فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۲۱۴۲

اتحادیه اروپا شبکه پرس‌تی‌وی را حذف کرد

شرکت ماهواره‌ای فرانسوی یوتل‌ست چند هفته پس از اعمال تحریم های اتحادیه اروپا علیه شبکه خبری انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی، آن را قطع کرد. این شبکه خبری صدا و سیما در سالیان اخیر بارها به بهانه‌های واهی از سوی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ماهواره‌ای تحت فشار بوده است.

اتحادیه اروپا شبکه پرس‌تی‌وی را حذف کرد

آن‌طور که در گفت‌وگوی شبکه خبر با فؤاد ایزدی و کارشناسان مطرح شد، این اقدام شرکت یوتل‌ست برخلاف مقررات بین‌المللی و آزادی رسانه‌هاست.

چندی پیش پیمان جبلی رئیس صداوسیما پیش از تحریم خود و برخی از مدیران دیگر رسانه ملّی توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم شبکه پرس‌تی‌وی خبر داده بود. او که خود روزگاری مسئولیت معاونت برون‌مرزی رسانه‌ملی را عهده‌دار بود به عنوان رئیسِ صداوسیما اولین نفری بود که واکنش نشان داد و گفت:

"بار اول نیست ادعای آزادی بیان که غرب دارد و از آن به عنوان یک امتیاز مطرح می‌کند، خلاف آن عمل می‌کند. شبکه پرس‌تی‌وی با وجود اینکه رقبایش از پشتیبانی بسیاری برخوردار است و در یک عرصه نابرابر رقابت می‌کند، با این وضعیت حضور حداقلی‌اش را به لحاظ امکاناتی نمی‌توانند تحمل کنند. شبکه‌های برون‌مرزی ایران چون تجربه و آمادگی لازم را دارند، حتماً از این وضعیت عبور خواهند کرد."

حالا این شبکه انگلیسی‌زبان توسط شبکه ماهواره‌ای یوتل‌ست، حذف شده است. 

این رویه البته اکنون آغاز نشده و سیاستی است که در سال‌های گذشته با حذف بسیاری از شبکه‌های جمهوری اسلامی از ماهواره‌های‌شان (هات‌برد، عرب‌ست، نایل‌ست و...) در جریان بوده و به گفته کارشناسان تا مادامی که رسانه‌های ایرانی به دنبالِ حقیقت‌طلبی، آگاهی‌بخشی و عدالتخواهی باشند به نظر می‌رسد این اتفاقات تکرارشدنی است. 

با وجود تحریم و هجمه علیه شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما و قطع و حذفِ شبکه پرس‌تی‌وی در شبکه ماهواره‌ای یوتل‌ست و همچنین تحریم رئیس صداوسیما و برخی از مدیران دیگر این رسانه، حال پرسشی که در ذهن نقش می‌بندد این است که چرا کشورهای اروپایی و آمریکا از یک سو شعار حمایت از آزادی بیان و دفاع از رسانه‌های مستقل را سر می‌دهند و از سوی دیگر رسانه‌های مخالف تفکرات لیبرالیستی خود را تحریم می‌کنند؟

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات