حزب‌الله در ادامه به تشییع باشکوه شهدای جنایت تروریستی حرم شاهچراغ شیراز پرداخته و اعلام کرد، حضور باشکوه در تشییع پیکر شهدای مظلوم در ایران پیامی قوی برای همه توطئه‌چینان و کسانی بود که روی سراب حساب باز کرده‌اند. حضور گسترده در تشییع پیکر شهدا در ایران پاسخی کوبنده به همه مشارکت‌کنندگان در فتنه و طراحان آن بود.

سید حسن نصرالله در ادامه به مسئله ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی اشاره کرده و گفت،  مرزهای زمینی بین فلسطین اشغالی و لبنان توسط فرانسه و انگلیس ترسیم شده بود اما مرزهای دریایی بین دو طرف مشخص نشده بود. بعد از سال‌ها صحبت درباره وجود نفت و گاز، لبنان نیاز به ترسیم مرزهای دریایی خود پیدا کرد. چیزی به اسم آب‌های سرزمینی وجود دارد، نام دومی برای آب‌های مجاور وجود دارد و بعد از آن بخشی به نام منطقه انحصاری اقتصادی است. آب‌های سرزمینی بخشی از کشور است و دولت لبنان بر این آب‌ها حاکمیت کامل دارد و از ثروت‌ها و مواهب آن بهره‌مند می‌شود.

دبیر کل حزب‌الله تصریح کرد، رژیم صهیونیستی مرزهای خود را از نیل تا فرات حساب می‌کند و اصلا مرزها را به رسمیت نمی‌شناسد و مرزهایش را تا جایی می‌داند که زورش می‌رسد. در حال حاضر با توجه به تعیین مرزهای دریایی، لبنان می‌تواند بلوک‌های گازی و نفتی خود را مشخص کند. خط 23 را که دستور ترسیم مرزی بر اساس آن صادر شده می‌توان به عنوان مرز حساب کرد. موضع مقاومت از سال 2000 روشن بود و ما گفتیم که مقاومت در مسئله ترسیم مرزهای دریایی ورود نمی‌کند و این جزء مسئولیت های دولت است. ما همواره گفته‌ایم و می‌گوییم آنچه را که دولت تصویب کند ما به آن پایبندیم. دولت لبنان خط 23 را به عنوان مرز دریایی در نظر گرفت و در را برای اصلاح مرزها باز گذاشت.

دبیر کل حزب‌الله ادامه داد، ماهیت اتفاقی که افتاد و توافقی که به دست آمد پیروزی بزرگی برای لبنان، دولت، ملت و مقاومت است.  صحبت در این زمینه بعد از سال 2000 آغاز  شد و مبنی بر وجود مقادیر بسیار زیادی نفت و گاز در مقابل سواحل جنوب لبنان بود. خط 23 آزادسازی منطقه دریایی تحت عنوان آب‌های منطقه‌ای و منطقه اقتصادی را برای لبنان مطرح می‌کند که یک مسئله ملی است.

وی ادامه داد، اگر دولت  لبنان برگردد و بگوید مرز دریایی خط 29 است، مقاومت موظف است برای آن مبارزه کند.  کسانی که از خط 29 صحبت می کنند باید در سال 2011 اقدام می کردند که فرمان خط مرزی صادر شد. به کسانی که درباره خط 29 انتقاداتی وارد می‌کنند می‌گویم که به مبارزه خود ادامه دهید اما بدون زبان خیانت و غیره. دشمن صهیونیستی مانع ورود شرکت‌هایی شد که برای بررسی (منطقه مورد مناقشه)  آمده بودند و این دشمن به صراحت اعلام کرد این منطقه متعلق به آن است و خط شماره 1 را کشید. دشمن صهیونیستی مانع از هرگونه اکتشاف و استخراج در کل منطقه (مورد مناقشه) شد.

نصرالله گفت، دشمن با زور کنترل این منطقه را به دست گرفت و ادعا کرد که منطقه مذکور متعلق به آن و در محدوده مرزهای دریایی و آب‌های سرزمینی و منطقه انحصاری اقتصادی آن است. همچنین آمریکا در چارچوب محاصره لبنان و تحت فشار قرار دادن دولت این کشور برای امتیازدهی به طرف مقابل در مسئله تعیین مرزها و پذیرش خط شماره 1 مانع از هرگونه اکتشاف و استخراج انرژی برای لبنان شد.

سید حسن نصرالله در ادامه نقشه‌ای را نشان داد که در آن خط شماره 23 و خط شماره 1 که رژیم صهیونیستی ترسیم کرده نمایان است. وی ادامه داد، بر این اساس منطقه بین خط شماره 1 و خط 23 مساحتی حدود 879 کیلومتر مربع است. اولین «میانجی» (آمریکایی) که نامش هوف است خطی را مطرح کرد که می‌گفت این خط حد وسط خطی که دشمن صهیونیستی ادعا می‌کند با خط 23 است و 45 درصد از این مساحت را به رژیم صهیونیستی و 55 درصد را به لبنان داد و این برای لبنان بسیار ناعادلانه بود. آن زمان لبنان رسما خط هوف را رد کرد.

دبیر کل حزب‌الله در ادامه با نشان دادن نقشه‌ای که در آن خط هوف مشخص است اظهار داشت، در آن زمان بحث درباره خط‌ها بود و مسئله میدان های قانا و .. مطرح نبود. سپس فشارهای آمریکا بر «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان و دیگر مسئولان کشور برای پذیرش خط هوف آغاز شد. اما موضع مطلق و نهایی لبنان رد این خط بود. نبیه بری قاطعانه این خط را رد کرد. دشمن صهیونیستی همچنان به این خط (خط شماره 1 که خودش ترسیم کرده بود) پایبند بود و هیچ اشاره‌ای به پذیرش خط هوف نکرد. نبیه بری در همه مراحل مذاکرات (غیر مستقیم) هیچ امتیازی نداد و همه بار این مرحله را به دوش کشید تا اینکه به مرحله‌ای رسیدیم که با اعلام چارچوب توافق، پایان مسئولیت خود را در این پرونده اعلام کرد.

وی تصریح کرد، در ادامه این پرونده در لبنان از دست فردی امین به فرد امین دیگری منتقل شد. بعد از آن مذاکرات در منطقه الناقوره برگزار شد که به بن‌بست رسید. بعد از تغییر دولت آمریکا، آموس هوکشتاین مامور رسیدگی به پرونده مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی شد و پیشنهاد جدیدی را مطرح کرد که درواقع از طرح هوف گرفته شده بود اما پاسخگوی مطالبات لبنان نبود. در این مرحله تحولاتی در منطقه و جهان آغاز شد. در این زمان یک کشتی برای شروع استخراج نفت و گاز به میدان کاریش آمد و این آغاز یک مرحله جدید بود.

سید حسن نصرالله اظهار داشت، مقامات لبنان، استخراج گاز توسط رژیم صهیونیستی در میدان کاریش را تجاوز به لبنان دانسته و تاکید کردند که این (میدان کاریش) در منطقه مورد مناقشه است. در این مرحله مقاومت  موضعی پیشرفته اتخاذ کرد که برای رژیم صهیونیستی غافلگیرکننده بود. مقاومت اعلام کرد که به دشمن صهیونیستی اجازه استخراج نفت و گاز از میدان کاریش را قبل از رسیدن به توافق از خلال مذاکرات غیرمستقیمی که پاسخگوی مطالبات لبنان باشد نخواهد داد. بر اساس این تهدید مقاومت، ما کاملا وارد مرحله جدیدی شدیم و گفتیم این « بعد از و بعد از کاریش» و همه تاسیسات متعلق به رژیم صهیونیستی در تیررس موشک‌های مقاومت اسلامی لبنان است. (اشاره به معادله کاریش و فراتر از آن که توسط خود سید حسن نصرالله ترسیم شده بود).

وی تاکید کرد،  این موضع رسمی قوی و یکپارچه لبنان و همچنین تهدیدهای مقاومت عملا اسرائیل را تحت فشار شدید قرار داده بود. در این مرحله اسرائیل بین دو گزینه قرار داشتو گزینه اول این بود که به موضع لبنان و مقاومت توجه نکرده و نفت و گاز را استخراج کند که این امر به معنای ورود به تقابلی بود که می‌توانست به جنگی منطقه‌ای منجر گشته و مسئله کاریش را برای همیشه لغو کند. این فشارها اسرائیل را مجبور کرد تا به سمت گزینه بعدی و مذاکرات غیرمستقیم برود و آمریکایی‌ها نیز تحت فشار بودند؛ زیرا اولویت‌ آنها جنگ با روسیه بود و تحمل جنگ دوم را نداشتند و این مسئله را از زبان هوکشتاین بیان کردند. ترس از جنگ چیزی بود که باعث این تفاهم‌ها شد. این وضعیت جدید میانجی آمریکایی را مجبور کرد برای بازگشت به لبنان و منطقه عجله کند. مذاکرات تا زمان امضای توافق اخیر اصلا آسان نبود.

سید حسن نصرالله گفت،  مشکل بزرگی در رابطه با میدان قانا و حقوق لبنان وجود داشت و آمریکایی‌ها می‌خواستند لبنان را درگیر توطئه عادی‌سازی کنند. چندین بار مذاکرات به بن‌بست رسید و ما در آستانه ورود به جنگ بودیم. ثبات و استقامت تیم مذاکره‌کننده لبنان و مقامات کشور رکنی اساسی در روند مذاکرات بود. شلیک پهپادهای ما و داده‌های میدانی همگی تاکید می‌کرد که مقاومت آماده جنگی کامل است و اسرائیل نیز این را می‌دانست. اگر تیم مذاکره کننده صلاح بداند جزئیات مذاکرات را به بهترین شکل توضیح می‌دهد. در این نبرد که با ورود کشتی یونانی به میدان کاریش آغاز شد و با تحویل اسناد (نسخه‌های توافق که به شکل جداگانه توسط طرف لبنانی و صهیونیستی امضا شده) به الناقوره به پایان رسید لبنان هرآنچه را که می‌خواست به دست آورد و نتیجه آن یک پیروزی مهم و تاریخی بود.

دبیر کل حزب‌الله تصریح کرد، لبنان علی‌رغم همه فشارها توانست به خط 23 و همه بلوک‌های خود و حتی بیشتر از آن برسد. دستاورد دیگر لبنان این است که در مرز با قبرس نیز سهم آن از منطقه انحصاری اقتصادی گسترش خواهد یافت. تمام اتفاقی که افتاد این بود که لبنان هیچ تضمین امنیتی (به دشمن) نداد و اگر تضمین‌های امنیتی زیر میز وجود دارد، یائیر لاپید، نخست‌وزیر کابینه موقت رژیم صهیونیستی و .. آن را بر اساس نیاز خود به اسرائیلی‌ها نشان می‌دهند. در نتیجه آنچه که در پرونده ترسیم مرزها رخ داد، دشمن صهیونیستی به توازن بازدارندگی با مقاومت اعتراف کرد. این توافق بدون هیچگونه ورود به هیچ یک از اشکال عادی‌سازی انجام شد و هیچ گونه بحثی درباره عادی‌سازی یا به رسمیت شناختن دشمن صهیونیستی بعد از این توافق وجود ندارد. آقای رئیس جمهور نیز تاکید کرد که این توافق کاملا فنی بوده و هیچ ربطی به مسائل سیاسی ندارد.

وی افزود، مساحت کوچکی به اندازه 2.5 کیلومتر باقی مانده و می‌گوییم این مساحت از آب‌های منطقه‌ای لبنان است که دشمن آن را اشغال کرده است. اینجا یک منطقه اشغالی بوده و لبنان، ملت و  دولت و مقاومتی دارد که باید برای آزادی آن تلاش کنند. اینکه برخی می‌گویند لبنان 95 درصد مساحت خود را پس گرفت اغراق نمی‌کنند.

سید حسن نصرالله در ادامه روی نقشه میدان قانا و بلوک‌ها و منطقه کوچکی که جای بحث روی آن وجود دارد با مساحت 2272 کیلومتر نشان داده و گفت، ما عملا آزادسازی و آزادی کار در این منطقه را محقق کرده‌ایم و شرکت‌ها می‌توانند به طور جدی به آنجا بروند و کار کنند. دولت و ملت و مقاومت لبنان از این لحظه تاریخی استفاده کردند.از جمله شرایطی که به این دستاورد کمک کرد، مقاومت قهرمانانه در کرانه باختری بود. وضعیت نابسامان رژیم اشغالگر و درگیری آن در داخل فلسطین اشغالی از جمله مواردی بود که به تحقق این دستاورد (توافق مرزبندی) کمک کرد.

وی در ادامه اظهار داشت، از جمله نتایج محاصره آمریکا این بود که مردم لبنان به سمت و سویی رفتند که گزینه‌های عالی‌تری انتخاب کردند و آن پس گرفتن ثروت‌های نفتی خود بود حتی اگر مجبور به جنگ شوند. از جمله شرایطی که در داخل لبنان به این دستاورد کمک کرد، موضع رسمی و  همبستگی نجیب میقاتی نخست وزر دولت موقت و سایر روسای کشور و نیز شجاعت تیم مذاکره کننده بود. این دستاورد در دوره ریاست جمهوری آقای میشل عون ثبت شد اما این مسئله تلاش‌های همه کسانی که در این پرونده از ابتدا تا انتها سختی‌های زیادی متحمل شدند را انکار نمی‌کند. همچنین از جمله شرایطی که در داخل به این دستاورد کمک کرد، تهدیدات مقاومت و آمادگی آن برای هر گزینه‌ای حتی جنگ بود و نیز حمایت ملی لبنانی‌ها از موضع دولت و مقاومت. بعد از تهدیدات مقاومت علیه دشمن، نبیه بری گفت که ما از ثروت‌های آبی خود دفاع خواهیم کرد همانطور که از زمینمان دفاع کردیم. همچنین جریان آزاد ملی نیز موضع محکمی داشت.

وی ادامه داد، یکی از دلایل رسیدن ما به این دستاورد، ایستادگی و پایداری جامعه ماست و منظورم فقط جامعه شیعه نیست بلکه همه محیطی که از مقاومت حمایت می‌کند. تهدید دشمن به جنگ یک عامل تعیین‌کننده بود. کابینه دشمن صهیونیستی به اسرائیلی‌ها گفته بود که این توافق ما را از جنگ در امان می‌دارد و صهیونیست‌ها می‌دانستند که تهدیدات مقاومت جدی است و بنابراین تهدیدات ما عاملی تعیین کننده بود. ما امروز باید از این دستاورد خوشحال باشیم زیرا لبنان در آستانه جنگ قرار گرفت اما وارد آن نشد. لبنان در این پرونده قدرتمند بود واز همه قدرت و شجاعت خود استفاده کرد؛ زیرا از فشارهای آمریکایی-صهیونیستی نترسید و حتی به سمت جنگ حرکت کرد. ما به سمت محاسبات و اقدامات اشتباه نرفتیم و همه اقداماتمان در حد و اندازه مطلوب بود و نتیجه خوبی نیز حاصل شد.  من خطاب به دشمن می‌گویم مقاومت امنیت همه لبنانی‌ها را می‌خواهد و با علم و درایت و شفافیت و قاطعیت رفتار می‌کند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد، اگر منافع ملی ایجاب کند که قواعد درگیری را دور بزنیم مقاومت هرگز در این زمینه تردید نخواهد کرد حتی اگر به سمت جنگ برویم. در این بین وزرای لبنان باید اقدامات قانونی برای حفظ این دستاورد را پیگیری کنند. کسی که امور را به سمت این دستاورد کشاند همان کسی است که لبنان قوی را تضمین می‌کند. اگر لبنان نتواند گاز خود را استخراج کند هیچ طرف دیگر نیز این اجازه را نخواهد داشت. لبنان قوی و ملت و مقاومت آن تضمین اجرای توافق مرزبندی و استخراج گاز هستند.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات