صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۴۱۱۵۵

اوج گیری تورم جهانی

نشانه‌هایی وجود دارد که افزایش جهانی قیمت‌های مصرف‌کننده که از بحران کرونا آغاز و با جنگ اوکراین تشدید شده، به اوج خود نزدیک می‌شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی

اشتباه محاسباتی غرب باعث بروز مشکلاتی برای جامعه جهانی شده است. واکاوی بحران های اخیر اعم از ویروس کرونا، جنگ اوکراین، جنگ یمن و ... نشان می دهد که  عامل اصلی در تشکیل و تداوم آنها محور آمریکایی- اروپایی بوده است. از این رو تبعات در حوزه های مختلف سلامت، معیشت و امنیت دامن همه کشورهای جهان حتی خود غربی ها را گرفته است. این موضوع ساختار اقتصادی جهان را هم دچار مشکل کرده است و کمبود مواد غذایی در اثر جنگ اوکراین تورم بین المللی بوجود خواهد آورد. کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول ضمن تاکید بر این‌که اوج تورم جهانی نزدیک است هشدار داد مصرف‌کنندگان در خطر مواجهه با فشار دائمی افزایش هزینه‌های زندگی به‌خاطر مختل شدن زنجیره‌های جهانی عرضه هستند.
وی گفت نشانه‌هایی وجود دارد که افزایش جهانی قیمت‌های مصرف‌کننده که از بحران کرونا آغاز و با جنگ اوکراین تشدید شده، به اوج خود نزدیک می‌شود.
صندوق بین‌المللی پول در گزارش سالانه خود از سلامت اقتصاد دنیا که ماه گذشته منتشر شد اعلام کرد تورم جهانی در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی به اوج 9.5 درصد می‌رسد و بعد تا 2024 تا 4.1 درصد کاهش می‌یابد. 
سرمایه‌گذاران جهانی در بازارهای مالی از نزدیک نشانه‌های اوج تورم دنیا را بررسی می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود بانک‌های مرکزی سیاست افزایش شدید نرخ بهره برای مقابله با تورم را کنار بگذارند.
اما اقتصاددان‌ها هشدار داده‌اند تورم فعلی بسیار بادوام‌تر از گذشته‌است و دلیل آن می‌تواند شدت گرفتن تنش‌های ژئوپلیتیکی و پیکربندی دوباره زنجیره‌های عرضه جهانی باشد. کسب‌وکارها طی بحران کرونا مجبور شدند منابع عرضه خود را به خانه نزدیک‌تر کنند، حتی اگر هزینه بالاتری داشته باشد."
  تورم در اروپا و آمریکا که بر اثر بالا رفتن هزینه انرژی و مواد غذایی  بوجود آورده است، شرایط زندگی را در این مناطق سخت کرده است. بطوری که  بانک مرکزی انگلیس هفته گذشته اعلام کرد تورم در این کشور با 11 درصد در ماه اکتبر به اوج می‌رسد و بعد طی یک‌سال بعد از آن کاهش می‌یابد. تورم در انگلیس به‌خاطر بالا رفتن هزینه انرژی و مواد غذایی تا 10.1 درصد در ماه سپتامبر افزایش یافت که بالاترین رقم از 1982 بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات