صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۴۱۶۴۶

نامه ایران به شورای امنیت درباره حمله به مقر تروریست‌ها در شمال عراق

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد: پس از رایزنی‌های متعدد جمهوری اسلامی ایران با مقامات دولت عراق و اقلیم شمال این کشور، برای ایران گزینه‌ای جز استفاده از حق ذاتی در جهت دفاع از خود در چارچوب حقوق بین‌الملل باهدف حفاظت از امنیت ملی خود باقی نمانده و بر این اساس، اخیرا عملیات‌هایی را علیه گروهک‌های تروریستی مستقر در منطقه اقلیم شمال عراق انجام داده است.

نامه ایران به شورای امنیت درباره حمله به مقر تروریست‌ها در شمال عراق

نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای، مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد انجام عملیات نظامی علیه مقرهای تروریست‌ها در شمال عراق را برای اعضای شورای امنیت این سازمان تشریح کرد.

نمایندگی ایران در این موضع‌گیری تصریح کرد: برای سال‌ها جمهوری اسلامی ایران هدف حملات گروهک‌های تروریستی که در منطقه اقلیم کردستان عراق پایگاه دارند، بوده است. این گروهک‌ها اخیرا فعالیت‌های خود را تشدید کرده و از طرق غیرقانونی اقدام به انتقال مقادیر زیادی سلاح به داخل خاک ایران برای مسلح کردن گروهک‌های وابسته به خود که قصد عملیات تروریستی دارند، کرده‌اند که در نتیجه ما شاهد افزایش تلفات انسانی، وحشیگری و تخریب اموال عمومی و خصوصی هستیم.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن  تاکید بر مسوولیت دولت عراق برای کنترل موثر برکل سرزمین ومرزهای شناخته شده بین‌المللی این کشور، مدارک غیرقابل انکار و اطلاعات معتبری را به مقامات دولت عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق در  مورد گروهک‌های تروریستی و جدایی طلب که از خاک عراق برای برنامه ریزی، حمایت، سازماندهی و اجرای اقدامات براندازانه و تروریستی علیه ایران سوءاستفاده می کنند، ارائه داده است.

نمایندگی ایران خاطر نشان کرد: در جریان چندین دور مذاکره و رایزنی دوجانبه با مقامات دولت عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق ازجمله دیدار اخیر مشاور امنیت ملی عراق از تهران در تاریخ 3 آبان 1401، ایران درخواست کرد افرادی که جنایات تروریستی مرتکب شده، مسترد گردیده و در دادگاه‌های ایران محاکمه شوند. همچنین مقرهای این گروهک‌های تروریستی و اردوگاه‌های آموزشی آنها بسته شده و عناصر آنها خلع سلاح شوند. 

نمایندگی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ایران همچنین بر ضرورت حضور نیروهای نظامی عراق در مرزهای بین‌المللی دو کشور تاکید کرد.هیات عراقی با این درخواست‌ها موافقت کرد و متعهد به تدوین یک چارچوب زمانی برای تکمیل خلع سلاح این گروهک‌های تروریستی شد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران افزود: متاسفانه تا امروز هیچ اقدام موثری برای اجرای این توافق انجام نشده و براین اساس ایران موکدا خواستار اجرای توافق فوق الذکر است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: در این شرایط، ایران گزینه‌ای جز استفاده از حق ذاتی برای دفاع از خود در چارچوب حقوق بین‌الملل به منظور حفاظت از امنیت ملی و دفاع از مردم خود نداشته و اخیرا عملیات نظامی و ضروری را علیه گروهک‌های تروریستی مستقر در منطقه اقلیم کردستان عراق انجام داد که با دقت برنامه ریزی و دقیقا محل‌های تروریست‌ها را هدف قرار داد.

نمایندگی ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قویا متعهد به حل این مساله با دولت عراق از طریق مکانیزم دوجانبه بعنوان بخشی از جنگ جاری علیه تروریسم است. وزرای امور خارجه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در مذاکرات خود بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و همچنین بر ضرورت مقابله با تروریسم براساس مقررات بین‌المللی و اهمیت همکاری دوجانبه در مقابله با چالش‌های ناشی از فعالیت‌های تروریستی تاکید کرده‌اند.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران احترام کامل برای امنیت و ثبات عراق قائل است و یکبار دیگر بر تعهد خود به تمامیت ارضی، اتحاد و حاکمیت جمهوری عراق تاکید می‌کند.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات