بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۰۸۹۶

تحولات اوکراین| اوکراین و چک بیانیه عضویت در ناتو را امضا کردند

"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته، دوشنبه، اعلام کرد که این کشور به همراه جمهوری چک بیانیه‌ای را در خصوص پیوستن به ناتو به منظور تسریع در همگرایی اوکراین با پیمان آتلانتیک شمالی امضا کرده است.

تحولات اوکراین| اوکراین و چک بیانیه عضویت در ناتو را امضا کردند

وی پس از دیدار با پیتر فیالا، نخست وزیر جمهوری چک در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «چند سند مهم امروز امضا شده است. من به ویژه به بیانیه مشترک دو کشور در مورد عضویت در ناتو اشاره خواهم کرد. این اولین سندی است که ما به منظور تسریع در روند همگرایی اور-آتلانتیکی خود اتخاذ کرده و با این بیانیه ثابت کردیم که همکاری‌های خود را برای اطمینان از دستیابی به استانداردهای ناتو در اوکراین تقویت خواهیم کرد.»

زلنسکی افزود، طرف اوکراینی قصد دارد برای امضای بیانیه‌های مشابه با سایر کشورها تلاش کند.

روز گذشته مشخص شد که نخست وزیر چک به همراه برخی اعضای دولت برای انجام مذاکراتی با دنیس اشمیگال، رئیس کابینه اوکراین به این کشور سفر کرده است.

پیش از این، ایگور چرنوف، رئیس هیئت پارلمان اعلای اوکراین در مجمع پارلمانی ناتو گفته بود که دیپلمات های اوکراینی در تمامی سطوح، به نمایندگی از زلنسکی، در حال مذاکره با کشورهای عضو ناتو برای تسریع در روند پیوستن به این ائتلاف هستند.

در ماه سپتامبر، اوکراین برای ورود سریع به ناتو درخواست داد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از عدم امکان پذیرش سریع اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی خبر داد. او توضیح داد که تصمیم در خصوص عضویت اوکراین باید از طریق نشستی با شرکت تمامی 30 کشور متحد در این اتحاد اتخاذ شود.

 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و پنجاه و یکم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

پوتین: مواضع روسیه در قبال مذاکرات با اوکراین تغییری نکرده است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شب گذشته، دوشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان مذاکرات سه جانبه با حضور رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سوچی اعلام کرد که موضع گیری روسیه در مورد مذاکره با اوکراین بدون تردید و تغییرناپذیر است و این مقامات کی‌یف هستند که حاضر به گفتگو نیستند.

وی توضیح داد: «قرار دادن موضع گیری لزوم مذاکره روی میز همیشه برای دستیابی به اهداف ملی مناسب نیست. البته حسن نیت ما مشخص است و هیچ تغییر و تردیدی در آن وجود ندارد. برای رسیدن به نتیجه باید پای میز مذاکره نشست. با این حال، مقامات کی‌یف در حال حاضر تمایلی برای گفتگو با مسکو ندارند، علیرغم اینکه موضع فدراسیون روسیه مشخص است. در صورتی که طرف مقابل تمایلی به گفتگو با ما نداشته باشد، اکنون چگونه می توانیم در خصوص توافقات احتمالی صحبت کنیم؟ باید صبر کرد تا شاید شرایط لازم فراهم شود.»

پوتین خواستار تضمین امنیتی از اوکراین در چارچوب توافقنامه غلات شد

ولادیمیر پوتین، همچنین تاکید کرد که اوکراین باید تضمین کند که هیچ تهدیدی علیه کشتی‌های غیرنظامی و تدارکاتی روسیه در چارچوب توافقنامه غلات وجود نخواهد داشت. وی یادآور شد که سازمان ملل یکی از سازمان دهندگان توافقنامه غلات بود، بنابراین این سازمان بین المللی است که باید در مورد این موضوع با اوکراین کار کند.

پوتین: فقیرترین کشورهای جهان تنها 3 تا 5 درصد غلات اوکراین را دریافت کردند

رئیس جمهوری روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی این واقعیت را مورد توجه قرار داد که تنها 3 تا 5 درصد غلات صادر شده از اوکراین به فقیرترین کشورها رسیدند. وی افزود: به طور کلی، به نظر می رسد که حدود 34 درصد ​​از غلات به ترکیه رسیده، 35 درصد یا کمی بیشتر - به کشورهای اتحادیه اروپا، و فقط 3-4 و گاهی اوقات کمی بیشتر، در مجموع تا 5 درصد در جهت منافع به اصطلاح فقیرترین کشورها بر اساس طبقه بندی سازمان ملل متحد بوده است.

پوتین یادآور شد، این در حالی است که صادرات غلات از اوکراین در ابتدا برای تامین نیازهای فقیرترین کشورها سازماندهی شده بود و روسیه دقیقاً برای کمک به چنین کشورهایی در این طرح شرکت کرد.

قدردانی پوتین از ملوانانی که حملات پهپادی در دریای سیاه را دفع کردند

رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی پس از مذاکرات سه جانبه در سوچی اعلام کرد باید ملوانانی که حملات پهپادی به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه را دفع کردند مورد توجه و قدردانی قرار بگیرند.

ولادیمیر پوتین گفت: حمله ای که انجام شد یک حمله ناموفق بود، ولی با این وجود توسط اوکراین علیه کشتی‌های ناوگان دریای سیاه انجام شد و ما باید به ملوانان خود ادای احترام کنیم و از آنها تشکر کنیم که در اوج این موقعیت قرار داشتند و همه حملات را دفع کردند.

وی افزود: پهپادهای زیردریایی و هوایی تا حدودی در کریدوری که غلات اوکراین از آن صادر می‌شود وجود دارند و این تهدیدی برای کشتی‌های روسی که قرار است امنیت صادرات غلات را تضمین کنند و کشتی‌های غیرنظامی که در این ابتکار مشارکت دارند، ایجاد کرده است.

پوتین حملات به خاک اوکراین را به حمله به سواستوپل مرتبط دانست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که ادامه حملات هوایی به خاک اوکراین تا حدی پاسخی به حمله تروریستی مقامات کی‌یف علیه کشتی‌های ناوگان دریای سیاه در بندر سواستوپل است. وی در پاسخ به سئوالی درباره ارتباط حملات به اوکراین و رویدادهای اخیر سواستوپل گفت: «تا حدی اینطور است.البته این تنها کاری نیست که ما می‌توانیم انجام دهیم.»

پوتین از تکمیل بسیج محدود در روسیه خبر داد

رئیس جمهور روسیه در کنفرانس مطبوعاتی شب گذشته خود پس از مذاکرات سه جانبه در سوچی اعلام کرد که بسیج محدود در روسیه تکمیل شده است. وی یادآور شد که مطمئن نیست که آیا حکم خاصی در این مورد نیاز است صادر شود یا خیر. به گفته وی، در هر صورت، برنامه بسیج محدود تکمیل شده و پایان آن اعلام شده است.»

ولادیمیر پوتین تاکید کرد: 260 هزار نفر شهروندان بسیج شده در این برنامه، قرار نیست در جنگ شرکت کنند، ولی تحت آموزش نظامی هستند تا آمادگی رزمی لازم را کسب کنند.

وزارت دفاع روسیه همان روز دوشنبه از توقف فعالیت در چارچوب بسیج محدود در کشور خبر داد.

ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع گفت که آماده سازی و تحویل فراخوان متوقف شده و دفاتر ثبت نام و سربازی گیری مانند گذشته به روند فعالیت عادی خود باز می‌گردند.

آغاز سرباز گیری پاییزی برای خدمت نظام در روسیه

وزارت دفاع روسیه بامداد امروز، سه شنبه، اعلام کرد که اعزام به خدمت سربازی اجباری شهروندان واجد شرایط در فصل پاییز سال 2022 از امروز، اول ماه نوامبر آغاز شده است.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: «بر اساس فرمان شماره 691 رئیس جمهوری روسیه در 30 سپتامبر 2022، قرار است 120 هزار از جوانان واجد شرایط سربازی برای خدمت نظامی در پاییز امسال اعزام شوند.»

وزارت دفاع یادآور شد که فراخوان خدمت سربازی اجباری پاییزی با انجام عملیات نظامی ویژه در اوکراین ارتباطی ندارد و روند فراخوان مانند گذشته، به صورت برنامه ریزی شده و مطابق با قوانین فعلی فدراسیون روسیه برگزار می شود. شهروندانی که در شرایط مقرر خدمت سربازی جباری را گذرانده‌اند، به موقع از سربازی مرخص شده  و از 15 اکتبر به این طرف در حال بازگشت به محل سکونت دائمی خود هستند.

در این بیانیه توضیح داده شده است: «اکثریت سربازان وظیفه به تشکیلات آموزشی و یگان‌های نظامی اعزام می‌شوند، جایی که در آن‌ها برای کار با تجهیزات نظامی مدرن تسلط پیدا می‌کنند و در مدت پنج ماه تخصص خاصی را دریافت می‌کنند. مشمولان با توجه به سطح تحصیلات، مهارت حرفه ای، وضعیت سلامت و ویژگی های اخلاقی و روانی برای انجام  وظایف نظامی مختلف در داخل کشور مورد استفاده قرار خواهند گرفت.»

وزارت دفاع روسیه: حرکت کشتی‌ها در کریدور امنیتی دریای سیاه متوقف خواهد شد

وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد که طرف اوکراینی از کریدور امنیتی ایجاد شده به منظور صادرات غلات از این کشور، برای انجام عملیات نظامی علیه روسیه استفاده کرده،  بنابراین حرکت کشتی‌ها در امتداد این کریدور دیگر غیرقابل قبول است.

این وزارتخانه با تاکید بر اینکه "تا روشن شدن وضعیت پیرامون اقدام تروریستی صورت گرفته از سوی  اوکراین در تاریخ 29 اکتبر سال جاری علیه کشتی‌های جنگی و غیرنظامی در شهر سواستوپل، تردد کشتی‌ها در امتداد کریدور امنیتی در چارچوب ابتکارعمل دریای سیاه به حالت تعلیق درآمده است.

وزارت دفاع یادآور شد که روسیه این توافقنامه را به حالت تعلیق درآورده ولی از آن خارج نشده است که بتوان بدون مشارکت طرف روسی به آن ادامه داد.

وزارت دفاع توضیح داد که تا زمانی که طرف اوکراینی تعهدات مضاعفی را برای عدم استفاده از کریدور غلات برای اهداف نظامی نپذیرد، نمی توان صحبتی  در مورد تضمین امنیت هر کشتی که از این مسیر عبور میکند، انجام داد. در این راستا، روسیه روی کمک سازمان ملل در این زمینه حساب باز کرده است.

لاوروف نیاز به تضمین اوکراین درباره امنیت کریدور غلات را به چاووش اوغلو یادآور شد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، دوشنبه در جریان گفتگوهای تلفنی خود با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که طرف اوکراینی باید تضمین دهد که کریدور بشردوستانه صادرات غلات و بنادر اوکراین برای حمله علیه روسیه مورد استفاده قرار نخواهند گرفت.

لاوروف گفت: تنها  تحت چنین شرایطی، امکان مذاکره درباره ادامه توافقنامه غلات وجود دارد.

طبق اطلاعات وزارت خارجه روسیه، طرفین در مورد وضعیت عملیات تروریستی اوکراین روز 29 اکتبر علیه کشتی‌های جنگی و غیرنظامیان در خلیج سواستوپل گفتگو کردند. لاوروف در این رابطه بر لزوم اطمینان از دریافت تضمین‌هایی از اوکراین در خصوص عدم استفاده از کریدور بشردوستانه و بنادر اوکراین که در راستای منافع صادرات محصولات کشاورزی تعیین شده‌اند، برای انجام عملیات نظامی علیه فدراسیون روسیه تاکید کرد.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که تنها در چنین شرایطی می توان موضوع از سرگیری تردد در مسیر کریدور امنیتی ایجاد شده در چارچوب ابتکارعمل دریای سیاه را مورد بررسی قرار داد.

طرفین بر لزوم اتخاذ تدابیر بیشتر سازمان ملل و کشورهای غربی برای اجرای بخش دوم توافقات که مربوط به کودها و محصولات کشاورزی روسیه است، توافق کردند.وزرای خارجه روسیه و ترکیه همچنین درباره اقدامات احتمالی برای کمک به حل و فصل اوضاع در منطقه قفقاز جنوبی نیز گفتگو کردند.

بورل بر لزوم حفظ توافقنامه غلات تاکید کرد

جوزپ بورل، مسئول اصلی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا شب گذشته تاکید کرد که اجرای توافقنامه صادرات غلات باید فوراً از سر گرفته شود.

وی گفت: «ابتکارعمل صادرات غلات از کریدور دریای سیاه امکان عرضه 9521546 تن غلات و محصولات غذایی و کشاورزی را به بازارهای جهانی فراهم کرد. اتحادیه اروپا تعلیق آن توسط روسیه را محکوم کرده و از مقامات مسکو انتظار دارد که در تصمیم خود تجدید نظر کرده و فوراً به اجرای آن بازگردد.»

بورل افزود که کشورهای اتحادیه اروپا به واکنش مناسب به بحران جهانی غذا و حمایت از عرضه محصولات کشاورزی اوکراین به بازارهای جهانی ادامه خواهند داد.

آمریکا از تلاش سازمان ملل برای نجات توافقنامه غلات حمایت خواهد کرد

ند پرایس، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته اعلام  کرد که دولت ایالات متحده آماده است تا از تمامی تلاش های آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با هدف حفظ و تمدید وافقنامه صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه حمایت کند.

به گفته وی، ایالات متحده "عمیقاً از تلاش دبیرکل [سازمان ملل] برای تعامل با همه طرفین به منظور حفظ این توافقات سپاسگزار است."

پرایس افزود: «سازمان ملل از ابتدا نقش مهمی در راه اندازی این ابتکار داشته است. و ما قصد داریم هر چه در توان داریم را انجام دهیم تا از دبیرکل به هر طریق ممکن حمایت کنیم زیرا او برای راه اندازی مجدد این ابتکار غلات و اطمینان از دامه طولانی آن تلاش زیادی کرده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: مقامات آمریکایی بر این عقیده هستند که حمله به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه نمی‌تواند مبنای درستی برای تعلیق مشارکت روسیه در توافقنامه غلات باشد.

سازمان ملل از ادامه توافق غلات بدون مشارکت روسیه خبر داد

سازمان ملل متحد توافقنامه غلات را حتی پس از تعلیق مشارکت روسیه در آن معتبر می داند. این مسئله از سوی مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان در امور بشردوستانه روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران بعد از نشست شورای امنیت بیان شد.

وی گفت: «مقامات سازمان ملل متحد بر این عقیده هستند که با وجود تعلیق مشارکت روسیه، توافقنامه غلات همچنان معتبر است. ابتکار دریای سیاه همه امضاکنندگان را موظف می‌کند که به کشتی‌ها و بنادر مرتبط با این توافقات حمله نکنند. ما بر این عقیده هستیم که این ماده از جمله در رابطه با روسیه و سایر امضاکنندگان همچنان به قوت خود باقی است و باید اجرا شود.»

معاون دبیرکلیادآور شد، مرکز هماهنگی ویژه استانبول همانند گذشته به تهیه طرح های برای بازرسی و کنترل تردد کشتی ها ادامه خواهد داد. به گفته وی " ادامه توافقنامه غلات بسیار اهمیت دارد".

اعلام آمادگی سازمان ملل برای تحقیق درباره حمله به کشتی‌های روسی در بندر سواستوپل

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان در امور بشردوستانه شب گذشته در نشست شورای امنیت اعلام کرد که سازمان ملل آماده بررسی حملات انجام شده به کشتی‌های روسی در بندر سواستوپل و استفاده احتمالی از توافقات صادرات غلات برای اهداف نظامی است.

وی تاکید کرد که استفاده از توافقنامه غلات برای دستیابی به مزیت نظامی یک سوء استفاده جدی از این برنامه خواهد بود و غیرقابل قبول است. گریفیتس گفت: «سازمان ملل این امتیاز را دارد که به طرفین در اجرای این توافقنامه منحصربه فرد کمک کند. و در صورت لزوم، سازمان ملل آمادگی دارد تا همراه با کشورهای عضو شرکت کننده در طرح، هرگونه مدرک ارائه شده را بررسی کند.»

روز شنبه، 29 اکتبر، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مسکو مشارکت خود در توافقنامه صادرات غلات را پس از حمله طرف اوکراینی به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه در خلیج سواستوپل به حالت تعلیق درآورده است. وزارت دفاع روسیه یادآور شد که این حمله علیه کشتی هایی صورت گرفت که امنیت کریدور غلات در دریای سیاه را تضمین می کردند.

نبنزیا: روسیه نمی‌تواند بدون بازرسی به کشتی‌ها اجازه عبور از دریای سیاه را بدهد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته در نشست شورای امنیت اعلام کرد که اقدام ارتش اوکراین علیه کشتی‌های ناوگان دریای سیاه فدراسیون روسیه، بعد انسان دوستانه توافقنامه صادرات غلات را محکوم به فنا کرده است.

نماینده روسیه هشدار داد که توافقات مربوط به عبور کشتی‌ها از منطقه دریای سیاه بدون مشارکت روسیه نباید اجرا شود و تصمیمات اتخاذ شده بدون فدراسیون روسیه، طرف روسی را به هیچ چیز ملزم به هیچ تعهدی نخواهد کرد. نبنزیا در نشست شورای امنیت گفت: ما بر این عقیده هستیم که «ابتکارعمل دریای سیاه» که با تضمین سازمان ملل در 22 جولای بین روسیه، ترکیه و اوکراین منعقد شد، نباید بدون طرف روسی اجرا شود و تصمیم‌ها و اقداماتی که بدون مشارکت ما اتخاذ می‌شود الزامی نیستند.

این دیپلمات روسیه یادآور شد: با در نظر گرفتن حقیقت سوء استفاده از کریدور بشردوستانه و این واقعیت که دریای سیاه همچنان یک منطقه جنگی است، طرف روسی دیگر نمی تواند بدون بازرسی به کشتی‌ها اجازه عبور بدون مانع از این منطقه را بدهد. وی گفت: ما مجبور خواهیم شد برای کنترل کشتی‌های باری که بدون تایید ما از مرکز هماهنگی مشترک عبور کرده‌اند، اقدامات مستقلی انجام دهیم.

ترکیه از تعلیق مشارکت روسیه در اجرای توافقنامه غلات ابراز تاسف کرد

عمر چلیک، سخنگوی رسمی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، روز دوشنبه پس از نشست کمیته اجرایی این حزب به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که مقامات آنکارا از تعلیق مشارکت روسیه در اجرای توافقنامه صادرات غلات بسیار متاسف هستند.

وی گفت: «ما امیدواریم که "ابتکارعمل دریای سیاه" که دسترسی به غلات را برای جهان فراهم کرده، پایان نیافته باشد.»

مذاکرات تلفنی وزرای دفاع روسیه و ترکیه شویگو درباره مسائل مربوط به توافقنامه غلات

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز دوشنبه با خلوصی آکار، همتای ترکیه‌ای خود، تلفنی گفتگو کرد. طرفین در خصوص وضعیت پیش آمده و تعلیق مشارکت روسیه در توافقنامه صادرات غلات از طریق کریدور دریای سیاه تبادل نظر کردند.

مسکو وعده داد به اخراج کارمند سفارت روسیه توسط مولداوی پاسخ دهد

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که  مسکو به اقدام دولت مولداوی مبنی بر معرفی یک کارمند سفارت روسیه در این کشور بعنوان "عنصر نامطلوب" پاسخ خواهد داد.

این وزارتخانه گفت: «همانطور که طرف روسی قبلاً نیز اعلام کرده، مسکو پاسخ مناسبی به این نوع اقدامات بی اساس و غیردوستانه خواهد داد.»

روز دوشنبه، وزارت امور خارجه مولداوی یک کارمند سفارت روسیه را "عنصر نامطلوب" اعلام کرد و اخراج فوری این دیپلماتی از این کشور را اعلام کرد.یادآوری شده  که چنین تصمیمی به دنبال حادثه سقوط یک قطعه موشک پدافند هوایی اوکراینی در خاک مولداوی گرفته شده است.

برچسب ها: اوکراین ، چک ، ناتو ، بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات