صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۱۱۵۶

آذربایجان به جای چاخان به فکر تغییر رویکرد باشد

پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در مراسم روز پیروزی این کشور عنوان کرد: برگزاری رزمایش‌ها در مرز جمهوری آذربایجان موجب ترس باکو نخواهد شد. توجه به عمق این موضوع گیری نشان می دهد که متاسفانه وی تحت تاثیر القائات دیگران قرار گرفته است. از این رو ایران قوی ثابت کرده است که هیچ گاه تهدیدی برای همسایگن خود نبوده است و همواره برای امنیت آنها نیز هزینه داده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مناقشه طولانی دو همسایه شمالی در منطقه  قره باغ خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ تمامیت ارضی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان، با رعایت حق و در چارچوب حقوق بین‌الملل تاکید کرده و از این رو اشغال سرزمین‌های آذربایجان را محکوم و از آزادسازی آن در بالاترین سطوح حمایت کرده است. 

کنعانی با بیان اینکه نزدیک به دو سال است که مقامات جمهوری آذربایجان در سطوح مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی دیدارهای دو جانبه و چند جانبه در سطح مقامات مختلف با ارمنستان داشته و به سوی صلح و آشتی پایدار با یکدیگر گام برمی‌دارند، که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هم بوده است، یادآور شد: اما دلایل نگرانی آنها از دیدارهای معمول در سطوح همسایگی با کشور مقابل قابل درک نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه رزمایش اخیر در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان را اقدامی معمول و برنامه ریزی شده خواند که از مجاری رسمی نیز قبل از برگزاری به اطلاع همسایگان ذیربط رسیده است. 

شاید فراموش شده است که جمهوری اسلامی ایران چه خدماتی را برای کشور آذربایجان با نگاهی همسایگی انجام داده است. بنابراین امنیت کشورهای همسایه را بعنوان امنیت خود قلمداد کرده است و در این راستا نیز سیاست گذاری نموده است.  رویکرد ایران بر خلاف جمهوری آذربایجان که بدنبال وارد کردن امنیت از بیرون است، بر امنیت درونی منطقه تاکید دارد. 

انتظار می رود که الهام علی اف از این رفتار ایران استقبال کند و به جای تهدید ایران و به اصطلاح آذری به جای چاخان کردن برای ایران، در راستای تقویت امنیت منطقه تلاش کند و تحت تاثیر رفتار صهیونیست ها قرار نگیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات