صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۴۱۱۹۹

هشدار برای دموکرات‌ها؛ لرزه‌های زود هنگام انتخابات 2024

در هفته‌ی اخیر شاهد رقابت بسیار نزدیک و نفس‌گیر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بودیم.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ مهدی نیک‌بین
در هفته‌ی اخیر شاهد رقابت بسیار نزدیک و نفس‌گیر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بودیم. صرف نظر از اینکه باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده در لحظات آخر باعث کاهش اختلاف کرسی‌های دو حزب شد و دموکرات‌ها را از شکست سنگین نجات داد و سبب شد تا انتخابات سنا به دور دوم کشیده شود و شکست در کنگره نیز با اختلاف رای کمتری صورت بپذیرد. این اتفاق بیانگر این موضوع است که بایدن و هم حزبی‌هایش دیگر جذابیتی برای مردم آمریکا ندارند و  نتیجه انتخابات نمایندگان و سنا آمریکا در واقع یک شکست زود هنگام برای آن ها تلقی می‌شود که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در روند انتخابات 2024 بگذارد. این موج از نارضایتی میان مردم آمریکا دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد اما اگر بخواهیم به اصلی‌ترین دلایل بپردازیم باید به موارد ذیل اشاره کنیم:
رشد تورم:
در ایالات متحده شاخص تورم از ۲.۵ درصد در ژانویه ۲۰۲۰ به ۷.۵ درصد در ژانویه ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرد. که این خود نشانگر شکست سیاست اقتصادی بایدن است که به اعتماد و ابتکار عمل او لطمه زده و همین موضوع باعث شده تا مردم ایالات متحده با افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز خود رو به رو شوند. حال بسیاری از افرادی که در اندیشه رشد اقتصاد ایالات متحده بودند و انتظار پایان رکود در سال‌های نخستین مدیریت بایدن را می‌کشیدند، حال با مشکل تهیه نیازهای اولیه خود رو به رو هستند. البته قیمت مسکن نیز از سقف گذشته است و با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، وام‌های مسکن با نرخ شناور نیز گران‌تر می‌شوند.
عدم توانایی تصمیم‌گیری و مدیریت مسائل خارجی و بین‌الملل: در نظرسنجی‌های مختلف اکثریت رای‌دهندگان آمریکایی معتقدند که رئیس‌جمهور این کشور توانایی مدیریت مسائل مهم بین‌المللی مانند دفاع از اوکراین در برابر روسیه و تایوان در برابر چین را ندارد. 
البته بسیاری از مردم آمریکا به کمک‌های مالی دولت به اوکراین ناراضی هستند و جنگ نیابتی آمریکا و روسیه به وسیله اوکراین را عامل رکود اقتصادی خود می‌دانند. 
بسیاری از تحلیگران آمریکایی نیز عامل تعلل و عدم حصول نتیجه از مذاکرات وین را سیاست‌های غلط دموکرات‌ها و ضعف مدیریتی بایدن در حوزه مسائل بین‌الملل می‌دانند.
رشد قیمت سوخت: در فرهنگ زندگی آمریکایی اتومبیل بخش جدایی‌ناپذیر از سبک زندگی مردم این کشور است و قیمت بنزین، این ماده حیاتی برای حرکت خودروها رشد قابل توجهی داشته. البته باید به این مورد اشاره کرد که آمریکا بسیار کمتر از کشورهای اروپای دچار مشکلات سوختی خواهد شد و حتی ممکن است از مشکلات سوختی اروپا نیز سود کلانی کسب کند.
افزاش نرخ بیکاری: تازه‌ترین آمارهای وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد نرخ بیکاری در این کشور به سرعت در حال بالارفتن است و با توجه به آمار ها نرخ بیکاری در آمریکا طی 6 ماه گذشته بین 3.5 تا 3.7 در نوسان بوده و به تازگی روندی صعودی به خود گرفته و نرخ بیکاری ماه اکتبر نیز با رقم 3.7 به ثبت رسیده است. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ مانند تسلا، نت فلیکس، کاروانا و ردفین اخیرا اقدام به اخراج بسیاری از کارکنان خود کرده‌اند و برخی شرکت‌های بزرگ دیگر مانند گوگل، اپل، متا، و مایکروسافت نیز اعلام کردند که در بحبوحه ابهامات اقتصادی جهانی، روند استخدام نیروی خود را به شکل چشمگیری کاهش داده‌اند. 
رشد نژاد پرستی در آمریکا: در هفته‌ها و ماه‌های اخیر گزارشات معتددی  از خشونت پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان منتشر شده که و واکنش‎ها به این حوادث همچنان ادامه دارد. نژادپرستی و ظلم به سیاه‌پوستان آمریکایی و همچنین مهاجران آسیایی و آفریقایی مسئله‌ای است که همیشه در آمریکا مورد بحث بوده است. در دوره ریاست جمهوری بایدن نیز  به دلیل ضعف در نظارت و قانون‌گذاری این مسئله روند صعودی به خود گرفته و موجی از نارضایتی‌ها را به همراه داشته است و از جمله موارد اخیر می‌توان به حمله سه افسر پلیس در شهر «مولبری» ایالت آرکانزاس به  یک جوان ۲۷ سالۀ سیاه‌پوست و همچنین ضرب و جرح یک دختر سیاه‌پوست نوجوان در دبیرستانی در کارولینای جنوبی توسط پلیس آمریکا اشاره کرد که فیلم‌های منتشر شده از آن در فضای مجازی سبب بروز خشم بسیاری از مردم ساکن این کشور شد.
بهره سخن: موضوع انتخابات در آمریکا از سال 2016 تا کنون به سبب ایجاد شایعه‌هایی مبنی بر تقلب در انتخابات و یا دستکاری آرا وارد دور جدیدی شده است. مسائلی از این قبیل می‌تواند به صورت کلی موضوع دموکراسی را در کشوری که خود را مهد مردم‌سالاری می‌داند به خطر بیاندازد. همچینین تقابل دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات که انتخابات را به انحصار خود درآورده‌اند و اجازه به قدرت رسیدن احزاب دیگر را هم نمی‌دهند سبب شکل‌گیری برخی نارضایتی‌ها در ایالات متحده شده است. 
در خصوص انتخابات اخیر کنگره و سنا آمریکا نیز باید به این مورد اشاره کرد که دموکرات‌ها نتوانستند در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و مدیریتی موفق عمل کنند و سبب سردرگمی شهروندان خود شدند و اگر چنین پیش برود دولت بایدن نیز به سرنوشت دولت ترامپ دچار خواهد شد و دومین رئیس‌جمهور تک دوره ای بعد ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نام خواهد گرفت. 
در واقع این انتخابات نه تنها هشداری برای دموکرات‌های آمریکایی بلکه هشداری برای سیاست‌های آمریکایی نیز می‌باشد زیرا که مردم این کشور دیگر به به این دو حزب قالب، دموکرات و جمهوری‌خواه اعتمادی ندارند و نتایج آرا نیز خبر از این بی‌ثباتی در آمریکا می‌دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات