صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۴۱۴۸۸
درگفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

دستمالچیان: جنگ ترکیبی دشمن اقتصاد و فرهنگ را یکجا نشانه گرفته است

کارشناس سیاست خارجی و سفیر اسبق ایران در اردن گفت: دشمن طی سالهای گذشته ایران را با تحریم‌های بسیار بزرگ و ظالمانه‌ای که به گفته خودشان در تاریخ بی‌سابقه بوده، دچار مشکلات اقتصادی، معیشتی و کمبودها و کاستی‌های مختلفی کرده است.

به گزارش بصیرت، احمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در اردن و کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با بصیرت در خصوص جنگ ترکیبی دشمن علیه ایران گفت: دشمن برای مقابله با پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران و مردم قهرمان ایران دوران جدیدی آغاز کرده به طوری که در ناتو ارتش جدیدی به نام جنگ شناختی و مفهومی تأسیس کرده تا با توسل به ابزارهای مختلف با جنگ هیبریدی و ترکیبی روی افکار و اذهان مردم ایران به نفع خواسته‌های خود کار کند.

وی در این باره افزود: دشمن با توسل به جنگ ترکیبی خواهان آن است که روی افکار و اذهان مردم کشور کار کند تا آنچه را که برای خود ترسیم کرده، به تدریج در ایران پیاده و اجرا کند و ایران را به شدت به خود وابسته کند؛ یعنی مردم و حاکمیت ایران را به آنچه خود طراحی کرده وابسته کند.

جهاد تبیین رمز عبور جنگ هیبریدی | پایگاه خبری تبریز کهن

سفیر اسبق ایران در اردن گفت: در این جنگ شناخت مفاهیم کاربرد دارد؛ چرا که جنگ روانی دنبال می‌شود. دشمن از طریق فضای مجازی و سایبری به دنبال اجرای نقشه‌ها و توطئه‌های خود است، بنابراین با توسل به جنگ شناختی به مقابله با ملت ایران برخاسته است.

احمد دستمالچیان گفت: رسانه‌ها و مسئولان باید مردم را برای شناخت این پدیده مهم و خطرناک یعنی جنگ شناختی آماده کنند و در جنگ‌های شناختی خود را برای مقابله با دشمن مجهز کنند؛ اتفاقا تحریم‌ها نیز یکی از این ابزارهای جنگی برای فشار به ملت ایران است. دشمن طی سالهای گذشته ایران را با تحریم‌های بسیار بزرگ و ظالمانه‌ای که به گفته خودشان در تاریخ بی‌سابقه بوده دچار مشکلات اقتصادی، معیشتی و کمبودها و کاستی‌های مختلفی کرده است. هرچند در این میان نمی‌توان نقش مشکلات و بی‌تدبیری برخی از مسئولان را در سیاستگذاری‌های غلط نادیده گرفت.

وی در این باره تصریح کرد: مسئله مهم این است که مردم ایران برای اولین بار در تاریخ ایران با توجه به رشد و بالندگی که پس از انقلاب اسلامی پیدا کردند، بین اعتراض و آشوب تفکیک قائل شدند و ضمن اینکه نسبت به کمبودها و مشکلات اقتصادی معترض هستند اما هیچگاه به دنبال ایجاد ناامنی و آشوب نیستند. به همین دلیل شاهد این هستیم که به رغم وجود مشکلات اقتصادی اما بخش مهم و زیادی از جوانان ایران وارد این ماجراها نشدند، به این معنا که تشخیص دادند ورود به این مسائل به مصلحت کشور نیست لذا نباید صحبتهای رسانه‌های فارسی‌زبان و معاند را باور کرد؛ چراکه آنها به دنبال ناامن ساختن ایران هستند.

سفیر اسبق ایران در اردن گفت: وقتی جوان ایرانی به این سطح از درک و فهم رسیده است که امنیت کشور مسئله مهمی است و باید حفظ شود، نشان‌دهنده سطح رشد و بالندگی جامعه است که امروز خوشبختانه مصلحت خود را تشخیص می‌دهد که باید در جهت منافع کشور حرکت کند، نه خواست دشمن. در حالی که اعتراض مردم و جوانان نسبت به مسائل اقتصادی محفوظ است، اما مردم می‌دانند برای حل مشکلات اقتصادی باید در صحنه بود و با کار و تلاش در راستای تأمین منافع ملی گام برداشت.

وی در خصوص نیاز کشور به اصلاحات ساختاری به خصوص در بخش اقتصادی گفت: در کشورهایی که دموکراسی بر آنها حاکم است، برای پایداری و زنده ماندن دموکراسی هر از گاهی نیز به اصلاح درون‌سیستمی تن داده می‌شود؛ چراکه مردم معترض وضعیت موجود می‌شوند، سپس نظرات خود را ارائه می‌دهند تا مسئولان اصلاحات را کلید بزنند. درست است که آشوب و ناامنی پروژه بسیار شومی است اما اعتراض مردم باید شنیده شود و مسئولان توجه کنند. حق و تکلیفی بین دولت و مردم وجود دارد که باید بدان بها داده شود تا به صورت تدریجی مشکلات مردم حل شود.

احمد دستمالچیان در پایان گفت‌وگو خاطر نشان کرد: دموکراسی پدیده میمون و مبارکی است که در کشورهای دیگر منطقه به دلیل نبودن بستر آزاداندیشی اتفاق نیفتاده است لذا بنده با دیدن اعتراضات نگران نمی‌شوم بلکه معتقد به ظرفیت‌سازی برای هاضمه جامعه و همچنین اصلاح درون سیستمی برای تقویت بنیان‌های دموکراسی هستم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات