صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۴۱۲۳۱

تغییر قاعده بازی در جهان

همراهی آمریکا با اغتشاشگران و آشوبگران در کشور و تلاش برای ادامه‌دار کردن ناامنی ایران در حالی از طرف ایالات متحده آمریکا صورت می‌گیرد که این کشور در سراشیبی افول قدرت قرار گرفته است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

همراهی آمریکا با اغتشاشگران و آشوبگران در کشور و تلاش برای ادامه‌دار کردن ناامنی ایران در حالی از طرف ایالات متحده آمریکا صورت می‌گیرد که این کشور در سراشیبی افول قدرت قرار گرفته است. افول آمریکا در حوزه بین‌الملل گزاره‌ای است که تقریبا مورد اتفاق همه نخبگان سیاسی و امنیتی قرار گرفته است. در حوزه داخلی نیز آمریکا با دو قطبی مزمنی روبرو شده است که این کشور را به سمت هرج و مرج داخلی پیش می‌برد. بحران دو قطبی غیرقابل برگشت در آمریکا در حالی اتفاق افتاده است که این کشور بی ضربه زدن به دیگر کشورها تاکتیک جنگ داخلی را برنامه‌ریزی می‌کرد. سوریه از جمله این کشور‌هاست که آمریکا از طریق رسانه جامعه این کشور با ایجاد دو قطبی و جنگ داخلی به سمت هرج و مرج هدایت نمود.
بنابراین افول آمریکا به اندازه‌ای واضح و عیان است که متحدین آمریکا اعتراف صریح نسبت به این موضوع دارند. "دوران هژمونی آمریکا تمام شد"، این موضوعی است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به آن اعتراف می‌کند و می‌گوید: اروپا دیگر تصمیم‌گیرنده در جهان نیست و پس از شروع جنگ اوکراین احساس ترس می‌کند.
بنابراین اکنون در جهانی چندقطبی زندگی می‌کنیم و در برهه فعلی زمان هژمونی یک جانبه آمریکا به سر آمده است. نشریه فرانسوی Le Point در مقاله‌ای می‌‌نویسد، غرب باید بپذیرد جهان در حال چرخش به شرق و جهان چندقطبی است، در حالی که ارزش‌های دموکراتیک از سوی غربی‌ها جذابیت خود را از دست می‌دهند.
سباستین بوسوآ، نویسنده این مقاله عنوان کرد، همکاری مسکو و پکن با هژمونی آمریکا رقابت می‌کند و جهان بسیار کمتر از قبل به غرب اعتقاد دارد و همزمان به شرق نگاه می‌کند. وی دلیل این عقب‌نشینی را سیاست غرب خواند که قواعد بازی را تحمیل کرد و خود آن را زیرپا گذاشت.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات