صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۴۰۸۳۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 10 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اکنون که دیدند قضیه چیست و نتیجه حرف‌های آنان با برنامه‌‌ریزی دشمن چه اتفاقاتی را در خیابان‌ها رقم زده است، باید کار خود را جبران و صریحاً اعلام کنند با آنچه اتفاق افتاده و با برنامه دشمن خارجی، مخالفند... وقتی عنصر سیاسی آمریکایی این قضایا را به دیوار برلین تشبیه می‌کند باید بفهمید قضیه چیست و اگر نفهمیدید حالا بفهمید و صریحاً موضع‌گیری کنید.(1401/6/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

پرتگاه جنبش دانشجویی

سیزدهم آبان ماه روز باشکوه این سرزمین است که به جنبش دانشجویی تعلق دارد. دانشجویان پیرو خط امام در سال 1358 در اقدامی تاریخ‌ساز جاسوس‌خانه آمریکایی‌ها را در تهران اشغال کردند تا پژواک‌دهنده خشم ملتی باشند که چند دهه ظلم‌های فراوانی را از استکبار جهانی تحمل کرده بودند! و اینگونه بود که دور جدیدی از حیات جنبش دانشجویی شکل گرفت که برآمده از دل ملت بود.
این جنبش در طول چهار دهه اخیر با خصوصیاتی مثبتی چون استقلال‌طلبی، بیگانه‌ستیزی، عدالت‌خواهی، آزادی‌خواهی و... شناخته شده است. همچنین یکی از خصوصیات ممتاز، پیشگامی در تفکر و مطالعه بوده است به نحویی که دانشگاه به مهم‌ترین محل برای تضارب آراء و چالش‌های فکری‌ـ سیاسی بدل گردیده بود. رشد و رواج گرایش‌های سیاسی مختلف از جریان‌های چپ مارکسیستی تا جریان‌های لیبرال در طول این سال‌ها در بستر دانشگاه صورت گرفته است و همین امر هر چند چالش و تقابل‌های جدی در عرصه ‌اندیشه و سیاست را به همراه داشته، اما در طول این سال‌ها به شدت سطح فهم و آگاهی جنبش دانشجویی را بالا نگه می‌داشت، به نحویی که هر کس حرفی متفاوت برای ارائه می‌یافت، ترجیح آن بود که در تریبونی در دانشگاه آن را مطرح نماید و مورد نقد و بررسی و ارزیابی دانشجویی قرار دهد!
رونق بازار مناظره و گفت‌وگو، نیز از جمله جلوه‌های جذاب دانشگاه در تضارب آراء و رواج فرهنگ مطالعه و عمق بخشی نزد دانشجویان بود که بر ارزش فرهنگی دانشگاه به مثابه بستری برای آزاداندیشی و شنیدن صداهای متفاوت و پیشبرد ‌اندیشه‌ورزی در کشور تأکید داشت. اما آنچه این روزها در ماجرای اغشتشات اخیر در بخشی از دانشگاه شاهد هستیم، چهره‌ای متفاوت از جنبش دانشجویی است که نسبی با هویت گذشته آن ندارد. دانشگاهی که اعتبار خود را به واسطه جدال‌های فکری‌ـ سیاسی تعریف می‌کرد، امروز توسط جمع معدودی از آنهایی که خود را دانشجو معرفی می‌کنند، به تریبونی برای فحاشی‌های غیراخلاقی و هتاکی‌های ناجوانمردنه بدل شده است که رسانه از بیان آن شرم دارد! به راستی چه بر دانشگاه و جنبش دانشجویی گذشته است که دچار چنین انحطاطی شده است که شعارهای سیاسی برآمده از بنیان‌های فکری‌ـ سیاسی متنوع و متکثر، به توهین‌های چاله میدونی بدل شده است؟!
برای این آفت بی‌اخلاقی باید فکری کرد و اساتید دانشگاه باید میدان‌دار شوند تا درمانی حاصل آید و گرنه جنبش دانشجویی روز به روز دچار انحطاط شده و اعتبار خود را از دست خواهد داد.

(مهدی سعیدی)

 

▼ گزارش روز

کار خودشان است

پس از اغتشاشات اخیر، رسانه‌های ضد انقلاب برای تهییج افکار عمومی اقدام به پروژه کشته‌سازی دروغین کرده است که این موضوع از جهات مختلفی قابل بررسی است.
گزاره خبری: آلدو مورو نخست‌وزیر اسبق ایتالیا و رئیس حزب دموکرات مسیحی این کشور پس از ۵۴ روز اسارت و فضای پر از رعب و وحشت در سال ۱۹۷۸ به دست افرادی که ادعا می‌کردند از اعضای گروه کمونیستی بریگاد سرخ و طرفدار شوروی هستند کشته شد. بعدها فرانسیس ساندرس در کتاب جنگ سرد فرهنگی نوشت که مورو به دست گروه گلادیوها که نیروهای وابسته به سازمان CIA بودند و با هدف بدنامی شوروی کشته شد.
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ تاریخ مواجهه آمریکا با دشمنانش خصوصاً در جنگ سرد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها بیشتر از توان نظامی از جنگ ادراکی و شناختی علیه دشمنان‌شان استفاده می‌کنند. یکی از حوزه هایی که به شدت تأثیرگذار است ایجاد اخبار منفی علیه رقیب مانند کشته‌سازی برای برانگیختن احساسات عمومی است. 2ـ سرویس‌های امنیتی آمریکایی و غرب علاوه بر استفاده از این حربه علیه شوروی در جنگ سرد مانند ترور آلدو مورو، پس از انقلاب هم از این حربه استفاده کردند. چنانچه یکی از کاتالیزورهای اغتشاشات در تیر ۷۸ پیراهن خونین احمد باطبی بود که بعداً مشخص شد که با خون حیوان رنگین شده و یا قتل مشکوک ندا آقاسلطان در فتنه ۸۸ در وسط خیابان بود. ۳ـ آنچه در کشته‌سازی‌های اخیر شاهدیم این است که جریان رسانه‌ای غرب تلاش دارد با القای دروغین کشته‌سازی، از تحریک عواطف و احساسات و ادعای تبعیض جنسیتی علیه نظام استفاده نماید. در اکثریت کشته‌سازی‌های رسانه‌های ما شاهد سه مؤلفه مهم جنسیت، قومیت و مذهب هستیم. ۴ـ در جنگ ادراکی موجود غربی‌ها تلاش دارند ذهنیتی منفی با هدف اجماع علیه نظام و احتمالا تحریم پدید آورند.
قطعاً رسانه‌ها برای رفع شبهه در اذهان عمومی باید هر کدام از کشته‌سازی‌های اخیر را به صورت مستند پاسخ دهند ولی به نظر می‌رسد آنچه در این جنگ روایت‌ها مهم است خارج شدن رسانه‌های انقلابی از لاک دفاعی و روایت ترورها و کشته‌سازی‌های آمریکایی هاست. کشتن جمال عبدالناصر مصری، سالومون پاندرانیکا سریلانکایی، پاتریس لومومبای آفریقایی و ده‌ها نفر دیگر بخشی از سیاهه ترور آمریکایی‌ها با هدف حذف رقبا و تأثیر بر فضای سیاسی کشورها بوده که بازخوانی آنها می‌تواند مروری بر کارنامه سیاه آمریکا باشد.
قطعاً آن کسی که می‌تواند سر بلند کرده و بگوید «کار خودشان است» رقبای آمریکا هستند چرا که کارنامه سیاه آمریکایی‌ها مملو از چنین جنایت‌هایی است؛ هر چند امروز ادای جنتلمن‌هایی را در می‌آورند که در آن قواره نیستند.

(یعقوب ربیعی)


▼ خبر ویژه

آرمان پسر ایران نیست؟

روزنامه جمهوری اسلامی در نقد برخی سلبریتی‌ها و سیاسیون داخلی نوشت: «چطور اگر مأموری خطا کند یا از آتشی که می‌افروزند به دامان خودشان بگیرد و بیفتند می‌شوند فرزند ایران و هشتگ می‌شود و ترند می‌شود و فریاد واویلا به آسمان برمی‌خیزد اما اگر زمین سرخ شود از خون آرمان‌ها، کسی صدایش درنمی‌آید؟ چطور برای اولی، یقه پاره کردند و برای دومی، تأسف هم در کلام‌شان ننشست؟ اگر مرگ مهسا مشکوک بود و با اما و اگر همراه، غریب‌کش کردن آرمان علی‌وردی و رسول دوست‌محمدی و... که جنایتی است آشکار بی‌هیچ شک و شبهه‌ای و بی‌هیچ اما و اگری. اگر باید مراقبت می‌شد تا قصه مهسا، به غصه تبدیل نشود‌ـ که قطعا باید چنین می‌شد‌ـ چرا مدعیان به خود زحمت مراقبت نمی‌دهند بماند که با تمام توان جوان مردم را «غریب‌کش» می‌کنند؟»

 

▼ اخبار

1ـ زیاده‌گویی نکنید

می‌گفتند مقامات آمریکایی چنان غرق در توهم قدرت هستند که چشم‌شان حقیقت را نمی‌بیند، حالا نوبت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است که چون تمام وعده‌هایش برای امضای توافق با ایران در کمتر از یک سال در دوره بایدن دود شده و به هوا رفته، حالا بیش از کوپنش خرج می‌کند! رابرت مالی روز دوشنبه بدون توجه به تأکیدات ایران مبنی بر اینکه دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران نیست، در اظهاراتی مدعی شد: همانطور که رئیس‌جمهور گفته است، اگر تمامی راه‌ها به شکست منتهی شوند، برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای،‌ به عنوان چاره آخر گزینه نظامی را بر روی میز نگه می‌دارد. کاربری در پاسخ به اظهارات راب مالی گفت: «طرف همین الان تو جنگ اوکراین زائیده، در غرب آسیا شب و روز پیغام و پسغام می‌فرستد که دنبال افزایش تنش نیستیم و بعد می‌آید گنده‌گویی می‌کند. یک ماکت شاهده 136 به همراه آرش 2 به آدرس پستی‌اش بفرستید تا وقتی‌ می‌خواهد شکرخوری کند، چشمش بیفتد و زیاده‌روی نکند!»

2ـ عزم قاطع سپاه برای مبارزه با قاچاقچیان

سردار غلامشاهی فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پیرامون نفتکش قاچاق توقیف شده توسط این نیرو گفت: نفتکش مذکور با هماهنگی مقام قضایی توقیف شده است و در این رابطه ۲۱ نفر خدمه نفتکش متخلف دستگیر و به مقام قضایی ارجاع شدند. وی افزود: این نفتکش، سر شبکه یک باند قاچاق سازمان یافته است که سوخت را از شناور‌های سبک دریافت می‌کرد. این نفتکش متخلف تحت نظر رصد اطلاعاتی هوشمندانه قرار داشت و بعد از تحویل کامل سوخت قاچاق از شناور‌ها، توسط دلاوران از جان گذشته منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف گردید. غلامشاهی ادامه داد: حجم سوخت قاچاق در این نفتکش معادل حدود ۱۱۰ شناور سبک و پنج هزار و ۵۰۰ وانت نیسان تخمین زده می‌شود.

3ـ وام 4 میلیاردی برای سربازان

یک مقام مسئول در ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در راستای خوشایندسازی خدمت سربازی تصمیم بر آن شد تا وام‌های اشتغال ۱۵۰ میلیون تومانی و چهار میلیارد تومانی به سربازان ماهر دارای شرایط پرداخت شود. شرط لازم برای تمامی سربازان متقاضی وام این است که حتما کارت پایان خدمت خود را در سال 1397 یا سال‌های پس از آن تا چند ماه آینده دریافت کرده باشند. بازپرداخت این وام پنج تا هفت سال بوده و یک سال نیز تنفس دارد. سود این وام نیز چهار درصد است. ۱۸ بانک عامل برای اعطای این وام تعیین شده است.

4ـ سایه اشباح بر سر صهیونیست‌ها

در حالی امروز انتخابات صهیونیست‌ها آغاز می‌شود که شبکه صهیونیستی «کان» اعلام کرد ️پلیس رژیم صهیونیستی به شهرک‌نشینان صهیونیست توصیه کرده است با خود اسلحه حمل کنند. این شبکه اعلام کرد که این توصیه‌ها به دلیل ترس از انجام عملیات توسط نیروهای مقاومت فلسطینی در روز انتخابات است. منابع خبری صهیونیستی اعلام کردند که سلاح به کار رفته در عملیات تیراندازی جمعه گذشته در کریات اربع در شهر الخلیل، از نوع Tzali M۱۶ بوده که ماه گذشته از صهیونیست‌ها به سرقت رفته بود.

5ـ نخست‌وزیر پیگیر مبارزه با فساد

طبق اعلام رسانه‌های عراقی محمدشیاع السودانی نخست‌وزیر عراق با حضور در سازمان پاکدستی شخصاً فساد موسوم به «سرقت قرن» را پیگیری کرد و از روند مربوط به فساد پرس‌وجو کرد. گفتنی است مبلغی بالغ بر 2/5 میلیارد دلار از سازمان امور مالیاتی در دولت مصطفی الکاظمی به سرقت رفته است. منابع آگاه تأکید می‌کنند که محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در روزهای آتی با کمک دستگاه‌های قضایی و نظارتی عراق پرونده‌های فساد متعددی را دنبال خواهد کرد.

 

▼ اخبار کوتاه

بازگشت نتانیاهو به نخست‌وزیری صهیونیست‌ها/ رأی‌گیری برای انتخابات کنست (پارلمانی) رژیم صهیونیستی، راس ساعت ۷ امروز (به وقت محلی سرزمین‌های اشغالی) آغاز خواهد شد. نظرسنجی‌ها در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد که شانس پیروزی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق برای تصدی نخست‌وزیری بیشتر است. اگر یکی از احزاب عربی نتواند آرای لازم را در انتخابات تصاحب کند، نتانیاهو بیشترین شانس را برای تشکیل دولت خواهد داشت.

فرقی ندارید/ مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در گفت‌وگو با راشاتودی به اظهارات «نژادپرستانه» جوزپ بورل گفت: سخنان نژادپرستانه جوزپ بورل درباره این که اتحادیه اروپا یک باغ است و اکثر نقاط دیگر جهان جنگلند، نشان می‌دهد که نخبگان لیبرال‌های غربی هیچ فرقی با نومحافظه‌کاران خام یا نخبگان جناح راست مانند جان بولتون ندارند. آنها فقط دیدگاه‌های برتری‌گرایانه‌ خود را با احتیاط بیشتری بیان می‌کنند.

سلاح هسته‌ای صهیونیست‌ها باید نابود شود/ کمیته بدوی مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا اعلام کرد که رژیم صهیونیستی باید سلاح‌های هسته‌ای خود را نابود کند و هرگونه فعالیت آن تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای انجام گیرد. روزنامه عبری زبان اسرائیل هیوم نوشت این ۱۵۲ کشور به این درخواست رأی موافق و تنها ۵ کشور به آن رأی مخالف دادند.

ادعایی که زرد درآمد/ رسانه‌های انگلستانی گفتند: قطعات پهپادهای روسی آنلاین خریده شده‌اند و اصلا ایرانی نیستند. این رسانه‌ها نوشتند جمعی از نظامیان اوکراینی، قطعات داخلی پهپادهای روسی را بررسی کردند و مشاهده شد که همه‌ قطعات آن ساخت کشورهای مختلف جهان‌ـ آمریکا، لهستان، چین و غیره‌ـ هستند و اساسا ارتباطی با ایران ندارند.

موشک حزب‌الله و ترس صهیونیست‌ها/ هشام جابر ژنرال بازنشسته ارتش لبنان با بیان اینکه قدرت نظامی حزب‌الله مانع از جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی شد گفت: قدرت نظامی حزب‌الله مانع از جنگ لبنان و اسرائیل شد. اسرائیل در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با لبنان عجله داشت تا گاز خود را به اروپا بفرستد.

پیروزی بدون شلیک یک گلوله/ شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد که برای نخستین بار در تاریخ منازعه با رژیم صهیونیستی و آمریکا، لبنان بدون شلیک حتی یک گلوله، حق خود را بازپس‌گرفت.

جمهوری‌خواهان پیروز کنگره/ شبکه سی‌بی‌اس براساس نتایج نظرسنجی صورت گرفته پیش‌بینی کرد که جمهوری‌خواهان با پیروز در انتخابات میان‌دوره‌ای اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار خواهند گرفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات