صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۴۲۰۳۶

سفر به قلب ایران

روز پنجشنبه (دهم آذر) حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با هدف شرکت در آیین بهره‌برداری از پروژه آب‌رسانی به شهر سنندج، دیدار با علما و روحانیون اهل سنت و اهل تشیع و همچنین ملاقات با خانواده‌های شهدا و جان‌باختگان حوادث اخیر کردستان، عازم این استان شد[...]
پایگاه بصیرت / حسین چخماقی

روز پنجشنبه (دهم آذر) حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با هدف شرکت در آیین بهره‌برداری از پروژه آب‌رسانی به شهر سنندج، دیدار با علما و روحانیون اهل سنت و اهل تشیع و همچنین ملاقات با خانواده‌های شهدا و جان‌باختگان حوادث اخیر کردستان، عازم این استان شد. این سفر در حالی انجام شد که کمتر از پنج ماه پیش رئیس‌جمهور به همراه یک هیئت عالی‌رتبه از سوی دولت به این استان سفر کرده بود و حاصل آن سفر، تخصیص ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای مصوبات در بخش‌های گوناگون، از جمله حوزه‌های آب، راه، زیرساخت و بهداشت و درمان استان کردستان بود.
دومین سفر رئیس‌جمهور به کردستان در فاصله زمانی ۱۴۴ روز، در حالی انجام شد که طی هفته‌های گذشته در برخی شهرهای این استان ناآرامی‌هایی به سرکردگی عناصر برچسب‌دار گروهک‌های تجزیه‌طلب انجام شده بود و چندین نفر به واسطه این آشوب‌گری‌ها به شهادت رسیده یا جان خود را از دست داده بودند. ناآرامی‌هایی که به هیچ وجه با همراهی مردم سنی و شیعه کردستان روبه‌رو نشد و تجزیه‌طلب‌ها با وجود تهدیدات فراوان کسبه و‌ بازاریان برای استمرار اعتصابات اجباری، نتوانستند اهداف شوم خود را محقق کنند. در حقیقت، رئیس‌جمهور بدون هیچ واهمه و هراسی از برخوردهای احتمالی، عازم استانی شد که تا چند روز پیش از آن، عناصر تابلودار ضدانقلاب با در دست داشتن پرچم تجزیه‌طلب‌ها، در صدد ایجاد هرج‌ومرج در آن منطقه بودند.
نخستین برنامه رئیس‌جمهور در سفر به سنندج، حضور در آیین بهره‌برداری از پروژه آب‌رسانی به سنندج بود؛ مراسمی که با حضور اقشار گوناگون مردم این شهر برگزار شد. طرح انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج، از جمله پروژه‌های بزرگ دولت در حوزه آبرسانی شهری به شمار می‎آید که طی ۲۰ ماه و با هزینه ۸۵۰ میلیارد تومان به اتمام رسید. سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج ۲۸ کیلومتر طول دارد که ۱۳ کیلومتر آن لوله با قطر ۱۴۰۰ و ۱۵ کیلومتر مابقی هم با لوله ۱۲۰۰ در مناطق سخت‌گذر و صعب‌العبور طی مدت زمان دو سال به اجرا درآمد. حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در مراسم بهره‌برداری از این پروژه گفت: «با افتتاح این طرح که با همت مسئولان دولت، پیگیری نمایندگان مجلس و اجرای دقیق و دلسوزانه پیمانکاران و قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) به نتیجه رسید، انتظار هشت ساله مردم سنندج پایان یافت.»
همچنین در این مراسم، عملیات اجرایی احداث کارخانه طلای قلقله سقز با سرمایه‌گذاری هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان به صورت ویدئو کنفرانس آغاز شد. محصول تولیدی این کارخانه شمش طلا خواهد بود و سالانه ۵۰۰ کیلوگرم شمش طلا از آن برداشت خواهد شد. رئیس‌جمهور در حضور مردم سنندج با اشاره به سایر مطالبات آنها، گفت: «اجرای طرح راه ‌آهن تهران‌ـ همدان‌ـ سنندج با جدیت دنبال می‌شود و کارهای باقی‌مانده برای احداث فرودگاه سقز نیز در حال اجراست.»
دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدا و جانبازان مدافع امنیت و همچنین جمعی از خانواده‌های جان‌باختگان و قربانیان حوادث اخیر کردستان، برنامه بعدی سفر رئیس‌جمهور به سنندج بود. حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در این دیدار، وحشی‌گری و بی‌رحمی‌های بانیان و عاملان اصلی اغتشاشات اخیر را یادآور رفتارهای داعشی دانست و گفت: «جریانی که همواره با جمهوری اسلامی دشمنی داشت و در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی نیز تلاش می‌کرد کردستان را ناامن کند، در قضایای اخیر سعی کرد از موج هیجانات اخیر سوءاستفاده کند تا بار دیگر امنیت کردستان را که با ریختن خون‌های بسیار گرانبها به دست آمده، مخدوش کند؛ اما مردم با ایستادگی خود باعث ناکامی آنها شدند.» رئیس‌جمهور پس از استماع مطالب خانواده‌های قربانیان حوادث اخیر نیز خطاب به آنها گفت: «مطمئن باشید همه اقدامات لازم برای شناسایی عوامل جان‌باختن و قاتلان عزیزان شما انجام خواهد شد و در شناسایی کسانی که باعث جان‌باختن عزیزان‌تان شده‌اند، هیچ مماشاتی صورت نمی‌گیرد.»
حضور سرزده در بازار اصلی شهر سنندج، بخش دیگری از سفر روز پنجشنبه رئیس‌جمهور به استان کردستان بود. در این بازدید که استاندار کردستان، فرماندار سنندج و جمعی دیگر از مسئولان استان، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی را همراهی می‌کردند، رئیس‌جمهور ضمن احوالپرسی و گفت‌و‌گو با بازاریان سنندج، به حرف‌ها و خواسته‌های آنان گوش داد. بازدید آقای رئیسی از خیابان و پیاده‌راه فردوسی که مرکز اصلی بازار سنندج است، در حالی انجام شد که برخی رسانه‌های معاند در اقدامی مذبوحانه اعلام کرده بودند، فضای شهر سنندج همزمان با سفر رئیس‌جمهور امنیتی شده است.
دیدار با جمعی از علما و روحانیون اهل سنت و تشیع کردستان، برنامه پایانی سفر حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به سنندج بود. رئیس‌جمهور در این دیدار پس از شنیدن دغدغه‌ها و مطالبات علمای شیعه و سنی استان کردستان، دستورهای لازم را برای رفع برخی از مشکلاتی که آنها بیان کرده بودند، صادر کرد.
رئیس‌جمهور پس از برپایی نماز جماعت در میان علمای اهل سنت و تشیع کردستان، با بیان اینکه قوم کرد از جمله اقوام نامدار و اصیلی است که روح آنان با آموزه‌های اسلام عجین شده و می‌خواهند مسلمان زندگی کنند، گفت: «دولت همه تلاش خود را برای حل مشکلات به کار گرفته تا زمینه‌های سوءاستفاده دشمن هر چه بیشتر برطرف شود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات