صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۴۱۲۶۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 23 آبان‌ماه

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
ایران قوی و قلب حقیقت
رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیرشان فرمودند: دست آمریکا و طراحی پیچیده و سنگین وی به همراه ایادی و دنباله‌های بیرونی و داخلی‌اش در این حوادث عیان بوده است. یکی از این اسناد، جلسه‌ای است که چند ماه قبل از وقوع این اغتشاشات در سنتکام تشکیل می‌شود و جمع‌بندی نهایی جلسه این است که جمهوری اسلامی با مجموعه‌ کارها، برنامه‌ها و راهبردهایی که از 1400 تاکنون داشته است به گونه‌ای توانمند شده و چشم‌انداز برنامه‌های دولت جدید در حوزه شاخص‌های اقتصادی روشن و امیدوارکننده است که اگر ایران با همین فرمان مدیریت کشور را جلو براند، دیگر تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا در آن اثرگذار نخواهد بود و به اصطلاح خودشان اگر کاری در راستای توقف ایران صورت نگیرد، ایران از «دسترسی» آمریکا خارج می‌شود.
پیشنهاد این فرماندهی به وزارت دفاع آمریکا این است با توجه به فراهم بودن زمینه‌های اعتراض داخلی سلسله آشوب‌ها و اقدامات بی‌ثبات‌ساز در راستای حرکت به سمت تغییر یا مهار جمهوری اسلامی انجام شود. موعد انتخابی آنها ایام گشایش مدارس و دانشگاه‌ها به منظور هم‌افزا کردن معترضین و اغتشاشگران دانش‌آموزی با دانشجویی و کارگری و زنان و سایر اقشار جامعه است که حادثه اتفاق افتاده برای مرحومه مهسا امینی به دلیل ظرفیت‌هایی که در فعال‌سازی کسل‌های اجتماعی، نسلی، مذهبی، قومی و جنسیتی دارد، طرح جلو انداخته می‌شود و از مقطع فوت این خانم کار پیچیده جنگ شناختی و رسانه‌ای مربع غربی، عبری، عربی و گروهک‌های ضد ایرانی با محوریت قلب حقیقت و وارونه‌‌نمایی واقعیات و تکنیک‌های پیچیده رسانه‌ای و روانی و کشته‌سازی انجام می‌شود. اما با وجود همه این تلاش‌های مذبوحانه موفق نشدند. البته برای ما خسارات و مشکلات جدی و تأخیر در پیشرفت‌ها ایجاد شد، تلفات جانی و مالی زیادی را متحمل شدیم اما هدف بزرگ آنها محقق نشد و این خود، موید گزارش سنتکام است که می‌گوید: ارزیابی‌های ما قدرتمند شدن ایران در زمینه‌های مختلف را نشان می‌دهد.
اما سؤال این است که چه عوامل و پیشرفت‌هایی را سنتکام در روند رو به رشد و توسعه حرکت جمهوری اسلامی دید و نگران شد؟ به نظر می‌رسد برخی از علل را می‌توان به شرح زیر احصا کرد:
1ـ قدرت‌یابی و ظرفیت بالای دفاعی و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف؛
2ـ  ارتقای ظرفیت غنی‌سازی هسته‌ای ایران با وجود برجامی که اساسا برای مانع‌سازی بر مسیر رشد ایران در این عرصه بود.
3ـ  استقرار دولتی مردمی که ضمن تعهد به مبانی اسلامی و انقلابی، با ظرفیت‌سازی‌های تازه همه تلاش خود را برای رسیدن به ایران قوی انجام می‌دهد.      
(فتح‌الله پریشان)
 
▼ گزارش روز
عقب‌گرد یا تغییر تاکتیک؟
تحولات میدانی در جنگ روسیه و اوکراین وارد مراحل تازه‌ای شده است و در این راستا روسیه از منطقه استراتژیک خرسون عقب‌نشینی کرد. این در حالی است که این شهر به همراه سه شهر دیگر دونتسک، لوهانسک و زاپروژیا اخیرا با انجام رفرنداوم به روسیه ملحق شدند. خرسون از اهمیت ژئوپلیتیک بالایی برخوردار است زیرا در همسایگی دو منطقه دنیپرو پتروفسک و نیکولایف واقع شده و از جنوب غربی با شبه‌جزیره کریمه در دریای سیاه مرز زمینی داشته و از جنوب شرقی، مشرف بر دریای آزوف است.
گزاره خبری: 1ـ دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در «توئیتر» نوشت: «اوکراین هم‌اکنون در حال ثبت پیروزی مهم دیگری است که ثابت می‌کند به‌رغم هر آنچه که روسیه اعلام کرده یا انجام دهد، ما پیروز خواهیم شد.»
گزاره‌های تحلیلی: در رابطه با عقب‌نشینی روسیه از منطقه خرسون دو دیدگاه وجود دارد:
الف‌ـ دیدگاه منفی: این دیدگاه معتقد است که روند تحولات میدانی طی چند وقت اخیر منجر به این شده که روسیه جهت جلوگیری از تلفات بیشتر از این شهر عقب‌نشینی کند. اوکراین به دلیل حمایت‌های تسلیحاتی غرب در مقطع چند ماه اخیر توانسته برخی نقاط را از روسیه بازپس بگیرد.
ب‌ـ دیدگاه مثبت: روسیه در مدت اخیر دو پالس مهم برای مذاکره با اوکراین داده است؛ اول اعلام کرده که حاضر به مذاکره بدون پیش‌شرط است و دوم از منطقه خرسون عقب‌نشینی و رودخانه دنیپرو را به عنوان خط تقسیم مذاکراتی در نظر گرفته است.
هر دو دیدگاه می‌تواند درست باشد و با توجه به فشار آمریکا بر اوکراین برای قبول مذاکرات با روسیه، گزاره دوم از استحکام بیشتری برخوردار است. در این میان باید به این نکته نیز اشاره کرد که راهبرد نظامی روسیه در جنگ فعلی مبتنی بر برتری ژئوپلتیکی است و بعید است که روسیه به خاطر ضعف نظامی از خرسون عقب‌نشینی کرده باشد. اتفاقا با ورود نیروهای اوکراینی به خرسون، دست روسیه در جهت ایجاد هزینه برای ارتش اوکراین به دلیل در دسترس بودن آنها بیشتر خواهد شد. پس می‌توان گفت: این عقب‌نشینی یک تغییر تاکتیک از جانب روسیه در جهت نشان دادن حسن نیت خود برای انجام مذاکرات سیاسی باشد.           
(محمدرضا فرهادی)
 
▼ خبر ویژه
دیدار نماینده رهبر معظم انقلاب با نخبگان سیستان و بلوچستان
حجت‌الاسلام حاج علی اکبری، رئیس ستاد ائمه جمعه و نماینده رهبر معظم انقلاب، با نخبگان سیستان و بلوچستان دیدار کرد. در این نشست نخبگانی از اقشار مختلف به تشریح موارد خود درباره اتفاقات اخیر در سیستان و بلوچستان پرداختند. نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در بدو ورود به زاهدان گفت: خدا را شاکریم که از سوی دوست برای دیار دوست و دوستان حامل سلام و پیام هستیم و آمده‌ایم تا سلام مقام معظم رهبری را به مردم استان سیستان و بلوچستان برسانیم. آمده‌ایم اندوه و ناراحتی رهبر انقلاب را از حوادثی که اتفاق افتاده و تدابیر عالی که برای حل مشکلات داشته‌اند و تدابیر تکمیلی را با بزرگان استان و گروه‌های مختلف در میان گذاشته و از عزیزانی که در این حوادث، شهید، جانباخته، جانباز و مجروح شده‌اند دیدار خواهیم داشت و از آنها دلجویی خواهیم کرد. البته در این ایام، نماینده مقام معظم رهبری در استان و استاندار مسیرهایی را دنبال کرده‌اند اما این تدبیر ویژه مقام معظم رهبری می‌باشد و امیدواریم منشاء خیر و برکت باشد. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدوی‌مهر دبیر هیئت امنای جامعه‌المصطفی و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین لطفیان دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل سنت از دیگر اعضای این هیئت هستند.
 
▼ اخبار 
1ـ جذب نیرو با وجود ضرردهی
گزارش جدید شرکت ایران‌ خودرو نشان می‌دهد تعداد شاغلان شرکت اصلی ایران‌ خودرو (به‌ جز گروه) طی یک سال اخیر با افزایش ۱۴۲۵ نفری از ۲۰ هزار و ۵۲۱ نفر در شهریور سال ۱۴۰۰ به ۲۱ هزار و ۹۴۶ نفر در شهریور امسال رسیده است. قابل ذکر است با توجه به اینکه گروه ایران‌ خودرو صورت مالی تلفیقی خود را منتشر نکرده؛ هنوز مشخص نیست تعداد شاغلان گروه چه تغییراتی در این مدت داشته است. در ماه‌های اخیر یکی از نمایندگان مجلس مدعی شد خودروسازی کشور ۲۵ هزار نیروی مازاد دارد که توسط دولتی‌ها، مجلس و افراد با نفوذ به این صنعت تحمیل شده است. همچنین بررسی آمارهای جهانی نیز نشان می‌دهد سرانه شاغلان خودروسازی در ایران ۳ برابر میانگین جهانی و ۵ برابر میانگین آن در کشورهای کره جنوبی، ژاپن و چین است؛ به طوریکه در شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو در حالی سالانه به ازای هر پرسنل ۹ تا ۱۰ دستگاه خودرو ساخته می‌شود که این میزان در جهان ۳۰ تا ۳۵ دستگاه خودرو و در شرق آسیا نیز ۴۵ تا ۶۵ دستگاه خودرو است.
 
2ـ نوه ناخلف
البرز حسینی نماينده خدابنده در اخطاری با استناد به اصل ۱۵۲ قانون اساسی خطاب به وزارت امور خارجه گفت: رئیس‌جمهور آذربایجان اظهارنظری درخصوص ممالک ترک‌نشین کرده است که پیشنهاد من این است که او عهدنامه گلستان را بخواند تا بفهمد کجا از کجا جدا شده است! لذا این اظهارنظرها درخصوص تمامیت ارضی کشورهای همسایه در شأن رئیس‌جمهور آذربایجان نیست. اظهارنظر رئیس‌جمهور آذربایجان غیرواقعی است، اگر قرار بود که عهدنامه گلستان اجرا نشود، آذربایجان جزو ایران بود و وی به ریاست‌جمهوری این کشور نمی رسید، لذا لازم است وزارت امور خارجه و مجلس عکس العمل راجع به اینگونه اظهارنظرها داشته باشد، چرا که منطقه بیش از پیش نیاز به آرامش دارد. علی نیکزاد نایب رئیس مجلس و نماينده اردبيل که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ گفت: نوه نمی‌تواند منکر پدربزرگ شود، بنابراین اظهارات رئیس جمهور آذربایجان مبنایی ندارد.
 
3ـ افول آمریکا در ظهور اژدها
وبگاه آمریکایی ۱۹۴۵ در یادداشتی تحلیلی نوشت: در حالی که قدرت نظامی چین در حال افزایش است، قدرت نظامی ایالات متحده در حال کاهش هستند. این وبگاه می‌نویسد: فرماندهی عالی نیروهای مسلح ایالات متحده به طور فزاینده‌ای از افزایش قدرت نظامی چین و از دست دادن توانایی «مهار» این کشور نگران است. مشکل اصلی کاهش توان رزمی و دفاعی ارتش آمریکا و همچنین نبود سطح مناسب مدرنیزاسیون و کاهش زرادخانه است. با توجه به جاه‌طلبی‌های آمریکا برای تقویت مواضع خود در منطقه آسیا و اقیانوسیه، احیای توان نظامی‌ـ صنعتی آمریکا کار بسیار دشواری است. پیچیده‌تر کردن وضعیت، عرضه گسترده تسلیحات به اوکراین است که در نتیجه ایالات متحده در حال حاضر کمبود تجهیزات نظامی مانند استینگر و جاولین را تجربه می‌کند. و اگر تایوان هم روی گردن بنشیند، نیروهای مسلح آمریکا کاملاً خفه خواهند شد.
 
4ـ‌ ادعای تقلب هامپتی دامپتی
رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واکنش به نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا گفت: کارگران حامی دموکرات‌ها درگیر جمع‌آوری آرا برای تحویل آریزونا به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور بودند، این یک کلاهبرداری و تقلب در رأی‌گیری است و هیچ تفاوتی با پر کردن صندوق‌های رأی ندارد. اما نیویورک‌پست یکی از اصلی‌ترین روزنامه‌های محافظه‌کار در ایالات متحده، ترامپ را در صفحه اول خود به دلیل ناموفقیت جمهوری‌خواهان در پیروزی قاطع در کنگره با مقایسه او با هامپتی دامپتی، به سخره گرفت. پس از انتخابات میان‌دوره‌ای که انتظارات از پیروزی بزرگ جمهوری‌خواهان را برآورده نکرد، در ایالات متحده شروع به صحبت درباره ترامپ به عنوان باری بر دوش حزب کردند و به چشم‌انداز آن در صورت تصمیم رئیس‌جمهور سابق برای نامزدی مجدد در انتخابات ۲۰۲۴ پرداختند.
 
▼ اخبار کوتاه
پشت پرده یک خوش رقصی/ پیمان عارف، تحلیل‌گر سیاسی ضدانقلاب در یک افشاگری از دیدار امانوئل مکرون با مصی علی‌نژاد گفت: «اصلا این دیدار، دیدار خصوصی علی‌نژاد با مکرون نبوده؛ بلکه دیدار عمومی نهادهای حقوق بشری با رئیس‌جمهور فرانسه بوده است و جنبش تجزیه‌طلب «عدالت برای کُردها» ترتیب این جلسه را داده بود! این جنبش تحت این عنوان خواستار تأسیس کشور کردستان متشکل از بخش‌هایی از ایران، ترکیه، عراق و سوریه است و تحت حمایت لابی اماراتی سعودی فعالیت می‌کند.»
 
گاف‌های بی‌پایان/ احتمالا برای مردم آمریکا عادی شده که رئیس‌جمهورشان هر چند روز یک‌بار گاف جدیدی بدهد؛ از دست دادن و حرف زدن با آدم‌های خیالی تا اشتباه صدا کردن نام کشورها و شهرها. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز شنبه به جای کامبوج به اشتباه از کلمبیا بابت میزبانی نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) تشکر کرد. جو بایدن خطاب به رهبران شرکت‌کننده گفت: می‌خواهم از نخست‌وزیر محترم کلمبیا به خاطر قبول مسئولیت و ریاست ASEAN تشکر کنم!
 
شاهزادگان قاچاقچی/ پایگاه خبری «الخلیج الجدید» در گزارشی به افزایش مصرف مواد مخدر در عربستان، دست داشتن شاهزادگان سعودی در واردات مواد مخدر و صادرات آن به کشورهای دیگر پرداخته است. در این گزارش آمده که عربستان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بیش از ۴۵ درصد از کشفیات جهانی ماده مخدر از نوع «آمفتامین»‌ معروف به کپتاگون را به خود اختصاص داده است.
 
کاسبی آمریکایی‌ها با سانسور موشک هایپرسونیک/ محمد شلتوکی کارشناس حوزه نظامی و دفاعی گفت: آمریکا و دیگر کشورهای غربی، دستیابی ایران به موشک هایپرسونیک را تأیید نمی‌کنند یا مورد شک قرار می‌دهند، چون اگر تأیید کنند، دیگر نمی‌توانند به کشورهای منطقه بگویند سامانه‌ای برای دفاع در برابر آن نداریم و چیزی به شما نمی‌فروشیم.
 
پهپاد از چه کسی بود؟/ هر چند رسانه‌های عبری، انفجار در دیمونا را ناشی از برخورد اشتباهی یک فروند موشک ضدهوایی با یک پهپاد خودی در شرق دیمونا می‌دانند، ولی زمزمه‌هایی به بیرون درز کرده که احتمال تعلق پهپاد به برخی گروه‌های مقاومت دور از ذهن نیست.
 
ریزش رسانه ملکه پس از پایان اغتشاشات/ رصد کانال بی‌بی‌سی فارسی نشان می‌دهد بعد از فروکش کردن اغتشاشات ایران و برملا شدن دروغ‌های این بنگاه خبرپراکنی اعضای کانال بی‌بی‌سی با ریزش شدید مواجه شده‌ و این ریزش همچنان ادامه دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات