صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۴۱۳۷۲
درگفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

آل اسحاق: ایران تحتِ تحریم ذخایر ارزی بالا و کمترین بدهی را نسبت به کشورهای منطقه دارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: آمار صندوق بین‌المللی پول در خصوص دخایر ارزی ایران نشان دهنده بنیان‌های اقتصادی ایران قوی است. اتفاقا کشورهای مخاصم و دشمن ایران نسبت به این مساله نگران هستند چرا که ایران در شرایط سخت تحریم و مشکلات تحریمی تحمیلی از قبیل جلوگیری از فروش نفت و عدم صادرات ایران با کشورهای مختلف و منطقه از بین 27 کشور کمترین بدهی و ذخیره ارزی بالایی دارد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/گفتگو با یحیی آل اسحاق

به گزارش بصیرت، یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی و رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با بصیرت در خصوص گزارش صندوق بین‌المللی پول از ذخایر ارزی ایران گفت: صندوق بین‌المللی پول یکی از مراجع رسمی است که نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشورهای دنیا برای دریافت معتبرترین آمار بدان مراجعه می‌کنند، بنابراین این صندوق را می‌توان یکی از معتبرترین مراکز آماری جهان عنوان کرد. متاسفانه عده‌ای در کشور تلاش می‌کنند آمارها را سیاسی و جناحی کنند به این معنا که آمارهای درست صندوق بین‌المللی پول را رد می‌کند چرا که با توضیح و بررسی آمار مثبت عملکرد اقتصادی دولت فعلی موافق نیبستند بنابراین به دنبال نفی آمارهای معتبری از این دست هستند در حالی که این آمارها قابل رد شدن نیست.

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران
وی در این‌باره گفت: با توجه به اینکه صندوق بین‌المللی پول رسما اعلام کرده ایران دارنده 122 میلیارد دلار است ضمن اینکه بخشی از ذخایر ارزی عنوان شده قابل دسترسی است، هر چند که این رقم بحث امروز نیست و این رقم از گذشته تا به امروز بوده است. نحوه محاسبه این رقم نیز مبتنی بر محاسبه سهم درآمد ایران از مسائل مربوط به فروش نفت و صادرات و هزینه‌هایی است که فرمول آن در رابطه با تجارت خارجی کاملا مشخص و صحیح است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: مهم‌تر از این بحث ذخایر ارزی موجود که نمی توانیم نفی کنیم جایگاه ما در منطقه به عنوان دارنده سومین کشور منطقه در ذخایر ارزی بعد از عربستان است که با 449 میلیارد و 500 میلیون دلار و امارات 127 میلیارد و 800و میلیون دلار هستیم. نکته مهم این است که بدهی خارجی ایران کمتر از 27 کشور مرکز غرب آسیا است و نسبت بدهی ما به تولید ناخالص داخلی نیم درصد است که مساله‌ای قابل تامل به شمار می‌رود در صورتی که که این عدد برای عربستان 28.9 درصد است، بنابراین در حدود 58 برابر ایران بدهی خارجی دارد. این موضوع بیانگر آن است که بنیان‌های اقتصادی ایران قوی است. اتفاقا کشورهای مخاصم و دشمن ایران نسبت به این مساله نگران هستند چرا که ایران در شرایط سخت تحریم و مشکلات تحریمی تحمیلی از قبیل جلوگیری از فروش نفت و عدم صادرات ایران با کشورهای مختلف و منطقه از بین 27 کشور کمترین بدهی را دارد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: قطع به یقین در صورت عدم وجود تحریمها؛ ایران می‌توانست چندین برابر اینک درآمد ارزی داشته باشد چرا که توانایی‌های بسیار زیادی در حوزه صادرات و فعالیت‌های منطقه‌ای و جهانی داریم، لذا دشمنان ایران و استکبار جهانی نگران است کشوری در وضعیت تحریمی با این شرایط ذخایر ارزی 122 میلیارد دلاری و دارای کمترین بدهی در منطقه می‌تواند روز به روز قدرتمند تر از قبل ظاهر شود.

وی در این باره تاکید کرد: ضمن اینکه جمعیت 89 میلیون نفری ایران در مقابل جمعیت کم کشورهای منطقه با آمارهای ارائه شده از سوی صندوق بین‌المللی پول اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر فشارها مقداری برداشته شود قطعا درآمدها و ارزآوری‌های کشور تصاعدی افزایش خواهد یافت. با اینکه پایه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده کارخانجات و غیره همه به تولید تبدیل می‌شود و هزینه‌های ما به دلیل تحریم‌ها نسبت به رقبا 30 درصد گران‌تر تمام می‌شود، در حال حاضر عملکرد بسیار قابل قبولی داشته‌ایم .
آل اسحاق بیان داشت: ایران دارای ظرفیت نیروی انسانی میلیونی فعال و بارور، جوان و تحصیلکرده است که با رفع تحریم‌ها قطعا این مرکز فوران انرژی می‌تواند درآمد‌زایی خوبی برای کشور داشته باشد. دشمن به خوبی به این موضوع آگاه است لذا به عناوین گوناگون در حوزه های مختلف برای تضعیف تجارت خارجی ایران سنگ‌اندازی می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات