صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۱۱۸۵

ایران لنگرگاه اقتدار و ثبات در قرن بیست و یکم

دکتر صالح اسکندری مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ما در ارزیابی تحولات اروپا و آمریکا در نظم نوین جهانی در هزاره سوم گفت: صفحات تکتونیکی جغرافیای سیاسی در حال حرکت از سمت غرب به شرق هستند و در قرن بیست و یکم شاهد " رستاخیز مجدد آسیا" خواهیم بود.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با صالح اسکندری

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آسیا دوباره بیدار شده است، گفت: چینی‌ها تا نیمه قرن بیست و یکم ۲۰ درصد GDP دنیا را به خود اختصاص خواهند داد و هندی‌ها در تولید ناخالص داخلی از آمریکا پیش خواهند گرفت. اندونزی نیز خودش را به رتبه چهارم نزدیک می‌کند و روسیه نیز رتبه ششم را خواهد داشت.

قم| جمهوری اسلامی ایران معادلات قدرت را در جهان برهم زد- اخبار استانها  تسنیم | Tasnim
وی با بیان اینکه سهم اتحادیه اروپا در سال ۲۰۵۰ از تولید ناخالص داخلی جهانی به زیر ۱۰ درصد می‌رسد، افزود: دولت‌ها و شهروندان اروپایی در دو دهه آینده به واسطه فشارهای اقتصادی به ویژه در حوزه انرژی، سوخت و مواد غذایی شرایط پیچیده‌ای را پیش رو خواهند داشت.
صالح اسکندری با بیان اينکه اندازه اقتصاد جهان تا سال ۲۰۵۰ می‌تواند بیش از دو برابر شود که این رشد به دلیل توسعه فناوری و بهره‌وری بسیار بیشتر از رشد جمعیت است، گفت: جمعیت جهان تا ۲۰۵۰ نزدیک به ۹ میلیارد نفر می‌رسد اما توزیع ثروت و قدرت مسیر متفاوتی از قرن بیستم خواهد داشت.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اينکه سازمان‌های بین‌المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل، صندوق بین‌المللی پول و... مجبور خواهند شد ساختارهای خود را تغییر دهند، گفت: اگر این سازمان‌ها با این تغییرات هماهنگ نشوند قطعا به حاشیه رانده خواهند شد.
این مدرس دانشگاه با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره نظم نوین جهانی در قرن بیست و یکم گفت: سرعت انتقال قدرت سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی از غرب به شرق و از اروپا و آمریکا به آسیا در سال‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته و سیگنال‌های رستاخیز مجدد آسیا قوت گرفته اند‌.
اسکندری با اشاره به سهم ۳۵ درصدی دو کشور چین و هند از اقتصاد دنیا در دو دهه آینده گفت: این در حالی است که سهم اروپا و آمریکا به ۲۰ درصد از اقتصاد جهان کاهش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه در کنار پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نظیر سازمان همکاری‌های شانگهای و گروه بریکس و ... امروزه شاهد پیمان‌های استراتژیک و بلندمدت بین قدرت‌های موثر در حوزه‌های نظامی و اقتصادی هستیم، گفت: همکاری‌های بلندمدت ایران، چین و روسیه نبض تپنده دنیای چند قطبی در قرن بیست و یکم است.

صالح اسکندری در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران لنگرگاه اقتدار و ثبات در قرن بیست و یکم در منطقه غرب آسیا و هارتلند دنیا است، افزود: همراهی چینی‌ها و روس‌ها با ایران بر اساس استراتژی امنیت ملی این کشورها و چشم‌انداز ۲۰ ساله ای است که در معادلات جهانی پیش روی خود ترسیم کرده‌اند.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه امروز جمهوری اسلامی به یک درخت تنومند تبدیل شده است گفت: واقعا هیچ کس امروز در دنیا حتی فکر کندن این درخت را نمی‌تواند بکند و نمونه آن اظهارات اخیر فرانسوی‌ها بود که در پی چاره‌اندیشی برای مواجهه با قدرت جهانی جمهوری اسلامی ایران هستند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ساجده حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
0
0
ایران قدرت بلامنازع قرن ۲۱ خواهد بود.
ساجده حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
0
0
ایران قدرت بلامنازع قرن ۲۱ خواهد بود.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات